Maaliskuiset 2021

  • Viestiketjun aloittaja Dohelo
  • Ensimmäinen viesti
Mä en tiedä mitä tekisin. Viime viikolla olisi ollut alkuraskauden ultra mutta ei sinne päästy kauhean flunssan takia. Odotin sitä koska jotenkin on vaikea uskoa olevani raskaana. Alan tulemaan jo vainoharhaiseksi kohta kun tunnustellen oloa ja ei mitään oireita. Ei väsymystä, ei pahaa oloa ei mitään. Esikoisesta olin niin kipeä kokoajan. Tekisi mieli käydä omaan piikkiin katsomassa onko siellä joku mutta toisaalta nt-ultrakin olisi jo 3 viikon päästä.
 
Mä en tiedä mitä tekisin. Viime viikolla olisi ollut alkuraskauden ultra mutta ei sinne päästy kauhean flunssan takia. Odotin sitä koska jotenkin on vaikea uskoa olevani raskaana. Alan tulemaan jo vainoharhaiseksi kohta kun tunnustellen oloa ja ei mitään oireita. Ei väsymystä, ei pahaa oloa ei mitään. Esikoisesta olin niin kipeä kokoajan. Tekisi mieli käydä omaan piikkiin katsomassa onko siellä joku mutta toisaalta nt-ultrakin olisi jo 3 viikon päästä.
Voi harmi ettet päässyt ultraan flunssan takia :( onko sulla oireet vaihdellut vai onko sulla ollu koko ajan oireetonta? Kyllähän ääripäät oirehtelemisessa on ihan normaaleja, joillakin on hirveet olot koko ajan ja jollain ei mitään. Varmaan tuohon sun päätökseen vaikuttaa aika paljon se, miten tää epätietoisuus vaikuttaa sun stressiin, toimintakykyyn ym. Että olisko parempi saada tieto nyt vai maltatko odottaa vielä sen 3 viikkoa :) yllätti kovasti tää alkuraskauden paniikki ja jännitys onko kaikki hyvin. Ja "kiva" jotenki tietää etten oo todellakaa ainoa vaan hyvin yleistä vaikuttaa olevan. Odotin vähän onnellisempaa aikaa kun sitä raskaaks tulee, mutta kaikki tunteet on toki sallittuja :) ei tää helppoa ole <3

Paljon tsemppiä sulle ja onnea odotukseen <3 toivottavasti saat pian mielenrauhan ja uskon että siellä on varmasti kaikki hyvin :)

Mirella92 ja salamatkustaja 11+3
 
Eikö teille Esba tarjottu uutta aikaa peruuntuneen ultran tilalle?

Täällä poksui tänään 8+0, että perässä tullaan :)
Turvotus iltaisin on kyllä ihan jäätävä, ei mitään toivoa pitää esim farkkuja. Kävin tänään kirpparilla ja siellä olisi yhdessä pöydässä ollut ihana valikoima todella edullisia ja juuri oikeankokoisia äitiys- ja imetysvaatteita, ja jopa doppler, mutta olin siellä seurassa jossa en todellakaan voinut vielä tulla kaapista ulos, nyt mietin lähtisinkö sinne ajamaan vaikka huomenna uudelleen, vaikkakin matkaa on harmillisen paljon, vai uskaltaako tässä vielä mitään äitiysvaatteita edes ostaa. Mekoilla ja leggareilla pärjäilee vielä.
 
Ei tarjottu uutta aikaa koska olisi mennyt niin lähelle nt-ultraa. Ainut "syy" miksi edes alkuraskauden ultraan pääsin oli kun esikoisesta LA muuttui niin paljon. Pissasin sit taas pari testiä ni saa edes sen hetken mielenrauhan.

Mulla ei siis oo mitään oireita. Tyytyväinen pitää olla mut onha tää outoa. Varmasti kaikki on hyvin mutta mieli tekee välillä tepposia.

