Maaliskuun muruset 2011 *syyskuussa*

Täälä normipäivä eli kivaa on ollut. Huomenna menen neljäksi tunniksi töihin.Viimeksi olin töissä1,5 vuotta sitten.Tosin kyllä maatilalla omia töitä piisaa.

Henkilökohtaisesti tuosta mielipideasiasta täytyy sanoa että tosi kärkkäästi useat oman mielipiteensä sanoo (enkä tarkoita nyt pelkästään tätä ketjua vaan yleensä), mutta luulen että kun ihmiset lukee kirjoitettua tekstiä niin sen voi tulkita monella eri tavalla kun ei näe asian esille tuovan elkeitä ja kasvon piirteitä.
Itse olen ehkä vähän turhankin varovainen etenkin silloin kun kirjoittelen anonyymisti siitä mitä kirjoitan. Tutuille sanon kyllä mielipiteeni ihan suoraan mutta pyrin siihen että jätän tilaa myös toisen mielipiteelle.

Ennen olin ehkä päällepäsmäri (pakko myöntää), mutta elämä on opettanut kovalla kädellä ja nykyään saatan olla joissakin asioissa liiankin nöyrä etenkin vieraita ihmisiä ja heidän mielipiteitänsä kohtaan. Ja sen huomaa sitten niinä päivinä jolloin kaikki purkautuu itkuna pois.Onneksi mieheni on hyvänä tukihenkilönä, ja aina on hänen kainalossa paikka nyyhkyttää :heart:

Ehkä ainut asia mistä saatan kimpaantua jopa ventovieraalle, on jos minua aletaan ikävällä tavalla/vihjailulla neuvomaan oman lapseni kasvatuksessa. En ota nokkiini hyvätahtoisesta ohjauksesta. Mutta parhaani aina lapseni/lasteni ja mieheni kohdalla yritän tehdä. Annan rakkautta mutta pyrin olemaan johdonmukainen kasvatuksessa. Kasvatan lapseni mielelläni kotona ja se on todennäköistä pitkälläkin tähtäimellä kun molemmat työskentelee ennen pitkää kotona navetassa. Pyrin kuitenkin siihen että lapsillani tulisi olemaan tarpeeksi muita lapsia seuranaan kerhojen,muskareiden ym. myötä, ettei sitten kun esikoilut/koulut ovat heille ajankohtaisia tule tilanteita että lapset ovat yksinäisiä/kiusattuja.
Pöh, olinpas itsekäs.Piti vielä toivottaa hyvät yöt kanssaodottajille :heart:
 
Huh mikä keskustelu virinnyt tuosta päivähoitoasiasta.
Meillä on niin onnekas tilanne että mun ei tarvitse taloudellisista syistä mennä töihin takasin. Tyttöhän on nyt 1v5kk ja alunperinkin oon ilmottanut olevani hoitovapaalla ainakin tämän vuoden loppuun. Nyt sit jatkan hoitovapaata tammikuuhun ja siitä sit äitiysvapaalle. En mä niin paljoa töistäni pidä, että edes sinne hinkuisin. Ällöttää ihan ajatuskin. Ja joo, oon suoraansanottuna pohjimmiltani patalaiska :ashamed: Ja mähän siis olen kaupantäti, ihan paskaa hommaa ja huono palkka. Ja työkaverit nään aina kun käyn kaupassa, joskus täytyy ihan käydä vieraissa ja mennä kilpailevaan niin saa rauhassa katella. Mut vielä palatakseni hoitoasiaan.
Mä oon sitä mieltä itse ja omista lapsistani ajattelen niin, että mikäli vaan mahdollista niin haluan olla kotona lasten kanssa mahdollisimman pitkään. Nyt ainakin tyttö viihtyy mun seurassa ihan hyvin, toki tykkää myös toisten lasten seurasta vaikkei sitä kovinkaan usein koe. Käydään kuitenki joka lauantai perheen kesken vauvauinnissa ja sit meillä on tossa takapihan aidan takana just rakennettu uusi leikkipuisto jossa myös päivittäin käydään. Maailma on vielä tuolle pienelle niin suuri, että sille tuntuu riittävän virikkeeksi ihan tuo kotipiha-leikkipuisto matka. Tokihan me sit vielä käydään paljo kärryilemässä koiran kanssa.
Itse kyllä tunnustan kaipaavani päivän aikana aikuista juttuseuraa, ehkä senki takia pyörin täällä netissä niin paljon.. Meillä on kyllä jonki verran avointa päiväkoti toimintaa tässä kaupungissa mut en vielä ole päässyt sinne asti kovinkaan montaa kertaa. Ehkä arastelen sitä että siellä kaikki jo tuntee toisensa ja itse tuntee itsensä jotenki ulkopuoliseks sitte.. eos. Sori sekava teksti.

