Mä olen ihan raivona.. Ihmeellistä käyttätymistä perhekahvilassa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neytiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
No ehkei, mutta elämähän on tilanteesta toiseen luovimista..?

Lapsilla sen ei pitäis olla. Vaan selvärajaista ja vakaata.

Todellisuus kuitenkin on toisenlaista.

ja niillä joilla se on, sitä toisenlaista, sen näkee heistä ja niistä perheistä.

Niin. Minkäs teet? Mä olen ratkaissut asian sillä, et huudan ääneen jos on jotain sanottavaa. Maailmaa ja niitä toisia mä en voi muuttaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Musta nyt harmaana:
En lukenut koko ketjua läpi, koska ensimmäisellä sivulla alkoi jo ärsyttää se mollaaminen että aina kaikki lapsen huonokäytös johtuu kasvatuksesta!!!!

Heh, noh, niin...kai meillä kaikilla on huonoja hetkiä..lapsillakin? Ei miusta 4-5veet ole mitään karseita hirviöitä..vaikka muistan kylläiysekin karsastaneeni heitä kun esikoinen oli 1-2vee. Mutta siperia opettaa.

Minustakaan lapset ei ole hirviöitä. Vaan heidän välinpitämättömät vanhempansa, jotka tekevät jälkeläisilleen karhunpalveluksen opettamatta käytöstapoja.

Ja jälleen syyllistetään vanhempia!!!

Toisaalta, kyllä joskus sitä sietää syyllistääkin...

Totta kyllä, monesti sietää syyllistääkkin.

Mutta jos lapsi häiriöksi tms nii lähes aina kaikkien sormi osottaa vanhempaa ja haukutaan pystyyn kun on niin huono kasvattaja, tietämättä kumminkaan mitään sen perheen todellisuudesta!
MÄ kunnioitan vanhoja arvoja ja käytöstapoja ja haluan ne välittää lapsillenikin. Mulla lapsia 5.
4 heistä lumoavia ja hyvätapaisia, koskaan ei mitään ongelmia. 1 heistä lumoava eikä hyvät tavat tms ole häneen tarttunut :( Mutta sitten ne "täydelliset" vanhemmat tulee heti huutamaan " oot niin helv huono mutsi ku et osaa kersaa kasvattaa tavoille" ni KYLLÄ alkaa harmittaa :( Kaikkeni annan lasteni puolesta ja vuoksi, silti koen olevani huono ja epäonnistuneeni.

Tässähän oli kyse nyt välinpitämättömyydestä. Jotenkin tuon kirjoituksesi perusteella ei tullut sellainen kuva että olisit välinpitämätön mitä tämä yksi tekee. Kyllä sen kaikki ymmärtää että välillä lähtee käsistä, ratkaisevaa onkin mitä lapsen vanhempi silloin tekee. Antaako olla vai puuttuuko tilanteeseen kuten kuuluu.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
En lukenut koko ketjua läpi, koska ensimmäisellä sivulla alkoi jo ärsyttää se mollaaminen että aina kaikki lapsen huonokäytös johtuu kasvatuksesta!!!!

Heh, noh, niin...kai meillä kaikilla on huonoja hetkiä..lapsillakin? Ei miusta 4-5veet ole mitään karseita hirviöitä..vaikka muistan kylläiysekin karsastaneeni heitä kun esikoinen oli 1-2vee. Mutta siperia opettaa.

Minustakaan lapset ei ole hirviöitä. Vaan heidän välinpitämättömät vanhempansa, jotka tekevät jälkeläisilleen karhunpalveluksen opettamatta käytöstapoja.

Ja jälleen syyllistetään vanhempia!!!

Toisaalta, kyllä joskus sitä sietää syyllistääkin...

Totta kyllä, monesti sietää syyllistääkkin.

Mutta jos lapsi häiriöksi tms nii lähes aina kaikkien sormi osottaa vanhempaa ja haukutaan pystyyn kun on niin huono kasvattaja, tietämättä kumminkaan mitään sen perheen todellisuudesta!
MÄ kunnioitan vanhoja arvoja ja käytöstapoja ja haluan ne välittää lapsillenikin. Mulla lapsia 5.
4 heistä lumoavia ja hyvätapaisia, koskaan ei mitään ongelmia. 1 heistä lumoava eikä hyvät tavat tms ole häneen tarttunut :( Mutta sitten ne "täydelliset" vanhemmat tulee heti huutamaan " oot niin helv huono mutsi ku et osaa kersaa kasvattaa tavoille" ni KYLLÄ alkaa harmittaa :( Kaikkeni annan lasteni puolesta ja vuoksi, silti koen olevani huono ja epäonnistuneeni.

