Maaliskuun lapset 2010

  • Viestiketjun aloittaja Vilivinkka
  • Ensimmäinen viesti
Lady Grey
Onpas taalla jannaa! Hamalekin on jo varmaan synnyttamassa, kun noin lupaavalta kuulosti viime yon supistukset! Monesta muustakaan ei ole kuulunut vahaan aikaan eli olisko nyt jo muutama maalisvauva talla puolen masua :)

Tsemppia odotteluun Callie! Toivottavasti et joudu enaa kovin montaa kertaa kaymaan neuvolassa ilman vauvaa ;-)

Mustakin on kiva kuulla miten siella pain asiat hoituu!

Taytyy tulla taas kurkkimaan uutisia myohemmin tanaan.

Lady Grey
 
Lady Grey
Hamale 26+30, esikoinen, 2.3. LS
Lady Grey 30+31, esikoinen, 3.3. Lontoo
Cheycel 30+34, esikoinen, 5.3. TAYS
MarsiL 32+32, toinen/(enkelikaksoset), 6.3.
Vilivinkka 31+34, toinen, 16.3.
Callie, toinen, 19.3. PHKS
Frida 26+26, esikoinen, 25.3. TAYS
Pimu84, esikoinen, 26.3. NKL
Monnia, kolmas, 26.3. JS
Celina 28+32, esikoinen, 28.3.
Elli M 28+29, toinen, 30.3. PHKS
Sari_80 29+29, esikoinen (poika), 31.3. Kät/Haikaranpesä
Eine 34+37, toinen, 31.3. SatKs


Syntyneet:

Lady Grey, (3.3), 24.1, poika, 2436 g




Siirsin listan viela talle sivulle :)
 
Elli M
Eipä ole tämä Elli vielä tositoimiin päässyt :)

Paljon Onnea Cheycel (ja muutkin jo nyyttinsä saaneet) ja Hamalelle tsemppiä koitokseen!

Mä kävin eilen neuvolassa, selvisi että näytteet labrasta olivat puhtaat, eli arkuus johtui ilmeisesti vain siitä että pää painaa jotakin hermoja. Hyvä näin. Pissassa oli taas proteiineja ja täti veikkasi synnytyksen olevan siksi lähellä? Katselin edellistä neuvolakorttia ja sielläkin mulla oli muutama viikko ennen synnytystä valkuaiset plussalla... tiedä sitten.

Supistuksia täällä on edelleen öisin, välillä ihan napakoitakin ja suht säännöllisiä mutta ei vielä mitään hälyttävää. Toivoisin että vedet menis niin olis helppo lähteä kohti sairaalaa.

Nyt menen tekemään itselle sapuskaa, sitten katson telkkarista vauva tulossa ja tämän jälkeen alan pakata sairaalakasseja (jospa vauvakin sitten tajuaisi vink vink :)

Palataan!
 
Vilivinkka
Tervehdys. Nyytti saapui eilen. :) Aikamoisella vauhdilla lopulta: ehdimme olla sairaalassa alle 3h, kun hän oli jo ulkona.

Nyt olemme jo kotona. Koska kaikki on hyvin, päätimme lähteä jo tänään vaikka olisimme saaneet olla toisenkin yön. Oli esikoista ikävä ja halusimme päästä totuttelemaan kotiarkeen niin kauan kuin äitini on vielä meillä (lähtee kai huomenna).

Hamale on varmaan ollut samoissa hommissa, toivottavasti kaikki on mennyt hyvin! Kuulostaa, että Ellillä pian lähtö edessä.

Myöhemmin lisää,

Vilivinkka ja tyyppi
 
Callie
Ja huomenta kaikille!

Ja heti alkuun Vilivinkalle onnittelut! Kumpaakos sukupuolta tyyppi on? En muista yhtään, että mitä teille lupailtiin. Ja tosi nopeaa toimintaa tyypiltä tulla kolmessa tunnissa! Kuulostaa hyvältä! Kun jaksat ja kerkeät, niin kerro ihmeessä tarkemmin. Minusta on niin mukava lukea teidän synnytystarinoita...

Todella mukava kuulla, että Ellillä kaikki ok ja näytteet puhtaat. :eek:) Ja sielläkin jo supistelee. Kivaa! Kun täällä edes supistelisi. Tein eilen oikein urakalla lumihommia, mutta eipä niistäkään koitunut yhtä ainutta supistusta. Ainoastaan nuo luut tuolla alhaalla särkivät sitten illalla. Limatulppaakaan ei ole näkynyt... Täällä mennään kyllä taas yli niin että tietää...

Loppukuulaiset näköjään pysyttelevät hiljaa vauvoinensa (?), toivottavasti tämä ei pian mene minun yksinpuheluksi...

Callie 39+1
 
Vilivinkka
Hiljaista täällä tosiaan... Tsemppiä Callie!