Oma napa.. Joo, tuossahan tuo. Kaikki ok :heart:

teppana ja masuvauva 17+4
 
Adalaine: Missähän kohtaa sanon etten ymmärrä, että TYÖSSÄKÄYVÄN lapsi on hoidossa pitkän päivän? Se on ihan täysin normaali hoitoaika mutta VIRIKElapselle se on aivan liikaa. Kuten joku sanoikin niin virikelapselle sopiva hoitoaika olisi max. klo 9-15. Olisi varmaan sitten pitänyt taputella päähän kaikkia niitä, jotka vievät lapsensa turhaan hoitoon. KYLLÄ, olen ärtynyt siitä että päivähoitopaikat eivät mene etusijaisesti niille jotka niitä OIKEASTI tarvitsevat. Tiedän monta jotka jääneet ilman paikkaa tai saaneet paikan toiselta puolelta kaupunkia. Virikelasten vanhemmilla olisi aikaa kuskata lapsiaan kauemmas :) Taisit vaan itse hermostua, kun taisi koskettaa juuri sinua tuo kirjoitukseni ja muutamat muut kirjoitukset. Oma on kuitenkin valintasi. Taidat tosiaan olla yksi näiden virikelasten vanhemmista kun noin kiivastuit. Kysehän nyt oli nimenomaan virikehoidosta. No oma on valintasi. Toivottavasti olet siihen tyytyväinen vielä vuosien päästäkin ;)

Niin ja ihan tosiaanko minun pitäisi mennä ulkoilemaan koko ryhmän kanssa iltapäivällä? Voi lapsi raukkoja, kun ensimmäinen haetaan jo kahdelta ja loput vasta klo 17 jälkeen. Tulisi hieman pitkä pätkä viimeisille hoidossa oleville varsinkin näin syksyisin kelein. Eivätpä nuo ole kärsineet, jotka eivät meidän kanssamme iltapäivisin ulkoile. Kuten sanottu monet vanhemmat haluavat ITSE ulkoilla OMIEN lastensa kanssa eivätkä sysätä ihan kaikkea hoitopaikalle.

Nyt poistun nukkumaan hyvien naurujen kera :)
 
Viimeksi muokattu:
kiitoksia noista köhävinkeistä tänään taidan poimia kauppareissulla valkosipulin vaikka sitten koko koti haisisi :LOL: Niin kurja röhä tolla pikkumiehellä on tosin kylläkin vaan öisin ja ihan aamusta. Johtuneeko sitten siitä että makuuasennossa valuu räkä jotenkin tuonne.. No tiedä häntä otetaan kaikki poppakonstit käyttöön..

Hurjasti on kyllä voimakkaita mielipiteitä tuosta hoitoasiasta. Itse kun ei asia ole viellä ajankohtainen on vaikea antaa omia mielipiteitään mutta toisaalta en ole sitä ikinä niin suurena asiana pitänyt. En nyt ehkä ihan pientä laittaisi hoitoon (alle 2v) ellei siis tosiaan olisi töihin mentävä. En siis nää mitään ongelmaa siinä minkä ikäisenä kukin laittaa lapsensa hoitoon. Omakokemukseni sisarusteni sekä ystävieni lapsista on se että alle 3v päivähoitoon menneet ovat olleet yleisesti paljon "reippaampia" kuin lapset jotka hoidettu kotona. Tämä siis vaan tuntemistani lapsista. En kyllä esikoispoikaani aijo kotona pitää 3v asti mutten nää siinä mitään outoa jos joku toinen tahtoo olla pidempään kotona. Jokainen taplaa tässä asiassa tyylillään ja tekee niinkuin omalle lapselle on parasta.

ON: Oksentelu on sitten vihdoin loppunut. Jeesh! Tosin nyt on taas tullut seuralaiseksi tuo issiaskipu.:kieh:
Eilen näkyi vatsan päällä ensimmäisen kerran liikkeet. pieniä töykkäsyjä tosin mutta oli kivaa että mieskin näki ne :heart: vaikkei hän viellä ole ehtinyt tunnustelemaan liikkeitä. Hurjalta tuntuu kun esikoisesta liikkeet näkyivät massun päälle vasta puolivälin jälkeen.

