MAALISKUISET 2012 :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katjuska7788
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi pitkästä aikaa!

En oo ehtinyt kirjottelemaan. Oon töissä vaihteeksi 2kk ajan ja illat sitten tiiviisti vauvan kanssa. Siinä sivussa koitan hoidella kotitöitä ja koiria yms asioita, päivät vaan vilisee hirmu kyytiä. Tyttö täyttää kohta 11kk ja tää on mielettömän toimelias ja vauhdikas ikä. Vahtimista piisaa joka hetki, kun se nousee koko ajan pystyyn kaikkea mahdollista vasten ja kapuaa portaita, mut ei osaa kunnolla tulla niitä alas. Ja sit seisoma-asennossa saattaa yhtäkkiä vaan holtittomasti päästää kädet irti ja meinaa kaatua. :)

Viime viikolla kävin rakenneultrassa, jossa kaikki näytti normaalilta. Ja tällä kertaa näyttäisi olevan poika tulossa :) Ei voinut kyllä erehtyä, ihan itse kumpikin miehen kanssa nähtiin selvästi mut kysyttiin varalta vielä sit siltä kätilöltä ja se varmisti asian. Mutta selvä tapaus oli, jalkovälissä epäilemättä muutakin ku napanuora :D

Heituli aiemmin mietit KYS:n perhevalmennuksia. Mulla ei niistä mitään tietoo. Viime raskaudessa perhevalmennusta oli tasan se yks kerta, eli synnytysvalmennus, joka käsitti lähinnä mun mielestä typerän kätilön "luennon" ja synnytysvideon kattomisen. Siinä se. En aio mennä tällä kertaa ollenkaan, ei jotenkin tunnu tarpeelliselta. Paitsi jos sitä on nyt oleellisesti muutettu viime vuodesta, tiiätkö Heituli sisällöstä sen tarkemmin ?

Sen sijaan aion kävästä ainakin kerran tuolla SYPE-polilla, koska viime synnytys ei tosiaan menny ihan niinku olisin toivonu ja aika paljon siitä on jääny mieleen pyörimään kysymistä. Ja aion myös esittää pari toivetta tätä synnytystä koskien lähinnä kivun lievityksestä.

Liitoskivut on mullakin jo alkanu, mut näitten kans pärjää vielä hyvin. Kuitenkin nyt alkovat melkein 2kk aiemmin ku viimeks, että ei oikein lupaa hyvää... Aion käydä nyt säännöllisesti kiropraktikolla, jospa se vähän auttaisi. En oikein usko, mut kokeilen kuitenkin kaikkea, ettei menis ihan niin mahdottomaksi kun viimeks, kun piti kyynärsauvoilla raahautua ne muutamat metrit mitkä ylipäätään pysty ja nukkumisesta ei tullu viimesiin kuukausiin mitään.

Vauvan liikkeet on tuntunu jo aika kauan, mut ei oo vielä mitään kauheen voimakkaita. Selviä nyt kuitenkin ja välillä tuntuu hyvin mahan päältä myös. Ne on ihania tässä vaiheessa, kun eivät vielä koske tai tunnu pahalta, mut ovat kumminki silleen selviä, ettei tartte pelätä/arvailla onko kaikki ok.

Mulla on taas jo ihan valtava maha. Niin se oli viimeksikin jo tässä vaiheessa. Vissiin mun anatomia tuolta sisältä semmonen tai jotain. Ainakin sen tiiän, et mun kohtu on kuulemma erittäin jyrkässä kulmassa eteenpäin kallellaan. Oisko sit se vai joku muu, mut joka tapauksessa mieletön on maha jo nyt. Saavutan varmaan taas ennätyskoon loppuvaiheessa, valas mikä valas :D

T. Strumppis rv 21+3

Strumppis: Onnea poikalupauksesta :)

Tuosta KYS:n synnytysvalmennuksesta, niin siellä on PowerPoint esityksenä tilojen esittely ja synnytykseen liittyvä dvd. Ja mahdollisuus keskustella synnytykseen liittyvistä asioista kätilön kanssa. Että ei varmaan ole muuttunut sitten viime kerrasta tuo valmennus :/
Itsekin toivoin enemmän sitä, että olis päässyt paikanpäältä katsomaan nuo huoneet, missä synnytys tapahtuu ym.

Meillä päin perhevalmennuksia on neljä kertaa ja vuoden alussa varmaan pari kertaa vielä+ sitten tuo synnytysvalmennus.

Kuulostipa inhottavalle nuo liitoskivut edellisessä raskaudessa :/ Itsekin toivon että ei kivut menis siihen pisteeseen että joutuu jo kyynärsauvojen kanssa kävelemään. Mullakin on nyt pahentunut häpyluun kivut ja nivuskivut tullut myös riesaksi. Välillä käveleminen on tuskan takana ja toisinaan ei taas kivuista ole mitään tietoa.
Oletko tukivyötä ajatellut, josko siitä olisi apua? minä varmaan aion sen jossain vaiheessa hommata, mikäli kivut menee siihen pisteeseen ettei niitten kanssa enää pärjää.

- Heituli rv 22+4

Haudi hou!