Ehkä mä venaan viikon ku on lääkäri. Esikoisesta se ultrasi niin eiköhän nytkin.

Onko kellee tullut vahvoja tuntemuksia kumpi mahassa kellii? Vissiin vasta kohta se sukupuoli kehittyy...
Esikoisesta oli heti varmuus että poika tulee. Nyt on tullut vahva tunne että täällä on tyttö! Aina siis silloinku ei masistele tunteiden kanssa.

Esba ja Nuppu 9+4
 
Kiitos kommentoinnista tuohon doppleriin. Tilasin sitten sen ja saatiinkin se jo kotiin :) yritin kuunnella mutta sykkeet vähän heitteli eli aika huonosti löysin vauvan sykkeet. Välillä ne kävi siellä oma syke ×2 lukemissa, joten ajattelin että ehkä se välillä löysi niitä :) hermostuttaa tosi paljon tuleva nt-ultra jos kaikki ei ookkaan hyvin. Ma sitten selviää miten käy, toivotaan vaan parasta <3

Mirella92 ja salamatkustaja 11+6
 
Hei! Vielä viimeinen viestini tänne. Täydellinen keskenmeno, kohtu oli tyhjä, vuoti pois 10 päivässä, jossa 2 viimeistä oli enää pientä tiputtelua. Gynen mukaan ollut todennäköistä tuulimuna tai keskeytynyt keskenmeno varhaisilla viikoilla. Koska rv 11 vuoto kestäisi todennäköisesti pidempään ja raskaushormoni veressä oli jo alle 5.
Mulla oli just saman pituinen vuoto kun tuli rv 6 keskenmeno, joten liekö lähellä sitä.
Saa jatkaa yrittämistä ja suositteli aspiriinia/disperiiniä, jota otinkin oviksesta plussaan, mutta saa jakaa kuulemma plussatessa alkuraskauden ainakin, ja ehkä jopa pidemmälle, koska suvussa jonkun verran veritulppaa. Lisäksi meillä kotona tuli selville vesivahinko ja tämä selittäisi mun poskiontelotulehdukset,selittäisi osin myös keskenmenot. Tässä nyt jo 2 mahdollista syytä, onneksi ovat korjattavissa.

Mutta hyvää loppuraskautta teille kaikille <3
Toivottavasti mekin saatais vielä vauva vuodelle 2021.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa,
täällä myös yksi maaliskuisen odottaja! Tänään olisi viikkoja kasassa 9+6 ja vaikkei oireet ehkä pahimmasta päästä ole olleet, niin on niitä kuitenkin ihan selkeästi ollut: vaihtelevasti mm. väsymystä ja pahoinvointia sekä öisin maha tuntuu inhottavalta, enkä tiedä missä asennossa nukkuisin. Vastaavanlaisia oireita oli edellisessäkin raskaudessa, joskin silloin pahoinvointi oli jollain tapaa erilaista ja alkanut tähän mennessä jo selvästi helpottaa. Esikoinen nyt siis 1v4kk, joten laskettu aika olisi pari viikkoa ennen esikoisen 2v synttäreitä.

Olisin myös kiinnostunut fb salaisesta ryhmästä, jossa olisi helpompi jutella kuin täällä ja laitoinkin Haaveilija24 siitä viestiä :)
 
