Maaliskuun Muruset 2012 *Lokakuussa*

PEPPER, meillä jaetaan kaksi huonetta sitten neljän lapsen kesken, oon yrittänyt nyt tuota rojua myydä eteenpäin noista huoneista, jotta kaikki mahtuisivat ja saisin noista huoneista kivat =). --- Tiivis tunnelma =)

Liikeistä ja potkuista, melkein sanoisin, että viimeksi kun oli etuistukka niin tunsin paremmin liikkeet kuin näistä kolmesta jossa ollut takana--- nurinkurista, mutta näin se vaan on ollut.

Ihani mahakuvia taas !!

18+3
 
Tervetuloa uusille! :wave:

Huomenna se kauan odotettu päivä koittaa! :) Mut ensin jännätään Lilliä ja Lorettaa! d:)b

Synnytysvalmennus Ainakin vielä tuntuu siltä että haluan sen käydä. Varsinkin ku on ne synnäriin tutustumiset ym., niin on sitten tuttu paikka minne mennä.

(.) Kävin yöllä puoli neljän aikaan vessassa, niin sen jälkeen alkoi hirveä potkiminen mahassa! :heart: En oo vielä tuntenutkaan niin paljoa liikkeitä ja kesti aika kauan. Tuli ihan semmonen fiilis että meidän pieni siellä ajatteli että "jee, äiti sä heräsit" :heart:

-Pätkis- (joka on suklaalakossa) +Helmi 19+3
 
Moikka! Itse aika harvakseltaan täällä kirjoittelen, mutta luen teidän juttuja sitäkin ahkerammin, ja paljon saa uutta ja hyödyllistä tietoa! :) Kiitos siitä teille mammat!
Sellanen mua nyt mietityttäs ja haluaisin teidän mielipiteenne asiaan; Eli ne kellä on napakoru, tai on ollut jjoskus sellainen ennen raskaaksi tuloa, niin oletteko ottaneet sen jo pois? Otatteko ollenkaan pois? Vai vasta kun alkaa iho venyä kovasti? Oma äitini mulle aina jaksaa paasata asiasta, että olisiko hyvä jo ottaa pois, mutta itsellä tosiaan sen verran pieni vielä tuo kumpu, että en ole nähnyt aiheelliseksi vielä. Mutta voikko siitä olla jotain haittaa?Sikiölle tms? Rakenneultraan pyysivät np-ultrassa ottamaan pois, et sit viimestään otan kyllä.



Mirru & Nuppu 18+1
 
Voi vitsi miten ihana masu Sunniee!

Mirru, napakorusta, joo tosiaan mulla edelleen roikkuu navassa, pitäis kai ottaa kohta pois, eilen katoin et se kolo hiukan punottaa, varmaan alkanu venyy? Mut jotkuha ei ota ollenkaan pois raskauden aikana. Mun opettajan vaimolla oli kolmen raskauden ajan ja napakoru eikä napa kärsinyt ollenkaan.

Unet, on aika pepusta nykyään :( Nään unta töistä, vauvan menehtymisestä, veljestäni viime yönä joka on taivaassa... :( Loppuis nää jo!!

Pohkeet Taas on pohkeet jumissa! Viimeks oli pari kolme viikkoa sitten ja tosiaan ilman syytä. Työkaveri joka on raskaana mainitsi samasta asiasta pari viikkoa sitten. Outoa. Eilen kyllä jalat tuntu väsyneeltä ja turvonnelta, mut nyt yön aikana kipu muuttu tommoseks lihasjumitukseks niiku ois tehny jotain lihastyötä kauheesti, mut enhä mä nyt oo pariin päivää ees jumpas käyny. Oiskohan taas ollu jotain suonenvetoja...

