Mä sitten tein ne säännöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vepasto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Jospa mä sitten kirjoitan ne säännöt tähän... :whistle:

- Kukaan ei huuda
- Sisällä ei juosta
- Toisille puhutaan kauniisti
- Tavaroita ei oteta kädestä
- Pyydetään kauniisti, jos haluaa jotain
- ketään ei kiusata
- Tavarat viedään omille paikoilleen heti käytön jälkeen
- Lelut siivotaan ennen iltapalaa (aikuinen auttaa tarvittaessa)
- keittiön pöytä pidetään tyhjänä
---> lehti laitetaan lukemisen jälkeen omalle paikalle
RUOKAILU
- Kaikki syövät yhtäaikaa mahdollisuuksien mukaan
- Ruokailemaan tullaan samaan aikaan (eli ei niin että yksi tulee 10 min. muiden jälkeen)
- Ruokaillessa ei lueta
- Ruokaillessa ei temppuilla
---> kaksi varoitusta, kolmannella lautanen pois
- Ruoasta kiitetään
- Astiat viedään itse tiskipöydälle/koneeseen

Voitte itse miettiä, mitkä noista säännöistä koskevat enemmän lapsia ja mitkä meitä kaikkia. Ja tuossa on yksi sääntö, joka tuottaa varmaan mulle eniten vaikeuksia, ja silti sen siihen laitoin.

Jos näistä pitää hermostua niin on hermorakenne vissiin aika riekaleina jo etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Esikko osaa siis jo lukea?

Nuoremmalle noista ei ole hyötyä kun ei osaa lukea, oletan.

Ei osaa, luin ne tänään hänelle ja pari kertaa piti muistuttaa. Aika hyvin kyllä muisti itsekin.

Annteeksi vain, mutta jos taloudessanne sinä ja mies olette ainoat lukutaitoiset ja sinä olet nuo kirjoittanut, niin tottahan sille miehelle tulee olo, että ne on tehty hänelle, kun kukaan muukaan niitä ei lukea osaa.

- Kukaan ei huuda
- Sisällä ei juosta
- ketään ei kiusata
RUOKAILU
- Ruokailemaan tullaan samaan aikaan (eli ei niin että yksi tulee 10 min. muiden jälkeen)
- Ruokaillessa ei lueta
- Ruoasta kiitetään

Voitte itse miettiä, mitkä noista säännöistä koskevat enemmän lapsia ja mitkä meitä kaikkia. Ja tuossa on yksi sääntö, joka tuottaa varmaan mulle eniten vaikeuksia, ja silti sen siihen laitoin.

tosi hienot ja hyvät säännöt. ihan peruskuria ja peruskäytöstapoja paperiversiona... mulle olis toi eka kaikkein vaikein ehkä. meillä samanlaisia sääntöjä tai tapoja ihan miten vaan =)

Ei osaa, luin ne tänään hänelle ja pari kertaa piti muistuttaa. Aika hyvin kyllä muisti itsekin.

Annteeksi vain, mutta jos taloudessanne sinä ja mies olette ainoat lukutaitoiset ja sinä olet nuo kirjoittanut, niin tottahan sille miehelle tulee olo, että ne on tehty hänelle, kun kukaan muukaan niitä ei lukea osaa.

meilläkään ei toi 4v ei muuten 8v vielä lue mutta silti osaavat säännöt koska ollaan ne käyty läpi moneen kertaan, ja sit voi sieltä paperista näyttää kohan joka tuli rikottua... =)

Ne on siinä seinällä, että esikoinen muistaisi, että meillä on tietyt säännöt, joita pitää noudattaa. Ja tänäänkin käskin esikoisen siihen eteen ja näytin sormella yhtä kohtaa ja sanoin, että lelut siivotaan ennen iltapaaa ja käskin sitten siivoomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Miksi aikuisia koskee samat säännöt kuin lapsia? Kyllä meillä lapsetkin tietää että saavat syödä olkkarissa sitten kun heillä on oma sellainen :saint:

no siinähän se just on!!! jos aikuinen saa elää kuin pellossa niin ei silloin voi olettaa lapsen noudattavan mitään sääntöjä.... meillä ainakin koko perhe elää samalla tapaa... olkkarissa ei yleensä syödä, vain poikkeusluvalla, edes aikuinenkaan... vanhemmista ja aikuisistahan ne lapset mallin ottaa.... =)

