Maaliskuun muruset 2011 *syyskuussa*

katjaheille :hug:

Mie olen tässä jo monta päivää kuvitellut tuntevani ihania pikku kutituksia masussa, nyt niitä tuntuu jo monta kertaa päivässä kun aiemmin vain aamulla tai illalla kun makasi sängyssä. Ihan uskomatonta, näin aikaisilla viikoilla :O Vaan kyllä nää vaan kovin tutuilta ja niiiiiiin ihanilta tuntuvat :heart:

Meillä oli tällä viikolla vanhempainilta, niin kurkkasin mein eskarilaisen piirustusvihkoa. Siellä oli piirretty kuva omasta perheestä, niin poika oli reunustanut sydämillä kuvan, ja oli piirtänyt myös vauvan jo siihen :heart:

Tänään oli taas oksuaamu, johan tuossa oli 3 päivää etten oksentanut... Muutenkin ollut tänään superällötys olo taas :x

Ihana, sain vähän aikaa sitten tietää että miun vanhalla ystävällä on laskettu aika 3 päivää ennen miuta, vähänkö ihanaa odottaa samaan aikaan =)

Nyt pelaamaan miehen ja pojan kanssa wiillä, heillä on jo tuolla urheilukisa päällä, kivaa =)

Teto ja vekaraväkkärä rv 13+1 :heart:
 
14+0 :wave: aijaijaaaaaaiiiiiii :D ja sen kunniaks flunssaa pukkaa... onneks viikkoja jo noin paljon...

en jaksa kirjottaa enempiä, olo tosi kehno, kuumetta ja kaiken maailman särkyjä joka puolella kehoa... kuuma mehu ja sänkyyn !!
 
Tämäkin käy poksumassa 11+0 *poks*

Tänään super huono päivä... Koko päivän olen taas oksentanut ja vuoroin itkenyt tätä oloa. Kun ei helpota ollenkaan enkä pysty mitään tekemään perheenkään kanssa! Mieskin ihan "helisemässä" jo. Eipä ole kauheesti pystynyt tästä raskaudesta nauttimaan kun olo on koko ajan ihan kamala!!!!
:( *vali, vali, vali*

Liro ja oksu papunen 11+0
 
Täällä väsyttää ja esikoinen kipeenä... onneks päivähoito pariks päivää onnistuu mummilaan, ettei tarvii heti olla pois töistä, kun ei voi päiväkotiin viedä.

mä en oikeestaan pelkää mitään, tai lähinnä sitä että miten töissä suhtaudutaan mun raskauteen... mä en oikeen osaa ees pelätä tässä raskaudessa mitään, kun oli niin yllätys juttu ja jotenkin joutuu olemaan Nyytin puolesta puolustus kannalla... ainakin tuntuu siltä.

Jaksuja kaikille!!

Maariana + Nyytti rv12.
 
En olekaan tänne kirjoitellut sitten ensimmäisen viestin. Lukemassa olen kyllä käynyt ahkerasti, mutta tuntuu ettei koskaa ole aika eikä oikein jaksakaan kirjoittaa. Josko nyt sitten jotain pientä raapustaisi!

Peloista olitte puhuneet... Mun suurin pelko on ehdottomasti, että tapahtuu sama kuin esikoisen kohdalla! Mulla repesi istukka ja jouduttiin tekemään hätäsektio rv 31+4, siinä oli molempien henki ihan hiuskarvan varassa! Lääkäritkin ja hoitajat päivittelivät vielä seuraavana päivä kuinka ihme, että ollaan elossa. Ja kyllä täytyy sanoa, että pelottaa hieman, että tuo toistuu:|

Sukupuolesta täällä oli myös ollut puhetta. Me halutaan ehdottomasti tietää kumpi on tulossa! Hieman hankintojen takia ja kyllä muutenkin:) Ajateltiin 3d-ultraan mennä niin eiköhän siellä viimeistään selviä.

