Maaliskuun Muruset 2012 *Joulukuussa*

huh, kun on outoo olla ypöyksin kotona... jotenkin ahistavaa, tekis mieli tehä koko ajan jotain ja samalla laiskotuttaa, ei osaa rentoutua...:O on tääkin kun tällaista olotilaa pitää harjoitella!:p

häntäluu tulee mullakin kipeäksi kun istuu kauan sit se on herkkänä lopun päivää...
yöunet on nykyään katkonaisia kun en pysty nukkuu vasemmalla kyljellä ollenkaan, rupee sattuu tosi pahasti lonkkaan ja alapäähän viiltelee sit on tosi tuskasta vaihtaa asentoa siitä. jotenkin unissani kummiskin käänyn aina sille kyljelleni ja herään kipuiluun... myös jos makaan koko ajan toisella kyljellä silloikin alkaa särkemään ja selälteen en pysty nukkuu. pitäis olla moottoroitu sänky et sais ylävartaloa ylemmäs nii uskoisin silloin olevan helpompaa.

äitiysrahat mietityttää täällä kovasti et koska alkaa pyörii, sain viime palkassa lomarahat ja ens palkasta tulee ihan minimaalinen, noilla olis sit pärjättävä sinne asti kunnes äippärahat alkaa pyörii, ei kiva kun ei tiedä yhtään miten uskaltaa tuhlailla ja tammikuussakin on näitten lasten synttärit : /

tuleeko äitiysraha päätöksessä mukana koska eka erä maksetaan?

uskon et tää pienokainen on jo raivotarjonnassa ku ainaskin se kolistelee kylkiluita ja tuntuu et päätänsä työntää alaspäin, tänään on neuvola saas nähä sanooko se täti jo miten se on siel?!

synnytys on alkanu pikkuhiljaa jänskättämään, haluis tällä kertaa jotain puudutteita, viimeisinkaan en ehtinyt saamaan kuin ilokaasua, pitää varmaan kun astuu ovesta sisään karjua heti helpotusta:D samalla haluan et se olis yhtänopeeta nii ei kauan tarvis kärsiä...
sairaalakassia olis kiva ruveta suunnittelee:p mut onkohan liian aikaista:ashamed:

jaaha pitäiskö saada itteään liikkeelle...

pepper& mussukka 30+1
 
Memssi: Mäkään en ole saanut aikaiseksi ottaa ainuttakaan kuvaa masusta. Mulla ei esikoisen aikaan tehty kertaakaan mitään varsinaista synnytystapa arviota. Vikalla neuvolalääkäri käynnillä lääkäri vaan kokeili tarjonnan eikä siinä sen kummenpaa ollut, kun oli rt. Varsinaista painoarviota ei koskaan kukaan sanonut. Joskus jollain käynnillä terkka kai sanoi, että ihan normaalikokoiselta vaikuttaa käsikopelolla.
 
Viimeksi muokattu:
vitsi memssi nauroin sun ajolle vedet silmissä! olis ollut kiva nähä koko touhu!:D jos itelle tapahtuis tommosta nii sitä vaa märis auton vieres eikä osais tehä yhtään mitään ja sen jälkeen varmaan koko paska löytyis roskiksesta!:D
 
Viola30 just samanlaista täälläkin.. Jos on vähänkään kireemmät housut vyötäröltä ja juniori intoutuu potkimaa nii pitää aina vähä löysäillä kaulusta.. :D

Memssi Täällä ei ainakaan esikoista odottaessa tehty minkäälaista synnytystapa arviota eikä painoarviota annettu ollenkaan. Eikä katottu mitenkään et mahtuuko syntymää alakautta.. Viimesessä lääkärinauvolassa olisko ollu rv 36 katottiin et oli sillo raivotarjonnassa ja se siinä... Oletettiin varmaan et kyllä se alakautta sopii ja normaalikokonen olis kun mun masu oli suht pieni loppu metreille asti. Mutta ihan hyvän kokone tyttö tuli hyvin alakautta. Nyt ei sit jännitäkään se etteikö mahtus tulemaan kun esikoinenkin mahtu.. Varmaa eripaikkakunnilla vähä erikäytäntöjä.

