Mä sitten tein ne säännöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vepasto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
Vepasto hei huomasitko sen mun jutun niistä symboleista ja teilläkin vois kuvallinen sääntöpaperia toimia hyvin noille lapsille... =)

En oikein ymmärtänyt sitä.... :ashamed:
Mutta mä tein esikoiselle isoon kartonkiin ruudukon; aina kun käyttäytyy hyvin, siivoaa lelut nätisti, leikkii nätisti veljen kanssa, syö reippaasti tms. piirretään iloinen naama. Jos ei mene niin hyvin piirretään hymiölle suora suu ja jos on mennyt huonosti, niin tulee surullinen hymiö. Illalla lasketaan, kuinka monta iloista naamaa on tullut päivän aikana ja jos niitä on enenmmän kuin muita, niin saa tarran. Esim. 10 tarrasta saa jonkun palkinnon.

Täytyy kyllä sanoa että en mäkään omassa kodissani tuollaisista säännöistä tykkäis.
Perustavat pitäis oppia jo lapsena ja kuulua aikuisten yleissivistykseen. Mies onneksi ymmärtää pelkästä katseesta jos en jostain tykkää ja laittaa sitten vaikka sen lehden pois.
Meillä saa kotona lapsi juosta ja huutaakin sopivalla rajalla. Meillä ei eletä kuin armeijassa. :D
En myöskään tykkää noista tarratauluista. En itsekään ole 10 kertaa päivässä itse aurinkoisuus :D Lasta palkitaan tarpeen mukaan en niin että lapsen pitää pinnistellä olemaan kiltisti vain tarran ja äidin mieliksi. Mutta mutta, perheitä on erilaisia ja tapoja monia. Mikä toimii yhdessä perheessä niin ei välttämättä toimi toisessa :D

Mutta toivottavasti teillä säännöt toimii ja saatte arjen sujumaan :hug: :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
Vepasto hei huomasitko sen mun jutun niistä symboleista ja teilläkin vois kuvallinen sääntöpaperia toimia hyvin noille lapsille... =)

En oikein ymmärtänyt sitä.... :ashamed:
Mutta mä tein esikoiselle isoon kartonkiin ruudukon; aina kun käyttäytyy hyvin, siivoaa lelut nätisti, leikkii nätisti veljen kanssa, syö reippaasti tms. piirretään iloinen naama. Jos ei mene niin hyvin piirretään hymiölle suora suu ja jos on mennyt huonosti, niin tulee surullinen hymiö. Illalla lasketaan, kuinka monta iloista naamaa on tullut päivän aikana ja jos niitä on enenmmän kuin muita, niin saa tarran. Esim. 10 tarrasta saa jonkun palkinnon.

ok toikin on hyvä. eli mä tarkoitin sitä kuvallista ohjeistusta sillä,(itselläni vielä vähän keskeneräinen) et piirrät vaikka siihen säännön eteen kuvan siitä tekemisestä, esim ei saa huutaa: naama jossa suu ammollaan auki siihen ruksi päälle, astiat tiskipöydälle: astioitten kuva ja vaikka tiskipöydän kuva tms. eli näin ne lukutaiodottomat oppivat saman asian ja mulla itellänin on ainakin parempi toi kuva muisti =)

Vepasto; kannattaa käyttää vain kahta hymiötä ja hyvin yksinkertainen ruudukko. Lapsen on helppoa omaksua säännöt ja ei tule vaikeuksia tarrojen laskussa, siinä lapset ovat tarkkoja.
Elämänlähde taitaa tarkoittaa pictoja, hyvin selkeitä kuvioita, jotka helpottavat esim erityislapsen päivän kulkua omalla 'lukujärjestyksellä'.

Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Täytyy kyllä sanoa että en mäkään omassa kodissani tuollaisista säännöistä tykkäis.
Perustavat pitäis oppia jo lapsena ja kuulua aikuisten yleissivistykseen. Mies onneksi ymmärtää pelkästä katseesta jos en jostain tykkää ja laittaa sitten vaikka sen lehden pois.
Meillä saa kotona lapsi juosta ja huutaakin sopivalla rajalla. Meillä ei eletä kuin armeijassa. :D

Mutta toivottavasti teillä säännöt toimii ja saatte arjen sujumaan :hug: :)

Täällä ei juosta, koska joka kerta jompi kumpi lapsista loukkaa. :/ Ja tarkoitan nyt sellaista päätöntä juokemista/riehumista. Huutamisella tarkoitan sitä, että jos jotain haluaa, sitä ei saa huutamalla tai jos pikkuveli kiusaa, niin siitä tullaan sitten sanomaan, ei ruveta huutamaan. Ja aikuisille se tarkoittaa sitä, että jos lapsi ei heti laita vaikka keittiön ovea kiinni vessaan mennessään, niin lapselle ei karjuta naama punaisena "ovi kiinni".

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Vepasto; kannattaa käyttää vain kahta hymiötä ja hyvin yksinkertainen ruudukko. Lapsen on helppoa omaksua säännöt ja ei tule vaikeuksia tarrojen laskussa, siinä lapset ovat tarkkoja.
Elämänlähde taitaa tarkoittaa pictoja, hyvin selkeitä kuvioita, jotka helpottavat esim erityislapsen päivän kulkua omalla 'lukujärjestyksellä'.

eipä oo ihan sama homma..mutta niitäkin voi soveltaa erilailla:))

just niitä, meillä kun ne on käytössä ollut vasta vähän aikaan ja en meinaa osata viel itse sisäistää... joo kun toi kuopus on erityislapsi =)

Alkuperäinen kirjoittaja mää:

eipä oo ihan sama homma..mutta niitäkin voi soveltaa erilailla:))

Onhan, kun niistä tekee saman homman. :D Käytin töissä noita paljon ja sovelsin omaan lapseenikin juuri tuollaisella ruudukolla. =)

Yhteistyössä