Dindei + pikku 17 +1
 
Täällä poksuu 17+0 :) Kamalat, tukalat selkäkivut alkaneet viikonlopun aikana. Eivät nämä kai voi tässä vaiheessa vielä jäädä pysyäkseen : / ? Tuntuu, että mikään ei auta ja pahenee vaan. Myös jalkoväliä vihloo. Tänään neuvola iltapäivästä. Käyn opettelemassa sokerien mittauksen.
 
marr oon ihan samaa mieltä kirjoittamasi kanssa. ja just toi oli se munkin pointti, et jos äiti on vaan kotona ni kyllä lapsen tulis olla kans. sitä vartenhan hoitovapaa on, että lapsi hoidetaan kotona.

meillä päiväkodissa ja eskarissakin vielä oli sellanen sääntö, että kun pääset itse töistä niin lapsi täytyy hakea ensin ja vasta sitten mennä asioita hoitamaan kauppaan tms... Niitäkin löytyy, ketkä hyödyntää tuota, että saavat ilman lasta asioida ruokaostokset. nähty on...

sit taas kisak79:n tilanne on eri, koska hän tekee osan aikaa töitä, mullakin oli tyttö osan aikaa päiväkodissa ennen eskarin alkua, kun olin pitkään sairaslomalla, ja todellakin kipeä. ja paikkaa on vaikea saada jos sieltä tippuu välillä pois. mut vein tyyliin aamulla klo 8 ja hain klo 12 pois. näin hänellä säilyi jo saadut ystävät ja koska ite olin välillä tosi huonossa kunnossa, oli mullakin aikaa levätä. ja päivähoitopaikka oli siis ollut jo parin vuoden ajan siihen mennessä, kun olin aiemmin ollut työssä.

nää on taas näitä mihin yhtä ja ainoaa oikeaa vastausta lie olekaan... mut ei lähdetä syyttämään taas ketään... kaikkien mielipiteille täytyy jättää tilaa, ja kaikilla on oikeus se sanoa.

karvoituksesta jotkut taisi kirjoittaa etteivät sheivaa kainaloita eikä muualtakaan.... mua niin naurattaa ajatuskin, sehän muistuttaa ihan luolaihmistä :D no, saatte olla ihan rauhassa karvoinenne... mä todellakin ajan kainalot, sääret ja bikinirajan, ettei miehenkään tartte ETTIÄ mua karvojen joukosta ;) ja hikoilen aika paljon, niin kainalotkin pysyy paremmin hajuttomina ja dödö kestää paremmin kun siel ei kauheesti karvoja ole... mun mielestä karvat näyttää epäsiistiltä ja miehiseltä... ja mä ainakin haluan olla naisellinen nainen, ja mieskin tykkää kun on huoliteltu... huh :D ja onhan se kesälläkin kamalan näköstä kun joku kulkee hameessa tai sortseissa sääret täynnä karvoja... tai sit hihaton toppi päällä ja kainalon välistä tursuaa karvoja :D ei se sheivaaminen työllistä niin paljoo ettei sitä ehtis tekemään....

edelleen oon sitä mieltä et vaikka ois raskaana tai pienten lasten äiti, ei tartte näyttää siltä että ois jostain mettäladon seinästä repäisty :D

iloista mieltä ja keksitään taas uusia jutun aiheita :D
 
marr mistä kohtaa selkää sua särkee?? mulla on jo usean viikon ajan ristiselän alapuoli särkenyt... jos liikunta jää vähemmälle niin vaivaa enemmän mutta muuten aika siedettävä. ei mitään issiasta, mut mulle sanottiin et koska mulla on niin paljon yliliikkuuvuutta nivelissä, niin pienikin mahan kasvu alkaa aiheuttaa särkyä. Nyt oonkin jumppa-kuurilla että saan vahvistettua lihaksia hyvissä ajoin tukemaan selkää... Hoitaja oli sitä mieltä että onnee vaan, jos odotusta on vielä noin paljon jäljellä ja vaivaa näin paljon jo nyt :D
 
Mä lisään vielä sen, että en syyllistä niitä vanhempia jotka menevät töihin kun lapsi on esim. 9kk.
Annamme lapsille niin hyvää hoivaa kun pystymme. Kyllä se hoitajan sydäntä kirpasee kun pienet tekevät 10h ja ylikin päivää, mutta varsinkin yh:n on vaikea päiviä lyhentää.

