Mä olen varmaan sitten jotenkin omituinen kun en pode mitään tunnontuskia kertisten käytöstä. Kestoja testattiin meilläkin pidemmän aikaa, mutta olivat niin hankalia ja työläitä käyttää, että se homma lopetettiin ihan suosiolla. Nyt olen vannoutunut kertistelijä, enkä aio enää kajota kestoihin. Arki vauvan ja taaperon kanssa on muutenkin raskasta, joten en näe mitään syytä hankaloittaa sitä enää ylimäääräisellä pyykkirumballa ja muulla. Ihmiset helpottavat elämäänsä monella muullakin tavalla, joten miksi juuri ehkä siinä raskaimmassa elämänvaiheessa (lasten ollessa pieniä, on ehkä koliikkia, väsymystä, paljon uutta opeteltavaa jne) pitäisi heittäytyä ekologiseksi ja ryhtyä pelastamaan maailmaa?? Itse keskittyisin kulutuksen kokonaisuuteen, sen sijaan että pistän energiani vain yhteen osa-alueeseen:vaippoihin. Meillä autoillaan vain kun on pakottava tarve, syödään luomuruokaa, ostetaan vaatteet käytettynä, säästetään vettä ja sähköä (on luovuttu esim. telkkarista, turhakkeita kuten kuivausrumpua ei ole edes harkittu), käytetään ekologisia pesuaineita, kaikki ostotkset harkitaan hyvin tarkkaan, kierrätetään... Eli sanoisin, että kokonaisuus kutakuinkin hyvällä mallilla, vaikka petrattavaa aina tietysti löytyy. Vaipoiksi meillä kuitenkin kelpaa vain ja ainoastaan kertikset, koska kaikkeen ei oma energia riitä.