Eilen oli rakenneultra ja kaikki näytti olevan kunnossa. Pitkäsäärinen tyttö taitaa olla tulossa. :)
Iskältä pääsi ihan itku kun kuuli että tyttö olis ehkä tulossa.

Kovin oli taas kovasti liikkeessä koko ultrauksen ajan. Ei meinannut saada kunnon mittoja/kuvia.
Hyvähän se on että liikettä riittää..

Valmennuksista en tiedä vielä mitään. Neuvola olis parin vkon päästä ja varmaankin siellä niistä jutellaan.

Kyllä täälläkin jo aika paksusti voidaan. Kiloja on tullut jo useita ja maha on jo aika hyvän kokoinen. Ihan hirvittää miten iso se on sit loppumetreillä!! Osaks tämä on kyllä ihan turvotusta; iltaisin on paljon isompi maha kuin aamulla.

Onnittelut minultakin kaikille tyttö- ja poikalupauksista ja kivuttomia odotuspäiviä! :D

NH rv 20+6

Heippa vaan kaikille! :)

Taas on pieni tovi vierähtänyt, kun viimeksi olen täällä käynyt.
NassuHassulle onnea hyvistä ultrakuulumisista ja tyttölupauksesta <3
Mitäpäs teille muille kuuluu?

Meillä oli eilen ensimmäinen perhevalmennus, ja paljonhan tuolla asiaa tuli vanhemmuudesta ja vastasyntyneistä.

Meinasitteko isänpäivää mitenkään juhlia, ketkä nyt esikoisen saa? Meillä sitä juhlitaan niin, että annan isyyspakkauksen tuona päivänä. Juhlitaan sitten ensivuonna oikealla lailla :)

Heituli rv 23+5

Helou!

Täältäkin nyt vihdoin rakennekuulumisia (kopsailen vähän toisesta pinosta) :)

Eli meillä oli tänään rakenneultra, vauva vastasi viikkoja (vaikka muutama viikko sitten oli vielä liian pieni) ja kaikki sormet ja varpaat löytyi :) Kovalla jännityksellä odoteltiin koska hoitaja ilmoittaa sukupuolen, ja ihan vihoviimeisenä päästiin kurkkaamaan jalkojen väliin - eikä eipäilystäkään etteikö siellä pieni poika köllötellyt :)) että se siitä tyttöfiiliksestä :D nyt on vaan sulattelua siinä ettei sitä ihanaa Hello Kitty -krääsää voikaan ostaa :/ ostan sitten itelle :D kyllä isukkikin yllätty tuosta poikalupauksesta mutta nyt jo riemuitsee ihan kunnolla suvun jatkajasta.

Etinen istukka vaikuttaa vieläkin, eli ei ole pahemmin noussut kohdunsuun päältä joten joudutaan vielä viikoilla 32 käymään ultrassa katsastamassa josko alatiesynnytykseen päästäis sittenkin. Ja nostelukielto senkun jatkuu..

Meillä ei tuota isänpäivää vielä vietetty, lähinnä fiilisteltiin ensivuotta jolloin voi ihan virallisesti juhlia.

Mun paino ei ole vieläkään lähtenyt nousemaan, sinänsä ihan hyvä kun tuo ruoka alkaa taas jo maistumaan. Saa nähdä parin kuukauden päästä vieläkö ollaan inhimillisissä painorajoissa. Mahakin alkaa vasta nyt paisumaan, vois jo olla isompikin :)

Mutta sellasta tänää, voikaahan paksusti mamat :)

Dahlia & poju 21+0

Moi kaikki!

Vielä tuosta KYS:n synnytysvalmennuksesta. Niin viimeksi ainakin se oli siis tosi isossa luentosalissa, missä oli varmaan 100 ihmistä kuuntelemassa. Kätilö piti ensin semmosta yksinpuhelua / luentoo synnytyksestä ja lähinnä siitä miten kannattaa suhtautua avoimin mielin. Mulle tuli siitä luennosta vaan todella iso kiukku, koska mun mielestä se ei puhunu ammattimaisesti. Siis lähinnä kivusta ja kivunlievityksestä puhuessa oli tökeröö se. Esimerkkinä se ensin toooodella pitkään ja hartaasti ja monin eri sanakääntein kuvaili sitä, miten jumalatonta kipua se on. Käytti itse mm vertausta, että "kuin moottorisahalla revittäis jalkaa irti". Ja sitten kun oli ensin maalaillut oikein kauhuvisioita armottomasta tuskasta, niin alko puhua siitä, miten tärkeetä on hengitys ja mielikuvaharjoitukset, että "kuvittelee vaikka itsensä palmujen alle meren rannalle". Siinä oli kyllä mun mielestä melkosta ristiriitaa. Ja se kyllä pahensi mun ennakkoluuloja sillon, kun olin alun perin jo pelänny, et kipulääkitystä pihistellään jne. Että koko valmennus vaan pahensi niitä pelkoja. Niin ja sitten se vielä mun mielestä syyllisti niitä äitejä, jotka haluavat puudutuksen. Argh. Mutta toivottavasti tällä kertaa siellä olis eri kätilö ja koko homma ois erilainen. Toivon ihan teidän kannalta, jotka ootte sinne menossa, koska itse en siis tosiaan toista kertaa aio osallistua.

