Maaliskuun lapset 2010

  • Viestiketjun aloittaja Vilivinkka
  • Ensimmäinen viesti
Cheycel
Inhottavalta kuulostaa tuo Vilivinkan huimaus, toivottavasti helpottaa. Miinulla ihania ultra kuulumisia, oli se vaan uskomaton kokemus ensi kertaa nähdä pikkuinen ja sydämen sykkeet. Mites Tikruliinisen ultra meni?

Täällä on tänään ollut hyvä aamu, vaikkakin nukuin taasen todella huonosti on jotenkin mieli aurinkoinen ja olo muutenkin suht´hyvä. Täytyy nauttia näistä aamuista, kun olo on lähes normaali :) Jokos ootte muuten kertoillu hyvistä uutisista? Me ollaan edelleen hillitty ittemme, mutta alkaa kyllä jo vähän poltteleen. Ajateltiin odotella vielä 12 vkon np-ultraa, saa nähdä miten käy..
 
Celina
Täällä yksi toivottavasti tuleva maalismamma ilmottautuu varovasti joukkoon!

Ensiksikin suuret pahoittelut Huomenkukalle! Todella ikävä uutinen. Paljon voimia tulevaan!

Meillä sattui myös spontaani keskenmeno kesäkuussa. Raskaaksi tulin silloin kerrasta, kun keskeytetty yhdyntä ei ollutkaan kerran keskeytetty. Pillerit olin kyllä lopettanut jo aiemmin, koska vauva on ollut haaveissa jo pitkään. Keskenmeno tapahtui jo viikoilla 5+6, ja kaikki tuli spontaanisti ulos, jonka johdosta kiertoni palautui samantien uomiinsa. Päätimme jatkaa samantien yritystä, tuntui olevan ainoa keino päästä asiassa eteenpäin, ja riemukseni bongasinkin oviksen 8.7. Ja niinhän siinä kävi että jälleen tärppäsi! :) Mutta kovin varovaisesti asian kanssa nyt edetään, päivä kerrallaan. Viimeksi ehdimme jo vanhemmilleni ja parille kaverille kertoa, nyt on suu visusti supussa, vaikka taisin eräille tutuille tahtomattani jo narahtaakin häissä. Mutta ei kommentoitu raskausuuteluja mitenkään. Sen siitä heti saa kun ei suomalaisissa häissä juo alkoholia, heti epäillään. ;)

Mielenrauhani takia varasin yksityiseltä varhaisultran joka on parin viikon päästä. Neuvola taisi olla pian sen jälkeen, ja ultra syyskuun alussa, koska lähdemme silloin parin viikon matkalle. Laskureiden mukaan LA olisi 31.3., eli saas nähdä tuleeko maalisvauva vai sittenkin aprillipäivän vauva. Voi kun sinne saakka päästäisiin... <3

Oireita on mm. turvotus (iltaisin kiva pömppö, ja joskus istuessa pitää farkun napit avata... kivaa), arat ja painavan tuntuiset rinnat, lisääntynyt vessassa ravaaminen, väsymys, hajut ottaa herkästi nokkaan, kivahdan miesparalle herkästi pikkuasioista jne. Alussa oli heikotusta/huimaista, nyt välillä iskee kuvottava olo, mutta oksennusta ei ole onneksi tullut. Ja vatsan toiminta on välillä vähän niin ja näin.

Vaikka pelko on persuuksissa ja varautuu koko ajan pahimpaan, niin kyllä sitä vaan tulee kiinnyttyä ajatukseen pikkusesta ja mietittyä paljon tulevaa...
Mutta toivotaan kovasti että nämä meidän pienet suuret ihmeemme pysyisivät matkassa mukana aina maaliskuulle saakka!! :)
 
Celina
Jatkan samantien Cheycellin laittaman listan täyttöä, vaikka taidan siellä hännänhuippu ollakin. :)

Cheycel 30+34, esikoinen, LA 5.3.
Celina 28+32, esikoinen, LA 31.3.


Celina, rv 6+2
 
Vilivinkka
Onnea Celina ja tervetuloa mukaan!

