Mä nyt avaudun joulusta ja rahattomuudesta vaikka siitä tuleekin kakkaa niskaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tässä taas näkee millaista se on kun on ne OMAT rahat. Ne ihan ikiomat eikä kenekään muun. Viis perheestä, omat rahat on omia, niillä tehdään mitä halutaan. Ei haittaa vaikka lapset jäis ilman joululahjoja, kunhan saan tuhlata mun omat rahat itseeni... Huh millaista perheidylliä. Meillä ei toimisi tällainen, ei puolin eikä toisin.

Silloin kun toinen puoliso on kotihoidontuella hoitamassa niitä YHTEISIÄ lapsia (huom. lapsista 50% on sen työssäkäyvän puolison) niin kyllä silloin tämän velvollisuus on osallistua perheen taloudellisiin menoihin. Ap:n tapauksessa vaikkapa ostamalla puolet lahjoista.

Tässä taas näkee millaista se on kun on ne OMAT rahat. Ne ihan ikiomat eikä kenekään muun. Viis perheestä, omat rahat on omia, niillä tehdään mitä halutaan. Ei haittaa vaikka lapset jäis ilman joululahjoja, kunhan saan tuhlata mun omat rahat itseeni... Huh millaista perheidylliä. Meillä ei toimisi tällainen, ei puolin eikä toisin.

Silloin kun toinen puoliso on kotihoidontuella hoitamassa niitä YHTEISIÄ lapsia (huom. lapsista 50% on sen työssäkäyvän puolison) niin kyllä silloin tämän velvollisuus on osallistua perheen taloudellisiin menoihin. Ap:n tapauksessa vaikkapa ostamalla puolet lahjoista.

Ap:n tilanne on varsin poikkeuksellinen. Yleensä "omat rahat" -perheissäkin lapset asetetaan etusijalle eikä lapset jää ilman joululahjoja vanhempiensa itsekkyyden vuoksi.

voin sanoa että kannattaa esim kiertää päivittäin( jos mahdollista ) tokmannilla...siellä on ollut hullun halpoja tarjouksia eurolla, kahdella, kolmella, neljällä ja viidellä

nyt en tiedä minkäikäisiä lapsia sinulla on, tai onko tyttöjä tai poikia
mutta entäs jotain itse neulottuja nalleja?täytät vaikka vanhalla tyynynsisuksella tms.
tai iso kasa askatrelutarvikkeita nätissä rasiassa (keräät ruokakaupan alesta tms. vaikka sitten sen miehen laskuun... ) , facebookissa on monella paikkakunnalla annetaan palstoja, sieltä tavaraa jota tuunailet tarpeen mukaan...
itse tehtyjä lahjakortteja " äiti vie teidät pulkkamäkeen jossa syödään retkieväät " tyylisesti
yhdestäkin lahjasta jää kivat muistot jos se on piilotettu vaikka aarteenetsintäleikin päähän
jos varaa, osta vaikka fleecekangasta ja leikkaa torkkupeitoiksi

ketään tuttua joka voisi tulostaa netistä värityskuvia ja puuhatehtäviä ne nauhalla kauniiksi vihkoksi
itse tehtyjä nameja , marmeladeja, suklaita tms.

kerää käpyjä ja oksia, ja pakkaa ne, kirjoita käpylehmän teko-ohjeet ja ohjeet "tontulta terveisiä" kuinka rakentaa aitaus narusta ja oksista
- >lapsille rakennuspuuhaa...

Mä sanoisin, että paras asia minkä voit lapsille tarjota on se että he EIVÄT tarraudu materiaan.

Nimittäin se on loputon tie, jos alkaa itsekin ihastelemaan kalliita leluja ja vaatteita jne. Ja itkemään kun niitä "ei voi tarjota". Lapsi oppii, että on jotain vikaa, jos ei ole sitä kalleinta tai samaa kuin muilla.

Meillä on ihan hyvin varaa, mutta on tarkoituksella iskostettu lapsiin että ei ole järkeä ostaa ylihinnoiteltua. Että kaikki tuotteet käytännössä tehdään, koska halutaan voittoa. Mitä kalliimpaa, sitä enemmän hinnassa on ilmaa. Kyllä, aina on niitä rahan arvoon kasvatettuja, jotka moittivat kun meidän pojalla ei ole oikeita converseja vaan Elloksen koristossut. Ja jotka hohottelevat itse tehdylle pipolle, kun muilla on Sveat. Mutta meillä lapset osaavat jo olla ylpeitä siitä, että eivät ole massakuluttajia. Rahaa on riittävästi siihen mitä tarvitaan. Ruokaan voi panostaa, lomiin voi panostaa, elämyksiin voi panostaa. Mitä elämystä materia tuo? Lelu on hetken hurma.