Mä kävin neuvolassa ja jäi kyllä jotenkin niin kauhee olo siitä. Terkka oli sama kuin edellisessä keskenmenneessä raskaudessa, ja se veti keskustelussa ihan joka asiaan sen keskenmenon. ”Voi olishan se kiva jos nyt onnistuisi mutta ei voi tietää”. ”Verenvuodollahan sulla viimeks alkoi se km että nyt sitten heti soitat kun tulee verta niin pääset lääkärille”, ”olisihan se ihan kiva jos tällä kertaa nyt pääset seuraavalle tapaamiselle”, ”kovasti me toivomme teille vauvaa mutta ei sille voida mitään jos menee kesken”. Haloo, tottahan noi kaikki on että koskaan ei tiedä jatkuuko loppuun asti mutta en Mä oikeasti haluisi viettää tätä raskautta murehtien keskenmenoa.
Itkin siellä neuvolassa sitten ja sanoin etten halua tuolla tavalla negatiiviseen sävyyn kokoajan lietsoa keskenmenoa niin siihenkin tää vaan jatkaa jotenkin että todennäköistä että menee kesken kun ennenkin on mennyt. Hitot ole. Vieläkin itkettää.
Luuleekohan se että jos on positiivinen raskauden jatkumisen suhteen niin syytän neuvolaa jos ei menekään putkeen.
Mies sanoi että pyydetään jos vois vaihtaa terkkaa, ei musta mikään huono ajatus. Sen verran pessimistinen nyt kuitenkin oon että odottelen NT-ultraan että jos siellä vielä kaikki kunnossa niin pyydän päästä jollekin muulle terveydenhoitajalle sitten.
 
Ei oo todellista mitä käytöstä @Royalmf :rolleyes::mad: Todella törkeetä! :mad: Mäkin kyllä suosittelen, että pyydätte eri terveydenhoitajaa teille <3

Muoks. tervetuloa @E_mm tänne ja Faceen myös :)

Täällä aika matelee. Öisin en saa nukuttua, heräilen tunnin-kahden välein, välillä pitää syödä jotain kun tulee niin heikko olo. Ruokahalua ei oo yhtään ja tosi moni haju ja maku ällöttää. Hyvin rajallisesti pystyy syömään mitään. Lisäks semmonen kummallinen huono maku suussa koko ajan. Kuvottaa aina välillä, nälkä on kaamee ja usein, mutta kun ei oo ruokahalua yhtään, niin hankalaa on syöminen riittävän usein. Tuntuu et on vielä ikuisuus NT-ultraan, vajaa 3 viikkoa vielä pitäs kärvistellä. Toki nää oireet saa pidettyä toivoa yllä että ois edelleen kaikki hyvin masussa ja pikkuinen siellä kasvaa, mutta samalla myös pelkään, et mitä jos ei ookaan... Varhaisultrassa onneks oli kaikki hyvin 2,5 viikkoa sitten, sitäkään en tainnut tänne vielä kertoa :love: Ei auta kun odotella sitä NT-ultraa...

Shibali ja pikkufisu 9+3
 
Viimeksi muokattu:
@Royalmf terkka vaihtoon vaan ja syyn sanot suoraan. Mä vaihdoin kanssa esikoisesta koska en yksinkertaisesti sietänyt sitä. Siellä käydään kuitenkin aika monta kertaa ja vielä syntymän jälkeenkin.
Joo, pakko se on vaihtaa! Kiitos tuesta naiset <3
Kyllä tosiaan terkan kanssa pitää kemiat toimia. Tai vähintäänkin toimeen tulla niin ettei tarvi itkien poistua. Vieläkin ikävöin esikoisen aikaista terveydenhoitajaa, mutta hän operoi noin 400km päässä.
Onko muita joiden aamut on ihan jees mutta pahoinvointi on iltaisin pahana?
 
Mulla pahoinvointia ei ole heti aamusta, alkaa pari tuntia heräämisestä ja ehkä iltapäivällä/illalla pahimmillaan. Olen monta viikkoa pidättänyt oksennusta, mutta eilen vaan luovutin ja töissä sitten saikin vähän väliä ravata oksentamassa.
Helpotti kyllä aina oloa, mutta ai että mä inhoan oksentamista.

Seuloissa myös pissan bakteeriviljely oli positiivinen. Ajattelin että neuvolasta ottavat yhteyttä jos tarve. Noh myöhemmin tuli vti oireet ja soitin lääkäriin olisi pitänyt kuulemma aloittaa jo aiemmin antibiootit ja ihmetteli miksi neuvola ei ole hoitanut.