Mä en oleta mitään, meillä tää toimii..
Meillä ei joka tapauksessa lapset syö muualla kuin keittiössä.. Mä, sen sijaan syön vaikka vessassa eikä kukaan kyseenalaista tätä koska, tietävät että se vaan on näin... Tää on vaan yks esimerkki monista tavoista. Aikuinen on aikuinen ja lapsi on lapsi. Se pitäisi kaikkien muistaa.

Ja joo, miksi lapsen pitää käyttäytyä tietyllä lailla ja kun aikuistuu saa käyttäytyä toisin? Ja hei, puhun nyt näistä pöydän ääressä syömisistä / lukemisista, en oikeasti lapsilta kielletyistä asioista ;) Siis miksi lapsi ei saa lukea ruuan ääressä, mutta kun asuu omillaan, voi sen tehdä?
Koska omillaan asuessaan voi vaikka paskantaa kahvimukiinsa, jos haluaa. Lapsuudenkodissa sellaista ei tehdä. Musta ihan yksinkertainen juttu...niin kauan, kun asut jonkinsortin yhteisössä, joudut noudattamaan sen yhteisön sääntöjä. Kun asut yksin, voit suodattaa kahvisi halutessasi vaikka haisevassa villasukassa ja vaihtaa alushoususi kerran kymmenessä vuodessa.

- Kukaan ei huuda
- Sisällä ei juosta
- ketään ei kiusata
RUOKAILU
- Ruokaillessa ei lueta
- Ruoasta kiitetään

tosi hienot ja hyvät säännöt. ihan peruskuria ja peruskäytöstapoja paperiversiona... mulle olis toi eka kaikkein vaikein ehkä. meillä samanlaisia sääntöjä tai tapoja ihan miten vaan =)

Sen takia se on siinä ekana; tärkein asia mikä pitää muuttaa. Huutamalla ei saa mitään hyvää aikaiseksi. Ja tarkoitan nyt ihan huutamista/karjumista, en pientä äänen korotusta.

Miksi aikuisia koskee samat säännöt kuin lapsia? Kyllä meillä lapsetkin tietää että saavat syödä olkkarissa sitten kun heillä on oma sellainen :saint:

no siinähän se just on!!! jos aikuinen saa elää kuin pellossa niin ei silloin voi olettaa lapsen noudattavan mitään sääntöjä.... meillä ainakin koko perhe elää samalla tapaa... olkkarissa ei yleensä syödä, vain poikkeusluvalla, edes aikuinenkaan... vanhemmista ja aikuisistahan ne lapset mallin ottaa.... =)

Mä en oleta mitään, meillä tää toimii..
Meillä ei joka tapauksessa lapset syö muualla kuin keittiössä.. Mä, sen sijaan syön vaikka vessassa eikä kukaan kyseenalaista tätä koska, tietävät että se vaan on näin... Tää on vaan yks esimerkki monista tavoista. Aikuinen on aikuinen ja lapsi on lapsi. Se pitäisi kaikkien muistaa.

Mitä se haittais jos se lapsikin söis vaikka siellä vessassa?