Niin ja ton kätilön puheen jälkeen oli sit tosiaan se synnytysvideon katsominen, mikä oli ihan ok. Mut koska väkee siellä on ihan hitosti kerralla ,niin ei kannata toivoo et itsellä olis mitään henkilökohtasta keskustelua sen kätilön kanssa. Pikemmin se on semmonen massaluento.

Mut heitulin perhevalmennushan kuulostaa hyvältä! Täällä Kuopiossa ei tommosta oo kyllä ollenkaan.

Tukivyön (SI-vyön) hankin sillon viime raskaudessa apuvälinekeskuksesta samalla kun sain ne kepit. Mut se vyön pitäminen oli aika mahdotonta, ku mulla tosiaan se mahan koko on ja oli viimeks aikamoinen ja siinä vyössä ei ikäänkun oo mahalle tilaa, ts. ei oo mitään semmosta kiilamaista systeemiä siinä, että olis raskausmahan kanssa istuva. Eli käytännössä sitä vyötä pysty jollain lailla käyttämään pystyasennossa, mut sillonki paino aika pahasti mahaa. Ja istuessa ei voinu pitää ollenkaan. Nyt tilasin kokeeksi jostain nettikaupasta tukivyön, se oli semmonen lähinnä napakka ja levee kuminauha. En tiiä vielä onko siitä mihinkään.

Onnea kaikille rakenneultrakuulumisista! Kurja juttu toi Dahlian etinen istukka :/ Joutuu sitten elämään varovaisemmin. Toivottavasti ja varmasti kaikki menee kuitenkin hyvin!

Meillä oli tietty isänpäivänä kakkukahvit ja lahjankin hankin, kun on jo tuo yksi vauva maailmassa. Muuten kyllä ihan samanlainen päivä kuin muutkin, arkiaskareita kuten vaipanvaihtoa piisasi myös isille :D

Mulla on taas kipuja jonkin verran. Kävin 1kk sitten kiropraktikolla ja en tiiä auttoko se (muka) oikeasti ,vai oliko sattumaa, mut sen jälkeen olin lähes 3 vkoa täysin kivuton! Siis ihan uskomatonta! Ei mitään kipuja, pystyin käveleen ja kaikkee. Mutta nyt viikko sitten kipu palasi taas aika voimakkaana. Tuntuu siis eniten tuossa häpyliitoksessa, kävellessä koskee lujaa, eikä tee mieli liikkua. Pahenee aina iltaa kohti, aamusta aika hyvä. Mutta onneksi ei oo siis vielä mitään semmosta älyttömän pahaa ja öisin ei vielä häiritse. Niin kauan kyllä pärjään, kun vaan nukuttua saa. Meen taas tänään kiropraktikolle ja elättelen tietty toiveita, että se auttais ja veis taas kivut joksikin aikaa pois.

Muuten vointi on hyvä. Tällä kertaa ei oo oikeestaan ollenkaan supisteluja. Viime raskaudessa taisin jo jäädä näillä viikoilla ekan kerran sairaslomalle, kun supisteli ihan jatkuvasti sarjoina. Mutta nyt ei mitään, onneksi.

Tuntuu ihanalta, että raskaus on jo selvästi yli puolivälin. Toivottavasti vaan menee viikot edelleen lujaa vauhtia eteenpäin! En oo enää kun viikon töissä, sit jään kotiin hoitovapaalle ennen äippäloman alkua. Toivottavasti kotona ollessa ei ala päivät madella hitaammin. Minä kun en tästä raskausajasta tosiaankaan nauti kaikkine vaivoiveni, niin toivon vaan että olis äkkiä ohi :D

Hyvää vointia kaikille!

T. Strumppis rv24+4

Heippa vaan kaikille! :)

Kuulostaa aika karmealle synnytysvalmennukselle, jos tuolla tavalla käytetään vertauskuvia synnytyskivuista :O
Mua ei itsessään synnytys vielä pelota, mut mietityttää just nuo kivut ja kivunlievitykset... joten pitääpä pitää mieli avoinna tuolla valmennuksessa, jos siellä satutaan kauhukuvia maalailemaan seinille...

Pitääkin ihan kysyä sulta Strumppis, kun oot synnyttänyt KYS:ssä(?) aikaisemminkin, niin minkälaista kohtelua siellä saa? kun oon vaan kuullut moneltakin, että synnytyssalissa hoitajat on aivan mahtavia, mutta sitten kun pääsee osastolle, vai millä nimellä sitä huonetta nyt kutsutaan, niin siellä on sitten ne kätilöt ja muut hoitajat hirveän äkäisiä eivätkä neuvo kunnolla imetyksessä ym.
Mulla kaveri synnytti heinäkuussa KYS:ssä esikoisensa, niin se oli siellä saanut itkukurkussa olla kun hoitajat oli vaan sättineet ja kiukutelleet äideille.
Siis ymmärtäähän sen, että niillä on kiire siellä, mutta jos siellä kiukutellaan just esikoisen saaneille äideille eikä neuvota missään, niin varmasti on tuskaiset pari kolme päivää siellä..

Välillä oon nimittäin miettinyt, et olisko pitänyt valita Savonlinna synnytyssairaalaksi kun siellä on kuulemma enemmän kotoinen tunnelma, kun on pieni synnytyssairaala, eikä hoitajilla ole niin kiire mihinkään...