Pepper83 Mun muistaakseni äitiysraha päätöksen mukana tulee näkyumää sulle kaikki päivämäärät jollon maksetaan äitiysrahaa. Vanhempainraha päätöksessä ainakin näky päivämäärät.

juniori 27+1
 
  • Tykkää
Reactions: pepper83
äippisraha jos jää normiaikaan äitiyslomalle eka erä maksetaan yleensä laskettuapäivää edellisenä päivänä..

huhhuijaa -tää ois siivonnu tänään!!! Pistin apinat pihalle ja aattelin et saan ees imuroituu rauhassa (toi pienin repii imurin johtoo seinästä ja laittaa imuria kii ym..), no ei menny ihan niinku elokuvissa: puol tuntii ni pojat tuli sisälle ku neiti ei enää ollu jaksanu olla niiden kaa... no tuli vähä lisämaustetta siivoukseen... Mut nyt ei ois enää jälellä ku matot takasin sisälle ja pyykkien viikkaus kaappiin.. mut missä motivaatio jatkaa??!!

Hemmetin ipanat ku eivät voi olla tappelematta -heräs toi pienin ku hirvee huuto koko aika :headwall: kiva lähtee sinne joulujuhlaan niin ettei se oo nukkunu ku hetken.. nice. Ehkä täytyy käydä kokeilee jos se nukahtais vielä..
 
Huoh, mä luulin, että kela saa vanhempainpäivärahaan tarvittavat tiedot verottajalta. Laitoin viestiä kelaan, että meneekö kauan vielä käsittelyssä, niin vastasitvat, että puuttuu ilmoitus työnantajan maksamasta palkasta joko sähköisesti työnantajan asiointipalvelun kautta tai lomakkeella Y17.
olis siis pitänyt toimittaa samalla kun raskaustodistus.
Eivät viitsineet sit laittaa mitään infoa kotiin, tyytyivät vaan puuttumiseen.
Soitin heti tilitoimistoon, laittavat menemään.
Olis siis pitänyt tän liitteen olla siellä 7.12 mennessä, vaikuttaakohan tää johkin et viivästyy? Koitin soittaa kelaan, mutta puhelu ei yhdisty mihkään :S

Mariaja & Tyllerö 26+2
 
Pitkästä aikaa ehtii taas jotain puumerkkiä väsätä... Tuntuu että päivät menee tosi nopeasti ja alkaa pian tosissaan eroahdistus kun en millään malttaisi jäädä pois töistä. :O

Lääkärineuvola oli maanantaina ja kaikki oli edelleen tosi hyvin. Sokerirasitusarvot oli 4.4, 5.5 ja 5.2. Painoa tullut n. 10 kg tähän mennessä. Noita nivuskipuja vai mitä ovatkaan on täälläkin, varsinkin jos on kävellyt yhtään enempää. Supistuksia en ole ainakaan huomannut.

Joululoman aikana olisi tarkoitus vähitellen hankkia nuo isommat tavarat, kun on aikaa kierrellä kaupoissa. En vaan edelleenkään tiedä, millaiset vaunut oikein haluaisin. Jotenkin tosi hankalaa päättää.

Imoen & Mantti 28+1
 
helpottaa kyllä jos maksut näkyvät jo päätöslapussa nii osaa vähän arvioida rahan käyttöö, toivottovasti ei päätöksessä enää kauan mee.

neuvola uutisia; painoa tullut 337g/vk, hb pysynyt hyvänä raudan ansiosta, oli 122 ja raivotarjonnassa toinen majailee niinkuin arvelinkin...
sit vähän ikävämpää, sokeriarvo oli noussut joten joudun heti huomenaamulla soitella aikaa ittelleni sokerirasitukseen:'( kauhee kammo tuli raskausdiabeteksesta vaikkei se sitä välttämättä ole... sit miten pystyy olee syömättä 12h ja aamulla ei saa edes kahvia juoda. ei kiva!|O
 
Pepper83 Mulla oli ohjeissa, että 22 jälkeen ei ruokaa eikä nestettä vesilasillista enempää. Menin 22 nukkumaan, tänä aamulla aika rasitukseen 8.05, niin heräsin 7.40, eli vaatteet päälle ja autoon :D
Kyllä siitä selviää! Sit heti rasituksesta menin lähimmälle abc:lle hakemaan kahvikupposeni sämpylän kera (autossa mulla oli jo jugurtti mukana). Mä oon niin kofeiiniriippuvainen aamuisin, en juo kahvia oikein muutoin kun 2 kuppia aamulla, mutta ne on sitäkin tärkeemmät.
Suosittelen myös ottamaan kirjan tai käsityin tms mukaan...
Nukahdin taas 2 krt odotushuoneen tuolille, ainoa sänky oli käytössä kun toinen tyttö, joka oli kans sokerirasituksessa, voi pahoin.
 