Ultraan 23 päivää vielä! Ei millään jaksais odottaa, varsinki ku te muut käytte siel jo niin ahkeraan ja saatte niitä tyttö- ja poikalupauksia <3
 
  • Tykkää
Reactions: sunniee
synnytys valmennus ite koin tosi hyväksi kun esikoisesta kävin. sain tosi paljon tietoa. mitä voi tapahtua ja miten eri komplikaatiot hoidetaan ja myös käytiin kaikki kivunlievytykset mitä äiti voi saada läpi ja koska mikäkin kivunlievytys annetaan. mut tosin silloin -02v ei paljon synnytys ohjelmia ollut ja netissäkin oli hiljasempaa, enkä silloin sieltä osannut tietoa ettiä.

huonejako jos meille 3 siunaantuu, niin kuin harkitaan. niin kaks pienintä jakaa huoneen, ja saavat jakaa koulu ikään asti. mun mielestä ihan hyvä oppivat jakamaan ja on toisistaan seuraa ja vaik meillä ei näin meniskään niin laittaisin pienet sisarukset samaan huoneeseen nukkuun, kyllä se turvallisuuden tunnettakin lisää lapsella, kun ei tarvi sitä mörkö yötä yksin viettää. itse jaoin huoneen siskon kanssa eskari ikäiseksi asti.

tervetuloa uusille :)
 
Moikka!

Täällä nyt toistaiseksi kaikki ok. Eli soitin neuvolaan nuista supistuksista, ja sainkin heti ajan labraan ja neuvolaan. Kohdunsuuta ei ruettu sit erikseen ronklaamaan kun otettiin tulehdusnäyte kohdunsuulta ja sen jälkeen hädin tuskin pystyin istumaan.. vauva kuitenkin liikkui ja sydänäänet kuului. No, tulokset labrasta tuli samana päivänä, ja tulehdushan sieltä löytyi. Nyt siis kuuri lopuillaan, mutta ei juurikaan vaikutusta ole ollut supistuksiin. Täysin levossa ollessa tulee vain harvakseltaan, mutta heti kun enemmän jaloillaan tai yhtään kumartelee, niin tulee kipeitä supistuksia. Neuvolan kanssa sovittiin, että heti jos tuntuu et nää supparit ei nyt ala rauhottua kun kuuri loppuu, niin sit katotaan kohdunsuun tilanne ja jos mitään on tapahtunu ni sit mietitään jatkoa. Edellisen kans tää tosiaan alkoi vasta reilusti puolenvälin jälkeen, niin tosi pelottavaa et näin aikasin saa nyt kärsiä tästä.. muta seuraillaan nyt tilannetta.

Joulusta täällä on puhuttu. Ennen en tykännyt joulusta ollenkaan, mutta nyt kun on lapsia, niin en malta odottaa :D Se joulun tunnelma ja kaikki on niiiiiiin ihanaa!!

Huoneista. Meillä molemmat lapset nukkuneet n 1kk iästä asti omissa huoneissaan. Eivät ole osannu samassa huoneessa meidän kans nukkua, vaan kaikki on nukkunu sit tosi levottomasti. Tälle kolmannelle meillä vielä riittää oma huone ( meillä siis 4 makuuhuonetta). Itse olen yläasteelle asti nukkunu samassa huoneessa kahden sisareni kanssa, ja ihan hyvin me kolmistaan pärjättiin. Kaikkeen tottuu ;)

Vauvan liikkeistä. Mulla tuntuu jo käteen ihan vatsan päältä potkut =)

Se olis sit vissiin poks rv 18+0!!
 
  • Tykkää
Reactions: sunniee ja -Bambi-
Mä just kans soitin neuvolaan että supistelee ahkerasti ja välillä ilkeästi ja että haluan sen lähetteen labraan pissatulehduksen poissulkemiseksi ainakin. Katellaan nyt mille ne alkaa. Täällä on tuollainen yleinen neuvolanro johon soitetaan ja omalle th:lle voi jättää soittopyyntöä sitten.

Mulla tulee nuita supistuksia heti liikeestä:sohvalta nousut, tuolilta nousut ja tietty nosteluista. En muista että olisi ollut esikoiselta moista vasta kun loppu viikkoina.

H&mörrykkä 20+2
 
BAMBI- mäkin nään kuolema unia, viime yönnäkin olin taas jonkun hautajaisissa se jäi epäselväks kenen... mut oon viime viikkojen aikan öisin unissa ollut hautajaisissa.... tosi inhoja unia =(

Tää on muuten ihanaa seurata näitä tulevia ultra kuulumisia, ihan jännittää muiden puolesta tässä omaa odotellessa.
 