Np-ultrassa käytiin n. viikko sitten. siellä oli kaikki just niinku pitääkin:heart: Vauva heilutteli käsiään ja jalkojaan kovasti ja muutenkin oli hyvin liikkuvainen. Mitat vastasivat viikkoja tismalleen ja niskaturvotus oli ihan normaali 0,9mm. monta ihanaa kuvaa saatiin mukaan siltä reissulta:heart: Osallistuttiin myös siihen veriseulaan ja sieltäkin saadut tulokset normaalit:) Virallinen laskettuaika on nyt sitten 11.3 mutta sitä ei tarvitse tänne muuttaa, päivä sinne tai tänne.

Vointi on ollut ihan kohtalainen.. Olen selvinnyt ilman suurempia pahoinvointeja. Väsymys on ollut kovaa ihan alusta lähtien ja jatkuu edelleen! Tänäänkin olen nukkunut parin-kolme tuunnin päikkärit vaikka nukuin yöllä tosi hyvin. Ummetuksesta olen kärsinyt nyt muutamia viikkoja... Olen syönyt luumuja ja kävin ostamassa apteekista levolackia mutta vaiva senkus jatkuu. Tosi ärsyttävä vaiva! Masu on kasvanut jo pikkasen:heart: Alun turvotus (joka muuten oli jotain ihan järkyttävää) alkaa väistymään ja tilalle alkaa muodostua ihan oikea vauvamasu:) Ihanaa! Omat farkut yms. ei oo menny jalkaan enää vikkoihin. Mammahousuja käytän ja sit legginssejä ja stadiumista löysin ihania urheilutrikoita mitä voi käyttää vielä isonkin mahan kanssa.
Toi doppleri on kyllä ihan loistokeksintö! Rv 9+6 kuului sydänäänet ensimmäistä ketraa ja sen jälkeen ollaankin joka ilta kuunneltu pienen jumputusta:heart: kyllä se vaan rauhoittaa mieltä mukavasti!

Vauvalle olen ostanut kahdet housut ja yhden bodyn. Loput vaatehankinnat saa odottaa sinne asti, että tiedetään sukupuoli. niin ja vaunut käytiin varaamassa viime viikolla :D hieman aikaista ehkä mutta minkäs teet :LOL: Saadaan ainakin mieleiset kun ei noi ensi vuoden mallit/värit (eikä hinta) oikein innostanut.

Multa näytti puuttuvan synnytyssairaala tuosta listalta, siihen voisi merkata NKL =)

Jaahas... eiköhän tämä taas riitä vähäksi aikaa... Hyviä vointeja kaikille!!

-miraci ja masuvaavi rv 13+2-
 
Viimeksi muokattu:
Vien0-esikoinen-21-EKKS. Raskaana 14 viikkoa ja 3 päivää ja tänään tuntui ensimmäistä kertaa että suunnaton pahoinvointi menossa ohi! =) Ultrassa käyty ja kaikki hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
pinnasänky löytyikin jo valmiiksi vintiltä.. Siinä olen minä ja 2 veljeäni köllötellyt. Täytynee vaan patja käydä teettämässä. En olisi uskonut mutta erittäin hyvässä kunnossa oli pysynyt. =)

Sasuma ja taapero 15+0
Meillä on kans mökillä, lähes 50v. vanha pinnis. Olisin sen halunnut, mutta saimme ilmaiseksi pinnasängyn, niin tuo mökillä oleva jää mökki käyttöön. Se pitäisi tuoda peräkärryllä tänne ja matkaa on ihan kiitettävästi. Ja se olisi pitänyt tuoda ens kuussa kun talvella emme mökillä käy.

Mutta hyvässä kunnossa sekin on.