mariaja mulla myös odotellaan työn antajalta Y17 lomaketta ja just olin puheissa kirjanpitäjään joka lupas toimittaa sen jos ehtii tällä viikolla tai viim. tammikuun ekalla viikolla. sanoi et toimitti sen edellisetäkin äippälomalaisesta vasta muutamaa viikkoa ennen (en sit tajunnu kysyä mitä ennen) mut tarkotti varmaan äippäloman alkua.

mites muilla jotka saikulla tai töistä muuten poissa olevat, onko työnantajalta tullut muistamisia joulun aikaan vai onko teidätkin unohdettu? mua+muut äippälomalaisia ei oltu kutsuttu firman pkkujouluihin eikä myöskään olla saatu joka joulusta pakettia. kyl "mielellään" palaa tonne takas sit loman jälkeen, kun ei sit mitään ole sieltä puolelta tullut. kyllä mä kuitenkin painoin niska limassa hommia heinäkuuhun asti... pikkusen veduttaa, kyllä me kuitenkin ollaan sie palkka listoilla.
 
mesisa: Kyllä meillä äippälomalaiset ja sairaslomalaiset yms. saa joululahjan -kodinhoidontuella olevat ei ainakaan edellisessä paikassa saanu -nykysestä en tiä. Mut siis kaikki jotka kerryttää lomiaan ni on kyl oikeutettuja "etuihin"... ihan samalla tavalla ku henkilökuntaedutki kuuluu niille jotka "lomilla"... Aika reiluu ettei teillä saanu mitään!! Tavallaan noi tilaisuudet viel ymmärtää mut noita lahjuksia ei!

Mulla ei oo tullu vieläkään päätöstä äippisrahasta vaikka menee saman mukaan ku edellinen -mikähän tässä on ongelma ?! Tuleeko siihenki muuten jonkinlainen indexi korotus vai tuleeko tasan samana??!! Oliko sunniee joka oli saanu jo sen päätöksen?

Kohta lähetään testailee meiän uudet vaunut ulkoilmassa kun lähetään käppäilee koululle.. Toivottavasti ei oo ollu hukkaostos :)

pikkumökö + pp 27+4
 
memssi, mulla se auto olis jääny just siihen kohtaan! Kerran mulla katkennut kytkinvaijeri, kun olin just bensatankilla..Pyysin jonkun miehen työntämään auton sivuun odottamaan hinausta.. =D

Potkut osuu edelleen kipiästi virtsarakon/kohdunsuun tietämille. Eli luulisin ukkelin istuskelevan tukevasti masussa. Ehkä se huomenna selviää, kun on se eka lääkäri vihdoinkin.

Kääntöyritys, kuten joku mainitsikin, ei ole kiva kokemus..Mieluummin menisin suoraan sektioon (niistä ei huonoja kokemuksia =)), kuin suostuisin uudestaan ko. operaatioon.

Pitiköhän jotain muuta kommentoida..hmm..ei muista nyt.

moomin 25+6
 
Mua on alkanu jännittää äitiyspäivärahan suuruus... tänään sain kuulla et mulla maksetaan tuntipalkka+tulospalkkio kolmelta ekalta kuulta firman toimesta ja hieman korkeampaa tulosta maksaavat kun arviosta piti raakata se summa :)

Pomoni äiti oli neulonut vauvalle valkoisen villapuvun ja muutenkin meidän firmassa kaikkia on muistettu tasapuolisesti.

5 työvuoroa jäljellä... mie meen kirjastoon kyll heti kasa kirjoja ja luen sohvalla ja nautin. Ilmoitin tytön tänään seurakunnan kerhoon alkaa 9.1 samoin sinä päivänä alkaa pojan koulu joululoman jälkeen. Miua ei kiinnosta työ ei sitten yhtään vaikka mukava työ minulla onkin.

mulla olis ultra tammikuun toisella viikolla mukava päästä näkemään miten iso pikkuinen on jo :)

Mie oon taas ihan masentunut ulkomuodostani... on niin kömpelö olo kaikkea muuta kuin viehkeä. No jos ens kesänä sitten hieman paremmassa kunnossa.