Tässähän oli kyse nyt välinpitämättömyydestä. Jotenkin tuon kirjoituksesi perusteella ei tullut sellainen kuva että olisit välinpitämätön mitä tämä yksi tekee. Kyllä sen kaikki ymmärtää että välillä lähtee käsistä, ratkaisevaa onkin mitä lapsen vanhempi silloin tekee. Antaako olla vai puuttuuko tilanteeseen kuten kuuluu.

JA voihan olla niin, että joskus siltä parhaimmaltakin kasvattajalta menee tilanne ohi ja joku ottaa nokkiinsa.......

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:

Tarkoitatko erityislapsien käytöstä? Vai mitä?

nääkin kortit, voi huoh. EIköhän jokainen meistä jo tiedä että erityislapsia on, ja heillä käytökseen kuuluu paljon sellaista mitä ei terveeltä, ikätasoonsa kehittyneeltä lapselta odoteta. Ei niitä varmaan taritse joka ikiseen ketjuun mainita, että VOI olla ja SAATTAA olla, kun tässäkään tapauksessa ei selvästi ollut.

Mutta oli lapsi erityinen tai ei, niin jatkuvaa pahantekoja ja etuilua ei suvaita keneltäkään. Erityinen toki ehtii ehkä enemmän pahaa tekemään, mutta hänen vanhempansakaan eivät voi samoin istuskella ja juoruilla vaan joutuvat myös enemmän koetukselle.

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Koko ketjua lukematta vastaan näin. Ei, ei 4-5 vuotiaiden kyljessä kävellä kerhoissa jossa onkin tarkoitus juuri tavata kavereita ja naiset yleensä jaarittelee keskenään. Perhekerhoissa käydään yleensä juuri jos ollaan kotona joten kavereiden kanssa päästään tapaamisissa leikkimään kunnolla. Tuon ikäisille on ihan tavvalista uppoutua leikkeihin ja jopa riehaantua. ymmärrän että mennään jonossa alle 2-vuotiaiden ohi helpostikkin kun on tulijalan alla. Näitä shokki kokemuksia lekareilla ja kerhoissa saa aina (lähes) 1 alle 3 vuotiaan äidit. Tuupataan ne pienet sinne ja ihmetellään että mikä on kun ei kohdella kuin maailman napaa vaikka se on. Ihan olen paikalla ollut samassa kerhossa josta jälkeen päin tuttava oli kauhutarinoita kertonut miten oli kaameita kakaroita ja tuupittu miten sattuu yms yms. Mitään noprmaalista poikkeavaa tapahtunut. Lapset on lapsia ja joskus ne riehaantuu ja 4-5v ei aina jaksa kun niitä pieniä tungetaan jalhoin ja tielle kun josku stekee mieli irrotella. Kaikki ymmärsi todennäköisesti kaiken väärin, toivottavasti joku edes ymmärtää pointtini kärjistyksien seasta.

Tää on kyllä ihan törkeetä. Isompien pitää kyllä oppia käytöstapoja. Pitää ymmärtää, että pienet on pieniä ja että vuoroa odotetaan. Minä kyllä meen latelemaan vanhemmille, jotka eivät valvo omnmia lapsiaan. Ja en muuten sano mitenkään kauniisti ja päähän taputellen. Jos ei tajua omia lapsiaan valvoa, niin sitten ei kuulu kyllä yleisille leikkipaikoille.

peesi. Meillä päiväkodissa ei todellakaan edes ne 4v:t töni pienempiään, tai muitakaan. Jos tönii, lapset ohjataan pyytämään anteeksi. Me opetetaan pyytämään anteeksi myös vahinkoja, kaikki ei aina ole tahallista, mutta opitaampa ottamaan se toinenkin leikkijä huomioon.