Taidan laittaa itseni listalle, vaikka LA saattaa vielä muuttua.

Cheycel 30+34, esikoinen, LA 5.3.
Vilivinkka 31+34, toinen, LA 12.3.
Celina 28+32, esikoinen, LA 31.3.

Oireet ovat edelleen vähissä. Ajoittainen väsymys, hetkittäinen kuvotus, satunnainen vihlonta nivusissa/alavatsassa ja vähitellen myös vessassa juokseminen ovat oireina. Kerran piti jättää lämmin ruoka kesken, kun alkoi ällöttää, vaikka olin itse tehnyt ruoan ja se oli periaatteessa ihan hyvää. Rinnoissa on lähinnä se muutos, että maito on vähentynyt. Meillä siis esikoinen vasta 8kk ja imetän vielä. Turvotusta tai rintojen kasvua ei ole, eikä paino ole noussut. Ekassa raskaudessakin painonnousu alkoi mulla muistaakseni lähempänä raskauden puoltaväliä.

Vilivinkka rv n. 8+6
 
Elli M
Cheycel 30+34, esikoinen, LA 5.3.
Vilivinkka 31+34, toinen, LA 12.3.
Elli M 28+29, toinen, LA 30.3.
Celina 28+32, esikoinen, LA 31.3.

Heippa pitkästä aikaa!

Täällä jännitetään vielä(kin) onko mahassa elämää. Neuvola perjantaina ja yksityinen ultra ensi maanantaina. Pahaa oloa on aamuisin ja iltaisin, työpäivinä vapaapäiviä enemmän, ja varsinkin väsyneenä huomaan voivani huonommin. Mutta Berocca on auttanut ihan kiitettävästi :)

Maha on aivan järkyttävä pallo, tänään jo ensimmäinen rohkea kysyi odotanko! Voitteko kuvitella rv7+0! Voiskohan siellä olla kaksi vai onko vaan voimakasta turvotusta? Esikoisesta näytin rv14 asti ihan läskimahalta, mutta nyt turvotus on ihan "oikeassa paikassa". Hassua. Miten Vilivinkan mahan koko?

Mutta nyt taas esikoisen touhuihin, palataan kamut! :)

Elli M
 
Cheycel
Täällä samaa vaivaa ElliM, vatsa on niin turpeessa erityisesti ruokailun jälkeen ja illasta ettei pysty enää oikein sisään vetämään :) Kukaan ei toistaiseksi ole rohjennut kysymään mitään raskauteen viittaavaa, mutta piilossa ei kauaa enää tätä tahtia pysy. Omat housut mahtuu juuri ja juuri päiväsaikaan, mutta illasta on ihana vetästä yökkärit päälle heti kun vaan mahdollista. Yritän vielä ensi viikon ultraan sinnitellä ennen kuin edes harkitsen äitiysvaatteiden ostoa. Mites teillä muuten painonnousu? Mulla ilmesty heti alkuunsa 3kg lisää, siihen on toistaiseksi jäänyt. Mulla tosiaankin on kaamea turvotus, vatsa ei enää toimi kuin joka toinen päivä, ennen parikin kertaa päivässä (eikö o kiva että jaan tämänkin kanssanne:) ja liikunta on jäänyt toistasex ihan olemattomax, kun ei iltaisin jaksa kuin raahautua töistä kotiin ja rojahtaa sänkyyn. Toivon mukaan tää väsymys helpottaa pian, että pääsen liikkumaan, muuten saattaa edessä olla pullataikinaefekti..


Cheycel 10 + 4
 
Celina
Juu tuota turvotusta taitaa olla liikkeellä. Tänä aamuna vaaka näytti noin kilon lisää, mutta toisaalta vaihtelua tapahtuu päivittäin, joten vielä en halua myöntää painon nousseen. ;) Yritän muutenkin pitää painonnousun mahdollisimman pienenä, kun muutenkin tuota elopainoa on liikaa. Onneksi on pystynyt liikkumaan, ja pyrin syömään terveellisesti, jos näillä saisi väistämätöntä painonnousua edes hiukan viivytettyä.