Ulkoilusta: Monessa talossa mennään iltapäivällä ulos klo 16 mennessä. Lasten hoitoajat kun ovat pidentyneet lähemmäksi klo 17 täällä meillä päin. Meillä on myös työvuoroja muutettu että klo 17 ei jää enää 1 hoitaja, koska lapsia on vielä senkin jälkeen aika paljon. Tästä syystä monessa paikassa tullaan ulos klo 16 mennessä. Tämä on sitten talo kohtaista.

Mutta toivon että virikelasten päivähoitomaksut olisivat tuntuvat, niin vanhemmat todella miettisivät tuovatko ne pienet virikehoitoon, joka on usein vaan liukuhihnalla siirrettyjä lapsia. Monessa paikassa ei saa ottaa sijaisia, jos talosta puuttuu muutama lapsi. Tai jos kerrankin saadaan lupa, niin sijaisia ei ole.

Te jotka ette ole töissä päivähoidossa, tiedättekö mikä on päivähoidon todellinen kulu noin /lapsi/kk ?
 
dindei onnea sipuli-metsästykselle :D ja yks konsti tässä vielä, ettei lima keräänny niin paljon nukkuessa: laita pari paksua kirjaa lapsen sängyn yläpään jalkojen alle, sellaseen hiukan kaltevaan asentoon, että ei lapsi valu kuitenkaan sängyn alapäähän unten mailla ollessaan ;) näin tekeevät sairaalassakin esim infektio-osastolla hoitajat, jotta lapsen hengitys pysyisi helpompana ilman liman kertymistä :) paranemisia!!!
 
Hoitoasiaan vielä lisään sen, että tottakai hoidamme kaikki pienetkin niin hyvin kuin osaamme! Minullakaan ei ole mitään pieniä vastaan hoidossa. Olen yleisesti virikehoitoa vastaan nimenomaan pienten kohdalla ja isompienkin, jos pitkistä päivistä kyse. On erilaisia tilanteita. Sairaslomalla olevat vanhemmat, osa-aika työssä jne. Itse en vaan henk.koht hyväksy sitä, että lapsi on hoidossa ja vanhempi aina kotona ilman selkeää syytä siihen ja minusta normaalitilanteessa uusi vauva ei ole se syy. Mutta tämä ei liene harvinainen mielipide päivähoitoa nähneeltä, kun kuuntelee niin perhepäivähoitajiakin ja päiväkotitätejäkin täällä kylällä ja muuallakin. Ihminen vaan suhtautuu asiaan eritavalla, kun näkee sitä koko aika ja sen todellisen puolen. Korostan vaan edelleen, että missään nimessä en syyllistä työssäkäyviä ym. vanhempia. Olen vaan virikehoitoa vastaan. Se on yhteiskunnalle tosi kallistakin ja sillä hinnalla tehtäisiin jo lisää muutaman tunnin kerhoja virikkeitä tarvitseville. Tuo hoitomaksujen nosto olisi todella hyvä juttu.
 
Moi taas! paniikissa olen kohta vkn lukenut juttuja kohonneista riskiluvuista ja näytteenotosta.. Ylihuomenna siis aika, enkä ole enää ollenkaan varma koko jutusta!!On suoraansanottuna mennyt hohto koko raskauteen:ashamed::':)headwall:. ärsyttää se, että ultratäti kehui niin kuinka hyvinvoiva ja terve lapsi tulossa ja sitten tutkimuslaitoksen täti olikin niin tyly ja sanoi päin naamaa että mietit sitten itse jatkatko raskautta vai et ( eli oli siis jo varma että täys vammainen lapsi tulossa..):mad:. Lapsi on todella toivottu ja rakas, mutta koulutukseni vuoksi olen nähnyt näitä down tapauksia yms ja tiedän itsestäni ettei minusta olisi ikinä siihen työhön saati sitten sitomaan koko elämäni siihen :ashamed:. Kun kotoa löytyy kaksi e-lasta, ei rahkeet riittäisi millään vielä down lapseen..Tämä tulokas on kuitenkin perheemme 5.lapsi. Mielestäni abortti on murha, enkä sitä hyväksy vähin perustein (ts vain siinä tapauksessa että lapsi on vakavasti sairas ja elinolot tulisivat olemaan huonot / raiskauksen johdosta alkunsa saanut ). En haluisi maalata piruja seinille, mutta kaikkeen on valmistauduttava ja jos huonoja tuloksia tulee, niin tehtävä hyvin raskas päätös..
tietääkö kukaan minkälaiset kivut tuon istukkanäytteen jälkeen voi olla? Kykeneekö töihin/ saako sairaslomaa??
Pienen pientä liikettä tuntuu jo!!kuin perhosia vatsassa..

kike79 & pikkupieni 12+4
 
Huomenta!

