Mä saan lähipäivinä ihan uuden henkilötunnuksen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
oho, kiva kämmi. kas kun kukaan ei ole vielä huomannut. mahtaa olla kiva opetella uus sotu ja ilmoittaa se kaikkialle. saatkohan uuden elämänkin samalla. siis poistuukohan kaikki hankinnat yms. tuolla henkilötunnuksella vai tuleekohan ne automaattisesti uuden niskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja miero:
oho, kiva kämmi. kas kun kukaan ei ole vielä huomannut. mahtaa olla kiva opetella uus sotu ja ilmoittaa se kaikkialle. saatkohan uuden elämänkin samalla. siis poistuukohan kaikki hankinnat yms. tuolla henkilötunnuksella vai tuleekohan ne automaattisesti uuden niskaan.

Uusi elämä vois kyllä olla aika kiva! Mutta voiskohan sen käyttää vasta tämän ekan elämän jatkona?

Alkuperäinen kirjoittaja buj:
Täh, tuoko peruste, ett tokavimppa numero pariton.. Mul se on kolmonen ja naiseks oon itteeni aina luullu...taitaapi olla paikallaan tarkka itseni tutkiskelu..

Onko sulla vielä kirjain siellä numeroiden perässä? Mulla on pelkkiä numeroita. Olisi varmaankin pitänyt sanoa, että toiseksi viimeinen MERKKI on naisella parillinen numero ja miehellä pariton numero.

Alkuperäinen kirjoittaja buj:
Pelkkiä numeroita on...hui kauhia..

Osaako muuten kukaan kertoo, miks joillain on numero ja joillain kirjain viimesenä..

http://www.vaestorekisterikeskus.fi/vrk/home.nsf/pages/32C708B9CA6C5824C2256CB70038D048?Opendocument

Maija Mäkinotkelman henkilötunnus on 131052-308T, josta syntymäaika, 131052, kertoo päivän, kuukauden ja vuoden, jolloin Maija on syntynyt.

Syntymäajan jäljessä oleva merkki kertoo syntymävuosisadan. Maijalla se on yhdysmerkki (-), sillä hän on syntynyt 1900-luvulla. Henkilöllä, joka on syntynyt 1800-luvulla se on plusmerkki (+) ja 2000 - luvulla syntyneillä A -kirjain.

Yksilönumerolla, Maijalla 308, erotetaan toisistaan henkilöt, joilla on sama syntymäaika. Yksilönumero on miehillä pariton ja naisilla parillinen.

Tarkistusmerkki on numero tai kirjain, Maijalla se on T. Se saadaan jakamalla syntymäajan ja yksilönumeron muodostama yhdeksännumeroinen luku 31:llä, jolloin tarkistusmerkki määräytyy jakojäännöksen mukaan seuraavasti:

(Ja tässä on vielä jokin kaavio tms.)

hentutar_sv2.gif

Siis mä yritin ja yritin laskea tuota, mut mun jakojäännokseni ei antais mulle mitään kirjainta tuosta taulukosta. Onks toi nyt jotenki väärin vai enks mä vaan osaa :)

No siis...
Jos on vaikka syntynyt 30.12.98 ja yksilonumero on 123 niin laskutoimitus olis 301298123/31= 9 719 294.29 eli toisin sanoen 9719294 ja jakojaannos 9

Eli taman kyseisen henkilon sotu olis 301298-1239

As simple as that :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja LucyVanPelt:
No siis...
Jos on vaikka syntynyt 30.12.98 ja yksilonumero on 123 niin laskutoimitus olis 301298123/31= 9 719 294.29 eli toisin sanoen 9719294 ja jakojaannos 9

Ihan ohi mennen, kiva nähdä pitkästä aikaa suakin täällä :)

Alkuperäinen kirjoittaja LucyVanPelt:
No siis...

Mut kun tossa tekstissä sanotaan, että se on T-kirjain!

Yhteistyössä