Vepasto hei, yks neuvo mikä meillä toimii... mä laitoin noi säännöt lasten korkeudelle ja jokaisen säännön eteen sydämmen tai muun symbolin, kirj käsin, näin lapset oppivat jo tietystä symbolista tietää mitä ovat noudattaneet tai rikkoneet ja muutenkin värikäs on mielenkiintoisempi kuin väritön :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ja joo, miksi lapsen pitää käyttäytyä tietyllä lailla ja kun aikuistuu saa käyttäytyä toisin? Ja hei, puhun nyt näistä pöydän ääressä syömisistä / lukemisista, en oikeasti lapsilta kielletyistä asioista ;) Siis miksi lapsi ei saa lukea ruuan ääressä, mutta kun asuu omillaan, voi sen tehdä?
Koska omillaan asuessaan voi vaikka paskantaa kahvimukiinsa, jos haluaa. Lapsuudenkodissa sellaista ei tehdä. Musta ihan yksinkertainen juttu...niin kauan, kun asut jonkinsortin yhteisössä, joudut noudattamaan sen yhteisön sääntöjä. Kun asut yksin, voit suodattaa kahvisi halutessasi vaikka haisevassa villasukassa ja vaihtaa alushoususi kerran kymmenessä vuodessa.

Mutta siis tarkoitinkin sitä, jos äiti ja isä saa siinä yhteisössä lukea ruuan ääressä niin miksei se lapsi saa?

Ihan oikein! Jos ei muutoin sääntöjä muisteta niin aivan oikein, että ne kirjataan seinälle muistiin. Itselläni on harkinassa sama. Meidän perheessä esikoisella on tutkitusti heikko kuulomuisti, mutta hän muistaa asiat, myös säännöt, hyvin kun piirretään tai kirjoitetaan muistiin (loistava näkömuisti). Tainnut periä muistit isältään, koska hänellekään ei mene puhe perille. Tuli ero tai, mutta jatkuvaa mekkalaa ja tapojen puutetta ei kestä kukaan. Yhteiset pelisäännöt, joiden laatimisen äiti voi panna alulle.

vessa ei tod ole mikään ruokapaikka vain keittiö tms siihen tarkoitettu tila. ja jo sen takia että osaavat koulussa sitten sääntöjä noudattaa... =) mä ainakin kasvatan lapset jo pienestä pitäen niin että osaavat jonkin asian sitten koulussa ja edelleen aikuisena....

tää on mielenkiintonen keskustelu.

näitä asioita varmasti moni saa miettiä jo siinä vaiheessa kun muuttaa yhteen puolison kanssa. siinä tulee usein vastaan niin erilaiset tavat ja tottumukset, myöskin käsitykset siitä mikä on hyvää käytöstä. jollekin voi olla ihan normaalia, että esimerkiksi luetaan pöydän ääressä samalla ku syödään. nämä tavat ovat meissä aika syvällä. ja ongelmia tulee usein kun oletetaan jokin toimintatapa itsestään selvästi oikeana ilman, että siitä keskustellaan. käsitykset myös kasvatustavoista voi vaihella valtavasti. molempien pitää aina tulla vähän vastaan. ihmissuhteissa joudutaan tekeen kompromisseja.

ap: n tekstistä kuitenkin ymmärsin että hän on yrittänyt keskustella.

Näinpä juuri ja minusta se on tosiaankin ihan itsestään selvää, että lapsi ja aikuinen eivät vaan ole ihan tasa-arvoisia. Lapsi on lapsi ja aikuinen aikuinen, yksinkertaista.

Mutta siis tarkoitinkin sitä, jos äiti ja isä saa siinä yhteisössä lukea ruuan ääressä niin miksei se lapsi saa?
Okei, nyt vasta tajusin. Sori :ashamed: Meillä on ollut systeemi se, että jos mä saan lukea ruokapöydässä, silloin saa lapsetkin.Tietty lapset ei saa ruuan kanssa viiniä, vaikka mä saankin. Mutta pääsääntöisesti meidän perheessä säännöt ovat koskeneet niin lapsia kuin aikuisiakin. Joskin lauman johtajana olen varannut itselleni tiettyjä oikeuksia, joita lauman muilla jäsenillä ei ole. Jos teinini ovatkin joskus näistä oikeuksista nurisseetkin, olen suosiolla heille ne oikeudet luovuttanut. Kera niihin oikeuksiin liittyvien velvollisuuksien. Jostain syystä eivät ole sitten lopulta halunneetkaan niitä :/