Totta..mut jos oma emo ei opeta niin jonkunhan se on opetettava...?

edelleen jankutan samaa: Kodin kuuluu olla ykköskasvattaja, ja tätä kasvatusta päiväkodit ym. kasvatusinstituutiot tukee. Eli ei suinkaan niin että päiväkodin tai koulun vastuulla olisi näinkin perusasiat kuin käytöstavat, arvot ja asenteet. Ne pitää olla kohdillaan siellä kotona.

Tuohan itseasiassa on merkki siitä, milloin ihminen on valmis vanhemmaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

nääkin kortit, voi huoh. EIköhän jokainen meistä jo tiedä että erityislapsia on, ja heillä käytökseen kuuluu paljon sellaista mitä ei terveeltä, ikätasoonsa kehittyneeltä lapselta odoteta. Ei niitä varmaan taritse joka ikiseen ketjuun mainita, että VOI olla ja SAATTAA olla, kun tässäkään tapauksessa ei selvästi ollut.

Mutta oli lapsi erityinen tai ei, niin jatkuvaa pahantekoja ja etuilua ei suvaita keneltäkään. Erityinen toki ehtii ehkä enemmän pahaa tekemään, mutta hänen vanhempansakaan eivät voi samoin istuskella ja juoruilla vaan joutuvat myös enemmän koetukselle.

Hhehhheh...mulle mun lapset ovat kaikki erityisiä....nojoo..mutta siis jatkuvaa ja jatkuvaa...ap kertoili kai yhdestä kerrasta..?
Ja fiddu jos mun kohdalle osuis niin kyllä vanhemmatkin huomaisivat. Mutta te ette ole mä. :saint:

mua ärsyttää suunnattomasti tuollaiset huonokäytöksiset kakarat. Mä olisin todellakin mennyt sanomaan niille vanhemmille pari valittua sanaa. Ja tietenkin saanut vihat niiltä juoruämmiltä niskaani. Lapset peilaa vanhempiaan, joten ei varmaan voi odottaa, että ne äidit olisi fiksuja. Ihan ottaa pattiin ap:n puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

totta! Ja samat elämän pelisäännöt heitäkin koskee, niiden ohjaaminen ja opettaminen vaan teettää enemmän työtä, toistoa ja aikaa ennen kuin lapsi niitä omaksuu. ja toki joidenkin lasten kans voi olla noin, vaikkei olis erityislapsikaan! Meissä on niin paljon eroja! Siinä yksi hyvän vanhemmuuden mittari: kuinka kauan jaksaa johdonmukaisesti ohjata, vai antaako periksi?

mun tyttöö (2v) alko kiusaamaan joku erityislapsi (todennäköisesti 6-7v)junan leikkivaunussa. Töni, potki, haukkui. Äiti vaan hyssytteli. Jopa minä kielsin lasta ja sanoin aika tiukkaan sävyyn äidille asiasta. Ei mitään apua. Noh... mun pojalla 11v meni sit hermo ku pikkusiskoo kiusattiin ja sano sille pojalle "jos sä vielä kosket mun siskoon, niin mä vedän sua turpaan". Se poika lopetti.
Eli mä tein toisaalta väärin, kun sitten annoin mun pojan uhkailla sitä, mutta salaa olin ihan hemmetin tyytyväinen, et se kakara lopetti.

Erityislapsillakin on säännöt joita tulee noudattaa!

Alkuperäinen kirjoittaja miii:
mun tyttöö (2v) alko kiusaamaan joku erityislapsi (todennäköisesti 6-7v)junan leikkivaunussa. Töni, potki, haukkui. Äiti vaan hyssytteli. Jopa minä kielsin lasta ja sanoin aika tiukkaan sävyyn äidille asiasta. Ei mitään apua. Noh... mun pojalla 11v meni sit hermo ku pikkusiskoo kiusattiin ja sano sille pojalle "jos sä vielä kosket mun siskoon, niin mä vedän sua turpaan". Se poika lopetti.
Eli mä tein toisaalta väärin, kun sitten annoin mun pojan uhkailla sitä, mutta salaa olin ihan hemmetin tyytyväinen, et se kakara lopetti.

Sanoitko pojallesi myöhemmin, ettei niin saa sanoa?

siinä mä teinkin väärin, kun en sanonut

Mutta kun nääkin menee niin, että toiset uskoo vähemmällä ja toiset tarttee kovan sanan. Ja jos tarkemmin miettii...niin miksei niin saa sanoa jos ei mikään muu auta...
:whistle:

Tää elämä kun on vähän sellanen villi länsi...