Nyt ei ole tarvinnut kärsiä jumalattomista häpyluun kivuista *koputtaa puuta*, vaan kivut on huomattavasti vähentynyt, ja nyt jopa pääsee kunnolla kävelemään. Kunhan ei loppuraskaudessa ala kroppa prakaamaan millään tavalla.

Täällä on vähän samoja tunnelmia, että odotan enemmänkin sitä aikaa, kun poitsu syntyy. Eihän tässä raskausajassa mitään vikaa ole, ja viikot kyllä menee nopeasti, mutta kyllähän tää odottaminen on vaan niin pitkäveteistä välillä :)

Mitäs muille mammoille kuuluu?

- Heituli rv 25+4

Pikavastaus Heitulille KYS:n kokemuksista.

Mullahan se eka synnytys veny pitkäks ja oli aika haasteellinen. Ekan vuorokauden olin siellä synnyttämättömien osastolla, jossa käynnistettiin synnytys. Ja olin siellä siis tosiaan kellon ympäri. Siellä en saanu asiaankuuluvaa kivun lievitystä, vaikka pyysin ja rukoilin toistuvasti. Eli siitä jäi huono kokemus. Sinänsä hoitajat oli kyllä ihan mukavia, ei kukaan mitään tiuskinut tai muuta semmosta. Mutta kipu jäi täysin hoitamatta ja yli 24h supistuskipua oli liikaa... Seuraavan vrk puolella vasta siirryin varsinaiseen synnytyssaliin, mistä ei oo mitään pahaa sanottavaa. Mulle ainakin siellä sattui tosi kiva kätilö. Ja mulla myös kävi tuuri, että ko. kätilö sattui just sillon tekemään jonkun tuplavuoron, niin että oli sama tyyppi alusta loppuun sit siellä salissa, eikä vaihtunut vuoro kesken kaiken. Tuo kätilö oli kyllä kiva ja selitti huolellisesti mitä milloinkin tapahtuu ja miksi jouduttiin tekemään yhtä sun toista jne.

Mulla ei myöskään oo pahaa sanottavaa siitä osastosta, mihin siirryin synnytyksen jälkeen. Sielläkin oltiin ihan ystävällisiä. Tokikin kiireisiä, mutta ei mitään epäkohteliasta tai ikävää ollut kuitenkaan kohtelu.

Kaipa se on aika lailla tuuristakin kiinni, että minkälaisen kätilön sattuu saamaan, varmaan niitä on joka lähtöön ja niilläkin voi olla paha päivä tms, vaikka ei semmonen saiskaan vaikuttaa mihinkään. Ja sitten tietty vaikuttaa se, et kuinka paljon sattuu synnytyksiä samalle päivälle tai lähipäiville, että onko niillä oikeasti ollenkaan aikaa perehtyä just sinun asioihin vai eikö oo.

Mut eipä sitä kai kannata etukäteen murehtia, kun ei siihen oikein voi vaikuttaa. Ja mulle henk. koht. oli tärkeintä että siellä itse salissa neuvottiin hyvin ja kohdeltiin inhimillisesti, koska siinä on niin avuttomassa tilassa ja paniikissa kaikesta. Sit kun synnytyksestä on selvinnyt, niin on toki tunteet todella pinnassa ja väsyksissä ja kaikkee, mut ei sentään enää pelkää henkensä kaupalla et itse tai vauva kuolee tms :D

Mut nää nyt on vaan mun mielipiteitä ja kokemuksia.. Joku toinen varmaan aattelee ihan eri tavalla ja on myös kokenut ihan eri tavalla.

Heippa pitkästä aikaa :-)

Rakenneultra on nyt takana ja kaikki oli hyvin :-). Sukupuoli jäi vielä salaisuudeksi, ei haluttu tietää, eikö kyllä osattu tulkitakkaan itse ;-).
Strumppikselle ja Dahlialle onnittelut poikalupauksesta ja Nassuhassulle onnea tyttö lupauksesta.

Kaikkee pientä on tullut jo ostettua, pitää vaan hieman hillitä itseä. Liikkeet ei vieläkään ole mitenkään kovat, mutta tuntuu onneksi päivittäin. Tuossa oli muutaman päivän niin, ettei tuntunut oikein niin siitähän se paniikki meinas iskeä. Mutta eilen neuvolassa oli kaikki hyvin :-) Syke oli 150.

-saga rv 22+5 ja masuasukki-

heips!
hetki vierähtänyt.isosti voidaan jo,semmoiset 7 kg kertynyt ja hyvinkin vilkasta on tytöllä masussa.jännä kattoo kun masu menee puolelta toiselle :)
synnytysvalmennuksesta hiukka..itse en ole ehtinyt ajatella ajankohtaa sille.josko edes aikaa on.onko mukamas tärkee?eiköhän se vauveli sieltä osaa tulla muutenkin ulos.enää reilu kk ja loma!voiko odottaa enempää! hyviä odotuksia

Heippis!

