Mää en ymmärrä... joo, kestovaipoista aloitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin tai näin. Ap yksiselitteisesti väittää, että kestiksien epäekologisuus olisi potaskaa. Olen lukenut aiheesta erilaisia tutkimuksia jo 90-luvulta lähtien (en ala niitä liitteeksi hakemaan ja linkittämään ja suurin osa onkin ollut eri lehdissä). Tutlimuksissa on saatu eilaisia tuloksia ja pääsääntöisesti on käynyt niin, että tulokset riippuvat siitä, mistä asenteellisista lähtökohdista on lähdetty tutkimaan.

Aivan sama kuin ilmastonmuutoksen tutkijat ovat sen syistä ja vaikutuksista jossain määrin eri mieltä. Tulokset riippuvat aina siitä, mitä tekijöitä otetaan huomioon ja miten niitä painotetaan. Kertikisien valmistajat osaavat myös löytää kestiksien ekologisuusväitteistä heikkouksia ja päinvastoin. Siksi tämä väittely on enemmänkin luonteeltaan uskontoa, ideologiaa jne., vaikka tätä väittämääni eivät taas asioihin hurahtaneet hyväksykään.

On erikoista, että kestovaipat, kantoliinat ja muutamat muut tuotteet ovat löytäneet toisensa, vaikka niillä ei ole välitöntä yhteyttä. Muuta kuin eräänlainen ideologia.

Kuten sanottu: jos kestot kierrättää, valmistaa kierrätetyistä materiaaleista, pestään suositusten mukaan (ei siis tulikuumassa toistuvasti), kuivatetaan ilman kuivausrumpua, pestään täysiä koneellisia jne. jne., niin ei ole kyse ideologiasta vaan faktasta: kestovaippa ON ekologisempi kuin kertakäyttövaippa.

Ja kuten jo aloituksessani totesin: kestoistakin saa epäekologisia käyttämällä niitä "tyhmästi". Näin kuitenkin tekee todennäköisesti vain murto-osa kestojen käyttäjistä, mutta kuitenkin yleensä noissa tutkimuksissa käytetään juuri näin käytettyjä kestoja verrattuna kertiksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Raidakas defliini:
en ymmärrä mäkään.

mutta mitäs mä tiedän kun olen luopio koska meillä vaan osakestoillaan :whistle:

Mä olen myös samanlainen luopio :D. Ehkä se vähentää osaltaan myös mun fanaattisuutta asian suhteen, saati tarvetta syyllistää kertisten käyttäjiä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
en ymmärrä mäkään.

mutta mitäs mä tiedän kun olen luopio koska meillä vaan osakestoillaan :whistle:

Mä olen myös samanlainen luopio :D. Ehkä se vähentää osaltaan myös mun fanaattisuutta asian suhteen, saati tarvetta syyllistää kertisten käyttäjiä :D

mä en ymmärrä muutenkaan fanaattisuutta oikein missään asiassa. mutta muutama, sekä kestoja vauvoillaan käyttäneet että kertiksiä vauvoillaan käyttäneet on sanoneet että mä en tiedä mistään mitään kun jokainen vaippa lapseni jalassa ei ole kestovaippa :laugh:

en ymmärrä mäkään.

Samoin täällä. Kakkosen kanssa vauva-arki on ollut niin raskasta, että vain osakestoilen. Huonoa omaa tuntoani helpottaa se, että nykyään jätteemme menee polttolaitokseen, ei kaatikselle metaania tuottamaan. Teen vauvalle luomusoseet itse ja liinailen, mutta en tosiaan arvostele/ajatuksissani vähempiarvoisena pidä äiti-ystäviäni jotka näin eivät tee.

miks se on niin tärkeetä tässäkin asiassa vääntää niistä ympäristöasioista? tai siis oikeestihan se on tärkeetä, mut miks muut asiat ei aiheuta samaa vääntöä, kun esim. pesuaineen vaihto vois olla helpompaa ku kerttiksistä kestoihin (ilmeisesti)

mä oon ainaki niin laiska että en jaksais kerttistellä. muutenki ku roskisauto käy ehkä kerran puolessatoista viikossa ja tässä on kymmenen taloutta jotka käyttää kahta ulkoroskista ja se on aina täynnä, jaksa sitte säilyttää niitä roskapusseja ensin kotona tyhjentämispäivään, sitte äkkiä pimeyden turvin käyä viemässä 10 päivän tuotokset roskikseen. sitähä varten pitäs ostaa oma kärry!

sitäpaitsi kerttikset menee pilalle jos ei heti käytössä niin viimestään ku ne laittaa koneeseen. :D

ja kyllä sen eron huomaa itekki ku kerran kokeilee kestositeitä, että kumpaa suosii, puuvillan pehmeyttä vai pehmeetä puuvillaa?

