Mä vähän veikkaan, että mä ehkä kuolen. Tai ainakin mä taidan haluta kuolla. Voihan arse!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla ei jalat kannattanu sen vertaa, että olisin voinut seistä suihkussa. Tärisin vain. Paras apu oli lämpö (kaurapussi) ja hieronta (erityisesti selän) ja puolison rauhallisuus. Ei sun ääneen tarvi laulaa :-) Voi keskittyä sanomaan näitä tiettyjä vokaaleja ihan oman pään sisällä.

Toi kuulostaa jo paremmalta. Pitää tsekata nuo läpi...jos niiden kanssa vaikka ne kotona olevat supparit sais hallintaan, kun ne ei ihan niin pahoja vielä ole :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ööh;28955080:
No mutta Chef, kun olet tähänkin asti ollut liiemmin ajattelematta synnytystä niin miksi aloittaa nyt? Se on, kuten tiedät vallan hyvin, tapahtuma jonka kulkuun ei juurikaan itse voi vaikuttaa. Nyt psyykkaa itses että tulee mitä tulee ja menee miten menee, sitten sen näkee. Ja lopetat etukäteen kivun murehtimisen, näytät keskaria jokaiselle supistukselle ja ajattelet että jokainen niistä puskee ipanaa lähemmäs tätä maailmaa.

Pari yötä sitten koin tosiaan niin kovia supistuksia, etten enää hallinnut itseäni, vaan kipu löi yli. Tästä syystä alkoi pelottamaan. Jos en olisi noita supistuksia kokenut, en varmastikaan pohtisi tätä asiaa nyt. Mutta kun koin, niin asia tulee väkisinkin nyt koko ajan mieleen.

Kuule, se hengittäminen auttaa ja rauhoittaa ihan oikeasti. Ja en vähättele kokemustadi. Itsekin pelkäsin synnytystä ihan kuollakseni.
Hengitys on tavallaan aika helppoa, mutta usein jää pinnalliseksi ja haukkomiseksi. Voit nyt jo harjoitella hengitystä. Rauhallinen pitkä sisäänhengitys, pieni pidätys ja rauhallinen uloshengitys samoin. Ei se kipua poista, mutta sen terävimmän kärjen siitä. Lisäksi vauva saa happea riittävästi ja oma kroppa ei pistä vastaan koko ajan.
Minua tämä auttoi eli vaikka kontrolli oli muilla, niin itse kontrolloin oman hengityksen.
Pidän peukkuja, että kivusta huolimatta synnytyksesi olisi hyvä kokemus.

• Tykkää
Reactions: chef
Mun ystävä on psykologi ja itse synnyttänyt kaksi lasta laulamalla. Hain häneltä tsemppiä synnytykseen. Synnytyspelko ei ole järjellä hallittava asia, mutta lievittää sitä voi. Kaikesta reppauksesta huolimatta välillä oli kuoleman pelko ja sitten pelkäsin etten kuolekaan. Hali :hug:

• Tykkää
Reactions: chef