Silvia ja Vilianna 12+5
 
Viimeksi muokattu:
Täällä oksenettu piiitkästä aikaa eilen... Eilen oli muutenkin ihan kamala päivä! Pahoinvointia ja väsymystä oli vaikka muille jakaa.
Tänään jo paljon parempi olo. Käyty syysretkellä metsässä ja tehty vihdoin kutsukortit häihin.:heart: Tosin mun pinna on ollu tänään taas turhan kireellä ja mies rukka on saanu siitä kärsiä... onneks se oli illan bänditreeneissä niin sai hetken huilata raivoavalta hormoonikimpulta. ;)

katjahei :hug:

Peloista Mulla on kans pelkona tuo kohtu kuolema ja kätkykuolema. Tiedän kaksi ihmistä lähipiiristä joille tuli tuo kohtukuolema muutamaa päivää ennen laskettua. Toisen vauva olisi ollut tyttö ja toisella poika. Kamalia juttuja. :(
Synnytystä en pelkää. Lähinnä ehkä sama pelko sen suhteen kuin flower againilla. Kerkeekö sitä sairaalaan synnyttämään. Sama matkakin on vielä suunnilleen kuin Flowerilla... :D
Täytyy lähtee het matkaan ku alkaa näyttään sille, että vauveli ois maailmaan tulossa.

Onkos teidän miehille alkanu raskausoireita ilmaantumaan? :D Meillä on mies alkanu pyöristyyn mun tahtiin ja väsymystä on myös sillä ilmassa... kuin myös närästystä. Se on kyllä kans niiiiin raskaana! :D

Mua on kuulkaas hieman alkanu ahistamaan tämä perseen ja reisien leviäminen! Ei ne näin oo turvonnu missään vaiheessa kumpaakaan edellistä raskautta, kuin nyt! Ja nyt ollaan vielä kuiteski aikas alussa.. :whistle: Elämäni ensimmäistä kertaa mulle on tullu myös selluliittia, pirskales!:kieh: No joooo, en nyt ihan täysin tosissani tuollaisista pinnallisista asioista valita, mutta ne nyt on sellasia mitkä tässä raskaudessa on alkanu silmään pistämään... tai no lähinnä housuissa tuntumaan, kun housut puristaa muualtakin kuin masun kohdalta! Oottekos muut huomannu tuollaista kilojen lisääntymistä mahan alapuolelle??

Flower again Onko sun laskettu aika tosiaan 10.3? Ajattelin vaan, kun meillähän oli aiemmin sama la ja sulla poksuu nyt jo viikot ja mun la muuttu niin että se on 7.3ultran mukaan ja mulla on vasta rv 13+6. Onkohan mun viikot väärin laskettu....

Ihanaa muuten kun täällä poksuu jo toisilla viikot 15. Kuulostaa jo niiiiin pitkälle! :D Niin se aika vaan menee pikkuhiljaa eteenpäin.

Tiitulipiituli 13+6
(Jospa huomenna sais masukuvan laitettua )
 
tiitulipiituli siis laskettu aika on 9.3 mutta neuvolalääkäri kattoi ultran mukaan miten oli viikkoja kertyny ja siitä lähdin laskemaan. muutama päivä hävis kuin tuhka tuuleen, mutta ei kuitenkaan laskettua aikaa vaihdeta. Musta tuntuu et osaakohan se hommaansa sittenkää... mä en usko ennenku lapsi on syntyny :D

juhannuskommentti joku tais heittää :D kuittasin vaan takas et oi kuule,oli pullat uunissa jo ennen juhannusta, ilmankos niin kauheat krapulatkin kärsin ;) en vaan sillon tienny että oli jo tärpänny...