Mutta kun nääkin menee niin, että toiset uskoo vähemmällä ja toiset tarttee kovan sanan. Ja jos tarkemmin miettii...niin miksei niin saa sanoa jos ei mikään muu auta...

Kova sana voi olla muutakin, kuin uhkaamista väkivallalla, joka taas ei ole ratkaisu mihinkään.

mun mielestä kenen tahansa lapsen pelottelu uhkailuilla "jos et oo hiljaa vedän sua turpaan" "jos et syö niin vien sut lääkäriin" on tosi kyseenalaista toimintaa.

Erityislasten kans pitää joo joskus käyttää kovaa sanaa, mutta senkin voi sanoa asiallisesti ja selkeästi. Ja nyt pakko korostaa sitä että mun sädekehä ei kiillä todellakaan, uhmiksen kans mennyt monesti näihin tilanteisiin joissa joko uhkaan tai lahjon, ja nyt siitä on aika kova työ päästä irti. "Jos et nyt kerää legoja, vien ne roskiin" tyyliin, ja nyt muksu itse on viemässä kaikkea roskiin kun kiukuttaa.

Kova sana voi olla muutakin, kuin uhkaamista väkivallalla, joka taas ei ole ratkaisu mihinkään.

Niin no totta..en mä itsekään olisi tohon remmiin lähtenyt, MUTTA joskus se nyt vaan toimii....

Pääsin vasta ketjun toiselle sivulle, mutta olen sitä mieltä että nämä "ei leikitä sun kanssa"-jutut on niiltä äideiltä opittuja..Meillä perhekerhossa ainakin on ns.kyräileviä äitejä/äiti, jotka muodostavat omia "suljettuja" piirejään.. Ja varmasti myös osa kaikkien lasten jotain kasvamisen vaihetta.. Perhekerhot olisivat muuten ihan hyvä paikka opettaa lapsille sosiaalista käyttäytymistä. Valitettavan usein niissä näyttäisi vaan olevan aika huono henki :(

Minusta nuo perhekerhot tuollaisina on aika tylsä paikka jos kaikkien eri-ikäisten lasten koko ajan pitää leikkiä kaikkein pienimpien ehdoilla ja heitä varoen! Tottakai käytöstapoja pitää olla mutta kyllä joittenkin neljä-viisivuotiaitten pitäis saada leikkiä rauhassa ihan keskenäänkin ilman että jotkut kävelemään opettelevat pyörii siinä koko ajan seassa. Meillä on perhekerhon kanssa samaan aikaan yli 3v kerho jossa on ohjattua toimintaa näille isömmille lapsille ILMAN VANHEMPIA ja minusta se on loistojuttu. Voin olla vauvan kanssa perhekerhon puolella ja isompi muksu saa olla ikäistensä seurassa ja tottua olemaan hetken ilman äitiä - kotihoidossa kun muuten on. Ja samalla se on hänelle myös LOMAA PIKKUSISKOSTA joka kotona tuppaa koko ajan sotkemaan isömman leikit ja jota pitää varoa.

Alkuperäinen kirjoittaja kitty:
Ja samalla se on hänelle myös LOMAA PIKKUSISKOSTA joka kotona tuppaa koko ajan sotkemaan isömman leikit ja jota pitää varoa.

Onpa kurjaa, että lapset joutuvat olemaan kotona kahdestaan ilman aikuista seuraa. Jos vaikka toinenkin vanhemmista olisi paikalla, hän tietenkin opastaisi molemmille lapsilleen sosiaalisia taitoja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja siten ihmeellään miksi opettaja ei välttämättä saa kiusaamista kuriin kun kiusaaminen aloitetaan noin törkeästi jo vanhempien silmien alla. Surullista. :(

Niin ja missä pulassa ne opettajat ja vanhemmat ovat myöhemmin kun lapset eivät kunnioita vieraita aikuisia.