Ihan oikein! Jos ei muutoin sääntöjä muisteta niin aivan oikein, että ne kirjataan seinälle muistiin. Itselläni on harkinassa sama. Meidän perheessä esikoisella on tutkitusti heikko kuulomuisti, mutta hän muistaa asiat, myös säännöt, hyvin kun piirretään tai kirjoitetaan muistiin (loistava näkömuisti). Tainnut periä muistit isältään, koska hänellekään ei mene puhe perille. Tuli ero tai, mutta jatkuvaa mekkalaa ja tapojen puutetta ei kestä kukaan. Yhteiset pelisäännöt, joiden laatimisen äiti voi panna alulle.

jos viitsit vaivautua niin suosittelisen teille kuvallisia ohjeita, niitä voi itse piirtää tai hakea netistä, paljon hyviä kuvia. =)

vessa ei tod ole mikään ruokapaikka vain keittiö tms siihen tarkoitettu tila. ja jo sen takia että osaavat koulussa sitten sääntöjä noudattaa... =) mä ainakin kasvatan lapset jo pienestä pitäen niin että osaavat jonkin asian sitten koulussa ja edelleen aikuisena....

No se nyt oli vaan heitto, kun joku sanoi että syö vaikka vessassa jos haluaa mutta lapsi ei niin tee. Eli ei todellakaan se pointti :headwall:

Musta tuntuu välillä, että mä joudun tekemään sen työn, mikä anopin olisi kuulunut tehdä 20v sitten. :whistle: Miehen äiti kerran sanoi mulle, että häntä ärsytti suunnattomasti kun pojat (mies ja sen veli) luki ruokapöydässä, mutta hän ei saanut karsittua sitä tapaa pois. Siinä vaiheessa mä päätin, että mun lapset ei lue ruokapöydässä niin kauan kuin asuvat kotona, jos mä sen kiellän. Eli lapset ei hypi silmille ja päätä asiasta. Mutta miehellä ei juurikaan ole kotona ollut minkäänlaisia sääntöjä.

Okei, nyt vasta tajusin. Sori :ashamed: Meillä on ollut systeemi se, että jos mä saan lukea ruokapöydässä, silloin saa lapsetkin.Tietty lapset ei saa ruuan kanssa viiniä, vaikka mä saankin. Mutta pääsääntöisesti meidän perheessä säännöt ovat koskeneet niin lapsia kuin aikuisiakin. Joskin lauman johtajana olen varannut itselleni tiettyjä oikeuksia, joita lauman muilla jäsenillä ei ole. Jos teinini ovatkin joskus näistä oikeuksista nurisseetkin, olen suosiolla heille ne oikeudet luovuttanut. Kera niihin oikeuksiin liittyvien velvollisuuksien. Jostain syystä eivät ole sitten lopulta halunneetkaan niitä :/

Juurikin niin. Olis kiva tuolta yhdeltä vastaajalta kuulla, että miksei hänen lapsensa saa syödä vaikka olkkarissa jos äiti saa ;) Pelkkä "koska minä voin ja päätän" on mun mielestä vähän kehno perustelu. Haluaisin tietää, että mitä se oikeasti haittaisi sitten jos se lapsikin söis olkkarissa kun äitikin :D

Aikuisilla nyt vaan on etuoikeuksia, eikö vaan? Jos ihan tarkkaan mietit niin mä uskon että teidänkin perheessä niitä juutuja loppupeleissä löytyy.. Vai pitääkö teidänkin illalla mennä nukkumaan, kun lastenkin kerran täytyy?

Aikuisilla nyt vaan on etuoikeuksia, eikö vaan? Jos ihan tarkkaan mietit niin mä uskon että teidänkin perheessä niitä juutuja loppupeleissä löytyy.. Vai pitääkö teidänkin illalla mennä nukkumaan, kun lastenkin kerran täytyy?

Lapsen unentarve on ihan erilainen kuin aikuisen. Siksi lapsi menee aiemmin nukkumaan -hän tarvitsee monta tuntia enemmän unta kuin minä. Mutta millä perustelen sen, että minä luen pöydän ääressä, mutta lapseni sinä et?

Yhteistyössä