omaa napaa eilen kuumetta jo yli 38, nyt aamulla 37,5 ja mietin et mitähän mahtaa olla, kun ei muita flunssan oireita ole, lihaksia särkee ja ristiselkää... tosin ristiselkää särkee mulla aina kun oon kuumeessa.. valoa ei kestä lainkaan, makaan makkaris pimennysverhot eteen vedettyinä... Lapset lähti kouluun ja mä kerään voimia et jaksan sit kun tuleevat kotiin taas...
Ei oo kivaa olla kipeenä.... mut tällasta on nyt liikkeellä aika paljon täällä päin, joten koitan levätä ja juoda mahollisimman paljon...
painon kertyminen turvotus on laskenu mahan alueelta, eikä oikeen näyttäis reisiin ja perään kertyneen vielä mitään ylimäärästä, mä koitan kävellä tosi paljon, oon aika kävelly, koska koitan pitää sen siinä ettei kokoa 42 suurempaa housukokoa tarttis ostaa... siinä on maaginen raja joka raivostuttaa jos ei siihen jää.. Tosin mä olen lanteikas,mutta ei se silti kivaa ole. Välillä tuntuu et on yhte persettä koko muija :D kun en muuten mikään pyöreäkään ole... no, nallekarkit ei aina mee tasan...
miehen raskausoireetnjaaaa...enpä ole huomannu,hän jaksaa huolehtia kodista ja meistä kun mun väsymys painaa....:heart: eilenkin vaihtoi lasten sänkyihin puhtaat liinavaatteet ja petasi NIIIIIN siististi, etten vielä ikinä ole kenenkään miehen nähny yltävän samaan !!! ei sitä närästä, eikä mahakaan ole kasvanu.... en mä tiedä kuuluisko niitä oireita sitte miehellekki ilmaantua :D

ja sit taas silmät toviksi kiinni, ja läppäri pois mahan päältä, siellä pieni protestoi ;)

flower again ja rakkauspakkaus 14+1
 
Omaa napaa:
Mulla on ollut aika kortilla. Pitäis leipoo vielä ensimmäiset häävieraat saapuu tiistaina. Ja seuraavat torstaina. Keskiviikkona pitäis ehtiä kääntyyn Amsterdamissa turistien kanssa ja perjantaina sitten olis hääpäivä. Meinaa sitä että lauantaina voin vetää vaikka pari sipsipussia makeeen kanssa. Sitten ei tarvi enään mahtua hääpukuun.

SUnnuntaina tulee 3 matkaa kahdelle eri kentälle viemään pois. Kun junat nyt ei näytä kulkevan kun pitäis niin pitää käydä Damin kentällä viemässä pari ihmistä pois. Toivon että joku sukulainen lähtis viemään pois kun ei viitsi koko päivää autossa istua. Düsseldorfin kentälle yli tunti ja Damiin yli puoltoista tuntia riiippuen liikenteestä. (ennätys Damin kentälle taitaa olla 6 tuntia ja matkaahan ei ole kuin 170 km.

Meille oli lauantaina järjestetty polttarit. Olipa yllätys kun ei odottanut mitään. Kumpikaan meistä ei juo tällä hetkellä niin olin onnellinen, että se oli otettu huomioon. Ei siis mitään huomionhaku nolaamis juopumis juhlia. Mies vietiin jonnekkin jotain aivopähkinä pelejä tekeen ja me jäätiin sitten anopille ja sinne kanttiinin (tehtaan) ja sinne tuli leipuri ja saatiin kortistella pieni kakku sokerimassalla. Oli tosi mukavaa. Ja sen jälkeen grillausta anopilla yhdessä mies ja naisporukan kanssa. Ne oli hankkinut meidän lemppari ranskalaisia. ( mä en vaan voinut syödä niitä, valkkasin sitten lihaa ja matala hiilihydraattista) Ensi viikolla sitten taas syödään uppopaistettuja ranskalaisia. Tyypillistä hollantilaista :) kaikilla rasvapannu kotona.

Pikkasen huolestuttaa kun ei ole ollenkaan huono olo ja on ollut ihan hirveesti kipuja. Mutta en mielellään halua tietää ennen häitä jos jokun on vinossa. Pitää vaan luottaa että tämäkin menee hyvin. En pelkää keskenmenoa enkä kohtukuolemaa. Vaikka jos niin tapahtuis niin siinä murtuis aika pahalla lailla.