Pikaisesti pari sanaa synnytyksestä: vitkuttelin sairaalaan lähtöä supistuksista huolimatta, koska pelkäsin, että lähettävät kotiin, kun vesi ei ollut mennyt. Sairaalastakin toppuuteltiin puhelimessa. Lähdimme lopulta sairaalaan, kun supparini olivat jo 5 min välein ja tosi kipeät. Taksilla mentiin.

Kannattaa mennä aikaisemmin, että ehtii varmasti saada kunnon kivunlievityksen. Olinkin nimittäin jo 7-8 cm auki, kun eka sisätutkimus tehtiin sydän- ja supistuskäyrän oton jälkeen. Alkoi siis olla meno päällä. Sain epiduraalin sijasta parakervikaalipuudutuksen, joka on paikallispuudutus, koska sen sai nopeammin. Yhdessä ilokaasun kanssa se toimi aika hyvin.

Vilivinkka
 
Sari_80
Täällä yksi loppukuulainen odottelee niitä kaikkia kivoja merkkejä, että jotain tapahtuisi, mutta turhaan. On tässä aina välillä sellaisia vihlaisuja alavatsalla, mitä ei ole aikaisemmilla viikoilla ollut, mutta eipä niitä kait voi supistuksiksi sanoa, kun ne ei voimistu, eivätkä kestä kauaa. Eikä ole vaikutusta siivouksella tai muullakaan kolmen ässän jutulla :) Myöskään mistään limatulpasta ei ole tietoa...

Me ollaan lyöty jo nimi lukkoon ja ajateltiin paljastaa se suurimmalle osalle jo siinä viestissä, mikä lähtee ihmisille, kun vauva on ulkona. Toinen nimi sitten kerrotaan vasta ristiäisissä ja me ajateltiin myös pitää ihan kirkollinen toimitus. Pitikin juuri tarkistaa, että miten se kummius menee, jos pariskunnasta toinen ei esimerkiksi kuulukaan kirkkoon. Niin löysin netistä vastauksen, että ainakin kaksi henkilöä pitää nimetä kummeiksi, jotka kuuluvat kirkkoon ja kirkkoon kuulumattomia voi sen lisäksi olla vaikka kuinka monta. Eli meillä kummeiksi tulee mieheni veli ja hänen vaimo ja "toiseksi" kummiksi minun veljeni. Hassuinta kummiudessa on se, että vastaa uskonnollisesta kasvatuksesta. En itse ole mitenkään uskonnollinen muuten kuin, että kuulun edelleen kirkkoon. Eli vähän kuin veroja maksaisi, eikä sen kummempaa. Ollaan mieheni kanssa kahden eri lapsen kummeja ja ollaankin naureskeltu, että toivottavasti kumpikaan lapsi ei jää mistään paitsi, vaikkei hoidetakaan tätä "uskonnollista kasvatusta" ihan kirkon näkökulmasta.

Sitten ihan muuta asiaa taas. Eli te synnyttäneet. Oliko teidän maha laskeutunut ja/tai pää kiinnittynyt ennen synnytystä? Oliko se niin, että pitää lähteä sairaalaan makuuasennossa, jos lapsivedet menee, eikä vauva ole kiinnittynyt? Eli oliko silloin se napanuoran luiskahtamisvaara?

Musta tuntuu, etten ole ottanut koko synnytyksestä mitään paineita ja vähän pelottaa, että olenkohan ihan kärryillä kaikesta :) Eli pitäiskö kerrata noita, että kuinka usein supistukset ja jos menee lapsivedet yms. Meillä ei onneksi ole sairaalaan kuin jonkun 20 minuutin matka. Tietenkin riippuu siitä mihin vuorokaudenaikaan kaveri päättää syntyä. Yöllä olisi paras huristella ilman ruuhkia. Niin ja en ole myöskään vielä pakannut sairaalakassia. Minusta tuntuu, että jos pakkaan sen nyt, niin sitten se ei ainakaan halua tulla ulos :D

t. Sari rv 37+5
 
Monnia
Onnittelut jakautuneille!

Ensi viikolla laskettu aika! Ehkä tässä vihdoinkin uskaltaa toivoa että jotain alkaa tapahtuakin lähiviikkoina. Menkkajomotusta on ollut ja napakoita kivuttomia suppareita, muuten ei mitään ennakoivia merkkejä. Kävin lääkärillä viime viikolla ja kaulaa oli vielä se sama 3cm jäljellä, kohdunsuu sentin auki mutta niin kai se on uudelleensynnyttäjillä. Lapsivettä oli vähäsen lailla. Raja-arvo on 10 niin mulla oli 11. Hmm..

Napanuoran luiskahtamisesta - käsittääkseni se vaara on vain jos vauva on perätilassa eikä ole kiinnittynyt. Korjatkaa te muut jos olen väärässä. Uudelleensynnyttäjillähän usein vauva kiinnittyy vasta synnytyksen ollessa käynnissä ja vauva myös laskeutuu samalla vasta silloin. Silti en ole mistään saanut ohjeita että pitäisi mennä makuuasennossa sairaalaan jos vedet menisi.