Meillä huomenna rakenneultra ja jännittää kamalasti mitä vauvalle kuuluu. En tunne vieläkään liikkeitä kunnolla välillä on jotain tuntemuksia, mutta ei kovin selkeitä. Mutta olen vainoharhaisuuteni lukenut netistä ja neuvolasta jaetuista kirjasista, että sen pitäisi olla aivan normaalia ettei vielä tunnukkaan. Te kaikki kun tunnutte jo niin hyvin tuntevan vaikka osalla viikkoja vähemmän kun mulla.. No jos huomenna sais vähän mielenrauhaa. =)
 
Moi kaikille pitkästä aikaa!

Olen pitänyt hiljaiseloa pitkän aikaa, mutta nyt sain luettua taas kasan sivuja tästä keskustelusta...
Tervetuloa uusille minunkin puolesta! Kiva että löytyy vielä lisää kohtalotovereita! :)
Sunnieella on ihana masu!

Onnittelut tyttö ja poikalupauksista, sekä hyvin menneistä ultrista! Ihana kuulla että muidenkin pienet voi hyvin! :)
Olin tänään aamulla itsekin rakenneultrassa! Kaikki mitat vastasivat viikkoja ja painoarvio meidän pienellä oli yli 300g. Pieni vilkutteli meille paljon! Hassuinta oli se, että pään halkaisija(B-mitta) oli 49 mm ja silloin vko 12 np-ultrassa pienen pää-perä mitta oli tasan sama! Hirmuisesti on kasvanut! :) nyt olen kuin hangonkeksi kokopäivän...

Istukka on minulla kuulemma takaseinässä, jonka takia liikkeet tuntuu niin hyvin...
Supistuksista olen muuten kärsinyt jo viikkoja. Niitä on tutkittu, mutta mitään syytä ei ole löytynyt... Onneksi eivät ole avanneet mitään paikkoja! Tsemppiä muillekin supistuksista kärsiville!

Ensi viikolla on minulla taas Neuvola! Sitten saa jo raskaustodistuksen kelaa varten! Hurjan nopeasti on mennyt aika!!! Hidastuukohan se tästä?!?

Toivottavasti tulee lisää hyviä uutisia ultrista!

Terkuin,
Olivia ja pieni 20+5
 
Kohta töihin :/ No huomenna vapaa, se ois sitten halloweenasun metsästys :D Järkätään taas perinteiset halloweenpippalot :) Tällä kertaa yhdessä toisen ystävän kanssa ja heidän kotonaan niin mun ei tarvii yksin nii paljo stressaa ja siivoo :)

Sellanen pyyntö kaikille et kirjoitelkaa perään aina se 17+3, et tietää missä kukakin on menossa :) Monesti ku lukee juttua ja sit kiinnostais tietää että missä kohtaan kirjoittaja on menossa, kun eihän kaikkien raskausviikkoja voi muistaa ;)


17+3 siis täällä tänään ;)
 
Heipat kaikille täältä flunssan ja ripulin seasta !!
Onnen toivotukset hyvistä ultrakuulumisista sielä jo käyneille!!

H.o.p.e, näinköhän ähkitään samaan aikaan sairaalanmäellä ;)

Mariajalle kiitos päivityksistä !

Vaatteista: Tuleva mummi(ensimmäinen lapsenlapsi tulossa) on "hieman innostunut asiasta": on vähän shoppillut: täälä nyt kaapit on täynnä vaatteita ensimmäisen vuoden tarpeiksi, lähtien siitä jokusesta 50 cm vaatteesta aina sinne 80 cm vaatteisiin... :LOL:

Napakorusta: En ole vielä ottanut pois, ei häiritse mitenkään vielä, ei venymistä tahi vanumista havaittavissa :D Ja olen ajatellut, että en ota korua kokonaan pois, vaan vatsan kasvaessa vaihdan sen vaan raskausystävälliseen muoviseen pitempään koruun, jonka saa itselleen oikean mittaiseksi muokata. (Toki esim. ultraa varten pois otettava)

Täälä myös hyvin tuttua tuo supistelu. Kuukauden verran jo supistellut useamman kerran päivässä, ja toisinaan supistus "jää päälle" ja kohtu on pinkeä koko loppu päivän. Liikkeitä tai lähinnä muljumista kohdussa on tuntunut viikon verran.

