Mää en ymmärrä... joo, kestovaipoista aloitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[/quote]

Joo, mä olen kuullut eräästä tutkimuksesta, jossa otettiin YKSI kertakäyttövaippa ja YKSI kestovaippa ja sitten niitä verrattiin. No, ilman muuta tutkimuksen tulos oli se, että kestovaippa oli epäekologisempi. :) Tutkijoiden poppaskonteja oikein parhaimmillaan (voisi hyvin olla jonkin vaippafirman rahoittama *tutkimus*)!

[/quote]

Voi apua!

:D (nauraa vedet silmissä!)

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Mä en tiedä oikeaa totuutta, mutta oon lueskellut tälläisiä(kin)

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/ekomoka-1

Totuutta en osaa sanoa, muutakuin että joka asiassa on hyvät ja huonot puolet.

Harmi ettei tuossakaan ollut sitä tutkimustulosta, ainoastaan kerrottiin tämmöisestä tutkimuksesta. Juurikin tämmöiset epämääräiset kirjoitukset ilman sitä faktaa, on omiaan mustamaalaamaan kestovaippoja.

Alle 60 asteessa kestoja ei voi pestä, mutta harva kait niitä kuivaa kuivausrummussa ja ihan yhtä harva jättää vaipat kierrättämättä.

www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article4969413.ece

tälläinen linkki oli blogin lopussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras...:
Anteeksi nyt heti alkuun että vertaan eri asiaan, mutta lähipiirissäni eräs käyttää kestovaippoja joka sinänsä on hyvä asia, mutta samaan aikaan kun käyn heillä niin on kolme tai useampi roskasäkki odottamassa roskiin vientiä. Siis samaan aikaan kun hän paasaa kertakäyttövaippojen ekologisuudesta....kantaa kaikkia eines ym. paketteja roskiin. Meillä menee vain kertakäyttövaipat roskiin kaikki muut kierrätetään(biojätteet kompostoidaan ym.ym.) ja harvoin ostan mitään valmisjuttuja mitä ei pystyisi polttamaan. En silti tyrmää kestojen käyttäjiä en sillä, mutta pitäisi huomioida se kierrätys myös muissakin asioissa. En sitäkään tarkoita ettei eineksiä ym...kauheasti pakattuja/roskaavia tuotteita saisi käyttää/ostaa vaan sitä että ekologisesti voi elää myös muutenkin kuin kestovaippoja käyttämällä. Sekava teksti mutta eiköhän joku ymmärrä.

Juurikin näin :). Toki ihan jokainen teko ympäristön puolesta on hyvä teko, mutta eipä se paljon hyödytä jos monessa muussa asiassa tekee pahemmin kuin muut yleisesti.

Kuten nyt vaikkapa minä syntinen entisessä elämässäni. Olen ollut kirppareiden vannoutunut käyttäjä jo vuosia, siis kauemman kuin jaksan edes muistaa. Silti heitin paljon ruokaa roskiin, en kierrättänyt edes lasia, metallia ja paperia jne. jne. Eli mun kirpparilla käynti olikin sangen pieni hyvä teko niiden monien pahojen tekojen rinnalla.

Kokonaisuus ratkaisee ja moni kertisten käyttäjä voi olla ekologisempi kuin kestojen käyttäjä. Siitäkin huolimatta että yksittäisessä vertailussa kestovaippa on ekologisempi kuin kertakäyttövaippa.

Harmi ettei tuossakaan ollut sitä tutkimustulosta, ainoastaan kerrottiin tämmöisestä tutkimuksesta. Juurikin tämmöiset epämääräiset kirjoitukset ilman sitä faktaa, on omiaan mustamaalaamaan kestovaippoja.

Alle 60 asteessa kestoja ei voi pestä, mutta harva kait niitä kuivaa kuivausrummussa ja ihan yhtä harva jättää vaipat kierrättämättä.

Nimenomaan. Tällaiset tekstit ovat epämääräisiä eivätkä anna muuta kuvaa kuin, että kestovaipat ovat 'huonoja'.

Miksi ihmeessä tämän tutkimuksen tuloksesta haluttaisiin muka vaieta? Kenen etua se nyt ajaisi? Tällaisiin tutkimustuloksiinhan tarttuvat nimenomaan kaikki, sillä kertakäyttövaippamarkkinoilla liikkuu isot miljoonat.

Kestovaippabisnes ei tuota kenellekään juuri minkäänlaisia summia verrattuna kertiksiin.