Hyvä että Berocca tuo Ellille helpotusta. Itse olen ainakin toistaiseksi säästynyt pahemmalta huonolta ololta. Välillä tulee näitä tapauksia, että vaikka on nälkä ja ruoka on hyvää, niin ei vaan saa kuin osan alas. Mut välipaloja oon alkanut syömään, aina pitää olla mukana laukussa varakselta jotain, iskee tosi ikävä olo jos verensokeri laskee liian alas.

Täällä myös työkiireet iskeneet taas lomien jälkeen päälle, ja heti huomaa väsymyksen. Eilen kyllä tuli mieleen, että mitenhän sitä jaksaa loppuraskaudessa, jos jo nyt on tällainen väsy...

Cheycell, kurjaa että vatsa ei toimi. Mulla apua on tuonu Activia- ja Gefilus -tuotteet sekä maitohappobakteerit.

Oho, Ellillä aikaisessa vaiheessa kysytty odotusta! Tosin toisessa raskaudessahan se näkyy jo aikaisemmin kuin ekassa. Ainakin kavereiden on ollut pakko kertoa kaikille jo kolmannella kuulla, koska asiaa ei kertakaikkiaan ole enää voinut peitellä.

Celina, n. rv 7+0
 
Cheycel
On tullu kyllä kokeiltua erinäisiä Gefilus ja Activia tuotteita, mutta ei tahdo auttaa. Täytyypä vielä testata noita maitohappobakteereita, jos olisi jotain apua. Turvonnut vatsa kiusaa tällä hetkellä kovin, kun ei sitä osaa vielä ajatella vauvavatsana, mitä se ei nyt ei ihan vielä olekaan. Mullakin tuota extraa on keskivartalon kohdalla muutenkin, joten pienikin turvotus saa vatsan aivan palloksi.. Onneksi mies jaksaa huomioida ja "kehua" ulkonäköä vaikka itsestä ei todellakaan näytä kovinkaan hehkeältä. Muutenkin ukko-kulta on ollut aivan ihana alusta saakka, hemmottelua ja hierontaa on tarjolla harvase päivä eikä siivous kuulema kuulu enää mun hommiin :)


Cheycel 10 + 6
 
Elli M
Me syödään esikoisen kanssa pureskeltavia, sitruksen makuisia rela-maitohappobakteereita, ne on musta hyviä! Mun maha on kyllä ollut tosi löysällä ja aiempaan verrattuna todella toimii! :)

Celina, kyllä se väsymys helpottaa ja keskiraskaus on varmasti monelle helpompi! Näin koitan uskotella itesellenikin...

Ultrakuulumisia rv7+1:
yksi elävä sikiö kohdussa, sydän lyö, koko 10,8mm vastaa viikkoja. Huh kyllä helpotti! Huomenna menen ekaan neuvolaan. Oletteko muut käyneet/kuulleet uudesta np-seurannasta ja siihen liittyvistä verikokeista. Meinaatteko osallistua? Esikoisen aikaan ei ollut kuin normaali kätilön tekemä np-ultra, eikä mitään muuta.

Meidän kunta ei tarjoa kuin tämän yhden ultran ja vuoden 2010 alusta rakenneultran. Mutta taitaa olla myöhäistä meikäläiselle...

Elli M
 
Celina
Mulla kanssa ollu vatsa ihme pallo viime päivinä, vähän ahistaa kun ei sitä tosiaan vielä voi ihan raskausmasunakaan esitellä. ;) Välillä miettii että montakos sieltä on oikein tulossa.. No kunhan se yksi pikkuinen siellä ees olisi.. :)

Joo kyllä mä meinasin osallistua tuohon verikokeeseenkin. Meidän kunta tarjoaa tuon np-ultran ja rakenneultran. Meinaatko Elli käydä rakenneultrassa yksityisellä?

Kiva että Ellillä oli mukavia ultrakuulumisia. Oma varhaisultra vasta viikon päästä... Jännittää löytyyköhän sieltä elämää... apuva. Joudun menemään käynnille yksin, kun mies ei pääse töistä silloin. :( Odotan kyllä tosi paljon tuota, innostuksen ja pelon sekaisin tuntein. Millaisia asioita käynnillä käytiin läpi? Mulla on vain vartin aika, ei siinä varmaan pitkiä tarinoita ehdi jurista, mikä ei kyllä haittaakaan. Kunhan näkisi oman katkiksen.