Nibbler: jep, mä olisin tekopyhä jos edes yrittäisin väittää että ympäristötekijät olis ainoa syy kestojen käyttöön. Kyllä se vieläkin suurempi syy taitaa kuitenkin olla se valtava summa rahaa joka tässä tulee samalla säästetyksi :D.

Ihan sama kuin kirpparilta ostaminen. Onhan sekin ympäristöystävällistä, mutta kyllä mä olen alun perin alkanut harrastaa kirppareita ihan vaan säästösyistä :)

so true, my god man :) täysin itsekkäistä syistä kestoillaan.

fammo kerto mulle jotain shokeraavaa. kuulemma kukaan sen lapsista ei oo ikinä käyttäny kerttiksiä, ja ne on kaikki oppinu kävelemään :o en ois uskonu.

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:

fammo kerto mulle jotain shokeraavaa. kuulemma kukaan sen lapsista ei oo ikinä käyttäny kerttiksiä, ja ne on kaikki oppinu kävelemään :o en ois uskonu.

Wau :D. Miehen fammo kertoi että ei pystynyt imettämään kumpaakaan pojistaan, vaan keitteli vehnäjauhoista ja...jostain korviketta. Harmitteli ettei enää muistanut reseptiä, mutta mua ei kyllä harmittanut. Monet hyvät asiat on vanhoja, mutta tässä tapauksessa mä luotan kuitenkin kaupan korvikkeisiin kun ei kerran imetys onnistunut :D :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:

Wau :D. Miehen fammo kertoi että ei pystynyt imettämään kumpaakaan pojistaan, vaan keitteli vehnäjauhoista ja...jostain korviketta. Harmitteli ettei enää muistanut reseptiä, mutta mua ei kyllä harmittanut. Monet hyvät asiat on vanhoja, mutta tässä tapauksessa mä luotan kuitenkin kaupan korvikkeisiin kun ei kerran imetys onnistunut :D :xmas:

herranjissus?! jauhoista?! :o mahto olla hyvää ja ravinteikasta.
kyllä mä taidan kans hakee ihan kaupasta valmiina :D

Mä olen varmaan sitten jotenkin omituinen kun en pode mitään tunnontuskia kertisten käytöstä. Kestoja testattiin meilläkin pidemmän aikaa, mutta olivat niin hankalia ja työläitä käyttää, että se homma lopetettiin ihan suosiolla. Nyt olen vannoutunut kertistelijä, enkä aio enää kajota kestoihin. Arki vauvan ja taaperon kanssa on muutenkin raskasta, joten en näe mitään syytä hankaloittaa sitä enää ylimäääräisellä pyykkirumballa ja muulla. Ihmiset helpottavat elämäänsä monella muullakin tavalla, joten miksi juuri ehkä siinä raskaimmassa elämänvaiheessa (lasten ollessa pieniä, on ehkä koliikkia, väsymystä, paljon uutta opeteltavaa jne) pitäisi heittäytyä ekologiseksi ja ryhtyä pelastamaan maailmaa?? Itse keskittyisin kulutuksen kokonaisuuteen, sen sijaan että pistän energiani vain yhteen osa-alueeseen:vaippoihin. Meillä autoillaan vain kun on pakottava tarve, syödään luomuruokaa, ostetaan vaatteet käytettynä, säästetään vettä ja sähköä (on luovuttu esim. telkkarista, turhakkeita kuten kuivausrumpua ei ole edes harkittu), käytetään ekologisia pesuaineita, kaikki ostotkset harkitaan hyvin tarkkaan, kierrätetään... Eli sanoisin, että kokonaisuus kutakuinkin hyvällä mallilla, vaikka petrattavaa aina tietysti löytyy. Vaipoiksi meillä kuitenkin kelpaa vain ja ainoastaan kertikset, koska kaikkeen ei oma energia riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja luovuimme kestoista:
Mä olen varmaan sitten jotenkin omituinen kun en pode mitään tunnontuskia kertisten käytöstä. Kestoja testattiin meilläkin pidemmän aikaa, mutta olivat niin hankalia ja työläitä käyttää, että se homma lopetettiin ihan suosiolla. Nyt olen vannoutunut kertistelijä, enkä aio enää kajota kestoihin. Arki vauvan ja taaperon kanssa on muutenkin raskasta, joten en näe mitään syytä hankaloittaa sitä enää ylimäääräisellä pyykkirumballa ja muulla. Ihmiset helpottavat elämäänsä monella muullakin tavalla, joten miksi juuri ehkä siinä raskaimmassa elämänvaiheessa (lasten ollessa pieniä, on ehkä koliikkia, väsymystä, paljon uutta opeteltavaa jne) pitäisi heittäytyä ekologiseksi ja ryhtyä pelastamaan maailmaa?? Itse keskittyisin kulutuksen kokonaisuuteen, sen sijaan että pistän energiani vain yhteen osa-alueeseen:vaippoihin. Meillä autoillaan vain kun on pakottava tarve, syödään luomuruokaa, ostetaan vaatteet käytettynä, säästetään vettä ja sähköä (on luovuttu esim. telkkarista, turhakkeita kuten kuivausrumpua ei ole edes harkittu), käytetään ekologisia pesuaineita, kaikki ostotkset harkitaan hyvin tarkkaan, kierrätetään... Eli sanoisin, että kokonaisuus kutakuinkin hyvällä mallilla, vaikka petrattavaa aina tietysti löytyy. Vaipoiksi meillä kuitenkin kelpaa vain ja ainoastaan kertikset, koska kaikkeen ei oma energia riitä.