Kulutusta on opeteltu myös niin, että katsotaan peruutuspeiliin: muistatkos sen pelin, joka oli pakko saada ja johon kauan säästit? ja jota sitten jaksoit pelata koko viikon. kunnes kyllästyit etkä ole enää kiinnostunut edes avaamaan enää. menikö raha talteen? harkitaanko seuraavalla kerralla kauemmin?

• Tykkää
Reactions: Pari juttua...

Ei ap:n tilanne johdu omista rahoista vaan kusipäämiehestä. Normaali isä ostaisi ne lahjat vaikka omista rahoista menisikin.

Asuitkos Pohjanmaan alueella? Täällä fb-kirppikset on tosi vilkkaita, joten kannattaa laittaa noista joululahjoista otetaan vastaan/ostetaan-ilmoitukset Vaasan7Laihian/Seinäjoen fb-kirppareille. Ja jos osaat niitä amigurumi-mitälie tehdä niin laita niitä myyntiin noille kirppareille kans. Joku niitä voi ostaa lasten reppuihin/vaunuihin/rattaisiin ja ihan mihin vaan maskotiksi :) Jouluun mennessä muutaman euron myynnistä kerääntyy jo kiva summa.

Seinäjoella on muistaakseni tuo Hope-yhdistys, joten kannatta selvittää auttavatko ja kuinka. Samaten nuo monien vinkkaamat MLL/seurakunta jne. Vaasassa ainakin on JouluKassi-keräys fb:ssä, joten sekin kannattaa selvittää ja laittaa viestiä menemään.

Oot onneksi jo ajoissa liikenteessä, joten ehdit tehdä vielä paljon ennen joulua tilanteen parantamiseksi. Täällä on tullut paljon hyviä vinkkejä.

Tsemppiä ja toivottavasti ne työkuviot selviää pian.

Ap, ota jo hyvissä ajoin yhteyttä diakoniatoimistoon ja kysy mahdollisuutta saada osallistua Joulupuukeräykseen, vai mikä sen nimi olikaan. Siis että sinä olet se joka mahdollisesti saa lahjakortin. Ja muutenkin tuosta tilanteesta sinne selvitystä niin saatatte sieltä saada maksusitoumuksen ruokakauppaan.

Minkä ikäisiä lapsesi ovat? Yks halpa idea on tehdä lahja itse. Esim nukketeatteri nukkeineen.
1.teet paperimassanukkeja itse,tarvit niihin vain sanomalehteä,maalariteippiä,valkosta paperia,lankaa,vanhoja käytöstä poistettuja maitoourkkeja,liisteriä ja muutama pikkutuubi akryylimaalia(saa halvalla esim tiimarista). Teatterin teet niin et hommaat käytettyä kangasta(miel.paksuhkoa),verhokangas,paksu lakana tms käy. Teet niistä oven karmien väliin sooivan alaosan ja kaksosasen yläosan jossa verhot voi siis vetää sivuille kun esitys alkaa. Hankit kaksi suihkuverhotankoa(sellaset jotka voi pingittaa oven karmien väliin,halpakaupasta saa noin 7eurolla. Pujitat teatterin ala- ja yläosan niihin. Ne sitte ripustetaan oven karmien väliin näyttämöksi ja sit voi esittää nukketeatteriesityksiä nukeilla joita oot tehny. Sit kun sitä ei köytetä niin ne saa kätsysti käärittyä pieneen tilaan kaappiin tms. Kun haalit ihmisten ylijäämätavaraa niin ei maksa juuri mitään.

Meilä ei oo mitäön rahapulaa ja voitas ostaa jouluksi kalliitakin lahjija mut mä tein viime jouluksi tuollasen teatterin ja se oli menestys ja erittäin mieluinen lahja!!

[QUOTE="vieras";28973018]Mä sanoisin, että paras asia minkä voit lapsille tarjota on se että he EIVÄT tarraudu materiaan.

Nimittäin se on loputon tie, jos alkaa itsekin ihastelemaan kalliita leluja ja vaatteita jne. Ja itkemään kun niitä "ei voi tarjota". Lapsi oppii, että on jotain vikaa, jos ei ole sitä kalleinta tai samaa kuin muilla.