Hemmottelevat miehet on kylä ihania. :) Meillä myös mies on suhtautunut upeasti. Km:n jälkeen on kyllä täytynyt vähän hillitäkin hänen innostustaan pahimman varalta...

Onko kukaan vielä uskaltautunut kertomaan asiasta muille?
Meidän on ollut olosuhteiden pakosta kerrottava asiasta jo perheillemme ja parhaimmille kavereillemme. Muuten en olisi vielä kertonut kyllä.
 
Cheycel
Mä kävin verikokeissa alkuviikosta ja np-ultra on ens viikolla, jänskättää jo vähän.. Varhaisultrassa kävin omalla gynekologilla yksityisellä klinikalla. Käyntiin meni yht. n. 20 min., laskeskeltiin la ja kirjattiin tiedot ylös. Itse ultrakuvaa killiteltiin varmaan 10 min., gyne selitti kivasti kaiken mitä näkyy ja mikä tulee kasvamaan ja mikä liikkumaan mihinkin suuntaan :) Ja mies ei meinannut millään saada nenäänsä irti ruudusta joten odoteltiin, että sai fiilistellä rauhassa :) Ja ensimmäinen kuva saatiin myös matkaan mukaan.

Me odotellaan vielä ensi viikon ultraa ennen kuin aletaan jakamaan ilosanomaa. Uskoisin myös, että kohta kyllä alkaa vatsa jo paljastamaankin, varsinkin ruokailun jälkeen ei enää vatsaa yhtään sisään vedetä :)

Mukavaa & rentouttavaa viikonloppua!!

Cheycel 11+0, jänskä viikko käynnistyi tänään..
 
Lady Grey
Hei!

Mahtuisiko viela yksi maalismamma mukaan?

Asun Englannissa ja esikoista odotetaan :) Raskauden alku oli vahan dramaattinen, kun herasin hirveaan kipuun keskella yota, joka kuitenkin loppui 5-10 minuutin kuluttua. Aamulla kavin laakarissa, joka totesi raskauden ja antoi lahetteen sairaalaan varmistamaan ettei kyseessa ollut kohdunulkoinen raskaus (oireet eivat kylla viitanneet tahan, mutta asia kuitenkin haluttiin varmistaa). Ultrassa selvisi, etta kivun oli aiheuttanut puhjennut kysta (siella nakoi myos alkio ja ruskuaispussi). Parin yon paasta sama kipu toistui, mutta sen jalkeen ei olekaan ollut mitaan ongelmia. Viikon paasta tuosta ekasta ultrassa paasin viela toiseen ultraan, jossa saatiin selville raskauden kesto ja sikion sydamen tykytyksetkin nakyivat :)

Raskaus oli siis suunniteltu, mutta menimme vahan tulee jos on tullakseen periaatteella. Mitaan oireitakaan ei aluksi ollut ja koska olin lopettanut pillerit vasta hiljattain niin en oikein osannut arvioida milloin menkkojen pitaisi alkaa.
Laskettuksiajaksi minulle on annettu joko 7. maaliskuuta, jonka sain ultrassa tai sitten 3. maaliskuuta, jonka katilo antoi minulle viime viikolla (han halusi jostain syysta muuttaa sen vaikken ollut varma kuukautiskierron pituudesta). Taidan kuitenkin luottaa tuohon ultran antamaan arvioon, vaikkei muutamalla paivalla nyt mitaan valia olekaan. Niskaturvotusultra olisi vahan yli viikon paasta. Se jannittaa jo, vaikka oireita kylla riittaa ja maha on pyoristynyt mukavasti.

Lady Grey 10+5
 
Vilivinkka
Tervetuloa Lady Grey, ja onnea!

Meillä on uusi ultra alkavalla viikolla. Jospa LA tarkentuisi. Niskaturvotusta tms. emme testaa. Ajattelen, että lapsi saa tulla sellaisena kuin tulee. Tietysti toivon, että sillä on terveyttä ja elinvoimaa niin paljon, että jaksaa tulla maailmaan ja pysyä hengissä.

