Mä tuun hulluksi, miten mä seliviän koiranpennun kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mäyrä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mäyrä"

Vieras
Mies oli ottanu työkeikalta mäyräkoiranpennun joka oli ollu jollain alkkiksella ja antanut sen miehelle suosiolla mutta ukko ei suostunutkaan enää viemään sitä löytöeläintalolle sen jälkeen ku tuli näyttämään sotasaalistaan kotiin. Miehellä on lapsuuden kodissa ollu aina koiria mut mä oon eläny ihan steriilissä ympäristössä ja mä oon nyt tulossa hulluksi. Mulla ei oo mitään käsitystä koiran kasvatuksesta ym Miehestä löytyi ikäväkseni vielä 8aviovuoden jälkeen uusi puoli nimittäin lapsellinen marttyyri joka sano että jos vien koiran pois niin hän lähtee samalla ovenavauksella. Oikeesti mulla on täällä 3v kaksoset jotka on täystyö saada tajuamaan että tota koiraa ei voi kokoajan käpälöidä, sitte toi koira jyrsii keittiön kaappeja, tuolin jalkoja, sormia eikä omaa minkäänlaisia sisäsiisteyden perusteita. Kauppareissun jälkeen se oli silpunnu kaks vaippapakettia ympäri asuntoa ja saanu sen silpun leviämään tasaisesti kahteen kerrokseen. Selviänkö mä tästä ilman että päässä oikeesti naksahtaa ja voiko tommosesta hirviöstä saada ikinä normaalia lemmikkiä? Voi kuulostaa hauskalle mut mä oikeesti parhaillani itken.

Se koira on kuin 1v lapsi,menee ja tekee vaan ei vielä ymmärrä. Sulje yhteen huoneeseen, kun jää yksin. Nosta kaikki luvaton syötävä' ylös, anna leluja ja puruluita siksi aikaa. Vie ulos hyvin hyvin usein, aina kun on syönyt, leikkinyt tai herää ja monta kertaa sen päälle, viimein oppii sisäsiitiksi.

Ja kiellä, kun puree kaappeja tmv. kiellettyä. Koiraa voi ottaa ihan niskasta kiinni ja tiukasti kieltää. Kylläse jossain vaiheessa alkaa oppimaan. Kyllä se siitä! Kun alkupaniikki on ohi, niin ehkä jopa nautit siitä, että perheessä on koira. :)

Ja tosiaan, jätä vaikka kodinhoitohuoneeseen, kun jää yksin ettei tuhoa liikoja. Ja sallittua purtavaa paljon saataville.

Ihan ekaksi käske sen miehen hankkia "sotasaaliilleen" iso kasa erilaisia luita, palloja ym. sallittuja juttuja. Toisekseen mies konttaa lattioita ja etsii kaiken mihin koira voi päästä käsiksi ja mihin se ei missään nimessä saa koskea ja huolehtii ne koiran ulottumattomiin (tavarat voi sitten myöhemmin pikkuhiljaa palautella, kunhan tavoille on päästy). Koiralle pitää järjestää oma paikka, se voi olla esimerkiksi häkki, alunen mikä hyvänsä, johon koira opetetaan menemään nukkumaan ja rauhoittumaan. Lapsille tehdään selväksi, että koiraa ei saa mennä hipaisemaankaan silloin kun se on omalla paikallaan. Se on vain koiran aluetta. Lapset voivat leikittää koiraa esim. vierittämällä sille palloa ja piilottelemalla pieniä koirankeksipaloja sen etsittäväksi. Matot kannattaa luonnollisesti ottaa pois lattiolta. Heti kun koira herää, syö, juo, lopettaa leikin, on levoton tai muuten vain vaikuttaa siltä, että sillä voisi olla hätä se viedään ulos - joka ikinen kerta. Kun koira tekee tarpeensa ulos sitä kehutaan ja hellitään yliampuvasti siitä, jos koira tekee sisälle se vain siivotaan vähin äänin eikä noteerata. Ja sitten paljon varapäreitä ja pitkiä hermoja. :hug:

Minkä ikäinen pentu on kyseessä?

Miten se nyt vaan itselleen sen voi ottaa? Siis millaisesta työkeikasta kyse?

Mun mielestä on kohtuutonta laittaa sut huolehtimaan koirasta ellet ole sitä missään nimessä halunnut edes.

4,5kk oli sanottu iäksi. Alkupaniikki on hyvä ilmaus ja toivon tosiaan että se laantuu. Matot on jo poistettu (ja viety pesulaan...). Mä oon nyt paripäivää vaan miettiny et miten niin monilla ihmisillä on koira lemmikkinä et onks ne kaikki tosiaan joutunu selviämään tämmösestä

[QUOTE="mäyrä";25468297]4,5kk oli sanottu iäksi. Alkupaniikki on hyvä ilmaus ja toivon tosiaan että se laantuu. Matot on jo poistettu (ja viety pesulaan...). Mä oon nyt paripäivää vaan miettiny et miten niin monilla ihmisillä on koira lemmikkinä et onks ne kaikki tosiaan joutunu selviämään tämmösestä[/QUOTE]

Minulla on lapsia ja koiria :) Ja nautin eniten pentuvaiheesta :D Usein vaan ulos niin pian oppii pyrkimään kun hätä tulee. Pidätyskyky ei vielä valtava ole, niin siksi täytyy usein pihalle päästää pissille.

Ja pikkuhiljaa alatte opettamaan sille temppuja, esim. paikalla olon. Kysytte vaikka apuja joltain kokeneelta omistajalta.

Miten se nyt vaan itselleen sen voi ottaa? Siis millaisesta työkeikasta kyse?