meillä kyllä 5v. saa leikkiä ilman vahtimista, kiusaamista ei ole tietääkseni koskaan harrastanut, mutta jos näin tekee, niin toivon ehdottomasti jonkun siitä kertovan minulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Wieras:
Pääsin vasta ketjun toiselle sivulle, mutta olen sitä mieltä että nämä "ei leikitä sun kanssa"-jutut on niiltä äideiltä opittuja..Meillä perhekerhossa ainakin on ns.kyräileviä äitejä/äiti, jotka muodostavat omia "suljettuja" piirejään.. Ja varmasti myös osa kaikkien lasten jotain kasvamisen vaihetta.. Perhekerhot olisivat muuten ihan hyvä paikka opettaa lapsille sosiaalista käyttäytymistä. Valitettavan usein niissä näyttäisi vaan olevan aika huono henki :(

höpöhöpö, kyllä se kuuluu varsinkin tyttöjen kehitysvaiheeseen, ainakin mitä olen kuullut ja nähnyt kun olin päiväkodissa pari vuotta töissä avvustajana

Tää on niin totta:( Paljon lapset oppii ja vaistoaa just vanhemmiltaan!

Alkuperäinen kirjoittaja näin:

höpöhöpö, kyllä se kuuluu varsinkin tyttöjen kehitysvaiheeseen, ainakin mitä olen kuullut ja nähnyt kun olin päiväkodissa pari vuotta töissä avvustajana

Koulutytöillä ihan sama ja aikuisilla naisilla. Eilen illalla oli pitkä ketju aiheesta, kun yhtä taloyhtiön naisista ei kutsuttu mukaan rientoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja kitty:
Ja samalla se on hänelle myös LOMAA PIKKUSISKOSTA joka kotona tuppaa koko ajan sotkemaan isömman leikit ja jota pitää varoa.

Onpa kurjaa, että lapset joutuvat olemaan kotona kahdestaan ilman aikuista seuraa. Jos vaikka toinenkin vanhemmista olisi paikalla, hän tietenkin opastaisi molemmille lapsilleen sosiaalisia taitoja.
No haloo!! Tottakai niillä on kotona aikuista seuraa,mutta kyllä 4veen on siirrettävä ponileikkinsä yläsänkyyn tai pantava ovi kiinni silloin kun 1.5vee on hereillä ja yrittää tunkea kaikki siskon pienet ihanat aarteet suuhunsa! Ei siinä kauheesti auta sosiaalisten taitojen opettaminen! Ja minusta isommallakin on oikeus omiin juttuihin ja leikkeihin rauhassa yksin tai samanikäisten kavereiden kanssa ilman että mennään koko ajan kuopuksen ehdoilla ja kielletään isompaa! Toki leikkivät yhdessäkin ja siinä ne sosiaaliset taidot karttuvat,mutta silloin leikkivälineiden pitää olla pienelle sopivia. Meillä myös askarrellaan,lauletaan ja leikin lasten kanssa,mutta en katso tarpeelliseksi istua koko päivää lattialla viihdyttämässä lapsia!! Se vielä onnistuu yhden kullannupun kanssa,mutta kun lapsia on useampia huomaa pikkuhiljaa ettei se ole tarpeenkaan eikä edes järkevää. Otan lapset myös kotihommiin mukaan - siivoamaan,leipomaan,laittamaan ruokaa,ripustamaan pyykkejä jne... Tätä samaa asiaa ajoin takaa kun sanoin että perhekerhossakaan ei voida aina toimia niin että taaperoikäiset ovat aina niitä keiden ehdoilla koko homma pyörii! Tai niiden äidit! Ymmärrätte sitten kun teillä on muitakin lapsia kuin se yksi jonka reviiriä pitää kynsin ja hampain puolustaa!!

Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Mutta on aivan perseestä, että muutamien tyyppien takia fiilis kerhoiluun menee juuri lasten vahtimattomuuden takia ja sitten vaan yleistetään..

Missä päin Suomea on tälläistä meininkiä että jotkut onnistuvat pilaamaan muiden kerhoilu fiiliksen.?

Meillä täällä keski-suomessa on aivan loistava ryhmähenki perhekerhossa kaikki tulee juttuun keskenään ja keskustellaan porukalla uusista ideoista joita voisi toteuttaa kerhossa mm askartelua yhdessä lasten kanssa. Ainakin ollaan tykätty kovasti käydä kerhoilemassa pienempien kanssa kun isommat koulussa meillä 2 kertaa vko aamupäivä ryhmät klo 9-12

Yhteistyössä