Mies lähti esikon kanssa just sairaalaan. Pelkäsin etten voi olla vahva itse niin lähetin miehen. Tunteet kun on niin pinnassa. Esikko nukutetaan ja nenän suonet poltetaan kiinni jotta verineniä ei tulis enään. Toivotaan parasta. pitäis olla kahden-kolmen tunnin päästä kotona.

Mucho + pippuri 10+6?
 
:wave: pikainen merkkaus vaan et tiedän mihin asti oon lueskellu.

Mulla on tässä viime aikoina ollu kerran pari harkkasuppareita. Hassua sinänsä kun kohtu on kyllä vielä niin pieni että tuntuu vaan semmonen kiristys tuolla sen sijaintipaikalla. Kivuliaita ei ollenkaan, kuhan kiristelee.

juhannuskommentteja ei olla kuultu, tää nappulahan on laitettu alulle jo kesäkuun alussa. Juhannusaatto aamuna kyllä plussasin, et siinä mielessä ;)

miehen raskausoireista en ole huomannut, eikä o valittanu muuta ku ettei haluis mennä töihin kun ottaa NIIN paljo päähän kun ketään ei kiinnosta niin miks itteäkään pitäis.

little death sinäkö se murehdit ettei paino ole noussut? Älä semmosista huoli, ei mullakaan ole noussut ja siihen olen tähdännytki. Kyllä sun vauvalla on varmasti kaikki kunnossa ja jos oikein alkaa epäilyttämään niin soitat neuvolaan ja sanot että nyt on PAKKO päästä kuuntelee sydänäänet. Meillä ainakin aina halutessaan (olettaen ettei nyt ihan joka päivä ;) ) pääsee kun vaan kysyy.

teppana ja nappula 15+5 =)
 
Viimeksi muokattu:
Ultra-aika saapui just postissa, eli 9.9. to!!:D ihanaa, pääsee taas kurkkimaan...veriseulat otetaan samalla,iiik.. Toivottavasti mahassa kaikki ed ok, pitäis sieltä suoraan töihin lähteä : /.
3pvn järkky pahoinvoinnin jälkeen sain eilen töissä riesakseni himo närästyksen!!!!!:mad: ei auttanut renniet ei muut, kunnes sitten sain vinkin sooda-vesiseoksesta! yökk..:$ Mutta helpotti kummasti!!!
Loppuviikosta alkoi mieliteot; minttu, minttu ja minttu..Piti saada minttu jäätelöä (jota en kuitenkaan syönyt) ja sitten niitä mariannen sinisiä karkkeja , namm. Mieli teki myös minttulakua, mutta ne jäi kauppaan. Appelsiinimehua pitää saada päivittäin! :)
Nyt pitäis levätä kun yövuoroon olen menossa, mutta en malta.On niin paljon tekemistä. Mutta jos palailen vaikka yöllä uudestaan kun tekemisen puute iskee!!!

kike79 & pikkupieni 10+4 - 10+6 tai jotain sinne päin..(to selviää :LOL:)
 
Pakko tulla hehkuttamaan kun olen pitkästä aikaa ollut "reipas"... en ole siis moneen viikkoon pystynyt tekemään yhtään mitään muuta kun kulkemaan sohvan ja vessan väliä ja voimaan pahoin. Tänään pahoinvoinnista huolimatta otin keittiön siivouksen alle ja sain roskiskaapin puunattua kiiltäväksi ja samoin kaikki keittiön tasot. Lisäksi olen pyykki vuorta saanut vähän järjestykseen. :cool:

Keskiviikkona ultra ja vähän alkaa jo jänskäämään ja tuntuu ettei aika kulu niin millään. Miksi aika kuluu aina niin kamalan hitaasti kun odottaa jotain??