Täällä mies lähti tänään kertausharjoituksiin ja lapsetkin päätti sen kunniaksi pompata sängystä ylös 6.30 :|
Normaalisti meillä nukutaan ainakin 8.30 asti, joten tästä päivästä on tulossa varmaan toooooosi pitkä. :D
Muutenkin vähän jännittää kuinka mahtaa viikko sujua sillä en vaan osaa nukkua yksin enkä ole ukostakaan ollut yötä erossa moneen vuoteen, saati sitten useampaa yötä.

Jopas täällä on taas ollut kiivasta keskustelua päivähoidosta. Itse olen päivät kotona lasten kanssa. Opiskelen kyllä, mutta parina iltana viikossa ja joka toinen lauantai että mies tai mun vanhemmat ovat sitten aina hoitaneet lapset sillä välin. Koulutehtävien sun muiden teko on super hankalaa lasten kanssa mutta vielä olen niitä pystynyt tekemään iltaisin/öisin kun pikkuväki nukkuu. Työharjoittelun aikana lapset olivat päivähoidossa n. 2kk ajan.

Tyttäremme (reilu 3v.) Nautti hoidosta olossa todella paljon, mutta poikamme (reilu 2v) selvästi kyllä kaipasi äitiä ja illat sitten aina viettikin sylissä tai muutoin lähellä. Muutenkin oli sydäntä särkevää jättää poika hoitoon kun aina itki lohduttomasti perään. Vaikka hoitajat tosin sanoivat että itku loppui aina heti kun lähti äiti tai isi näkyvistä. Tytär taas aina välillä vieläkin kyselee pääsisikö hoitoon ja selvästi kyllä kaipaa itselleen oman ikäistä leikkiseuraa, joten hänelle tuollainen virikehoito voisi olla ihan hyväksikin. Tarvisi varmaan alkaa kuskaamaan jossain harrastuksessa tai koittaa etsiä jotain kerhoa typylle.

Itseä kylmii ajatus että alle 1v lapset laitetaan hoitoon, mutta tosiaan on tilanteita, että muutakaan mahdollisuutta ei ole. Itse en kuitenkaan alle 3veetä tule hoitoon laittamaan, kun on asiat vielä ollut niin hyvin että näinkin pärjätään. :)

(.) Ei oikein mitään uutta... pahaa tekee ja yrjö lentää ja nyt myös issias kivut on saapuneet vaivaksi. Mutta eteenpäin porskutellaan päivä kerrallaan.

Liro ja papunen 13+1
 
Virikehoidosta vielä olisin sellaista kysynyt (jäi näin flunssaisena aamuna mietityttämään kun luin juttujannne) että eikös se ole kuitenkin todella harvinaista että olisi pieni yksivuotias virikehoidossa 10 tuntia joka päivä?
eräs syy virikehoitoon on se, ettei ole kerhoja tms. minne mennä pienten kanssa. Kaikilla paikkakunnilla ei todellakaan ole avoimia päiväkoteja jne. Ja jos lapsi on aikaisemmin ollut tutussa paikassa hoidossa niin moni varmasti pitää pari päivää viikossa leikkimässä omien kavereiden kanssa. Itse en ainakaan tunne yhtäkään tapausta, jossa alle 2v olisi ollut virikehoidossa 10 h joka päivä. Sen sijaan suurin osa äideistä pitää esikoisen kotona tai sitten ihan muutaman päivän viikossa leikkimässä. En kyllä ymmärrä et miksi niitä osa-aikapaikkoja ylipäänsä sitten tarjotaan jos ne vievät kaikki resurssit??
Ja omakohtainen tilanne ei ole ensinkään, kyllä esikoinen jatkaa koulussa vaikka tuleekin vauva :)
Se vaan harmittaa kun aina näissä keskusteluissa se virikelapsi on onneton yksivuotias, joka viettää tarhassa 50 h /viikko vaikka se ei varmasti ole yleisin tapaus...
 