Minnarun&rinssi 29+0 POKS POKS POKS
 
Minäkin ootan äitiysraha päätöstä vielä, pitäs saaha kyllä sama kun esikoista oottaessa, ainakaan huonompaan en tyydy, mutta lisä ois aina plussaa.. :D
Ketä on vaivannu ummetus? On varmaa ollu aijemminkin aiheesta puhetta, mut en nyt muista yhtään... Mikähän olis paras apu sen hoitoon.. Oon yrittäny syyä monipuolisesti, viljatuotteita ja hedelmiä yms.., mut tuntuu ettei auta..

Huomenna pitäs tulla äitiysavustus rahat tilille.. Pääsee alennusmyynneistä sit kahtelemaan pienelle jotain kivaa tarpeellista niillä ja seisomalauta pitäs hommata noihi vaunuihi..

Meilläkin nyt kuus tuotu jo sisälle ja koristeltu. Huomenna meinasin vähän siivoilla ja pestä lattiat ja mies lupas pestä saunan, ei tarvii mun kyykki siellä. Perjantain voi ottaa sit jo rauhallisemmin ja käyä tarvittaessa viime hetken jouluherkut ostamassa kaupasta...

27+1
 
mariaja

mites muilla jotka saikulla tai töistä muuten poissa olevat, onko työnantajalta tullut muistamisia joulun aikaan vai onko teidätkin unohdettu? mua+muut äippälomalaisia ei oltu kutsuttu firman pkkujouluihin eikä myöskään olla saatu joka joulusta pakettia. kyl "mielellään" palaa tonne takas sit loman jälkeen, kun ei sit mitään ole sieltä puolelta tullut. kyllä mä kuitenkin painoin niska limassa hommia heinäkuuhun asti... pikkusen veduttaa, kyllä me kuitenkin ollaan sie palkka listoilla.
No mähän olen ollut sairaslomalla 8.11.11 alkaen ja siis muhun ei ole ollut esimies yhteydessä marraskuun puolen välin jälkeen, eli en ole saanut mitään kutsua mihinkään tai mitään muistamisia...

Epa
 
Olipa herkkistä joulujuhlassa :'( jotenki vaan meinas itkettää koko aika :) sit ihana toi 1v -tilaisuus alko nokkahuilu kulkueella ni tää taputtaa innoissaan ja oikein kovalla äänellä "wauuu!!wauu!!" meiän takana istuvat repes ihan totaalisesti :D

Mä oon pari päivää ollu ny vähä pirteempi, oiskohan hemppari vähä noussu -tai sit elimistö tottunu siihen et hb on matala.

2päivää ois vielä töitä ja sit hurja ykkösvapaa ja pyhiks taas töihin..mut onneks sai ees jouluaaton vapaaks ni saa olla muksujen jännitystä ja riemuu ( hermostunutta odotusta -> tappelua ) seuraamassa :)

pikkumökö + pp 27 +5
 
Joo kyllä siinä ensin itelläkin kävi mielessä nostaa kädet ilmaan ja potkia renkaita, mutta sit koska se jäi silleen ikävästi toisen auton tukkeeks niin oli vaan pakko saada se liikkeelle :D Mutta kun vauhtiin päästiin niin nauroin itekkin ihan ääneen tilanteen koomisuudelle.

Sipsunen Ok, eiköhän tää sitten ihan oikein mene mullakin, vaikka ei sen kummemmin enään ultrattaiskaan :) Jotenkin vaan tuntuu pitkältä se 20 viikkoo rakenneultran ja synnytyksen välissä.
 
  • Tykkää
Reactions: Sipsunen ja mesisa
huomenia !

niin se joulu vaan lähestyy mut mieltä ei oo sitäkään,kun vettä vaan sataa ja luvattu sadetta koko jouluksi :/

ON: maha senkun kasvaa,ja liitoskivut käy ihan sietämättöksi,tuntuu että koko värkki putoaa kun sängyltä nousee ja lonkat leviää tielle kun lähtee käveleen :D kauhee kipu ! ja kävely on niin hankalan näköstä että itteekin naurattaa.


seksistä
kyselin tuolla fb:n puolella,että monellakos viellä maittaa? :)


sunniee ja vv 29+2
 
Neuvolasta kotiuduttu, yläkäyrällä mennään näköjään ton sf-mitan kanssa, mutta käyrällä kuitenkin :D 26cm on kun viikkoja on 26+3, ei toi lääkäri mitään sanonut. Eniten jännitin, että onko paikat kiinni jne, niin kiinni on, kiinteä ja 3cm pitkä.