Chusa ja "rakkaalla lapsella on monta nimeä" 19+3
 
  • Tykkää
Reactions: -Bambi-
Kuulumisia vissiin teillekin kirjoiteltava.

Täällä ollaan totaalisessa vuodelevossa trendiksessä (pää alaspäin tai jalat ylöspäin, kuin nyt haluaa asiaa ajatella) makaamassa =( Kotona saan vielä maata kun ei ole usppareita eikä mitään muutakaan mitä osastolla hoitaisivat. Viikkoja täytyy siis saada rutkasti lisää. Kahden viikon päästä varmaan otetaan osastolle ja 23-24 viikolla aloitetaan sitten vauvelin keuhkoje kypsyttely kortisoneilla.

Eli kohdunkaula pettää langoista huolimatta ja suljettua kanavaa on jäljellä 1,5cm ja sisäsuu pahasti tunneloitunut. Tähän ei siis auta mikään muu kun tämä täysin epäinhimillenen makuuasento. Eilen kävin kontrollissa ja rakenneultrassa keskussairaalassa (edellisellä vkolla kävin yksityisellä 4d:ssä), pikkuinen vastaa viikkoa suurempaa edelleen (nt-ultrassa oli kanssa noin viikkoa suurempi, mutta laskettua aikaa ei vaihdettu) ja painoa tyttösellä oli 320g.

Jos tässä kovin hilkulle mennään raskauden keston suhteen niin täytyy alkaa tivata tuota "puuttuvaa" viikkoa ultrien mukaan. 23-24 viikolla kun aloitetaan aktiiviset hoidot jos syntyy...

Sonja 19+5
 
Hei!

En taaskaan oon kehannu käyvä täällä pitkään aikaan. Oon kauheen laiska. :D Täällä ei oo tapahtunu mitään erikoista, muuta ku viikot lissäyny ja oon ollu ainaki tuntevinani liikettä tuolla mahassa. Vanhemmillekki ollaan kerrottu jokku viikko sitten. Eli eipäs mitään kauheen erikoista, siittä johtunee tämä laiskuus. :D

Toivottavasti into lisääntyy sitten loppua kohen. :)

Rakenne ultra on muuten 7.11. :) Sitä ennen on 4.11. neuvola jossa kans ultrataan. Saattaa olla että näkee sukupuolenki. :)

Sinisilmä ja Mötky 18+2

P.S. Vatta ei oo kasvanu yhtään.. Melkeen huolestuttaa..
 
Sonskulla tosiaan jännät paikat. Toivon minäkin kaikkea parasta sinne! <3

Mirru napakoru löytyy, ja on edelleen vielä paikoillaan. En oo nähny vielä tarvetta ottaa sitä pois. Rakenneultraankin otan sen pois ihan vaan sen ultrauksen ajaksi. :) luulen kyllä, et ihan viimeisillä viikoilla pitänee ottaa pois, jos napakin pullahtaa, mutta niin kauan kuin pystyy pitämään niin kauan pidänkin sitä! :D

Onnea ultrakuulumisista Olivialle! :flower: :)

Kattelin tuossa eilen myöhään keskiyöhön yhdistelmävaunuja, ja tänään aamusta jatkoin sit. Ja nyt on pää ihan pakahtumassa ja tukehtumassa. Sekä torista ja huutonetistä löyty ihan varteenotettavia vaunuja, mutta sit aina jää vähän hiertämään jostakin ihan pikkujutusta, kuten esim. väristä tai jostain ritilästä tmv, tai sit ihan muuten vaan, kun myyjä ei vaikuta luotettavalta. Pitänee vielä jatkaa tutustumista pidemmälti ja syvemmälti ennen mihinkään hankintoihin ryhtymistä! (Niiih, ja mihinkähän se jäi se, että vaunut ostetaan vasta joulun jälkeen -ajatus.. :D :D Mutta tutustutaan tutustutaan.. ) Emman vaunuissa ainakin noissa uusimpien vuosimallien vaunuissa lienee kaikissa se Protex-kangas..