Miehen raskausoireista Meillä kanssa miehellä ilmenee kummallisia mielitekoja ja välillä on yhdessä naureskeltukin että tämä yhdessä odottaminen on kyllä mukavaa. Tuntuu vaan että mies saa ne kivat oireet ja minä ne kurjat. :rolleyes:

Painonkertymisestä en itse ole ottanut stressiä koska edellisistä tuli 18 ja 16 kg vaikka syömisiäkin tarkkailin. Nyt tosin lähtöpainoa niin reippaasti että en ihan noin hurjaa painonnousua kaipasi. Vielä mulla on 4-5kg vähemmän kuin ekassa neuvolassa mitattu lähtöpaino, johtuen oksentelusta... tosin paino voi päivän aikana heitellä kolmekin kiloa! :O

Hyvää alkanutta viikkoa!! :flower:

Liro ja papunen 11+1
 
kike79 Mullakin varhaisultra samana päivänä! Sinänsä mikähän varhais enää tässä vaiheessa... Jännittää huominen lääkäri, mitenhän sielä menee ja mitä sanotaan jne. En vaan tykkää mistään sisätutkimuksista, mut kai se on pakko sietää vaan. Miehellekkin oon sanonu, et ei saa sitten kattoa :D
 
Täällä käytiin tänään sitten töistä päin varaamassa Vaasan Baby Stylestä Brion yhdistelmävaunut. Olivat tämän vuoden mallia ja poistohintaan, ja yhdet ainoat sitä väriä mitä halusin oli liikkeessä! Aika hyvään aikaan kävin katsomassa. Nyt kun isäntä tulisi kotia niin mentäis sen kanssa vielä kattoon että kelpaako mun valinta myös sille.. :LOL: Varmaan rahat täytyy ottaa mukaan kun eivät varanneet kuin max. viikon verran. Samapa tuo sitten että ottaako heti vai viikon päästä.

Sasuma ja taapero 15+1
 
teppana Juu, kenties mä murhedin turhia. Ja hyvähän se on jossei liikaa nouse. Ja eihän se lapsi + lapsivesi + muu vielä kovin paljoa edes paina.

Tänään mulla siis oli nt-ultra. En paljoa kerennyt jännittää kun tämän jalan kanssa on ollut kestämistä. Eilen melkein itku tuli kun sattui niin paljon kävellessä, mutta nyt on jo hieman parempi. Hirudoid fortea käskettiin ostamaan, saa nähdä auttaako..
Mut nyt siihen ite ultraan! Turhaan olen hermoillut, kaikki oli hyvin! Sikiön koko vastasi nyt viikkoja, oli 50mm pitkä, niskaturvotus oli 1,1mm. Siellä se pieni liikuskeli ja heilutteli käsiä ja jalkoja ja sydämen sykkeenkin sain kuulla. Kyllä oli hienoa nähdä pikkunen siellä jälleen, ja kovasti olikin kasvanut edelliseen ultraan verrattuna (edellisellä 16,4mm). Mua jo varoitettiin (kun oon näin kova stressaamaankin) että liikkeiden tunteminen voi tulla norm. myöhemmin kun istukka on jotenkin just tuossa vatsaa vasten tai jotain. Hyvä kun varoitti.
Ihana oli nähdä kun masussa tosiaan on pikkuinen joka alkaa jo näyttää kuvassa ihmismäiseltä, nenä ym. erottuu. Nyt on helpottunut olo.

Muuten täällä vointi ennallaan. Paitsi helvetin yskä, joka valvotti yölläkin. Olisin mennyt päivystykseen kun tätä on jo n. 2kk vähän väliä kestänyt (ja jalan vuoksi myös) mutta ei saa päivystysaikoja enää. Apteekista hain Resilaria, sitä saa kuulemma raskaana ollessa käyttää tilapäisesti. Ultrannut kätilö meinasi että Panacod saattaisi olla sopiva särkylääke tuohon jalkaan (1g Panadol ei auta MITÄÄN) mutta mistäpä minä reseptin tähän hätään saan. Ei auta kun maata sohvalla kun kävely on työlästä ja kivuliasta. Ja pahinta kun ei tiedä mikä tuossa on.