Perheemme tietävät raskaudesta ja samoin muutama ystävä. Jo ekassa raskaudessa kerroimme lähes heti. Nyt kerroimme esim. vanhemmillemme positiivisen varhaisultran jälkeen. Siskoni sai hiljattain keskenmenon, joten oma perheeni varmaan jännittää vielä näillä viikoilla aika paljon.

Vilivinkka 9+6?
 
Lady Grey
Kiva, etta paasin mukaan :)

Mites teilla on Suomessa nama neuvolakaynnit? Taallahan ei ole mitaan neuvolaa vaan meidan asuinpaikalla tavataan katiloa ja omalaakaria. Tapasin siis katilon vahan yli viikko sitten (raskausviikolla 9) ja seuraavan kerran tapaan jonkun vasta raskausviikolla 22. Valissa on tietenkin se np-ultra ja ehka se rakenneultrakin ehtii siihen valiin, mutta tosi pitka vali tuo ainakin minun mielesta on. Sen jalkeen niita tapaamisia on kylla useammin.

Vilivinkka, me kanssa kerroimme perheillemme ja lahimmille ystavillemme varhaisultran jalkeen, koska keskenmenon sattuessa kertoisimme heille kuitenkin asiasta. Ystavani ovat muutenkin tukeneet minua ihanasti taman alkuraskauden aikana ja olen saanut paljon hyodyllisia neuvoja pahoinvointiin ym.

Lady Grey 11

 
Vilivinkka
Cheycel 30+34, esikoinen, 5.3.
Vilivinkka 31+34, toinen, 16.3.
Elli M 28+29, toinen, 30.3.
Celina 28+32, esikoinen, 31.3.

Päivitin lasketun aikani tuohon listaan. Käytiin aamulla ultrassa ja sen mukaan LA olisi muutaman päivän myöhemmin kuin mitä olin käsittänyt viimeksi. Mutta olen varautunut siihen, että se muuttuu vielä rakenneultrassa.

Ultrassa tänään siis kaikki hyvin! Sikiö liikkui ja sydän sykki.Tämä oli neuvolan kautta kontrolliultra, kun ihan ekassa ultrassa ei vielä näkynyt alkiota. Mehän kävimme tässä välissä yksityisellä, mutta käytimme nyt myös mahdollisuuden mennä neuvolan kautta uudestaan ultraan. Seuraava on luultavasti vasta rakenneultra lokakuussa. Huomenna on neuvolakäynti.

Vilivinkka 9+6
 
Lady Grey
Cheycel 30+34, esikoinen, 5.3.
Lady Grey 30+31, esikoinen, 7.3
Vilivinkka 31+34, toinen, 16.3.
Elli M 28+29, toinen, 30.3.
Celina 28+32, esikoinen, 31.3.

Ihania ultra kuulumisia Vilivinkalla! Onnea :)

Lisasin myos itseni tuohon listaan, vaikka tuo laskettuaika saattaa viela muuttua taman viikon sunnuntain np-ultrassa. Onpas meita muuten vahan tassa ketjussa.

Lady Grey 11+1
 
Celina
Tervetuloa Lady Grey ja paljon onnea! :)

Juu kovin on hiljainen tämä ketju. Mihin kaikki ovat kadonneet...?!?

Meillä mies päättikin eilen tulevansa mukaan varhaisultraan, vaikka se tarkoitti hänellä kahden työpalaverin perumista (kai joku menee sitten hänen tilallaan). Totesi että on tämä kuitenkin niin ainutlaatuista. Cheycellinkin kirjoituksesta päätellen myös miehille hieno kokemus tuo eka ultra. Tuntuu mukavalta kun ei tartte mennä yksin ja mies laittaa ainakin perheen työn edelle. <3

Hienoja uutisia Villivinkan ultrassa! :) Saako udella minkä ikäinen teidän esikoinen on?