38+3
 
Elli M
Huomenta!

Onnea Vilivinkka! Nopeaa toimintaa :)

Täällä rankka yö takana, reilun kolmen tunnin ajan supisteli kipeästi n.7-10 min välein mutta sitten nukahdin eikä tietysti mitään tapahtunut. Olo on kyllä todella "menkkamainen" supistusten välilläkin että ihmettelen jos tätä vielä viikkotolkulla jatkuu. Olen miettinyt paljon tuota Vilivinkankin mainitsemaa sairaalaan lähtöä ajoissa. En haluaisi tilannetta, jossa puudutusten antaminen on liian myöhäistä. Mutta toisaalta yöaikaan esikoisen hoitajan järjestäminenkään ei tunnu mielekkäältä ns.turhaan.

Minä luin myös jostain ohjeesta että jos vauva ei ole kiinnittynyt (ilmeisesti ollenkaan?) niin vesien mentyä sairaalaan pitäisi lähteä vaakatasossa ettei napanuora luiskahda esiin. Mutta tätä ei mulle kyllä neuvolassa kerrottu ekalla kerralla eikä nytkään? Saattaa olla suht harvinainen tilanne, kyllähän vauvat yleensä aika usein laskeutuvat mutta tietysti jos vedet menevät muusta syystä vaikka paljon ennen laskettua aikaa...

Muut oireet ennallaan, sormet ovat kuin nakkimakkarat ja nivelet todella kipeät.
 
Pimu84
Onnea nyyttinsä saaneille!

Olen pitänyt matalaa profiilia nyt odotuksen suhteen, jottei aika kävisi liian pitkäksi..eli keskittyny muihin asioihin!

Hankkeita on vieläkin tekemättä, mutta samalla tuntuu ettei tässä ole kiire vielä :)

Vauva tuntuu niin hyvin tuosta vatsan läpi jo ja välillä unohdan että ei ole edes syntynyt vielä. Juttelen ja silittelen sitä ja tuntuu että vauva hakee kontaktia kokoajan. Liikuttelee jalkaa edestakaisin kylkeä pitkin ja kun sitä silittää se vaan innostuu!! Mä oon niin rakastunut tähän jo nyt :)

Vointi on erinomainen vieläkin ja olen laittanut makuuhuonetta kuntoon vauvaa varten. Muutenkin nyt on kaikista paras olo, kun LA on niin lähellä.

Mulla vauva on jo laskeutunut ja kiinnittynyt ja kohdunsuuta oli pari viikkoa sitten 1,5cm jäljellä ja pehmeä oli!

Päivä kerrallaan elellään ja nautin tästä olosta joka päivä!

Toivottavasti synnytys menisi yhtä hyvin kun raskaus tähä asti!

Hyviä vointeja kaikille!

T.Pimu84 38+3
 
Hamale
Heippa!

Saatiin lopulta nyytti maailmaan. Pikkuinen tyttö syntyi perjantai-iltapäivällä. Tai ei hän niin kovin pieni ollut: 3590g/49cm. Kokonaisuudessaan synnytys meni hyvin, tosin melko pahat repeämät tuli. Tänään päästiin kotiin. On tämä kyllä niin hienoa ja ihmeellistä! :)

Palailen tässä lähiaikoina yksityiskohtaisemman selostuksen kanssa ja perehdyn paremmin muidenkin kuulumisiin. :)

Vilivinkalle ja perheelle isot onnittelut! Ja tsemppiä odottelijoille!


Hamale

(meinasin jo ruveta laskemaan, että paljonkos niitä viikkoja nyt oli, mut eihän niitä tarvikaan tähän enää laittaa :D)
 
Eine
Täällä kans yksi loppukuulainen edelleen yhtenä pakettina. Viikonloppuna jo tuntui vähän siltä että lähteeköhän se porautumaan ulos mutta ehei...

Onneksi olkoon kaikille jo jakautuneille!

Sairaalaanlähtöajoituksesta ja -asennosta: jos vauva ei ole kiinnittynyt ja vedet menee, täytyy mennä makuulla, ihan riippumatta vauvan asennosta. Napanuora voi luiskahtaa päänkin ohi ulos. Tai siis periaatteessa voi, en muista kuulleeni et kellekään olisi niin käynyt..? Ja ajotuksesta sain ekalla kerralla hyvän ohjeen: sit kun sattuu niin että puret kotona ovenkahvoja, on aika lähteä :). Mut oikeesti, jos supistuksia tulee säännöllisesti niin ei ne kotiin käännytä vaikka olis vähän liian aikasin liikkeellä. Ja toiskertalaiselle ei enää edes suositella mitään pitkiä supistusvälien laskemisia, vauva voi tulla niin nopeesti ulos.

Niin ja laskeutumista ja kiinnittymistä kun joku pohti, vauva voi laskeutua vasta suoraan ulos tullakseen.