Sokerit nyt sit pisti silmään kuitenkin. 5,5/11,7/6,5 kun viikolla 14 oli 5,2/9,7/6,7.
Mittauslaitteet sain kotiin, neuvolassa mitattiin aamulla "paasto" (2kahvikuppia juonut) niin se oli 4,9, sit tulin kotiin, söin puuroa ja mittasin tunnin päästä niin arvo oli 5,5 ja pitäis olla alle 7,8, eli en nyt kauheesti stressais kuitenkaan jos normaalielämässä pääsen normiarvoihin.
TYKSiin pistävät mut johkin juttuun, missä laite mittaa mun sokereita 2vrk.
Yritän muistaa syödä ja jättää suklaata vähemmälle, niin eiköhän tää sillä :)

Painoa tullut nyt 303g/vko, raskauden alusta 3,2kg tähän päivään. Hemoglobiini mulla on laskenut, mutta on silti 132 vieläkin, eli sen suhteen tuskin tulee ongelmia.

Ostin tänään ekaa kertaa raskauden aikana maksamakkaraa! Kohta vetänyt puolikkaan pötkön :ashamed: Tässä siis syy miksi en ole ostanut sitä ollenkaan, tiedän nääs, etten pysty sitä kauaa säilömään, eikä mies välitä syödä ollenkaan sitä.

Kauheesti kauhistelivat neuvolassa mun työmäärää, kerroin, että helpottaa nyt kun joulu alkaa olemaan ohi. Mein ravintolapäällikkö oli laittanut mulle ruuhkapäiviä palkallisina vapaina, olin aika onnessani :) Tänään enää iltavuoro, huomenna samaten ja sit 4 pvä vapaa \o/

Petipuuhat ei maita ainakaan täällä, aina sanotaan, että miestä häiritsee vauva, mutta meillä se olen kyllä minä jota häiritsee. Jotenkin tuntuu, että ei olla kaksin ja muutenkin ei tunnu reilulta häiritä toisen yksiötä :/ Mieskin tossa totes, että pakko myöntää, ettei toi maha nyt kaikkein eroottisin ole :LOL: Ensin hiukan otin herneen nenään, mutta sain sen sieltä pois miettimällä, ettei se kyllä mustakaan kauheen eroottinen ole, joten miten voisin toiselta vaatia... Ja se rehellisyys <3 Meillä muutenkin mä olen se aktiivisempi osapuoli, joka vonkuu ja mies valittaa väsymystä :p

Nyt taas maksamakkaran kimppuun-->

Mariaja & Tyllerö 26+3
 
PÖÖPPIS, eipä siellä mitään ylimääräsitä roikkunut ja tytön kinaviivatkin selvät =) =)

Ihania vaatteita olette ostaneet. Itekin tuli kaksi kassillista ostettua käytettynä 40e edestä, pitäisi muutama kk niillä pärjätä..

MILLA3, täällä vaivaa ummetus, oon nyt levolacia ottanut aamuisin ja siitä nyt jotain apua on ollut, inhottava vaiva, kun tottunut että vatsa toimii joka pv säännöllisesti, oon kanssa lisännyt veden juontia, tumman viljan syöntiä.

JES sokerit normaalit !!

Pitäis nytkin siivota, mutta ei kun täällä netissä vaan notkun =)

IHANAA RAUHALLISTA PIPARIN TUOKSUISTA JOULUA !!!

27+5
 
Mariaja: Meillä vähän samat fiilikset mitä mahan eroottisuuteen tulee :D

Täällä on lunta ja pikku pakkasta :heart: Huomiseksi on kyllä luvattu jo +3C ja aatoksi vesisadetta : / Pitää nauttia ihan täysillä tämän päivän talvisesta tunnelmasta. Oltiinkin tossa reilu tunti metsässä kävelemässä ja samalla käytiin puistossa joulukalenteria avaamassa (joka päivä lapsille jotain puuhaa järkätty siihen liittyen).