Meillä on ihan hyvin varaa, mutta on tarkoituksella iskostettu lapsiin että ei ole järkeä ostaa ylihinnoiteltua. Että kaikki tuotteet käytännössä tehdään, koska halutaan voittoa. Mitä kalliimpaa, sitä enemmän hinnassa on ilmaa. Kyllä, aina on niitä rahan arvoon kasvatettuja, jotka moittivat kun meidän pojalla ei ole oikeita converseja vaan Elloksen koristossut. Ja jotka hohottelevat itse tehdylle pipolle, kun muilla on Sveat. Mutta meillä lapset osaavat jo olla ylpeitä siitä, että eivät ole massakuluttajia. Rahaa on riittävästi siihen mitä tarvitaan. Ruokaan voi panostaa, lomiin voi panostaa, elämyksiin voi panostaa. Mitä elämystä materia tuo? Lelu on hetken hurma.

Kulutusta on opeteltu myös niin, että katsotaan peruutuspeiliin: muistatkos sen pelin, joka oli pakko saada ja johon kauan säästit? ja jota sitten jaksoit pelata koko viikon. kunnes kyllästyit etkä ole enää kiinnostunut edes avaamaan enää. menikö raha talteen? harkitaanko seuraavalla kerralla kauemmin?[/QUOTE]

Ihailen tätä. Itse en halua itselleni tavaraa ja ruokaakin yritän syödä kohtuudella. Vaan en ole jotenkin voinut olla lapsille noin jyrkkä.

jouluna se muotiromu on ostettu jos sitä on toivottu, samoin syntymäpäivänä ovat saaneet valita jotain.

Merkkien suhteenkaan en ole kasvattanut, koska niitä on toivottu niin vähän. vasta yläkoululainen jotain paria merkkiä.

En lukenut tuota ekaa sivua enempää, ja tottakai ymmärrän tuon ongelman, että haluaa lahjoa, mutta ei ole rahaa. Ihana tuo sun vanhin kun riittää sukat ja suklaalevy, pääsee vielä pitkälle moisella asenteella :)

Ja joulussahan sen yhdessä olemisen ja rakkauden ja tunnelman pitäis olla tärkeintä, ja sitten on se uskonnollinenkin osuus... miksi hitossa joulu onkin semmoista KULUTUSJUHLAA :(

Käpylehmät ja omenat pakettiin sanon minä. Niin ja anoppini joka lähenteelee 90 veetä tuossa sanoi, kun paketoin jotain pakettia taannoin, että niin heillä pakettinarua käytettiin tosiaan siksi, että piti paketin paperia oikeasti kiinni. Mehän tällättään nykyään teippiä ja päälle vielä kilo nauhaa... niin turhaa, niin turhaa...vähemmälläkin pärjäis. Minäkin.

• Tykkää
Reactions: HippuTAR
Voi elämä teidän kans!

Kai mun on nyt pakko vähän selventää. Just tällä hetkellä meillä on kaikkineen rahat tosi tiukalla, yhteensä on 120 ja seuraava raha on miehen palkka joka tulee ens viikon perjantaina. Erinäisistä syistä johtuen veti nyt näin tiukalle. Eli ei miehelläkään nyt oo varaa ostella ittelleenkään mitään. Ja se miksi mies ei osta lahjoja johtuu pitkälti siitä että niiden perheessä ei ole lahjoja juuri annettu eikä saatu eikä mies oikein ymmärrä niiden merkitystä. Mun perheessä taas lahjottiin hyvinkin herkästi vaikka lahjat halpoja olikin. Mies on myös hyvin nuuka jos pitää ostaa jotain muille kun itelle, lapsuuden peruja tämäkin, väittäisin.
Mielestäni mies myös saa toisinaan ostaakkin jotain ylimääräistä, itehän toi rahansa tienaa. Suurin osa sen rahoista kuitenkin menee asumiseen ja ruokaan.
Ja alusta asti minä olen ostanut pääasiassa lasten jutut (paitsi jotku isommat esim. pyörät ollaan ostettu yhdessä) ja se on ollu ihan ok. Nyt vaan enää hetkiin mun rahat ei oikeen oo riittänyt.
Aiemmin meillä oli yhteinen tili ja yhteiset rahat mutta jo vuosia sitten minä muutin sen tilanteen kun totesin ettei siitä mitään tuu.