marr
Nyt ymmärsin hyvin pointtisi jossa on järkeäkin, sitä en kiistä laisinkaan! Itse ilman muuta vien lapseni myös virikkeiden takia hoitoon mutta teen myös kotona työasioita joten en ole ehkä ihan pelkkä virikelapsenäiti. Mielestäni silti jos jotkut lapset ovat luonasi klo 17 olisi niiden hyvä ulkoilla ennen kotio lähtöä. Kuten totesit osa vanhemmista on vain niin hemmetin laiskoja etteivät varmasti pitkän päivän jälkeen mene lapsensa kanssa ulos varsinkin jos iltapuuroaika on jo 18.30. Kotona ovat monesti vasta 17.30 aikaan. Kerkesitkin jo yhdessä viestissäsi epäilemään ja hieman samalla haukkumaan oman pph tätimme joka haluaa ulkoilla iltapäivisin vielä klo14-16 lasten kanssa, olet siis sitä mieltä että hän haluaa vain tuntinsa täyteen. Tällainkö yleisestikin puhut kollegoistasi? Mielestäni pph tätimme on äärettömän ahkera ja jaksaa puuhata lastensa kanssa, päiviin kuuluu aina (ilmoista riippuen) kaksi ulkoilua. Mielestäni tämä on hienoa työtä eikä tuntien keräämistä! Voit olla siitä omasta puolestani mitä mieltä haluat! Itseeni en missään nimessä näitä ota koska tiedän oman tilanteemme enkä kaikkia asioita täällä ala puhumaan, mutta ilman muuta haluan tuoda asiaan näkökantoja niin kuin muutkin. Ehkäpä kärkäs tapasi puhua pienten lasten vanhemmista sai kertomaan oman mielipiteen kärkkäämmin kuin mitä olisin tehnyt ilman tekstiäsi. Ketään ei mielestäni pidä haukkua tyhmäksi tai laiskaksi, kaikki vanhemmat eivät vain ole koulutettuja lastenhoidon ammattilaisia. Siitä ainakin itse maksan muutamana päivänä viikossa että lapseni saa ruokailut, päivittäiset ulkoilut ja kaverit päiväänsä. Helppoa työnne ei ole, siitä hatun nosto! Arvostan kyllä kaikkia lastenhoidossa työskenteleviä!

A 14+5
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Selkäkivut... Niitä on täälläkin. Muistaakseni oli viimeksikin. Kohtu kasvaa ja keskikroppa joutuu mukautumaan sitten siihen. Mulla myös noiden lihasten venyttely ja treenaus on jäänyt vähille lähiaikoina...
Yks päivä oli ihan tajuttoman kipeänä ja mietin liittyykö vuotoihin tms. Mutta lihakset ne vaan oli ja makoilin sit kovalla sekä pyörittelin. Mies saa pumpata mun jumppapallon taas käyttöön. Edellisen kerran se olikin käytössä viime raskaudessa. Suosittelen!

Himot... Kohdistuu kaikki ruokaan :p. Kanamuna, suolakurkku, greippi... NamNam!!! Syön omien sapuskoiden lisäksi pojankin jämät ja lisääkin menis ;)

Kike79: Mielestäni asiat pitää ottaa tapauskohtaisesti. Jos perheessä on muutenkin lapsia ja ehkä jo ennestään erityislapsia on ajateltava koko perhettä! Omaa jaksamista ja elämää pidemmän päälle. Mm. miten sitten kun itse vanhenee. Millaiset ovat mahdolliset vammat, ongelmat ja tuleva ennustus lapsen elämälle. Tuomita ei saa on päätös mikä tahansa! Itse miettisin myös pitkään ja hartaasti enkä osaa sanoa mihin lopputulokseen tulisin. Itse olen läheltä katsonut useankin perheen elämää cp- ja kehitysvammaisten/häiriöisten sekä down-lapsien kanssa. Downiinhan usein liittyy niin paljon muitakin sairauksia. Myös tiedän perheitä, joissa on useampi erityislapsi. Lapset ovat rakkaita, mutta perheiden elämä on myös raskasta.
Päätöksessä/päätöksen tekovaiheessa täytyy olla täysin itsekäs, sillä lapsen elämä voi olla onnellinen ja lapsi on taatusti rakas perheeseen tullessa. Mutta päätöksen pitää mielestäni pohjautua siihen, miten vanhemmat kokevat oman jaksamisensa ja miten perheen arki muuttuu! Vammainen lapsi vaikuttaa koko perheen elämään eikä vain vanhempien.
Jaksamista sinulle ja toivotaan hyviä uutisia!
 