Ihmisillä on kumman ruusuinen kuva kertakäyttövaippafirmoista. Ne ovat kovaa bisnestä. Suuret brändit vaativat ja saavat näkyvyyttä niin supermarkettien hyllyillä kuin muuallakin (tätä vuotta ennen jopa äitiyspakkauksessa).. Ne takovat rahaa erittäin suuressa luokassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Perfekta:
heitänpä tähän väliin, kun kirpparilla kävin niin siellä oli pelkkiä vaippakuoria 15?...eikös tuo ole aika hinnakasta vai miten? olivat siis itse tehtyjä..ostaisitteko te tuolla hinnalla

no en maksais :o . Mä olen yhden kuoren ostanut uutena ja se maksoi 7 euroa.

Joo, tuon mä luinkin. Mutta kun ei siinä ollut tuosta tutkimuksesta mitään tietoa. Sama asia vain englanniksi :)

kovasti olette heti noita tutkimuksia vastaan missä puhutaan kestovaipoista negatiiviseen sävyyn. Totuushan on se että niiden peseminen kuluttaa vettä ja energiaa, ja niitä pestään korkeissa lämpötiloissa, mikä kuluttaa energiaa entisestään.

Niinpä, tässäkin tutkimuksessa jätettiin huomiotta se, että kertiksien maatuminen kestää satoja vuosia ja tuottaa metaania ilmakehään kaatopaikalla muhiessaan.

Sori.

Alkuperäinen kirjoittaja kertismutsi:
kovasti olette heti noita tutkimuksia vastaan missä puhutaan kestovaipoista negatiiviseen sävyyn. Totuushan on se että niiden peseminen kuluttaa vettä ja energiaa, ja niitä pestään korkeissa lämpötiloissa, mikä kuluttaa energiaa entisestään.

En ole lainkaan vastaan. :) Olen vain tarpeeksi itsekin aiheeseen perehtynyt, että tiedän jo aiheesta paljonkin. Luen oikein mielelläni jokaisen tutkimuksen tuloksen, oli se puolesta tai vastaan.

Moni ei lue juuri otsikkoa pidemmälle näistä tutkimuksista (tai ota selvää kuka ne on teettänyt ja missä). Joten tokihan jos aiheesta jotakin tiedän, saan sen ääneen sanoa.

Vai kuinka? :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Nimenomaan. Tällaiset tekstit ovat epämääräisiä eivätkä anna muuta kuvaa kuin, että kestovaipat ovat 'huonoja'.

Miksi ihmeessä tämän tutkimuksen tuloksesta haluttaisiin muka vaieta? Kenen etua se nyt ajaisi? Tällaisiin tutkimustuloksiinhan tarttuvat nimenomaan kaikki, sillä kertakäyttövaippamarkkinoilla liikkuu isot miljoonat.

Kestovaippabisnes ei tuota kenellekään juuri minkäänlaisia summia verrattuna kertiksiin.

Ihmisillä on kumman ruusuinen kuva kertakäyttövaippafirmoista. Ne ovat kovaa bisnestä. Suuret brändit vaativat ja saavat näkyvyyttä niin supermarkettien hyllyillä kuin muuallakin (tätä vuotta ennen jopa äitiyspakkauksessa).. Ne takovat rahaa erittäin suuressa luokassa.

Ja onhan se selvää, että mitä suurempi bisnes, sitä suurempi markkinointikoneisto ja tietenkin myös suuret tuotantolaitokset. Suuri tuotanto taas on väistämättä suuripäästöinen... lista on loputon. Näinpä en voi käsittää miten ikinä tuollainen voisi olla ekologisempaa kuin yhä uudelleen käytettävät kangasvaipat?

Samalla logiikalla olis tosiaan ekologisempaa syödä kertakäyttöastioista, käyttää kertakäyttösadetakkia, ostaa kaikki vaatteet uusina ja heittää ne käytön jälkeen roskiin jne.jne.

Alkuperäinen kirjoittaja kertismutsi:

Jep. Totuus on, että myös kestovaipat on haitaksi ympäristölle ja paras olisi ilman vaippaa. Mutta kuitenkin kestovaippa on parempi ja vähemmän ympäristöä kuluttava vaihtoehto kuin kertakäyttöinen vaippa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Ai niin unohtui; meillä käytetään vain Muumivaippoja ja näinollen tuetaan Suomalaista työtä ja pelastan koko Suomen laman kourista. (jos tällainen ihan pieni yleistys sallitaan) :xmas:

Kaikkia Muumivaippoja ei kai valmisteta Suomessa :ashamed:

En tiedä, tuossa meidän paketissa ainakin mainostavat olevansa ainoa täysin suomalainen vaippamerkki.