Ihan tavallinen sähkömies yrittäjä joka päivittäin tekee ihmisten asunnoissa sähkötöitä ja näin ollen tapaa erilaisia ihmisiä ja nyt oli osunut jonkun alkkiksen kotiin ja sanonu että joutuu kutsumaan viranomaiset paikalle jos se ei luovu koirasta ja alkkis oli sanonu että tee mitä lystäät. Mies kyllä hoitaa koiraa mutta sattuu olemaan päivät töissä. Nyt mä oon sitten se julma ihminen joka vie lapsilta koiran jos sen johonkin veisin

[QUOTE="mäyrä";25468297] Mä oon nyt paripäivää vaan miettiny et miten niin monilla ihmisillä on koira lemmikkinä et onks ne kaikki tosiaan joutunu selviämään tämmösestä[/QUOTE]

Ei välttämättä, mutta erittäin monet kuitenkin. Niinkuin tuolla on neuvottu, niin kaikki kielletyt tavarat pois lattioilta ja pitäkää "kiellettyjen" huoneitten ovia kiinni.

Jos pentu ei ole moksiskaan kaksosten käpälöinnistä, niin en välttämättä kieltäisi niitä. Mitä enemmän pentu purkaa energiaa toisten "pentujen" kanssa touhutessa, sitä vähemmän se tuhoaa ja riehuu yksin ollessaan. Tietysti pitää valvoa ettei lapset sitä satuta tms.

En tiedä onko tuon ikäinen mäyräkoira kuinka ketterä tapaus, mutta veikkaisin että se on vielä suht helppo verrattuna semmoisia rotuja joiden pennut pomppivat surutta sohvilla, sängyissä ja pöydillä tekemässä tuhojaan omistajien poissaollessa :)

[QUOTE="mäyrä";25468297]4,5kk oli sanottu iäksi. Alkupaniikki on hyvä ilmaus ja toivon tosiaan että se laantuu. Matot on jo poistettu (ja viety pesulaan...). Mä oon nyt paripäivää vaan miettiny et miten niin monilla ihmisillä on koira lemmikkinä et onks ne kaikki tosiaan joutunu selviämään tämmösestä[/QUOTE]

Kyllä te selviätte! Ja pian ootte itsekin niitä "koiraihmisiä". Sitten kun opit selviämään sen kanssa ilman sotkuja ja hampaanjälkiä, niin alat huomaamaan miten söpö se oikeastaan onkaan.Isot nappisilmät ja aina tarjolla rakkautta. Koirakin on paniikissa nyt, kun on uudessa paikassa, kyllä sekin siitä rauhoittuu kunhan kotiutuu ja tottuu teidän perheeseen ja tavoille. :)

Kaikki muutkin koiranomistajat ovat joutuneet selviämään ja selvinneet vastaavasta. Alkujärkytyksen jälkeen se helpottaa. Lohduttaudu sillä, että kun nyt jonkun aikaa sitkeästi koiraa opetetaan se tuo vuosia iloa niin itselle kuin lapsillekin. Rokotukset kannattaa hoitaa kuntoon sikäli kuin koiraa ei ole rokotettu - ja hieman epäilen sen perusteella, mistä miehesi on sen löytänyt eli soitto eläinlääkärille.

Mäykky ei muuten koostaan huolimatta ole mikään helppo koira. Ajattele sitä jonain kutistettuna rottiksena ilman terävintä vartiointiviettiä. Vahva tahto, pitkävihainen.

Meillä käynyt varmaan hyvä tuuri. Meillä ollut viisi koiraa ja mikään niistä ei ole tehnyt tuhotöitä.

Monesti näistä "hurjista" koiranpennuista kyllä kuulee, eli et ole ainut. Voi tietysti teidän tapauksessa paljon vaikuttaa pennun huonot olot ensimmäisessä kodissa.

Pentua kannattaa alkaa kouluttamaan heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Pentua ei ole välttämättä vielä ollenkaan koulutettu, esim. sisäsiisteyttä. Muistakaa leikittää pentua, ettei jaksa enää tuhota paikkoja. Ravintoa, lepoa, leikkimistä, hellyyttä ja koulutusta.

Ei me koiraihmiset olla mitään hulluja. Koirista on ihan totta paljon hyötyäkin. Kohta on tulossa meillekin koiranpentu, odotetaan innolla.

Hyviä neuvoja joo, mut onko se oikeasti kaikkien mielestä ihan ok. ja kiva juttu, että ap pakotetaan nyt hoitamaan ja kouluttamaan vilkasta koiranpentua, varsinkin, kun ei sellaista edes halunnut? Outoja tyyppejä ootte :O

Kun pentu jää yksin kannattaa laittaa johonkin huoneeseen portti jonka takaa näkee tapahtumia. Jos pennun laittaa yksin suljetun oven taakse se tuntuu koirasta rangaistukselta.

[QUOTE="vieras";25468742]Hyviä neuvoja joo, mut onko se oikeasti kaikkien mielestä ihan ok. ja kiva juttu, että ap pakotetaan nyt hoitamaan ja kouluttamaan vilkasta koiranpentua, varsinkin, kun ei sellaista edes halunnut? Outoja tyyppejä ootte :O[/QUOTE]

Kuulostelin ap:n viestistä, että neuvoja lähinnä kaipasi, kun ei ollut koirista kokemusta. Eiköhän he hoida keskenään sen keskustelun, ettäoliko asiallista toimintaa mieheltä tai siis se nyt on sanomattakin selvää ettei ollut, eikä sen siunailemisessa nyt ole mitään järkeä.
Mitä pitäis neuvoa, koira paistinpannulla hengiltä ja ero ukosta? :D

Yhteistyössä