Eilen myös pönttöön tipahti kunnolla verta ja pieniä hyytymiä, kyllä taas säikäytti. Vähäistä tuhruttelua ja vuotelua ollut satunnaisesti aiemminkin. Dopplerilla kuitenkin sykkeet löytyy, eli kaipa se on nyt se toinen tyhjä raskausontelo mikä siellä yrittää vuodella pois. Ajattelin tänään kuitenkin soitella jonnekkin jos pääsisi tarkistettavaksi.
Rv. 11+1
 
Mä en oo kärsinyt pahoinvoinnista enää ollenkaan. Loppui rv9 tienoilla .

Palasin töihin nyt kesälomien jälkeen. Onko täällä muilla seisomatyötä? On nimittäin nyt tullut jäätävää ristiselän särkyä kun ensimmäiset 5h alkaa olla takana seisomista. Mietin vaan että onko raskauteen liittyvää kipua vai pitäiskö tässä lääkärille varata aikaa. Kipu on voimakasta särkyä aina astuessa vasemmalla jalalla.
 
Töiden alettua näköjään heti jäi kirjoittelu tänne vähemmälle. Samoin koko raskauden ajattelu myös ja teki kieltämättä jotenkin hyvää :)
Ainakin viikko sujui yhdessä hujauksessa! Hyvin jaksoin myös töissä ja työreissukin sujui, äitiyshousut oli pelastus pitkään autossa istumiseen.

Tänään on 10+4 ja uutena oireena tälle viikolle on tullut närästys! Muutoin olen voinut ihan hyvin, mutta ummetus+turvotus ja nyt närästys-kombo on vähän yäääh. Onneksi ei kokoaikaa vaivaa ja Rennien nappasin avuksi, niin hiukan helpotti.

@Hannaah Oi ihania ultrakuulumisia! :love: Kiva, kun näitä alkaa pikkuhiljaa tulla.

Ja @Royalmf ehdottomasti terkka vaihtoon ja perustelutkin kertoisin johonkin eteenpäin. Olisin itse saattanut suoraan kävellä ulos tai kommentoida, törkeältä & täysin turhalta kuulostavaa "mässäilyä"! Toivottavasti saatte vaihdettua!
 
Minulla on aamuisin huono olo, joka tasaantuu kun saa syötyä jotain. Päivällä on hieman parempi olo (onneksi näin, niin on saanut töissä käytyä), Iltaisin huono olo tulee takaisin ja on nyt ollut jopa voimakkaampi kuin aamuisin. Olen sitten lähinnä sohvalla köllötellyt. Suussa on myös usein ihan outo maku, töissä syön välillä purkkaa että saan sen maun pois.
Väsymys on hieman helpottanut.
Minulla on edelleen silloin tällöin pientä tiputteluvuotoa, nyt ei muutamaan päivään ole ollut..jospa ei enää tulisikaan.
NT-ultraan tuli kutsu, reilu 3 viikkoa siihen vielä.
Maha on alkanut nyt vähän kasvaa, saa kohta jo tarkkaan katsoa mitä vaatteita töihin laittaa että maha pysyis piilossa :D

Pikkutikkui:Verikokeista en osaa sanoa
Royalmf: Ompa ollut ajattelematon terveydenhoitaja!
Monstero: Onko sinun työssä mahdollista vaihtaa hommia semmoisiin missä pääsisi välillä istumaan?

Daalia83 ja pikkuinen rv. 8+5
 
Ainiin sitä piti kysyä, että pelkistä verikokeen tuloksista (ilman nt-ultraa) ei varmaan mitään voi mihinkäänpäin tulkita tai tiedättekö niistä jotain?
Onhan noihin vähän jotain viitteitä (esim. hus labin sivuilla) millaisia niiden lukemien pitäisi olla, mutta eivät kuitenkaan yksistään tarkoita välttämättä mitään. Mulla ainakin edellisessä raskaudessa oli paljon viitearvoja alhaisemmat lukemat ja lähinnä löytyi niillä arvoilla kokemuksia keskenmenosta, ihan terveitä lapsia silti tullut ja ultrassa ollut kaikki hyvin :) Oli tosin täysin oireeton alkuraskaus.
Nyt siis paljon korkeammat lukemat kuin aiemmista lapsista ja raskaus oireetkin on paljon voimakkaamaat.