Littledeath + Pikkunen 11+6 (luulin että tänään 12 mut ei sittenkään, oon menny sekasi jossain vaiheessa)
 
Kun tää paino tuntuu olevan tapetilla, niin kertokaas paljon se teidän lähtöpaino on. Minäkään en mikään pieni ole. Neuvolakorttiin on merkattu lähtöpainoksi 79.95kg. Ja pituuttahan mulla on ruhtinaalliset 162cm. :ashamed: Ne kertoo jotka tahoo, pakko ei tietenkään ole. Oon vaan niin utelias :) Mulla oli vakaa aikomus ekan raskauden jälkeen vähän keventää, olin jo alottanut ennen raskautta mut se sit jäi. R-aikana mulle tuli 13 kg ja ne lähti ihan parissa viikossa synnytyksen jälkeen. Imetysaikana ei suositella varsinaista laihduttamista, niin oon jostain lukenu *seliseli* ja sen takia paino on vieläkin korkea. Mähän imetin tyttöä juhannukseen ja plussaamiseen asti (=1v2kk). No nyt sit sama homma uudestaan. Tosin tässä raskaudessa meinaan ainaki yrittää pitää edes jonkinmoista kuntoa yllä ja en saa sortua himoihin niin että paino hirveesti syömisen takia nousis. Muuten suurin painonnousu jonka tiedän jonkun raskausaikana saaneen on huimat 35kg. Tää nainen ei vielä ollu ihan pieni lähtökohdiltaan. Siinä on jo aikamoinen työsarka raskauden jälkeenki :|
Ja kun monet sanoo, että älkää nyt stressatko sen painon takia, niin kyllä mulle ainakin neuvolassa on tullu jo heti ekalla kerralla semmonen olo, et pakko on vähä stressata. Mä sain diabetespotilaan raskaudenaikasen ruokaohjeen, siis miten ja mitä syödä. Sama homma oli ekassa raskaudessa, heti alettiin pelottelemaan raskausdiabeteksella :( Rasituskokeeseenhan onneks joutuu nykyään paljo kevyemmätki ihmiset.

Sokerirasituskoetta suositellaan valtaosalle raskaana olevista. Koetta ei tarvita, jos kyseessä on alle 25–vuotias ensisynnyttäjä, joka on normaalipainoinen (painoindeksi 18.5–25) raskauden alkuvaiheessa eikä hänen lähisukulaisillaan ole tyypin 2 diabetesta. Sokerirasituskoetta ei myöskään tarvita silloin, kun alle 40–vuotiaalla uudelleensynnyttäjällä ei ole aiemman raskauden aikana ollut raskausdiabetesta ja lapsi on painanut alle 4 500 g ja painoindeksi on alle 25 uusimman raskauden alkaessa.
www.kaypahoito.fi - Suositukset
 
Mulla oli lähtöpaino 53,3 kg, pituutta 157 cm. Normaalisti oon kyllä aina painanu sen 50 kg, mutta tossa kevään-alkukesän olin kortisonilääkityksellä tän mun sairauden takia, joka sitten turvottaa/nostaa painoa. Meinaan vaan, että ite sen kyllä huomaa sen kolmekin kiloa hyvin. Kuukaudessa on tainnut nyt kilon verran nousta paino, toi lähtöpaino punnittiin 8+1 viikoilla.
Luotan kyllä siihen, ettei jäisi raskauskiloja sitten myöhempään elämään retajamaan. En oo kyllä koskaan laihduttanut, että sinänsä, mutta toivon että ne lähtee sitten :)
 

Yhteistyössä