Adalaine: Ei tosiaan ollut tarkoitus teidän pph tätiä haukkua. Ihmettelin vain. Tuntui hieman erikoiselta ajatus siitä, että hoitotäti pyytää pitämään lasta pidempään hoidossa mitä tarvisi. No siihen on ehkä omat syynsä. Meillä kaikki hoitajat tuntuvat olevan sillä linjalla, että lapset ilman muuta haetaan kotiin heti kun mahdollista. Eräs hoitaja kyllä miettii paljon sitä, että miten saa työaikansa täyteen - siitä tuli mieleen. Palkka kun tippuu jos työaika ei tule täyteen. Nyt taisit ymmärtää väärin tai en kertonut tarpeaksi selvästi: Minäkin ulkoilen hoitolasteni kanssa iltapäivisin mutta koska osa haetaan vasta klo 17 jälkeen niin eivät klo 14 lähtevät ehdi ulkoilla kanssamme. Minulta haetaan jo klo 14 osa lapsista. Näiden lasten vanhemmat tekevät kaikkensa, että lapsilla olisi lyhyet päivät joten pitäisivät minua varmasti tosi outona jos menisin ehdottomaan sitä, että pitäisivät pidempään ulkoilun takia. Viimeisinä haettavien lasten vanhemmat taas toivovat ulkoa hakemista, kun siinä sitten aikaa paremmin jutella lasten leikkiessä ja saa mukaansa valmiiksi puetut lapset. Meillä on lisäksi pitkä matka puistoihin, joten meidän tilanteessa ei onnistuisi ulkoilu tuolla tavalla. Jos kaikki lapset haettaisiin 2h sisällä niin voitaisiin koko porukka ulkoilla. Mielellään niin tekisinkin. Mahdollisimman paljon ulkoilua senkin takia, että lapset purkavat energiansa ulkona. Tämä on kuitenkin ensisijaisesti oma kotimme eikä hoitopaikka joten ulkoillessa kotikaan ei kulu sillä tapaa. Sisällö olo on paljon raskaampaa. Aamuisin ulkoilemme 2-3h ja iltapäivisin viimeisten kanssa 1-2h. Ei päiväkodissakaan klo 14 haettavat ehdi ulkoiluun mukaan! Ei siis ole kiinni siitä, että joku hoitaja on laiska jos ei ulkoile iltapäivisin koko lapsi ryhmän kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
marr
Tässä sen huomaa kuinka liian kärkkäät kommentit aiheuttaa turhaa kiistelyä. Tuosta ylläolevasta kirjoituksestasi olen täysin samoilla linjoilla!! Pahoittelen siis omalta osaltani kärkästä suhtautumista ja vähättelyä. Olin tosiaan siinä uskossa ettei iltapäivisin ulkoilla laisinkaan! Teet hyvää työtä, lastenhoitotyöhön tarvitaan erikoispiirteitä ihmisestä joita ei todellakaan kaikilla ole!!

OmaaNapaa
Ultrassa käyty ja kaikki oli hyvin. Sielä potki viikkoja vastaava pikkuinen. Lääkäri sanoi että istukka on etuseinässä joten en vielä tule tuntemaan liikkeitä sillä istukka on kuin tyynyn äidin mahaa vasten. Pikkuinen siis potkuttelee tällä hetkellä siihen.

A 14+5
 
Heippa tytöt!

Onkohan mussa jotain vikaa, kun ei tämä päiväkotikeskustelu/virikehoito saa minun tunteita nyt ollenkaan kuumenemaan ;)

Minäpäs soitin aamulla neuvolaan ja kysyin, että joskos pääsisin sydänääniä kuuntelemaan ihan vain oman mielenrauhan vuoksi. Ja pääsinkin, heti muskarin jälkeen mentiin kuopuksen kanssa käymään ja kyllähän siellä sydänäänet jumputti menemään 160 =) Voi, että kun vierähti kivi sydämeltä! Samalla sain tietää hiivatuloksen ja olihan se vieläkin vaivana. Nyt vaan uutta puikkoa hakemaan ja toivoa parasta, että se tällä kertaa myös toimisi.