Jaksamista masunkantajille, tää loppuajan odottaminen on pitkää piimää... Mä oon ihan kade Pimulle kun kuulosti vielä noin pirtsakalta :)!
 
Monnia
Mun pitää kyllä ihmetellä tuota napanuoran luiskahtamisjuttua. Kun kerran uudelleensynnyttäjillä usein vauva kiinnittyy vasta synnytyksessä niin miksi asiasta ei kerrota neuvolassa tai lääkärissä että pitää mennä vesien mentyä kyljellään sairaalaan? Ihan ihme touhua.

Hamale onnea!

Täällä on menkkakipua ja alakerta tuikkii sukkapuikkojen tahtiin. Eilen oli vyöhyketerapiaa, kolmas kerta, eikä saanut taaskaan supparin supparia aikaiseksi.


38+4
 
Vilivinkka
Paljon onnea Hamale!!

Meillä menee kivasti. Vauva on tosi rauhallinen ja isosisarus on ottanut hänet hyvin vastaan. Nyt on aika leppoisaa, kun siippa on ensi viikon alkuun asti kotona ja lisäksi isäni on meillä muutaman päivän auttamassa - on vienyt esikoista vaunulenkeille ym.

Itse olen toipunut tosi nopeasti viime kertaan verrattuna, ihanaa. Särkylääkkeitäkin söin vain 4pv! Kuvittelin ekan kerran perusteella, että on ihan rutiinia syödä vähintään viikko kovia särkylääkkeitä jälkeenpäin.

Vilivinkka
 
Cheycel
Täällä ollaan saatu arki hyvin pyörimään pikkuneidin kanssa, syödään hyvin ja nukutaan vielä paremmin, jo kahtena yönä 7h putkeen :)

Synnytys ei sitten ollutkaan niin sujuva, melkeinpä 18h vierähti käynnistymisestä ennen kuin neiti saatiin maailmaan. Kaikkea mahdollista kivunlievitystä tuli kokeiltua eikä mikään niistä vienyt kipuja kokonaan, mutta sen verran helpotti, että synnytys eteni hitaasti, mutta varmasti. Synnytys käynnistyi silloin lauantaina iltapäivästä yht'äkkiä yllättäen, kun supistukset alkoivat, ne tulivat heti 5 min.välein. Parisen tuntia kärvistelin kotona ja sitten pitikin jo lähteä synnärille. Olipahan tuskainen automatka... Synnytysvastaanotolla tehtiin nopeat tutkimukset; vauvan sydänkäyrä ja sisätutkimus, annettiin kipupiikki ja kärrättiin suoraan saliin. Auki olin vasta pari senttiä, mutta supparit parin minuutin välein. Salissa sain heti ilokaasua ja ensimmäinen epiduraali tilattiin myös samantien. Salissa vierähtikin kuitenkin 9h aikasmoisissa tuskissa ja tosiaankin kaikissa mahdollissa puudutuksissa ennen grande finalea, joka vaati vielä myös välilihan leikkauksen. Tuloksena oli maailman kaunein tyttö ja kivut saivat aivan uudet mittasuhteet :) Synnytys oli kyllä kokemus, joka ei tule unohtumaan, mutta toivottavasti aika edes hieman kultaa muistoja. Mies oli onneksi suuri tuki ja turva koko prosessin ajan vaikkakin kokemus oli myös hänelle rankka. Sydän kuulema jätti useita lyöntejä väliin, kun kävin tajunnan rajamailla useampaan otteeseen. Suuria traumoja ei kuitenkan onneksi jäänyt ja toivon mukaan samaan paikkaan pääsen vielä toistamiseen. Tosin voi olla, että silloin päädyn suunniteltuun sektioon, johon kuulema olen oikeutettu seuraavassa raskaudessa niin halutessani.

Tässäpä lyhykäisyydessään meitin synnytystarina ilman karmeempia yksityiskohtia :) Tsemppiä kaikille vielä kaikille jakautumattomille; kärsivällinen odotus kyllä palkitaan, ja jakautuneille; kaikkea hyvää vauva-arkeen, on tämä vaan ihanaa & ihmeellistä!!

Cheycel & neiti 10 pvää
 
Hamale
Moi!

Kaksi yötä on nyt nukuttu kotona ja melko hyvin. Ekana yönä herättiin kaksi kertaa syömään ja viime yönä vain kerran. Tosin tyttö on tuntuu olevan aikamoinen sontasäkki, joten on ollut myös syönnin yhteydessä pakko vaihtaa vaippaa yöllä. Mutta hyvä, että vatsa toimii! :D

Mun synnytys alkoi torstain ja perjantain välisenä yönä puoli kahden aikaan. Supistuksia tuli heti 3-4 minuutin välein ja ne kestivät noin puoli minuuttia. Eivät kuitenkaan olleet mielestäni mitään täysin sietämättömiä, joten päätin odotella aamuun ennen synnärille soittoa. Soitin synnärille 5-6 aikoihin ja sanoivat, että voin olla kotona, jos vielä pystyn. Päätin, että odottelen, että supistukset alkavat olla kestoltaan n. 40s ennen kuin lähdemme sairaalaan. 9 jälkeen supistukset olivat pidempiä ja päätimme lähteä tarkistuttamaan tilanteen.