Fiksusti kirjoitettu :flower: . En mäkään takuulla kestoilisi jos kokisin sen hankalaksi ja työlääksi. Ja käytänkin tosiaan öisin kertiksiä, ainakin useimmiten. Myös reissulle pakkaan kertikset mukaan ja ihan ilman omantunnontuskia.

En suostu myöskään potemaan huonoa omaatuntoa siitä että harvoin tulee ostettua luomua. Perustelen sen sillä, että luomu on mun pihille luonnolleni liian kallista. Tiedän että itselläkin on paljon petrattavaa, mutta kuitenkin myös me teemme omalta osaltamme paljonkin asioita ympäristömme puolesta.

Nää on näitä valintoja. Te ostatte luomuruokaa, eikä teillä ole telkkaria. Me taas kestoillaan ja vaikkapa lajitellaan sangen tarkkaan jätteemme (mm. koira ja lähellä olevat kilipukit syövät meidän ruoantähteet, kuten läskipalat=koira tai vaikkapa nuutuneet salaatinlehdet tai herneenkuoret=kilipukit).

Pääasia onkin just se kokonaisuus ja tiedostaminen :)

Niin tai näin. Ap yksiselitteisesti väittää, että kestiksien epäekologisuus olisi potaskaa. Olen lukenut aiheesta erilaisia tutkimuksia jo 90-luvulta lähtien (en ala niitä liitteeksi hakemaan ja linkittämään ja suurin osa onkin ollut eri lehdissä). Tutlimuksissa on saatu eilaisia tuloksia ja pääsääntöisesti on käynyt niin, että tulokset riippuvat siitä, mistä asenteellisista lähtökohdista on lähdetty tutkimaan.

Aivan sama kuin ilmastonmuutoksen tutkijat ovat sen syistä ja vaikutuksista jossain määrin eri mieltä. Tulokset riippuvat aina siitä, mitä tekijöitä otetaan huomioon ja miten niitä painotetaan. Kertikisien valmistajat osaavat myös löytää kestiksien ekologisuusväitteistä heikkouksia ja päinvastoin. Siksi tämä väittely on enemmänkin luonteeltaan uskontoa, ideologiaa jne., vaikka tätä väittämääni eivät taas asioihin hurahtaneet hyväksykään.

On erikoista, että kestovaipat, kantoliinat ja muutamat muut tuotteet ovat löytäneet toisensa, vaikka niillä ei ole välitöntä yhteyttä. Muuta kuin eräänlainen ideologia.