Mua on alkanut vaivata ihan kamala väsymys ja makean himo. Siis himo, ei mikään mieliteko. Saa tosissaan taistella itsensä kanssa ettei vedä kaksin käsin suklaata ja jäätelöä :O Eilenkin söin kakkuun varatut suklaat samaan tyyliin kuin meidän koira ahmii safkansa parissa sekunnissa. Piti sitten käydä ostamassa uudet kakkua varten. Yleensä mulla on kohtalaisen hyvä itsekuri, mutta nyt se tuntuu kadonneen täysin.

Alakerran tulehdus on alkanut nyt 3vrk antibiootin jälkeen vähän helpottamaan, mutta edelleen riehuu aikamoisena. Saas nähdä lähteekö tällä yhdellä kuurilla. Edelleen etenkin iltaisin tuntuu kuin istuisi kusiaispesässä ja vertakin tihkuttaa välillä pyyhkiessä : /

Sipsunen & pikkusisko 27+6
 
Sipsunen Mulla kans suklaan kanssa sama :( Ei oikeen ees pääse sen makuun kun levystä suoraan haukkailee! Mulla oli royal-levy pöydällä yks aamu kun heräsin, kauhee vessahätä mutta ensin oli pakko repiä levy auki hädissään, haukata pala ja sitten vasta sinne vessaan :ashamed:
Sinänsä siis ei ihme noi sokeriarvotkaan :S
 
Kaveri, Kävyn tuleva kummi oli kylässä ja lähti tänään pois. Oli kivaa kun hän kävi pitkästä aikaa ?

Tänään kävin myös miehen kanssa neuvolalääkärissä. PÄÄSTIIN YLLÄTYS ULTRAAN :D :D
Lääkäri oli ottanut kannettavan ultran mukaan ja siellähän Käpy oli jo pää alaspäin makoilemassa. Kysyi että joko tiedetään kumpi tulee ja kun sanoin ettei tahdottu tietää, kuvasi nopeasti koko vauvan varoen ettei vain haarat näy :D Nyt tiedän syynkin miksi alamahassa on ollut ihmeellinen painon tunne, kun toinen siellä päällänsä painaa.
Painoa mulle oli tullut +460g/vko, yhteensä 13kg, sf 25cm ja Kävyn syke 132. Verenpaineet oli kohillaan, paikat tiukkana ja istukka edessä korkealla.
Tuli myös sellainen huono äiti olo, kun kukaan ei oo mulle kertonut että D-vitamiinia PITÄÄ syödä koko raskausajan (jos joku muistaa Laretzkin:n inhottavan neuvolatädin, mun entinen neuvolatäti) ja kun hemoglobiini oli tippunut 110. Lääkäri oli aivan mahtava persoona, sanoi miehelle, että sen ei nyt auta kuin rakastaa mua siihen asti, että nuorin lapsista on 18, sitte saa harkita vasta asiaa uudestaan :D Kävin heti ostamassa raskausajan Multivitaa ja Maltofer tipparautalisää, jotta Käpy saa hyvin happea koko masuajan.

Oli nyt vain omaa napaa, mutta en jaksa enempää keskittyä kirjoittamiseen

hepuhi:heart:käpy 28+5
 
soitin tänään ajan sinne sokerirasitukseen sain sen vasta 4.1. saa ainakin nauttia joulun yli pöydän antimista.:p mulle sanottiin et edellisenä päivänä pitää lopettaa syömisen klo.20:en jälkeen, sen jälkeen saa juoda vaa korkeintaan lasillisen vettä. aamusta voi sit mennä heti 7.30 aikoihin sinne. hyvä et mariaja ehdotti et kannattaa ottaa tekemistä mukaan voi tosiaan käydä aika siellä pitkäks.

huh,huh! et kaupois oli ruuhkaa tänään, huomenna aion käydä hakee vaa mutsille korkeintaan joulukukan kun mennään sinne viettää joulun nii sen enempää en enää nenääni tunge ruuhkiiin.

seksi kyllä täällä vielä maistuu parikin kertaa vk, alkaahan se olla jo aika kömpelöä mut haluja mulla on.:)

huomenna joulusiivous kun pyhinä en ehdi on sen verran ohjelmia...

pepper& mussukka 30+2
 

Yhteistyössä