Sairaalassa kätilö totesi, että olinkin jo 6-7cm auki ja pääsimme suoraan saliin. Kätilö oli tosi ihmeissään, koska naureskelin siinä vielä, eikä mulla ollut kovin tuskainen olo. Hän sanoi, että harvoin tulee sairaalaan ensisynnyttäjiä tässä kunnossa ja näin paljon auki.

Salissa sain kipupiikin peppuun ja menin suihkuun pallon päälle istumaan. Suihkun jälkeen supistukset alkoivat olla jo selvästi kivuliaampia. Kätilö puhkaisi kalvot ja sain spinaalipuudutuksen. Ehdin siinä hieman levätä ja taisin vähän torkahtaakin. Istuskelin vielä jonkin aikaa pallon päällä siinä vaiheessa kun puudutuksen vaikutus alkoi loppua ja vauva laskeutuikin siinä mukavasti alaspäin. Lapsivettä multa tuli AIVAN VALTAVASTI ja synnytyssalissa vallitsi jonkinasteinen vedenpaisumus pitkän aikaa. :D

Ponnistusvaihe kesti noin 1t 20min ja se oli kaikista tuskaisin vaihe. Vauva ei ollut ihan parhaimmassa mahdollisessa tarjonnassa, vaan pää oli pikkaisen vinossa. Kyllä siinä alkoi jo väsyä. Suurempi oli ehkä henkinen kuin fyysinen väsymys, kun tunsi, ettei ponnistaessa tapahdu yhtään mitään. Lääkärikin kävi jo välillä arvioimassa tilannetta ja sektiota harkittiin. Lääkäri oli jo vähän sitä mieltä, ettei vauva mahdu tulemaan minusta, mutta kätilöt olivat sinnikkäitä, koska lapsi voi koko ajan hyvin, eivätkä sykkeet laskeneet missään vaiheessa. Lopulta apuun riensi oikein superkätilö, joka oli sellainen vanhempi nainen. Hän oli selvästi konkari ja tiesi, miten lapsia tuodaan maailmaan. Hän painoi kyynärvarrellaan vatsani päältä samalla kun ponnistin ja johan alkoi tapahtua. Pari ponnistusta näin ja pää oli ulkona. Ei tarvittu imukuppia, vaikka sekin otettiin jo esille. Loppu menikin ihan kevyesti.

Repesin aika pahasti välilihasta ja emättimestä. Emätin repesi sekä sivuilta että pohjasta. Kätilö pyysi lääkärin tikkaamaan minut, koska emättimen ja peräsuolen välinen seinämä repesi niin ohueksi, että hän halusi varmistua, että paikkaus tulee huolella tehtyä. Lääkäri sanoikin, että vauva oli kyllä todella suuri minun kokoisesta ihmisestä tulemaan.

Kaikki kivut kyllä unohtuivat juuri sillä hetkellä, kun pikku tyttömme nostettiin rinnalle. Voi sitä hetkeä! Se ei unohdu ikinä! Alapää on ollut tietenkin melko kipeä, enkä vieläkään pysty kunnolla istumaan, mutta toipunut olen koko ajan selvästi. Minulle jäi synnytyksestä ihan hyvä mieli. Eihän se mitään kivaa ole, mutta ei niin kamalaakaan, etteikö sitä voisi joskus uudestaan tehdä. Kyllä tämä kaikki on sen arvoista!

Tämä oli nyt melko yksityiskohtainen selostus. Toivottavasti ette säikähtäneet (varsinkaan ne, joilla tämä on vielä edessä). :D Ai niin, sairaalassa ehdimme olla noin 6 tuntia ennen kuin lapsi oli maailmassa.

Nyt lähden taas tuijottelemaan pikku suursyömäriämme, joka tuhistelee tuolla vaunukopassaan. Iltapäivällä on jo eka neuvolakäynti.

Hamale + tyttö 5 päivää.
 
Elli M
Hei,

Suokaa anteeksi jo synnyttäneet, en osaa nyt kommentoida mitään muuta kertomuksiinne kuin toivotella paljon onnea! <3 Omassa tilanteessa on niin paljon mietittävää. Ajan kanssa palaan kyllä kirjoituksiinne. Synnytyskertomuksia on minun mielestä kyllä ihan mukava lukea enkä niistä mene pelästymään. Ensikertalaiset voivat olla tässä herkempiä.