Noita terveysasioita en jaksa sen kummemmin puida mutta voin sanoa että joka päivä on tuskallista saada edes nää kotihommat tehtyä, se kuitenkin onnistuu kun voi pitää paljon taukoja. Ja jos on oikein huono päivä niin voi tehdä vain aivan pakolliset.

Enkä edelleen ota lahjoituksia vastaan. Pärjätään me kuitenkin ja suurin ongelma tää on mulle.

[QUOTE="rai";28972264]Onko täällä tosiaan näin naiivia porukkaa? Ei se nyt todellakaan ole mitenkään ennenkuulumatonta, että ap:n ikäinen ihminen on työkyvytön. Jos kroppa on paskana, joku puolukkametsässä kykkiminen se vasta marttyyrin touhua olisi. Jos et kykene ymmärtämään, että ihminen voi joutua tällaiseen tilanteeseen ilman omaa syytä, ole onnellinen että olet itse välttynyt samanlaiselta kohtalolta ja mieti vähän, mitä näppikseltäsi päästelet.
Ap:lle iso halaus. Kyllä lapsille se joulun tunnelma on tärkeintä, ja jos teillä mies pysyy selvinpäin jouluna niin onhan sekin jotain. Keskity nyt miettimään tuota elämäntilannettasi pitemmällä tähtäimellä ja yritä unohtaa ne joululahjat hetkeksi. Ja kuule, avun vastaanottaminen ihmisiltä, jotka haluavat oikeasti auttaa, ei ole mikään häpeä. Jos olet saanut ystävällisiä tarjouksia yv:nä, mieti vielä. Ne jotka haluavat auttaa, tekevät sen varmaan antamisen ilosta.[/QUOTE]

No mutta sittenhän pääsee sairaseläkkeelle jos ei oikeasti mitään voi tehdä, jos taas ei pääse niin siihen on syynsä.

[QUOTE="vieras";28971499]jotenkin se elatusvelvollisuus kääntyy täällä aina siten, että se on miehen velvollisuus. jos taas on niin, että mies on heikoilla ja vaimo joutuu elättää niin se on ero se.[/QUOTE]Sepäse. Ja se johtuu siitä että tämä palsta on täynnä miestensä elättejä jotka ovat onnistuneet vakuuttamaan itselleen että pillun omistajuus on joku universaali passi joka oikeuttaa siihen että joko mies, yhteiskunta tai molemmat tarjoavat elätyksen.

Miksi et saa työkyvyttömyyseläkettä jos et ole pitkään aikaan mitään työtä voinut tehdä?

No viime vuodet oon ollu äitiyslomilla ja kotihoidontuella, nuorimmat lapset on 4 ja kohta 2. Ennen ton 4 vuotiaan syntymää olin töissä, tein 5 tuntisia päiviä ja työ oli hyvin vaihtelevaa joten se onnistui, lisäksi oli työkaveri joka teki raskaimmat hommat. Ja tuola paikas pysty meneen vaikka maate välillä jos tarve vaati. Eipä vaan tollasia työpaikkoja juuri oo ja nyt ku toi selkäkin on paska niin en tiedä onnistuisko tuokaan enää.

Mua kiinnostais tietää mikä sun terveysongelma on?

itse olen nyt äitiyslomalla mutta sen jälkeen tapahtuu paluu arkeen ja pitäisi uudelleenkouluttautua. Omaa alaani en voi tehdä ja vammani/sairauteni vaikeuttaa hyvin paljon elämää ja rajoittaa älyttömästi vaihtoehtoja pois. Kaikki tutkimukset on edelleen kesken ja pelottaa myös että saan jonkun karenssin kun tietyn tyylisistä töistä on pakko kieltäytyä.

Älä kuuntele muiden mollauksia. Kukaan ei voi ymmärtää millaista on elää sairauksien kanssa jos ei itse ole kokenut. Ja jopa sama ongelma voi olla hyvin erilainen eri ihmisille.

Tsemppiä. Ja jouluna tosiaan on tunnelma tärkein, muista se :)

No viime vuodet oon ollu äitiyslomilla ja kotihoidontuella, nuorimmat lapset on 4 ja kohta 2. Ennen ton 4 vuotiaan syntymää olin töissä, tein 5 tuntisia päiviä ja työ oli hyvin vaihtelevaa joten se onnistui, lisäksi oli työkaveri joka teki raskaimmat hommat. Ja tuola paikas pysty meneen vaikka maate välillä jos tarve vaati. Eipä vaan tollasia työpaikkoja juuri oo ja nyt ku toi selkäkin on paska niin en tiedä onnistuisko tuokaan enää.