GCS15: kiva kuulla, että on hyvin toimineet ja ovat olleet tyytyväisiä. Ne on nyt varmaan lähimpänä semmoisia rattaita mitä me etsitään, eli niitä täytyy mennä kyllä tarkemmin katselemaan. Kuitenkin kun vertaa niihin vaikka brion tuplia, niin kokoero on kyllä ihan mieletön.

Kike79: Voimia sinulle, toivottavasti kaikki selviää pian. En osaisi itse sanoa, miten tuossa tilanteessa ajattelisin/tekisin, vaikeaa kertakaikkiaan.

Ei tällä kertaa sen enempää :wave:

Mindi83 13+1
 
Pahoittelut minultakin, jos olen liian kärkkäästi asioita kommentoinut. Joskus vaan tunteet kuumenee ja kaikki tulee ulos vähän erisanoilla mitä oikeasti tarkoittaa :D On tosi haastavaa kirjoittaa asiat sillä tavalla ettei ne ketään loukkaisi/ärsyttäisi. Helposti kirjoittaessa tunteet kuumenee itselle läheisestä aiheesta ja tulee sanottua liiankin kärjistetysti. Sama oli myös siinä tupakka/alkoholi keskustelussa, jota hetki sitten käytiin täällä. Asiat, joista ollaan montaa mieltä aiheuttavat liian kärkästä keskustelua. Itsekin täällä vähän puolikuntoisena kirjoittelen mitä sattuu.

Ei auta panadolit selkäsärkyyn. Hieronta tms. voisi auttaakin mutta mieskin on töissä ja minä yksin täällä kotosalla :/
 
Kike79: Silloin, kun äitini odotti veljeäni niin hänelle tehtiin ymmärtääkseni jotain tuollaisia tutkimuksia. On kertonut, että olivat helpot eikä fyysistä kipua ainakaan hänellä ollut. Henkinen tuska on varmasti kuitenkin kovempi. Voimia ja :hug:.
 
päänsärystä on ajoittain, saattaa särkeä kolmena peräkkäisenä päivänä ja sitten menee taas ohi, mutta olipa tossa pari viikkookin et tuntui särkevän joka halvatun päivä.. niskoista johtuu osittain mulla.... mutta on vissiin raskauteenkin kuuluvaa....
 
Täällä taas pitkästä aikaa :) Mulla meinaa opiskelu viedä niin voimat että ei iltasin jaksa pakollisten kotihommien lisäks muuta tehäkkään... Nt-ultrassa käytiin pari viikkoa sit ja virallinen laskettuaika on nyt sit 14.3.
Päivähoidosta : Meillähän siis kaks vanhempaa poikaa ennestään, vauvan synnyttyä vanhempi 9v ja nuorempi vajaa 5v ja aateltiin et nuorempi jatkas päiväkodissa 5-6h kahtena-kolmena päivänä viikossa. Huonoa omaatuntoahan se aiheuttaa jo nyt mut tiiän et jos 5vee kotiin jäis kokonaan ni hyppis seinille varmasti. Poika ollu kotona 4-vuotiaaks asti ja nyt vasta syksyllä alotti päiväkodissa ja kyllä viimenen vuos oli aika vaikee, keksii siis tekemistä ton ikäselle ku täällä päin ei puistossa juuri ketään oo ja lähimmät kerhot reilu tunnin kävelymatkan päässä... Eikä lähellä asu tuttuja ketkä päivisin ois kotona. Päiväkoti on ihana pieni yksityinen jossa retkeillään ja liikutaan paljon ja eskarikin ois tarkotus käydä samassa ni tulis vaan sit niin pitkä tauko jos keväällä jäis pois ja vuoden päästä vasta jatkas...
Vauvan liikkeistä Joko muut tuntee selvästi jotain mahassa? Mä luulin tuntevani tossa viikoilla 13-14 säännöllisesti iltasin "kuplivaa" liikehdintää mut nyt reilu viikkoon ei mitään oo tuntunu et en tiiä oliks ne sittenkään vauvan liikettä :D

katsuamsku mua ei vieläkään näy listassa :) et kun kerkeet ni lisäähän: nannah 27, kolmas, LA14.3 K-SKS

nannah&pieni 15+0
 

Yhteistyössä