(.) Täällä menkkamainen jomotus alavatsalla ja selän puolella jatkuu. Välillä supistelee tämän lisäksi kipeästi noin 10 min.välein loppuen aina kuin seinään. Olen nyt elänyt muutaman päivän Panadoleilla, ruoka ei oikein maistu, maha on löysällä ja nännit ihan kosketusarat. Olo on tosi kurja. Mutta eikai tällä tavalla voi laitoksellekaan lähteä, on vaan odoteltava. Jotenkin olen kuitenkin tunnistavinani lähdön merkkejä mutta en uskalla puhua niistä kenellekään jos tämä kestääkin vielä useamman viikon?! Huh. Toivon niin että vedet menisi niin olisi helpompi järjestää esikoiselle hoitaja ja lähteä suoraan sairalaan. No, huomenna neuvola. Onneksi tyttö on loppuviikon hoidossa niin saan levättyä.

T.Elli M rv 38+2
 
Sari_80
Onnittelut Hamale ja Vilivinka ja muut jos unohdin jonkun lähiaikoina synnyttäneen! :)

Voin kyllä hyvin kuvitella, että kaikki paha maailmassa unohtuu sillä hetkellä, kun kuulee lapsensa ensiparkaisut ja sen saa rinnalle. Sitä odotellessa.

Nyt kun täällä maaliskuisissa alkaa olemaan näitä synnyttäneitä, niin olisikin teiltä kysynyt, että huomasitteko, että limatulppa irtosi ja jos haluatte, niin voisitteko luonnehtia millainen se teillä oli tai missä tilanteessa se irtosi? Itseäni lähinnä kiinnostaa siksi, että toissapäiväisen sekstailun jälkeen minulta tuli sellaista kirkasta ja sitkeää, ovulaatiolimaa muistuttavaa limaa (sori tämä yksityiskohtainen selostus). Enkä siis usko, että se oli spermaa. Ja siitä lähtien on ollut aika runsasta tuo valkovuoto taas. Mutta voiko sitä tulla tuollai hetkellisesti ja ilman mitään veriviiruja? Tai tarviiko sen olla sellainen tulppa selkeästi? En tiedä sitten ennakoiko nämä alavatsan rytmikkäät vihlaisut tulevia supistuksia, mutta eivät ne kovinkaan kauaa kestä ja niitä on silleen ehkä kerran päivässä.

Tietyllä tavalla voi olla onnellinen, ettei ole sellaisia useita viikkoja kestävää supistelua ilman toimintaa, mutta eipäs tätä normaalia olotilaakaan jaksaisi. Tuntuu siltä, ettei mitään tapahdu tai tule tapahtumaan lähiaikoina. On se tietenkin totta, että on niitäkin ihmisiä, jotka sitten lähtevät ensimmäisistä kipeistä suppareista suoraan synnyttämään, mutta tulisi edes jotain vinkkiä, kuten toi limatulppa -juttu. Miksei synnyttäminen voi olla sama prosessi kaikilla, jossa on selkeät syy-seuraussuhteet :D

Olen myöskin hieman hakoteillä sen suhteen, että kun tuo valkovuoto kerran lisääntyy niin mistä ihmeestä sen tietää, ettei se ole vain välillä lorahtelevaa valkovuotoa. Ja toinen ihan yleinen toteamus, että miksei apteekeissa myydä kotikäyttöön tarkoitettuja "lastuja", joilla ne siellä synnärillä mittaa onko vuoto virtsaa vai lapsivettä. Ihmettelen vaan, kun nykyään saa melkein mitä tahansa mittaria ja testitikkua kotikäyttöön.

Mutta tälläistä avautumista taas täällä ja ODOTTELUA...

t. Sari rv 38+1
 
Hamale
Lyhyesti Sarille,

Mulla limatulppaa irtoili pari-kolme päivää hiljalleen ennen synnytystä. Ensimmäinen lima oli sellainen paksu, limainen valkovuotoklöntti enkä tiennyt sen olevan limatulppaa. Mutta terkkari sanoi että oli varmaan sitä. Seuraavina päivinä tuli pari kunnon klönttiä ja sen jälkeen vähän rusehtavaa vuotoa. Synnytyksen käynnistyttyä pe-aamuna tuli loput ja siinä oli jo selvästi verta.

Eli luulen, Sari, että sulla on irronnut vähän limatulppaa. Tsemppiä!


Hamale
 
Pimu84
Hui Hamale, kuulosti aika pahalta tuo tarina, varsinkin kun pelkään kaikista eniten repeämiä, en sitä kipua niinkään!!
Mä oon kans aika pienikokonen,mutta ei tää mahakaan niin iso ole. Oliko sulla Hamale iso maha loppuvaiheessa? Meillä ei täällä tehdä minkäänlaista kokoarviota, joten en yhtään tiedä minkäkokoinen sieltä on tulossa!