Lady Grey kyseli Suomen neuvolakäytännöistä. Mä oon ymmärtänyt, että täällä käydään neulovassa tapaamassa terveydenhoitajaa n. kerran kuussa, loppuvaiheessa viikoittain. Ja pari-kolme kertaa näistä on neuvolalääkärin tapaamisia (?). Korjatkaa jos olen väärässä, mulla on vasta viikon päästä eka käynti. Ja sitten tosiaan kunnasta riippuen nuo ultrat, meidän kunta tarjoaa np- ja rakenneultran.

Täällä kiusaa hirmuinen väsymys. Voisi joka välissä nukkua. Tulee morkkis kun olisi paljon hoidettavia asioita, mutta aina tuntuu päätyvän vain sohvalle päikkäreille... Kaipa sitä tästä sitten toisella kolmanneksella piristyy, I hope.
 
Cheycel
Tervetuloa mukaan pieneen, mutta toivottavasti sitäkin eloisampaan ketjuumme Lady Grey! Pitääpä tsempata ja kirjoitella vähän ahkerammin, sillä paljon on uutta ja ihmeellistä mitä jakaa muiden kanssa. Harmittavasti vaan työt haittaavat palstailua :)

Mukavaa, että Celinan mies pääsee mukaan ultraan, meillä tosiaankin tuntui olevan herkempi hetki miehelle tuo ensinäkeminen. Puhuttiinkin asiasta jälkeenpäin ja hänelle se konkretisoitui vasta siinä tilanteessa, hän kun ei kuulema valitettavasti pysty jakamaan raskausoireita vaikka haluaisikin. Ei kyllä ukko kulta kauaa kestäisi, ei ainakaan näin vähällä "valituksella" kuin itse :) Tällä viikolla tosin oireet on hieman helpottaneet, on ollut välillä lähes normi olo. Onneksi kuitenkin jotain tuntuu aina välillä niin mieli pysyy kurissa, että kaikki kunnossa pikkuisella. Huomenna on edessä jännittävät hetket, kun on ensimmäinen neuvolalääkäri ja kuunnellaan sydämenlyöntejä.. Niin ja ihania ultrakuulumisia Vilivinkalla, mites ensimmäinen neuvola?

Palailen illasta paremmalle ajalla, mukavaa päivää!!
 
FridaLainen
Heippa! Täällä olisi myös yksi maalismamma joukkoonne lisää! Meillä kahden vuoden yritys, johon mahtuu yksi tuulimuna ja yksi keskenmeno toukokuussa, joten pitkään menee, ennen kuin uskallan tästä iloita ja uskoa. Viime viikolla käyty varhaisultra vähän helpotti oloa. Mahtavaa oli nähdä pieni piste sykkivän 12 mm sisällä! :D Kaikki oireet on kyllä jo koettu ja eilen jouduin lähtemään jopa töistä pois pahan huimauksen, päänsäryn ja oksetuksen takia. Nyt olo onneksi parempi! :D ensi viikolla vielä ultra, jossa varmistetaan että kaikki on kunnossa, sen jälkeen vasta ilmottaudun neuvolaan. Frida 26 + 26. Esikoinen, la 25.3
 
Lady Grey
Kiitos Cheycel mukaan tulo toivotuksista ja tervetuloa Fridalaiselle! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin talla kertaa. Hienoja ultra nakymia oletkin jo nahnyt :)

Meillakin mies paasi mukaan kumpaankin varhaisultraan, kun han teki ne paivat toita kotoa kasin ja paasee np-ultraankin, koska se on sunnuntaina.

Olisipa taallakin edes yksi katilo tapaaminen tassa valissa, mutta joudun odottamaan marraskuun alkuun sita...

Oireet ovat taallakin helpottuneet. Viikonloppuna tosin karsin ikavasta metallin mausta suussa ja iltaisin vahan ennen nukkumaan menoa alkaa usein kuvottamaan. Hampaiden pesu on aika ikavaa, kun meinaa alata oksettamaan ja pari kertaa se onkin tapahtunut. Vaihdoinkin sahkohammasharjan manuaaliseksi jo aikoja sitten ja yritan pesta ne hampaat ripeasti. Mutta on tama silti paljon helpompaa kuin vahan aika sitten.

Lady Grey 11+2
 

Yhteistyössä