Kuten sanottu: jos kestot kierrättää, valmistaa kierrätetyistä materiaaleista, pestään suositusten mukaan (ei siis tulikuumassa toistuvasti), kuivatetaan ilman kuivausrumpua, pestään täysiä koneellisia jne. jne., niin ei ole kyse ideologiasta vaan faktasta: kestovaippa ON ekologisempi kuin kertakäyttövaippa.

Ja kuten jo aloituksessani totesin: kestoistakin saa epäekologisia käyttämällä niitä "tyhmästi". Näin kuitenkin tekee todennäköisesti vain murto-osa kestojen käyttäjistä, mutta kuitenkin yleensä noissa tutkimuksissa käytetään juuri näin käytettyjä kestoja verrattuna kertiksiin.

Näinpä juuri Turkilmas.

Usein mietin noita kommentoijia, jotka väittävät, että heillä on 'tietoa' ja ovat 'lukeneet vuositolkulla tutkimuksia aiheesta' ja niiden perusteella kestot eivät olisi jotenkin ekologisempia, että mikä on heidän vastineensa sille kertakäyttövaippojen satojen vuosien maatumisprosessille, jonka aikana ne ehtivät tuottaa tolkuttoman määrän metaania?

Eikö niitä oteta missään tutkimuksissa huomioon? 5000 kertisvaippaa per lapsi kaatopaikalla 'ikuisesti' ei voi koskaan olla sama asian kuin 30 kestovaippaa tai vaipan osaa per lapsi (vaikka niilläkin kestäisi iät ja ajat maatua)..

Mä en tiedä oikeaa totuutta, mutta oon lueskellut tälläisiä(kin)

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/ekomoka-1

Totuutta en osaa sanoa, muutakuin että joka asiassa on hyvät ja huonot puolet.

Anteeksi nyt heti alkuun että vertaan eri asiaan, mutta lähipiirissäni eräs käyttää kestovaippoja joka sinänsä on hyvä asia, mutta samaan aikaan kun käyn heillä niin on kolme tai useampi roskasäkki odottamassa roskiin vientiä. Siis samaan aikaan kun hän paasaa kertakäyttövaippojen ekologisuudesta....kantaa kaikkia eines ym. paketteja roskiin. Meillä menee vain kertakäyttövaipat roskiin kaikki muut kierrätetään(biojätteet kompostoidaan ym.ym.) ja harvoin ostan mitään valmisjuttuja mitä ei pystyisi polttamaan. En silti tyrmää kestojen käyttäjiä en sillä, mutta pitäisi huomioida se kierrätys myös muissakin asioissa. En sitäkään tarkoita ettei eineksiä ym...kauheasti pakattuja/roskaavia tuotteita saisi käyttää/ostaa vaan sitä että ekologisesti voi elää myös muutenkin kuin kestovaippoja käyttämällä. Sekava teksti mutta eiköhän joku ymmärrä.

heitänpä tähän väliin, kun kirpparilla kävin niin siellä oli pelkkiä vaippakuoria 15?...eikös tuo ole aika hinnakasta vai miten? olivat siis itse tehtyjä..ostaisitteko te tuolla hinnalla

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Ai niin unohtui; meillä käytetään vain Muumivaippoja ja näinollen tuetaan Suomalaista työtä ja pelastan koko Suomen laman kourista. (jos tällainen ihan pieni yleistys sallitaan) :xmas:

Kaikkia Muumivaippoja ei kai valmisteta Suomessa :ashamed:

mulle on aivan sama mitä muut käyttää, mä oon käyttänyt lapsellani kertiksiä. Ja nyt kun poika on oppimassa kuivaksi, en enää tuhlaa niin paljoa energiaa tahi vettäkään mitä tuhlaisin pestessäni kestoja.

Näinpä juuri Turkilmas.

Usein mietin noita kommentoijia, jotka väittävät, että heillä on 'tietoa' ja ovat 'lukeneet vuositolkulla tutkimuksia aiheesta' ja niiden perusteella kestot eivät olisi jotenkin ekologisempia, että mikä on heidän vastineensa sille kertakäyttövaippojen satojen vuosien maatumisprosessille, jonka aikana ne ehtivät tuottaa tolkuttoman määrän metaania?

Eikö niitä oteta missään tutkimuksissa huomioon? 5000 kertisvaippaa per lapsi kaatopaikalla 'ikuisesti' ei voi koskaan olla sama asian kuin 30 kestovaippaa tai vaipan osaa per lapsi (vaikka niilläkin kestäisi iät ja ajat maatua)..