Mie oon käyny parissa valmennuksessa. Ihan kivoja ollu mut tosiaan varmaan pärjää ilmankin.
En ole vielä ostellu kuin joitain vaatteita ja viime lauantaina kävin postista äitiyspakkauksen. Äippä on tänään tulossa hypistelemään pikkuruisia vaatteita. :)
Vaunujakin käytiin kattelemassa ja kauhisteltiin hintoja!! Olen yrittäny kattella käytettyjä mut emmaljungan hyväkuntoisista käytetyistä pyydetään melkein uusien hintoja! Melkeinpä kannattaa siis ostaa uudet ja laittaa sit myyntiin kun ei enää tarvitse.

Eilen illalla oli minunkin masussa sellanen jumppa menossa että ihan hirvitti. Tuntu että nysse tyttö tulee ulos sieltä nahan läpi! :)

Välillä on sellasta pientä kipuilua alavatsassa. Mitähän lie? Ei ne ole minun mielestä mitään supistelua mut enhän mä tietty varmaks voi sanoa kun en tiedä miltä ne tuntuu. Joku kirjotteli liitoskivuista. Mitä/millaisia ne on?

Mullekkin on kertyny jo jotain 8 kiloa lisää. Aika hyvin on pipari yms jouluherkut maistunu. Kävin viime vkolla sokerirasitustesteissä ja arvot oli normaalit.

Sellaisia kuulumisia tänne.

NH rv 25+3

Meillä ei ole vielä ollut noita valmennuksia, muistaakseni joskus lähempänä 32 viikkoa on joku tutustuminen/valmennus sairaalalla mutta muusta ei ole ollut neuvolassa puhetta.

Ja mitä kipuihin tulee niin mulla koskee haaroihin, vähän niinkun olis paikat venähtäny tjtn. Ja vähän pidemmän kävelyn jälkeen alkaa mahaa koskea, töissä sama juttu, ja jos pitää liian kireitä housuja niin johan alkaa tuntua. Tuo aikainen äitiysloma alkaa kuullostaa meidän suunnitelmalle jos tää supistelu-kipuilu jatkuu.

Painoa ei ole varsinaisesti tullu yhtään kun alussa laihduin sen 6 kiloa, vasta 2 kiloa olen saanu kiinni, eli vielä mennään -4 kilolla :D maha alkaa vihdoin kasvaa, sf-mitta 18,5 eli piiiikkupikkuinen mutta siinä se on.

Melkein kaikki tavarat ollaan jo hommattu, ainoastaan syöttötuoli ja tämmöiset ei niin kiireelliset on jäänyt kauppaan. Äitiyspakkauksesta tuli ihan kivasti vaatteita (tuskin maltan olla ostamatta lisää :)), enemmän olis silti saanu olla tavarapuolta. Uudet vaunut houkuttelis, sellaiset ikivanhat meillä jo on.

Eipä tuota ihmeellisempää meillekään kuulu, seuraavana etappina varmaankin tuo viikon 32 ultra missä saa tietää että millä synnytyssuunnitelmalla mennään.

Dahlia 23+5

joo vaunut on älyttömis hinnois.me tilattiin kuitenkin emmaljungat ruotsista,saatii pari sataa säästöön tota kautta.äitiyspakkausta en ottanut kun päätettiin että sopivammat ja nätimmät saan samaan hintaan kauppoja kiertelemällä.kaikki ne pakkauksen talvivaatteet on hyväs lykys ens talvena isot ja seuraavana pienet.tiedä sitte.mulle sanottii neuvolas ettei enää oo ultraa enne rv36,pitääköhän paikkaa?no täytyy tuos tapaukses mennä itse tammikuun lopus.sit kuitenki suht lähellä koko homma.päädyttii sektioon,nyt vaan vakuuttelen neuvolatädit ja kätilöt mun ns.synnytyspelosta.neuvolan mukaan laskettuaika on edellee se mikä alussa laskettii 7.3.

Moikka vaan kaikille taas pitkästä aikaa :)

Strumppikselle eka iso kiitos, että kerroit tuosta KYS:n kokemuksesta. Pitääkin varmaan pistää sitten sinne pikkuhaikaraan sitä viestiä että mitä toiveita mulla on synnytykseen liittyen. Kurjalle kuulostaa olla kovissa kivuissa jos kerran ei kivunlievitystä meinata antaa :O

Huomenna olisi tarkoitus mennä sinne synnytysvalmennukseen, että katotaan sen jälkeen jääkö mitään traumoja käynnistä :D

Keväinenkirppu: Eipä ole ultraa ennen rv36, ellei sitten itse halua kustantaa jotain 4D- ultraa..
Meillä oli eilen ylimääräinen ultra tuon minun istukan takia ja sieltä saatiin sitten viimeiseen ultraan aika, joka on just tammikuun lopulla. Ja onko sekin joku kasvukontrolli ultra ja samalla tekeevät sen synnytystapa arvioinnin.

(.) eilen käytiin siis siellä ylimääräisessä ultrassa tuon istukan takia, kun mullahan on jotkut arvot huomattavasti matalemmat kuin pitäisi olla. Kuitenkin istukka toimii moitteettomasti eikä mitään kalkeutumista ollut. Joten voipi huokaista helpotuksesta. Ja olihan se mukava muutenkin päästä pojua kattomaan :) Poika kasvaa muutenkin keskikäyrien mukaan ja on kuulemma hoikka poika <3 Painoarvio oli nyt 1125g. Harmi kun ei tullut kysyttyä tämän hetkistä pituutta :/

- Heituli rv 29+0

Mitäh?? Mulle sanottiin ettei ole enää mitään ultraa! Vain jos itse kustantaa yksityisellä. Kyselin hintoja ja maksais 280. Ajattelin että antaapa olla, siihen hintaan saa jo hommattua vaik millasta sänkyä ja tarviketta..

Tahtois niin kovasti nähdä millanen asukki masussa rellestää tällä hetkellä kun synnytykseenkin on vielä niin pitkä aika..

NH rv 27+4

NassuHassu: No onpas outoa että teillä ei ole enää ultraa tiedossa :O
Mulle se kätilö sanoi sen ylimääräisen ultran jälkeen, että viimeinen ultra on sitten viikolla 36.
Eikö teillä ole sitten ollut kuin kaksi ultraa tarjolla? Kun luulis että siellä loppuvaiheessa on pakosti kaikilla ultra, mut onko tuokin sitten niin paikkakuntakohtaista???

Itse kattelin kans noita 4D- ultrien hintoja, ja en todellakaan ole yli 200€ laittamassa ultraan!

Moi kaikki!

Eihän sitä tosiaan normaalisti ole muita ultrauksia kuin niskapoimu- ja rakenne-ultra. Jos muuten menee hyvin, eikä epäillä mitään ongelmia minkään suhteen, niin muita ultrauksia ei tavallisesti tehdä.

Mua ultrattiin viime raskaudessa monta ylimääräistä kertaa, koska SF mitta paukkui niin paljon yli asteikon ja sitten sitä lapsivettä oli paljon liikaa ja vauvan vatsanympärys meni yläkäyrillä, niin sitten seurattiin sitä kasvua. Tässä raskaudessa taas oli jo yksi ylimääränen ultra liittyen siihen SYPE-poli-käyntiin ja se poiki nyt ainakin vielä toisen ylimääräisen ultran ens vkolle, kun vauva yllättäen näyttikin aika pieneltä, niin nyt varmistavat että kasvaa tarpeeksi. Mutta siis että normaalisti mitään loppuvaiheen ultrausta ei ole ja ns. synnytystapa-arvio neuvolassa tarkoittaa vain sitä, että lääkäri käsikopelolla tarkistaa lantion mittoja ja kokoa, ja sillä perusteella arvioi et näyttäskö vauva mahtuvan tulemaan.

Heituli: Minkälainen oli synnytysvalmennus tänä vuonna KYS:ssa? Eipä siitä vauvasta enää noilla sun viikoilla olis saanukkaan sitä pituutta mitattua, että ei kantsi murehtia kun unohdit kysyä. Nyt kun vauva on jo isompi, niin siitä saa otettua lähinnä 3 tärkeetä mittaa : pään ympärys, vatsan ympärys ja reisiluun pituus. Ja nuo 3 arvoa ne sitten syöttää johonkin laskukaavaan, josta sit saadaan se painoarvio. Näillä 20-30 raskausviikoilla mitat on vielä aika tarkat, kun esim. vauvan pää ei oo vielä niin alhaalla lantiossa ja vauva muutenkin vielä pieni, että mahtuu hyvin siihen kuvaan, että on helppo mitata. Mutta sitten loppuviikoilla noi arviot heittelee todella paljon, kun vauva ei mahdu kunnolla kuvaan ja päätä ei saa välttämättä enää kunnolla kuvaan jne. Niin sitten tulee niitä kilonkin heittoja arvion ja todellisen syntymäpainon välille.

Keväinenkirppu: Mites etenee tuo sektioasia? Kun yleensä ei taida olla ihan niin helppoa, että päättää vaan valita sektion ja sillä hyvä. Yleensä kai sitä joutuu sitten hyppäämään koko loppuraskauden siellä SYPE-polilla ja saa tingata asiasta aika tavalla...

Oma napa: Täällä menee ihan ok. Tähän asti edelleen on ollut helpompi raskaus kuin viime kerralla. Kipuja on jonkin verran ollut, mutta se kiropraktikko auttaa niihin! Uskomatonta! En olis voinu kuvitella että siihen on jotain apua saatavilla. Eli toistaiseksi siis kaikki hyvin, ei mitään supisteluja vieläkään ja yöt pystyy nukkumaan enimmäkseen. SF-mitta on mulla taas erittäin roimasti yli käyrien, mutta nyt en siitä stressaa niinkuin viimeksi, kun tiedossa on noita ylimääräisiä ultria ja koska edellisessä oli sama juttu, enkä silti synnyttänyt mitään giganttista norsunpoikasta. :D 2 vkoa sitten kävin toisessa sokerirasituksessa ja oli ihan normaali tulos.

Toisaalta harmittaa, kun on kaikkia vaatteita ja muita tarvikkeita valmiiksi ,ettei tartte mitään hankkia. Olis niin kiva kuitenkin jotain ostaa uudellekkin tulokkaalle, mutta ihan turhaa siis kun todellakin on kaikkea vaatetta ja muuta paljon ennestään. Ainoastaan ostettiin siis tuprarattaat (Phil &Teds Explorer). Ja jossain vaiheessa ehkä joudutaan ostamaan toiset itkuhälyttimet ja saapa nähdä pitääkö olla jossain vaiheessa myös 2 syöttötuolia. Mutta niillä nyt ei kiire ole.

Hyvää joulua kaikille!

Musta on kyllä tosi outoa, että kaikille ei ole sitä kolmatta ultraa tarjolla :S täällä meillä päin se kolmas ultra kuuluu normi käytäntöön ja toisella palstalla, missä kans kirjoittelen niin heilläkin on vielä viikolla 36 kolmas ultra.

Synnytysvalmennus
oli ihan jees. Tosin mitään sen kummempaa en saanut siitä irti, mitä nyt tiedän erilaisista kivunlievityksistä. Onneksi siellä oli ihan asiallinen kätilö valmennusta pitämättä, eikä kertonut mitään kauhukuvia synnytyksestä :D

Mulle tuli kans mieleen pari päivää sen ultran jälkeen, että eihän ne mitä saa enää pituutta mitattua. Noh, sen pään- ja mahaympäryksen ne mittas ja reisiluun.

Meillä oli alkuviikosta neuvola, ja onneks tuo SF- mitta ei enää heilu yläkäyrien yläpuolella, vaan nyt on pikkusen alle yläkäyrän. 29cm tuota on jo, mutta omat läskit tekee osansa tuossa mitassa.
Mulla on ruvennut supistuksia tulemaan enemmän ja vähemmän päivittäin, mutta onneks ne on kivuttomia ja menee muutamassa sekunnissa ohi.
Muuten olenkin elämäni voimissani :)

Strumppis: Eikös sitä jotain pientä voi tulokkaalle ostaa, vaikka kaikkea onkin edellisen muksun jäljiltä? ;)

Oikein ihanaa joulua kaikille!!!

Heituli rv 30+0

Nyt on juhlat juhlittu ja paluu arkeen alkaa ensvkolla. Kyllä on tullu syötyä ihan älyttömästi, ihan harmittaa. Huomaa masustakin että syöty on.. Kolmen vkon aikana meikäläinen on paisunu ihan kunnolla. :(

Maanantaina oli ensimmäinen lekuriaika ja kaikki näytti olevan ok. Lekurilta kyselin tuota ultra-juttua ja sanoi että kyllä on ihan yleinen käytäntö että niitä on vain kaksi. Kai sitä vaan pitää olla tyytyväinen ettei ylimääräisiä tutkimuksia ole.

Masu rupee jo aikalailla haittaamaan liikkumista. Eilen kävin kaksi lyhyttä lenkkiä heittämässä ja illalla tiesi liikkuneensa. Nivusiin ja alavatsaan koski aina kun lähti liikkeelle.
Jännittää tämän miniloman jälkeen mennä töihin maanantaina, pystyykö siellä tekemään muuta kuin istumaan.

Hankintoja olen edelleen vähän saanut tehtyä. Vaunut on tilattu, ja ehkä olis turvakaukalo serkulta tulossa. Mut eipä se vastasyntynyt kauheesti tavaraa tarttekkaan aluks.. Tietysti nyt ois paremmin aikaa kaikkee ostella mutta kun nuo varastointitilat on aika heikot meikäläisellä.. :(

Siinäpä kuulumisia, paksusti voidaan. :) Mitäs muille kuuluu?

Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

NH rv30+1

Meilläkin juhlat juhlittu, samoin työt tehty. Eilen alkoi sairausloma joka jatkuu äippälomaan asti. Enää ei kykene töissä istumaan, seisomaan - kävelemisestä puhumattakaan. Selkä on ihan mielettömän kipeä aamusta iltaan, eikä supistukset yhtään helpota tilannetta. Samoin kuin nuo nivuskivut, epäilen että mulla on lantio löystyny sen verran paljon että se aiheuttaa kaikki nuo kivut selässä ja lantion seudulla. Ja viime lääkärikäynnillä kohdunkaula oli lyhentyny 2,8 senttiin mikä edesautto loman saamista ja töistä poisjäämistä. Että sellasta täällä :D

Mahan sf-mitta oli 25 eli ei vielä mitenkään jätti mutta tuntuu että on jo räjähtämispisteessä :D Painoakaan ei ole tullut kun sen 100 grammaa lähtöpainosta, ihme ettei enempää kun on tuo suklaa maistunu :P Poju on kyllä kasvamassa sellaisiin mittoihin että oikein hirvittää se synnytys, tällä hetkellä pää-perämitta vastaa melkein kuukautta vanhempia lapsosia (jos seuraa tilastoja).

Kaikki suuremmat hankinnat alkaa olee tehtynä, ainoastaan sitteri ja syöttötuoli puuttuu, mutta ne ei ole onneksi niin kiireellisiä. Nyt siis vaan odotellaan synnytysvalmennuksia, ja itse äksöniä ;)

Jaksamisia!

Dahlia rv 28+3

uusia vuosia kaikille!
joulu meni pienillä eväillä mutta ihanan paljoilla suklailla:-)neuvola oli just enne uutta vuotta ni kuitenki vissii syöny ja liikkunu hyvin kun vaan 1,5kg tullut kuukauteen.itse olin hyvin tyytyväinen.
kovat on bileet masussa mikä aiheuttaa kamalan vessarallin.öisin saa käydä tunnin välein.päivällä muuten vaan väsy,kauheen pitkälle lenkille en uskalla kuitenkaan lähteä. vaikka vauveli liikkuu teki se minulle yhdet killerit loppiaisena,vettä(?)tuli muutama desi,seuraavana pvänä masu kipeä ja ei liikettä.panikoin ja menin polille tarkastukseen.kaikki oli hyvin,hyvin vilkas, istuva neiti ja painoi jo 1800g.laskettuaika pitäisi olla sama kuin ennustettu.tulis vaan jo,kaikki on valmista.
pääkaupungissa ei ollu kolmea ultraa mutta kun nyt muutin toiselle paikkakunnalle niin on kolme.hieno homma!ens vkolla ois se pelkohässäkkä..toivotaan että vauveli olisi kiltti ja istuisi loppuajan,sitä en anna kääntää.katsotaan miten sektio asia saadaan rullaa.
odotuksia!

rv32

Pitkästä aikaa kuulumiset lukemassa :)

Mulle selvis viime neuvola käynnillä se, että mulla on eka ja viimeinen neuvolalääkäri silloin viikolla 36, joka tekee myös kasvukontrolli ultran, vaikka siihen ei tarvetta olekaan, kun ipana kasvaa käyrien mukaan. Mut ihan kiva vaan päästä pojua moikkaamaan. Tosin just kalenteria kattelin, et on tainut tulla virhe siihen ultra-aikaan, koska se onkin viikolla 35....

Mulla puolestaan paino ensin laski, sitten nousi ja taas tippui. Kaiken kaikkiaan painoa on alkupainoon verrattuna tullut 600g, mikä on ihan hyvä. Ja toivottavasti ei paljoa lisää tulekaan.

Täällä on kans suurimmat hankinnat nyt tehty, ainoastaan tuttipulloja tms. tarttee vielä muutama ostaa. Vaatteitakin saatiin miehen serkulta iso kasa, joten niitäkään ei tartte muutamaan kuukauteen ostella :)

Täällä kans saa ravata yöllä vessassa vähän väliä ja nykyään mikään asento ei ole hyvä nukkua. Oon saanut peittoja ja tyynyjä rutistella selän ja mahan alle, mutta ei niistä ole mitään apua. Ja jokaiseen pieneen ääneen herään ja arvatkaa saako enää sen jälkeen heti unen päästä kiinni...

Ja pitemmät lenkit on jo historiaa ja muutenkin saa lenkillä käydessä hiipiä hiljaa eteen päin kun iskee niin kauheat vatsakivut, en tiedä onko ne supistuksia vai mitä. Samoin kun lantio on alkanut taas vihoitella kävelyn aikana.

Onpas KeväisenKirpun tyttönen säikäyttänyt pahemman kerran loppiaisena :O Onneksi pelkällä säikähdyksellä selvisitte!!!

Heituli rv 32+4

Moikka pitkästä aikaa!

Täällä kaikki sujunut hyvin ja töissä vielä aikaa vietetään. Yhdessä vaiheessa oli selkä kipee, närästi ja kaikki mahdolliset vaivat vaivas, mutta nyt ilmeisesti vauva kääntynyt jotenkin perin ja olo on oikestaan tosi hyvä :-)
Voikun kaikilla on tullut vähän painoa, mulle on tullut jo hurjat 18 kiloa!!! Vaikka kuin vahtis syömistä. No kai nuo pois saa sitten aikanaan en jaksa stressata asiasta, kun sokerit oli ok ja olo on hyvä ja tuntuu et vauvakin viihtyy :-)
Saga 30+6

Hellurei!

Tänään oli taas neuvola ja kaikki näyttäs olevan ok. Töissä rupee viikot tuntumaan. Koskee alaselkään, nivusiin, kourii mahaa jne. Mut jaksaa jaksaa.. vielä olis pari viikkoa lomaan.

Neuvolantätikin tykkäs että onpas komee maha. On pompsahtanu kunnolla parin vkon aikana. Mieskin naureskelee kun on niin komia ja pyöreä. :) Eli kiloja on kyl tullu ihan kiitettävästi. Enkä kyl ole mitenkään kevyesti yrittäny syödä vaan kunnon kotiruokaa tehny..nam! Se vähän ahistaa kun ei pääse lenkkeilemään. Pikku lenkkejä olen uskaltanut vaan heittää kun rupee aika usein painamaan alavatsaan. Noh, kerkeehän sitä sitten keväällä lykkiä vaunuja pitkin katuja kunhan lumet sulaa.

Masussa tyttö on vissiin jo pyörähtäny pää alaspäin. Näin ainakin neuvolassa kerrottiin. Toivottavasti ei enää pyörähdä muuhun asentoon.. on nimittäin sellanen jumppari ja ikiliikkuja että joskus ihan hirvittää.

Tavaraa on jonkin verran tullu hankittua mut vielä olis ostettavaa. Yritän mahd. vähän turhaa roinaa ostaa. Ajattelin että ostan sitten kun nään mitä oikeesti tartten.

Mitäs muille kuuluu?

NH rv 32+6

Yhteistyössä