Hah, ja en muuten edelleenkään tiedä, miltä supistus tuntuu.. :whistle:

Hopea ja Alien 19+3
 
Pööppis
HUI tuo Sonskun tilanne :s apua apua... Just eilen luin tuota vauvakirjaa että millä vkoilla sillä vauvalla on mahikset selvitä elossa jos syntyis ennen aikasesti ja nyt täältä saa tämmösiä uutisia lukea.. huh huija..
Voimia kovasti ja jaksamista ja ei auta ku toivoo et pikkunen pysyy matkassa!!





(.) Tänään poks 20 :) hih hei !!! :flower:Nyt ei enää ala viikot ykkösellä =) =)

tässä kuva joka otettu 10 min sitten




Ootteko miettineet jo nimiehdotuksia?
Sain nlasta ne tunnukset joilla pitäs kirjata synnärin tietoihin tietoja itestä ja tyssäs tietojen täyttö siihen kun kysytään tyttölapsen ja poikalapsen nimiä. Pojalle ois ehokkaat, ja likitulkoon tytöllekin, mut en mie tiiä. Ois kauheeta päättä sse asia NYT. siis ymmärtääkseni jos tehtäs hätäkaste ja lpsi kuolis nii tuo nimi sitten jäis pysyvästi?



Eilen illalla kun makasin lattialla alkoi mahaotus liikkua ja potkia(?) niin että ihan mahaiho liikkui! Että oli upee tunne nähä tuo asia eka kertaa ikinä !!




Rusinpullan kanssa 20 viikkoa :heart:
 
Heipä hei =) Ensi alkuun voimia kovasti sonskulle ja vauvalle. Ja toisaanki jees ku täykkärit jatku,on sitä odotettukkin. Maanantai päivä tuntuu paljon siedettävämmältä ku se tulee! Ihanaa kun ootte osa jo päässyt ultraan ja saanut tyttö ja poika lupauksia:heart:Me ollaan vielä kahden vaiheilla kysytännkö sukupuolta vai ei.. Entuudestaa löyty kaks lasta jotka ovat samaa sukupuolta keskenään niin aika kova veikkaus itsellä päällä et tämä kolmaskin on samaa maata:) Muilla samanlaista tilannetta? Ja melkein kaikilla jotka tietää/tuntee meidät niin on kova tarve päästä sanomaan että jospa nyt tulisi sitten se toinen sukupuoli! Välillä meinaa vähän ärsyttää vaikka hyvää tarkoittavat varmaan:) Niin ja täälä alkoi kans suklaa ja herkkulakko,sokerirasituksen eka arvo kerta just siinä rajalla et onko raskausajan diabetes:'( Enpä ois halunnut tätä kokea toistamiseen vaikkei tietysti oo mitään ylipääsemätöntä. Kummasti kyllä aina unohtaa mitä on aikonut kirjoittaa vaikka sata asiaa mielessä kun rupeaa vastailemaan..Mutta eiköhän siinä tullu kaikki tälläkertaa:D
 
  • Tykkää
Reactions: sunniee
Olivialle onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Sonsku: Hui, mikä tilanne sulla siellä :O Kovasti voimia makoiluun ja toivon sydämestäni, että tyttönne saisi pysyä masussa vielä monen monta viikkoa.

Nimet on mietittynä sekä tytölle, että pojalle. En kyllä ole kuullutkaan, että pitäisi nimi olla päätettynä jo etukäteen. Esikoisesta ei meinaan kukaan kysynyt nimestä mitään missään vaiheessa.

ON:
Tajuton väsymys ja aamulla tuli vaihteeksi sappinesteet pihalle. Vatsaan ottaa kipeää jos vatsalihaksia vähänkin käyttää ja noidannuoli piikittelee, mutta menee edelleen onneksi ohi.

Jos sitä lähtisi tytön ja koian kanssa talsimaan tuonne tuulen tuiverrukseen, niin saisi silmätkin ehkä auki :)

Sipsunen & SV 18+4:heart:
 

Yhteistyössä