Mä nyt avaudun joulusta ja rahattomuudesta vaikka siitä tuleekin kakkaa niskaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin ja tää tilannehan on tässä jatkunut jo pitempään, parina jouluna oon saanu lahjoituksena lahjoja. Ettei noi sinänsä oo tottunu mitään isoja saamaankaan. En oikeesti aio enää mitään lahjoituksia ottaa vastaan enkä pyydellä.

Rasittaa vaan.

Asutaan vuokralla, halvempaa täältä ei saa tän kokoista ja pienempään ei mahduta. Miehelle jos jää "ylimääräistä" rahaa niin se ostaa niillä itelleen jotain. Muutenkin on ollu sanaton sopimus että mä ostan lasten jutut mutta nykyään ku maksan vuokrastakin osan niin ei vaan enää rahat meinaa riittää.

Musta miehesi tekee väärin siinä että jos jää jotain ylimääräistä niin ostaa sillä itselleen. Lapset pitäisi tulla ekana meillä ainakin mies ajattelee aina niin.

[QUOTE="vieras";28971240]Miksi olet sitten edelleen työttömänä/kotihoidontuella? Kuinka aktiivisesti etsit töitä?[/QUOTE]

Ap ei välttämättä ole tyokuntoinen, hänhän sanoi että sitä lähdetään nyt selvittelemään.

Mäkään en aivan ymmärrä, mihin teidän rahat kuluu? Aika monessa perheessä vaan toinen on töissä ja toinen esim työttömänä tai kotihoidontuella tms.

Pystysisitkö ottaan vaikka kirppispöytää, kyllä sieltä yleensä se parisataa tulee vaikkei mitään merkkikamaa olekaan myytaväksi, korvamerkitse rahat lahjoihin

Niin ja tää tilannehan on tässä jatkunut jo pitempään, parina jouluna oon saanu lahjoituksena lahjoja. Ettei noi sinänsä oo tottunu mitään isoja saamaankaan. En oikeesti aio enää mitään lahjoituksia ottaa vastaan enkä pyydellä.

Rasittaa vaan.

Asutaan vuokralla, halvempaa täältä ei saa tän kokoista ja pienempään ei mahduta. Miehelle jos jää "ylimääräistä" rahaa niin se ostaa niillä itelleen jotain. Muutenkin on ollu sanaton sopimus että mä ostan lasten jutut mutta nykyään ku maksan vuokrastakin osan niin ei vaan enää rahat meinaa riittää.

No mun mielestä mies vois unohtaa ittensä ylimääräiset jutut ja laittaa sen rahan lasten joululahjoihin.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";28971242]Musta miehesi tekee väärin siinä että jos jää jotain ylimääräistä niin ostaa sillä itselleen. