Mää en ymmärrä... joo, kestovaipoista aloitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Kun siis mä ymmärrän ihan mainiosti jos ja kun joku ei halua käyttää kestovaippoja. Ei tulis mieleenikään katsoa kieroon, enkä todellakaan ole ystävillenikään usuttamassa kestoja elleivät itse kysele. Ei siis mitään ongelmaa.

Se mikä mua riepoo, on vannoutuneiden kertiksien käyttäjien kommentit kestiksien epäekologisuudesta. Todetaan että yhtä paljon kestot saastuttaa luontoa kuin kertakäyttöiset ja muuta potaskaa.

Kun asia ei todellakaan ole niin. Kestot tarttis ostaa kaikki uutena, hävittää heti ekan käytön jälkeen kaatikselle, pestä jatkuvasti kovassa kuumuudessa, käyttää kuivausrumpua, käyttää mahdollisimman epäekologisia pesuaineita jne. jne. Ehkä siinä tapauksessa kestot ja kertikset olis samalla viivalla ekologisuuden kannalta. Näin on tietenkin sangen harvoin, yleensä tilanne on täysin päinvastainen ja kestojen käyttäminen on todella ekologista.

Yhä edelleen: en tuomitse niitä jotka eivät kestoja käytä. En mä itsekään osta luomuruokaa kuin hävettävän harvoin. Kaikki pesuaineetkaan ei ole ekologisia. Muovikasseja tulee ostetuksi välillä kaupasta. Poltan tupakkaa, syön riisiä. Ostan usein jotain halpismerkkiä kaupasta joka ei todellakaan ole ympäristömerkitty jne. jne. Eli PALJON olis itselläkin parannettavaa.

Pointtina vaan se, että eipä tulis mieleenikään edes yrittää perustella vaikkapa halpismerkkien ostamista sillä että yhtä ekologisia ne on kuin ympäristömerkityt. Tai että yhtä ekologista on syödä riisiä kuin lähitilalta ostettua perunaa jne. jne.

Joten miksi moinen kommentointi?

Juuh...yllättävän usein esim. perhekerhossa joku tuli viereen pällistelemään kun vaihdoin pojalle vaippaa (kestoa), ja sain kuulla että kestoilu on paitsi hankalaa, aikaavievää ja kallista, myös ympäristölle vähintään yhtä haitallista kuin kertikset. Lisäksi tiesivät kertoa että kestot falskaa ja koko kämppä haisee kakalle - vaikkei itsellä ollut käyttökokemusta kestoista, eivätkä olleet käyneet haistelemassa esim. meidän kotiamme.

Eriskummallista.

Ja mielipidettä ei siis kysytty, enkä sanallakaan sanonut mitään kestoista. Vaihdoin vain vaippaa lapselleni.

Mä ainakin kanssa näkisin, että meidän kertakäyttövaipat on olleet aika ekologisia. Suurimmaksi osaksi tehty vanhoista, kierrätetyistä kankaista, pesty alhaisella lämmöllä ja kuivatettu narulla, käytettiin niiden kanssa vielä pesupähkinöitä ja etikkaa. Meille valmistettiin siis "uutena", kahdella omalla lapsella oli käytössä ja nyt on lähdössä sen jälkeen jo toiselle vauvalle käyttöön.

Muoks. Åbon kommentista tuli mieleen kun mua kanssa aina nauratti kun porukka valitti mulle, että ne kestot haisee, mutta samalla pakkasi oman lapsensa kertakäyttövaipan kakkoineen kaikkineen roskapussiin.. :o Meillä kakat meni aina vaipasta pönttöön, ja koskaan ei ainakaan vaipat haisseet!

Minulle on väkisinkin tullut sellainen olo, että olen se maailman pahin saastuttaja kun käytän kertakäyttövaippoja tytöllä.
En todellakaan ala vääntämään mitään puolustuspuhetta nyt minun valinnoilleni, tuo tunne vain tulee melkein aina, kun tulee kestot puheeksi. Ja tarkoitan nyt ihan muutakin elämää, kuin keskustelupalstat.
Olisiko tuo asia nyt verrattavissa vaikkapa täysimetys vs korvike-keskusteluihin? =)

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Minulle on väkisinkin tullut sellainen olo, että olen se maailman pahin saastuttaja kun käytän kertakäyttövaippoja tytöllä.
En todellakaan ala vääntämään mitään puolustuspuhetta nyt minun valinnoilleni, tuo tunne vain tulee melkein aina, kun tulee kestot puheeksi. Ja tarkoitan nyt ihan muutakin elämää, kuin keskustelupalstat.
Olisiko tuo asia nyt verrattavissa vaikkapa täysimetys vs korvike-keskusteluihin? =)

No juu, syyllistämistä mä en ymmärrä missään tapauksessa. Ymmärrän kyllä todellakin ettei kaikki käytä kestoja. Ymmärrän senkin, sattuneesta syystä, ettei kaikki imetä suositusten mukaan jne. jne.

Ja mun mielestä on oikeesti todella inhottavaa jos ja kun kertiksien käyttäjille luodaan jotain pahiksen leimaa. Kun tosiaan se kertisten käyttäjä saattaa säästää luontoa monin muin tavoin. Kuten nyt vaikkapa imettämällä pitkään ja jättämällä käyttämättä korvikkeita :)

Tiimarinvihko, sulle on yv:tä!

Ja sitten asiaan...

Moni on varmaankin kuullut niistä tuloksista ja uskoo niiden olemassaoloon ja että ne ovat faktaa. Kaikkia ei kiinnosta ottaa asioista aidosti selvää jos asia ei sikäli kiinnosta. Periaatteessa en tuota ihmettele, olenhan itsekin kuulunut niihin joita ei kestot ja niistä aiheutuva paskanpesu kiinnosta, joskaan en kyllä huudellut olemattomien tutkimustulosten perään.

Ai niin unohtui; meillä käytetään vain Muumivaippoja ja näinollen tuetaan Suomalaista työtä ja pelastan koko Suomen laman kourista. (jos tällainen ihan pieni yleistys sallitaan) :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Jospa nämä ihmiset ovat pohtineet omassa päässään kestojen hyötyjä ja haittoja ja kallistuneet kertiksiin ja tuovat sitten keskustellessa mielipiteensä julki.

Ja saavat tehdä ilman muuta niin. Mun mielestä jokainen tekee itse ratkaisun käyttääkö kestoja vai kertiksiä. Ja mun mielestä ihan riittävän hyviä perusteluja moniakin, jos sitä nyt edes erikseen tarvii perustella.

Mutta kun ekologisuusperustelut ei ole mielipiteitä. Se kun on faktaa että kestovaippa on ekologisempi. Ihan samalla tavalla kuin lähiruoka on ekologisempaa kuin kaukomaissa tuotettu ja tänne lennätetty.

Alkuperäinen kirjoittaja Beijja:
mä haluaisin kokeilla kestoja tän miun viimeisen vauvan kohdalla mut mut...en mä tiiä :ashamed: en kai saa aikaan...ja toinen jo 5kk

Ei kellään kaverilla ois antaa sulle muutamaa lainaan? Näin pääsisit kokeilemaan ilman sen suurempaa aloitusrumbaa ja aikaansaannosta :)

Mä tunnustan... en jaksanut käyttää kestoja ja meillä ne kaikki kokeilemani mallit falskasi. Olin siis laiska. Häpeän tätä, eikä siis tulisi mieleenkään väittää, että kertikset ovat ekologisempia. Kapa ne ihmiset vaan pönkittävät huonoa omaatuntoa tai ovat vaan yksinkertaisesti TYHMIÄ jotka noin väittävät!