No kyllä sä tulet sen saamaan jos oikeasti et pysty työtä tekemään. Eikö?

[QUOTE="rai";28972264]Onko täällä tosiaan näin naiivia porukkaa? Ei se nyt todellakaan ole mitenkään ennenkuulumatonta, että ap:n ikäinen ihminen on työkyvytön. Jos kroppa on paskana, joku puolukkametsässä kykkiminen se vasta marttyyrin touhua olisi. Jos et kykene ymmärtämään, että ihminen voi joutua tällaiseen tilanteeseen ilman omaa syytä, ole onnellinen että olet itse välttynyt samanlaiselta kohtalolta ja mieti vähän, mitä näppikseltäsi päästelet.
Ap:lle iso halaus. Kyllä lapsille se joulun tunnelma on tärkeintä, ja jos teillä mies pysyy selvinpäin jouluna niin onhan sekin jotain. Keskity nyt miettimään tuota elämäntilannettasi pitemmällä tähtäimellä ja yritä unohtaa ne joululahjat hetkeksi. Ja kuule, avun vastaanottaminen ihmisiltä, jotka haluavat oikeasti auttaa, ei ole mikään häpeä. Jos olet saanut ystävällisiä tarjouksia yv:nä, mieti vielä. Ne jotka haluavat auttaa, tekevät sen varmaan antamisen ilosta.[/QUOTE]

Tän (ja aikaisempien) ketjujen perusteella on kyllä saanut enemmän sellaisen kuvan, että mikään ei kelpaa ja jokaiseen löytyy tekosyy tai syyksi miehen huono rahankäyttö tms mille voi näyttää vaikka ovea jos niin huonosti pystyy asioita sopimaan (vai sekotanko toiseen nikkiin?), mutta jos se nyt ihan oikeasti on niin, että mitään työtä ei voi tehdä ja tilanne on ollut pitkään huono vaikka on kaikkensa yrittänyt niin ok, syön sanani.

No kyllä sä tulet sen saamaan jos oikeasti et pysty työtä tekemään. Eikö?

No senhän sit näkee. Parempi ois jos löytyis homma jota pystyn tekemään. Työkkärin virkailija puhui jostain kuntouttavasta työtoiminnasta mutta ei avannut sitä sitten sen kummemmin.

Mutta tiedän työkyvyttömiä ihmisiä jotka ei pääse eläkkeelle ja ovat sitte työkkäris mappi ö:ssä. Mm. yks ei pääse eläkkeelle koska selkävika on synnynnäinen. Eipä silti töitä pysty tekemään.

Sä voit selittää maailmaan tappiin asti miehesi käytöstä. Ei se tule muuttamaan sitä faktaa, että miehesi on kusipää. Sä kuulostat ihan samalta kuin ne naiset, jotka yrittävät selitellä miehensä väkivaltaista käytöstä:"on se yleensä ihan mukava mies" "minun vika kun sanoin sille ikävästi" " ei se selvinpäin tällaista tekis".

Maailmassa on helvetisti erilaisia töitä. Jos ei pysty mitään fyysistä tekemään, on sitä sellaisiakin töitä, joissa ei mitään fyysistä tehdäkään. Jos sä pystyt palstalle kirjoittelemaan niin etköhän sä pystyisi töitäkin koneella tekemään.

Tän (ja aikaisempien) ketjujen perusteella on kyllä saanut enemmän sellaisen kuvan, että mikään ei kelpaa ja jokaiseen löytyy tekosyy tai syyksi miehen huono rahankäyttö tms mille voi näyttää vaikka ovea jos niin huonosti pystyy asioita sopimaan (vai sekotanko toiseen nikkiin?), mutta jos se nyt ihan oikeasti on niin, että mitään työtä ei voi tehdä ja tilanne on ollut pitkään huono vaikka on kaikkensa yrittänyt niin ok, syön sanani.

Siis kuin niin mikään ei kelpaa?

Ja varmasti on vikaa munkin rahan käytössä, itse sitä vaan on ehkä vaikea nähdä.
En tiedä oonko kaikkeni yrittäny vai en.

Ja niinku jo aikaisemmin sanoin niin en täälä kaikkea kerro, tietenkään.

Yhteistyössä