Joo, mä olen kuullut eräästä tutkimuksesta, jossa otettiin YKSI kertakäyttövaippa ja YKSI kestovaippa ja sitten niitä verrattiin. No, ilman muuta tutkimuksen tulos oli se, että kestovaippa oli epäekologisempi. :) Tutkijoiden poppaskonteja oikein parhaimmillaan (voisi hyvin olla jonkin vaippafirman rahoittama *tutkimus*)!

Kukaan tuollainen tutkimustuloksiin ja asiantuntijoiden erilaisiin mielipiteisiin vetoava ei saa mua järkähtämäänkään siitä, että kestovaippa on ilman muuta luonnolle parempi ratkaisu.

Aivan kuten ilmastonmuutos ON hyväksytty yleinen tieteellinen näkemys.

Aivan kuten on luonnolle parempi käyttää keraamisia astioita kertakäyttöastioiden tilalta.

Jne.

:)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras...:
Anteeksi nyt heti alkuun että vertaan eri asiaan, mutta lähipiirissäni eräs käyttää kestovaippoja joka sinänsä on hyvä asia, mutta samaan aikaan kun käyn heillä niin on kolme tai useampi roskasäkki odottamassa roskiin vientiä. Siis samaan aikaan kun hän paasaa kertakäyttövaippojen ekologisuudesta....kantaa kaikkia eines ym. paketteja roskiin. Meillä menee vain kertakäyttövaipat roskiin kaikki muut kierrätetään(biojätteet kompostoidaan ym.ym.) ja harvoin ostan mitään valmisjuttuja mitä ei pystyisi polttamaan. En silti tyrmää kestojen käyttäjiä en sillä, mutta pitäisi huomioida se kierrätys myös muissakin asioissa. En sitäkään tarkoita ettei eineksiä ym...kauheasti pakattuja/roskaavia tuotteita saisi käyttää/ostaa vaan sitä että ekologisesti voi elää myös muutenkin kuin kestovaippoja käyttämällä. Sekava teksti mutta eiköhän joku ymmärrä.

Mutta ajattelepa kuinka paljon roskaa tältä perheeltä sitten tulisi, jos vielä lisäksi käyttäisivät kertakäyttövaippoja..? :)

Kuka tahansa, joka tekee minkäänlaisen luonnolle paremman ratkaisun, saa multa aplodit, oli kyseessä sitten mikä vaan juttu. Tässä ketjussa nyt vaan puhutaan juurikin kestovaipoista, joten siksi puhutaan juuri niiden ekologisuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Ai niin unohtui; meillä käytetään vain Muumivaippoja ja näinollen tuetaan Suomalaista työtä ja pelastan koko Suomen laman kourista. (jos tällainen ihan pieni yleistys sallitaan) :xmas:

Kaikkia Muumivaippoja ei kai valmisteta Suomessa :ashamed:

En tiedä, tuossa meidän paketissa ainakin mainostavat olevansa ainoa täysin suomalainen vaippamerkki.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Mä en tiedä oikeaa totuutta, mutta oon lueskellut tälläisiä(kin)

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/ekomoka-1

Totuutta en osaa sanoa, muutakuin että joka asiassa on hyvät ja huonot puolet.

Harmi ettei tuossakaan ollut sitä tutkimustulosta, ainoastaan kerrottiin tämmöisestä tutkimuksesta. Juurikin tämmöiset epämääräiset kirjoitukset ilman sitä faktaa, on omiaan mustamaalaamaan kestovaippoja.

Alle 60 asteessa kestoja ei voi pestä, mutta harva kait niitä kuivaa kuivausrummussa ja ihan yhtä harva jättää vaipat kierrättämättä.

Tuollainen kiertely on aikamoista puutaheinää, kuin mitä tässä kirjoitit.

Kun katsotaan kovaa faktaa niin sitä ei saa pyöritettyä mitenkään päin niin, että kertiksien käyttö voisi koskaan olla parempi kuin kestojen. Ota tuote, sen käyttö ja tuotteen elinkaari valmistuksesta maatumiseen -ja peli on jo aivan selvä. Sori. :)

Ei ole niinkään kyse 'ideologiasta' kuin ihan vain rahasta ja markkinaosuudesta, jos kertakäyttövaippojen valmistajat teettävät tutkimuksia ja löytävät kestovaipoista epäekologisuuksia.