Mulla fyysinen työ raksalla, saas nähdä milloin selkä alkaa taas temppuilemaan. Viimeksi rv 28 menin melkein liikuntakyvyttömäksi, jalka petti aina välillä alta kun vihlaisi niin kovasti.
 
tyttönen90.
Moikka, hyppäsin mukaan uutena! Onnea kaikille odottajille ja voimia niille, joille tullut ikäviä uutisia. Nää on niin tunteiden värittämiä aikoja, kun ei tiedä mitä seuraava päivä tuo tullessaan ❤

Täällä menossa rv 11+4, esikoinen. Vielä ei ole osannut iloita, hullulta kun kuulostaakin... Kumppani lähti kaksi viikkoa sitten ja mieli ollut maassa. Paniikkikohtauksia ja itkua, raskaus tuntemusten lisäksi. Pahoinvointi onneksi helpottanut, ennemminkin on nyt ruokahaluttomuutta. Ehkäisyn pois jättäminen oli yhteinen päätös, mutta ilmeisesti vastuu jäi minulle. Exä kuulemma kerää nyt energioitaan ja keskittyy hyvinvointiinsa, jotta on valmis vauvaan. Voi luoja. Viime viikolla sain tietää klamydiasta, exällä sitä ei kuitenkaan ollut. Pettänyt en ole ja kuitenkin 3 vuotta oltiin yhdessä. Olen miettinyt pääni puhki miten se on mahdollista, varsinkin kun joutuu nyt kuuntelemaan kuinka olen pettäjä. Onneksi ensi viikolla ultra, saa kysyä tuosta ja ehkä vauvan näkeminen tuo sitä iloa tähänkin kotiin
 
Onneksi löytyy edes joku samoista oireista kärsinyt. Toki en toivo tätä selkäkipua kellekään. Hieman hirvittää miten pärjään raskausajan töissä, jos näin varhaisessa vaiheessa jo tulee kovia kipuja
Olen tulkinnut nämä ristiselän liitoskivuiksi.

Voimia tyttönen90 odottamiseen. Hankalalta kuulostaa tuo sinun tilanteesi. Toivottavasti mies palaa järkiinsä.
 
Deleted member 148579
Huomaa kyllä, että itsellänikin on kirjoittelu jäänyt, kun työt on taas kesäloman jälkeen imaisseet mukaansa.

@Hannaah Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :)

@Royalmf Vaihtaisin myös itse terveydenhoitajaa sinun tilanteessasi. Eiköhän terveydenhoitajia ole sen verran monta, että vaihto onnistuu varmasti.

@pikkutikkui Äitiyspolilta aina ohjeistetaan, että noita labrojen tuloksia ei kannata sellaisenaan lähteä tulkitsemaan, vaan riskisuhteet lasketaan aina yhdessä nt-ultran tuloksien kanssa. Helpommin sanottu kuin tehty, olen kyllä itsekin onnistunut edellisessä raskaudessa kehittämään paniikin, kun muistaakseni beta-hcg oli silloin vähän matalalla.

Tyttönen90, voimia haastavaan tilanteeseen!

Mulla olisi nt-ultra nyt keskiviikkona. Aika jännää, koska niin vähäoireinen on tämä alkuraskaus ollut tähän saakka. Olen myös itse yrittänyt käydä tutkailemassa labratuloksia, mutta jostain syystä vain murto-osa tuloksista näkyy Kannassa. No, keskiviikkona ollaan taas vähän viisaampia. :)

framboise 11+6
 
  • Tykkää
Reactions: pikkutikkui

Yhteistyössä