Ai niin unohtui; meillä käytetään vain Muumivaippoja ja näinollen tuetaan Suomalaista työtä ja pelastan koko Suomen laman kourista. (jos tällainen ihan pieni yleistys sallitaan) :xmas:

Onko Muumivaipat ainoa suomalainen vai onko niitä muitakin? Miehan kaveri vaan kertoi suomalaisesta vaippatehtaasta niin järkyttävän jutun, oli siis ollut menossa sinne töihin ja luuli olevansa vähintään Venäjällä... Lipeä jolla vaippojen massa pehmennetään oli saastuttanut koko alueen niin ettei ollut uskoa silmiään. Lipeä kulki tehtaassa jossain avo-ojissa ja imeytyi siitä tietysti koko maaperään :o

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
mä haluaisin kokeilla kestoja tän miun viimeisen vauvan kohdalla mut mut...en mä tiiä :ashamed: en kai saa aikaan...ja toinen jo 5kk

Ei kellään kaverilla ois antaa sulle muutamaa lainaan? Näin pääsisit kokeilemaan ilman sen suurempaa aloitusrumbaa ja aikaansaannosta :)

eih..tutut on kaikki tehneet jo vauvansa =) eikä kukaan ole muistaakseni kestoja käyttäny. pitäs muutama ostaa ja kokeilla..mut tuntuu jo valmiiksi etten osaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:

Onko Muumivaipat ainoa suomalainen vai onko niitä muitakin? Miehan kaveri vaan kertoi suomalaisesta vaippatehtaasta niin järkyttävän jutun, oli siis ollut menossa sinne töihin ja luuli olevansa vähintään Venäjällä... Lipeä jolla vaippojen massa pehmennetään oli saastuttanut koko alueen niin ettei ollut uskoa silmiään. Lipeä kulki tehtaassa jossain avo-ojissa ja imeytyi siitä tietysti koko maaperään :o

Toivottavasti teki ilmoituksen jollekin viranomaisille... ensalkuun vaikka poliisille...

Niin tai näin. Ap yksiselitteisesti väittää, että kestiksien epäekologisuus olisi potaskaa. Olen lukenut aiheesta erilaisia tutkimuksia jo 90-luvulta lähtien (en ala niitä liitteeksi hakemaan ja linkittämään ja suurin osa onkin ollut eri lehdissä). Tutlimuksissa on saatu eilaisia tuloksia ja pääsääntöisesti on käynyt niin, että tulokset riippuvat siitä, mistä asenteellisista lähtökohdista on lähdetty tutkimaan.

Aivan sama kuin ilmastonmuutoksen tutkijat ovat sen syistä ja vaikutuksista jossain määrin eri mieltä. Tulokset riippuvat aina siitä, mitä tekijöitä otetaan huomioon ja miten niitä painotetaan. Kertikisien valmistajat osaavat myös löytää kestiksien ekologisuusväitteistä heikkouksia ja päinvastoin. Siksi tämä väittely on enemmänkin luonteeltaan uskontoa, ideologiaa jne., vaikka tätä väittämääni eivät taas asioihin hurahtaneet hyväksykään.

On erikoista, että kestovaipat, kantoliinat ja muutamat muut tuotteet ovat löytäneet toisensa, vaikka niillä ei ole välitöntä yhteyttä. Muuta kuin eräänlainen ideologia.

Tämä kirjoitus edustaa juuri sitä älytöntä,perusteetonta kritiikkiä, jolla yritetään saada kertikset näyttämään jotenkin pahoilta. Samantapaista propagandaa käyttivät jo aikanaan Hitler ja Stalin.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Toivottavasti teki ilmoituksen jollekin viranomaisille... ensalkuun vaikka poliisille...

No yksi mun ystävä on ympäristösuojeluinsinööri ja selittänyt myös niin hurjia juttuja että alan pikku hiljaa ymmärtää, ettei hän itse jaksa omassa kotonaan juuri katsoa löytyykö astianpesuaineesta ympäristömerkkiä vai ei. Sanoo siis, että niin suurien asioinen kanssa taistelee työssään, että hänen on enää vaikea mitenkään nähdä omalla ostokäyttäytymisellään mitään vaikutusta maailman ympäristöntilaan :(

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

eih..tutut on kaikki tehneet jo vauvansa =) eikä kukaan ole muistaakseni kestoja käyttäny. pitäs muutama ostaa ja kokeilla..mut tuntuu jo valmiiksi etten osaa :D

Ei se oikeasti sen kummempaa osaamista vaadi :)

Mutta sä voit kyllä tehdä niin paljon muutakin luonnon hyväksi kuin käyttää kestoja :). Ja kun olet kertiksiin päätynyt, niin voit niissäkin miettiä ekologisinta vaihtoehtoa, eli niitä osittain maatuvia vaippoja. Tai sitten suosia suomalaista kuten Jätkä :D.

Turhaan sä tuota häpeilet. Tai siis tarkoitan että en mä ainakaan osoita syyttävää sormeani. Mua itseäni hävettää etten kykene kasvissyöjäksi ja teen paljon muutakin typerää jonka tiedän saastuttavan tätä arvokasta maapalloamme.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tämä kirjoitus edustaa juuri sitä älytöntä,perusteetonta kritiikkiä, jolla yritetään saada kertikset näyttämään jotenkin pahoilta. Samantapaista propagandaa käyttivät jo aikanaan Hitler ja Stalin.

Ohhoh :laugh:
Mä käytän kertiksiä, kerroin vain mitä mun mies kertoi. Tällä miehellä kun ei ole edes vaippaikäisiä lapsia, että tuskin mietti sellaisia asioita pätkääkään.
Kertoi vain, ettei firmansa kanssa uskaltanut työtä ottaa vastan terveydellisistä syistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

Mutta sä voit kyllä tehdä niin paljon muutakin luonnon hyväksi kuin käyttää kestoja :). Ja kun olet kertiksiin päätynyt, niin voit niissäkin miettiä ekologisinta vaihtoehtoa, eli niitä osittain maatuvia vaippoja. Tai sitten suosia suomalaista kuten Jätkä :D.

Turhaan sä tuota häpeilet. Tai siis tarkoitan että en mä ainakaan osoita syyttävää sormeani. Mua itseäni hävettää etten kykene kasvissyöjäksi ja teen paljon muutakin typerää jonka tiedän saastuttavan tätä arvokasta maapalloamme.

no juu..en mä ns häpeä.olis vaan ollu kiva kokeilla millasta se on ihan jo sen takia ettei vauvoja enää tule ja muutenkin kun tuol niitä aina näytän ihailevan. mulle tietenkin ollu helpompaa kertiksiä käyttää kun kaks vaippa sankaria yleensä ollut mut nyt ois aikaa opetella :D

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

Tähän pakko sanoa senverran, että meille ekologisuus oli alunperin aika mitätön syy siirtyä kestoihin. Eikä se vieläkään merkkaa lainkaan niin paljoa kuin mitä ehkä "pitäisi". Ja yölla me kertistellään vailla mitään tunnontuskia.

Mulla on aika monta muuta syytä kestojen käyttöön joista osa on puhtaasti itsekkäitä, joskaan en koe valinnoillani myöskään ketään/mitään satuttavan tms.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

No yksi mun ystävä on ympäristösuojeluinsinööri ja selittänyt myös niin hurjia juttuja että alan pikku hiljaa ymmärtää, ettei hän itse jaksa omassa kotonaan juuri katsoa löytyykö astianpesuaineesta ympäristömerkkiä vai ei. Sanoo siis, että niin suurien asioinen kanssa taistelee työssään, että hänen on enää vaikea mitenkään nähdä omalla ostokäyttäytymisellään mitään vaikutusta maailman ympäristöntilaan :(

Siis onhan nämä kaikki yksittäisen ihmisen ratkaisut kuin kärpäsen sontaa valtameressä kun katsoo asioita maailmanlaajuisesti. Mutta tuskin niistä ainakaan haittaa on :). Mitä enemmän ihmiset on tietoisia ympäristöasioista ja omasta vastuustaan, sen parempi. Vielä kun saataisiin yritykset (siis ne pahimmat saastuttajat kuten teollisuus) kantamaan oman vastuunsa, niin paremmalla suunnalla taas oltaisiin.

Mutta juu, uskon että toisaalta tieto lisää tuskaa tässäkin asiassa, kuten varmasti ystäväsi tapauksessa.

P.S. Oli muuten kiva nähdä tänään :)

mut herätti kestoissa ainakin artikkeli, jossa kerrottiin, että yksi vaippa kestää maatua 500 vuotta, eli ensimmäinenkään kertakäyttövaippa ei ole vielä maatunut :(