Vaippamerkki on toki suomalainen, mutta osa "malleista" valmistetaan muualla kuin Suomessa.

Ai niin unohtui; meillä käytetään vain Muumivaippoja ja näinollen tuetaan Suomalaista työtä ja pelastan koko Suomen laman kourista. (jos tällainen ihan pieni yleistys sallitaan) :xmas:

En tiedä, tuossa meidän paketissa ainakin mainostavat olevansa ainoa täysin suomalainen vaippamerkki.

Vaippamerkki on toki suomalainen, mutta osa "malleista" valmistetaan muualla kuin Suomessa.

Piti ihan käydä päivittämässä tietoni tuolla Delipapin sivuilla ja nykyisin kaikki Muumit valmistetaan Suomessa! Hienoa :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
so true, my god man :) täysin itsekkäistä syistä kestoillaan.

fammo kerto mulle jotain shokeraavaa. kuulemma kukaan sen lapsista ei oo ikinä käyttäny kerttiksiä, ja ne on kaikki oppinu kävelemään :o en ois uskonu.

Wau :D. Miehen fammo kertoi että ei pystynyt imettämään kumpaakaan pojistaan, vaan keitteli vehnäjauhoista ja...jostain korviketta. Harmitteli ettei enää muistanut reseptiä, mutta mua ei kyllä harmittanut. Monet hyvät asiat on vanhoja, mutta tässä tapauksessa mä luotan kuitenkin kaupan korvikkeisiin kun ei kerran imetys onnistunut :D :xmas:

Jos kyseessä on aiemmin yleinen itse te´hty krovike,niin 40-luvun alsusa painetussa oppaassa äideille sen ohje on 0.5l tuoretta maitoa, 0.5l vettä, 2rkl kauraryynejä ja 10 tl sokeria.

Myös pirkka-housuvaipoissa näytti lukevan että valmsitettu suomessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras...:
Anteeksi nyt heti alkuun että vertaan eri asiaan, mutta lähipiirissäni eräs käyttää kestovaippoja joka sinänsä on hyvä asia, mutta samaan aikaan kun käyn heillä niin on kolme tai useampi roskasäkki odottamassa roskiin vientiä. Siis samaan aikaan kun hän paasaa kertakäyttövaippojen ekologisuudesta....kantaa kaikkia eines ym. paketteja roskiin. Meillä menee vain kertakäyttövaipat roskiin kaikki muut kierrätetään(biojätteet kompostoidaan ym.ym.) ja harvoin ostan mitään valmisjuttuja mitä ei pystyisi polttamaan. En silti tyrmää kestojen käyttäjiä en sillä, mutta pitäisi huomioida se kierrätys myös muissakin asioissa. En sitäkään tarkoita ettei eineksiä ym...kauheasti pakattuja/roskaavia tuotteita saisi käyttää/ostaa vaan sitä että ekologisesti voi elää myös muutenkin kuin kestovaippoja käyttämällä. Sekava teksti mutta eiköhän joku ymmärrä.

Juurikin näin :). Toki ihan jokainen teko ympäristön puolesta on hyvä teko, mutta eipä se paljon hyödytä jos monessa muussa asiassa tekee pahemmin kuin muut yleisesti.

Kuten nyt vaikkapa minä syntinen entisessä elämässäni. Olen ollut kirppareiden vannoutunut käyttäjä jo vuosia, siis kauemman kuin jaksan edes muistaa. Silti heitin paljon ruokaa roskiin, en kierrättänyt edes lasia, metallia ja paperia jne. jne. Eli mun kirpparilla käynti olikin sangen pieni hyvä teko niiden monien pahojen tekojen rinnalla.

Kokonaisuus ratkaisee ja moni kertisten käyttäjä voi olla ekologisempi kuin kestojen käyttäjä. Siitäkin huolimatta että yksittäisessä vertailussa kestovaippa on ekologisempi kuin kertakäyttövaippa.

Kerrankin joku ymmärsi mitä ajan takaa kirjoituksellani. Edelleen vahvistuu mielipiteeni siitä että TURKILMAS kirjoittaa monesti asiasta ja ennenkaikkea "rakentavasti"eli ei tyrmää erilailla ajattelevia....ottakaapa muut oppia.