Mulla oli viime yönä aikaa kovaa menkkamaista kipua sisäreisissä ja selässä. Kuulostaako lupaavalta synnytystä ajatellen? Mulla supistelee kokoajan,siis aina kun seison, mutta ei missään vaiheessa ole kivuliaita. Viime yönä sain vihdoin nukuttua vähän paremmin, olen nimittäin valvonut jo monta yötä ja päivisin olen sekoillut ja paljon sen takia! Vointi on muuten uskomattoman hyvä, mutta tässä vaiheessa tuntuu että huonosti nukkuneena ei jaksa edes ajatella synnytystä, vaikka tässä pitäisi jo alata valmistautumaan henkisesti!

Voimia varsinkin Ellille ja ihanaa vauva-arkea jakautuneille :)

T.Pimu84 38+6
 
Elli M
Pimu84, kiitos tsemppauksesta, todellakin toivon meidän molempien puolesta että nämä menkkajomotukset tarkoittaisivat synnytyksen lähenemistä. Olen ymmärtänyt että pahat repeämät ovat varsin harvinaisia varsinkin jos väliliha leikataan. Leikattu haava pystytään tikkaamaan helpommin jolloin paraneminenkin on nopeampaa.

Eilisiltaan: laskin supistuksia kuudesta eteenpäin, ensin tulivat 10-15min. välein ja kasista eteenpäin tasan 5min. Kävimme saunassa jonka jälkeen väli oli jopa 3min. Ajattelin että NYT! Soitin jo hoitajalle että varautuu yöhälytykseen. Mutta ei, heräsin aamuyöstä harvoihin (edelleen kyllä kipeisiin) supistuksiin ja nukuin huonosti aamuyön tunnit. Päivällä niitä on tullut harvemmin vaikka jomotus on jatkunut samanlaisena. Mulla piti olla tänään neuvola mutta täti soitti että siirretään huomiseen, pah. Olisin niin tarvinnut nyt tukea ja tietoa.

Sori nyt että puhun vaan itsestäni, tämä on vaan niitä ainoita kanavia jossa voi kunnolla tuulettaa. Callie taitaa muuten olla jo meidän treffipaikassa? Voi kun minäkin. Odottaa jaksaisinkin mutta en jaksaisi tätä kipua ja olotilaa enää kauan.

Palataan taas.
 
Hamale
Pimu, mulla oli ihan valtava vatsa loppuvaiheessa. Mut mulla oli lapsivettä ihan hirveästi sekä jätti-istukka (yli 800g + lisäistukka). Luulin, että sieltä tulee yli nelikiloinen jätti, mutta ei tullutkaan. Ei se vatsan koko näköjään mitään välttämättä kerro ainakaan silloin, jos vatsa on suuri. Mut jos sulla on pieni vatsa, niin tuskin sinne mittään jättiläistä mahtuu. :)

Ja repeämiskipuja ei kannata pelätä. Mulla se tuntui juuri sillä hetkellä, kun pää oli tulossa ulos. Mutta siinä vaiheessa aletaan olla niin voiton puolella, että kipu on ihan sivuseikka. Kyllä siinä saa jostakin ihan ihme voimat ja kivunsietokyvyn. Mä olen kyllä kuullut, että luonnolliset repeämät paranevat nopeammin kuin leikkaushaavat ja sen takia välilihaa ei juuri nykyään leikellä. Mutta en edes muista mistä olen tällaista kuullut, joten en tiedä pitääkö paikkaansa.

Ai niin, ei mitään paineita, vaikka ei jaksaisikaan toisten juttuja kommentoida. Tää on nyt sitä aikaa, että kaikkien ajatukset pyörivät vain oman navan ympärillä. Ja tämähän on just se paikka jossa voi tuulettaa ajatuksia. :)

Meillä on sujunut kotipäivät hyvin. Käytiin jo ekalla neuvolakäynnillä ja kaikki oli hyvin. Painoa oli 3550g, eli oltiin jo lähes takaisin syntymäpainossa (3590). Refleksit pelasi ja terkkarin mielestä vauva oli jäntevä ja motorisesti jo todella vilkas näinkin pieneksi vauvaksi. Sporttivanhemmat olivat tästä tietenkin tavattoman ylpeitä. ;) Yöt ovat menneet melko hyvin. Viime yönä valvottiin yksi parin tunnin pätkä, kun pientä ei vaan kerta kaikkiaan nukuttanut. Maitoa tulee hyvin ja tyttö vetää itsensä aina ihan ähkyyn ja pulauttelee sen jälkeen ihan kauheasti. Nännit ovat ihan sairaan kipeät. Imuote on hyvä, eikä mitään haavaumia, mut ihan vaan tottumattomuutta arastelevat. Yritän rasvailla ja antaa niille ilmakylpyjä mahd. paljon.

Callie taitaa tosiaan olla jo synnytyspuuhissa. Ja kuulostaa siltä, että Ellillä ja Pimullakin voi lähtö tulla tuota pikaa. Tsemppiä!

Hamale
 
Pimu84
Kuulostat Hamale ihanan positiiviselta, vaikka luulisi että väsymys painaa :)
Mäkin toivon että jaksan nauttia vauvasta heti, enkä olisi aivan poikki. Vauva on kyllä niin odotettu, että vaikea nähdä, etä siitä ei jaksaisi heti nauttia!

Mäkin oon kyllä kuullu että välilihaa ei enää leikata juuri tuon takia,että se paranee huonommin. Toivottavasti et Hamale ole ihan hirveen kipeä enää! Kerroitko muuten mitä kivunlievitystä otit?

Callie taitaa juu olla jo tosi toimissa ja toivottavasti Ellikin, kuulosti kyllä siltä nuo "oireet" eilen.

Mulla oli eilen neuvola ja vauva oli jo niin alhalla että pää ei tuntunut enää vatsan päältä. Kovaa oli liikkeillä siltikin ja sydänäänet olivat kyllä vaikea saada tasaiseksi! Liikkeetkin tuntuu kokoajan.. tuntuu että tämä kaveri ei nuku koskaan! Kysyin tuosta koosta kans, kun mun maha on omasta mielestä aika pieni, sf on 32 ja siinä on pysynyt kolme viikkoa,niin veikkasi että aika pieni olisi tulossa. Korkeintaan kolme kiloinen. Olisi kyllä mun kokoselle hyvä, mutta miesystävä oli vähän huolissaan että miten pieni poika sieltä tulee. Pitäähän pojalla massaa olla, hän vaan tuumasi :)

Me saatiin eilen vasta vaunut postissa ja nyt on kaikki hommattu. Viime hetkille meni, mutta eihän tässä nyt mikään kiire ole ollutkaan!

Ootko Hamale ostanut sähköistä rintapumppua? Mä ostin ja mietin että pitäiskö sen käyttöä harjoitella ennen vauvan syntymää. Kuulostaa jotenkin hurjalta, että se toimii sähköllä. Ehkä pääsisi helpommalla jos tutustuisi etukäteen noihin vempeleihin. Ostin myös rintakumin, mutta suostuukohan vauva imemään sen läpi..onko jollain kokemusta?

Elli tule kertomaan neuvola kuulumiset vielä, jos et ole jo synnyttämässä!

Viimenen viikko käyntiin onnellisin mielin!

Pimu84 39+0
 
Lady Grey
Onnea Vilivinkka ja Hamale!!

Oli tosi kiva lukea teidan synnytyskertomuksia, vaikka Hamaleella olikin aika rankka kokemus. Mutta hyva, etta siita huolimatta jai positiivinen mieli :) Kyllahan se ponnistusvaihe sattuu vaikkei repemia tulisikaan, mutta kylla sen kestaa kun siina vaiheessa haluaa jo sen vauvan ulos ;) Ma en ottanut edes mitaan puudutuksia eli ihan luomuna menin siina vaiheessa, kun ei sita ilokaasuakaan saanut enaa hengittaa.

Hamale, mulla nannit aristi noin kaksi viikkoa siita kuin aloitin taysimetyksen. Rasvailin myos aika paljon niita ja kyllahan ne ajan kanssa sitten tottui imetykseen.

Meillakin poika pulauttelee valilla tosi paljon. Joskus menee pari paivaa ilman pulauttelua tai sita tulee vain ihan vahan ja sitten on paivia, kun olen vaihtanut pojan vaatteet nelja-viisi kertaa ja omanikin muutaman kerran.

Myos ekojen viikkojen yovalvomiset on tuttua. Onneksi poika oppi nopeasti, etta yolla nukutaan. Taytyi vain itse pitaa huolen, etta pidimme poikaa valveilla paivalla ja ettei yolla seurusteltu eika valoja laitettu paalle (vaippojen vaihto pimeassa on kylla aika haasteellista, mutta kylla sekin onnistuu). Nyt tosin alkaa olemaan jo aika valoista aamuyosta niin saa nahda miten kay...

Meilla on ensi viikolla pojan laakarintarkastus ja mun jalkitarkastus. Poika saa myos ekat rokotteet (tai sai kylla jo tuberkuloosirokotteen sairaalassa ja K-vitamiini piikin myos) silloin. Eipa meille sen ihmeempaa kuulu. Aika samanlaisiahan nama paivat ovat (hyvassa mielessa!) ja meilla alkaa jo olla vahan rutiinia. Kaymme ulkoilemassa joka paiva saan salliessa ja kavelylenkit ovat kylla tosi ihania, kun taalla on jo ihan kevat. Tosi kiva kavella puistossa, kun linnut laulaa ja krookukset ja narsissit kukkii eika se 15 asteen lampotilakaan paha ole ;) Tosin joutuu aina vahan miettimaan mita pojulle pukisi paalle.

Ma kanssa veikkaan, etta Callie on hakemassa nyyttiaan ja Pimun ja Ellin "vaivat" kuulostavat todella lupaavilta!!

Lady Grey ja poika 7 viikkoa
 

Yhteistyössä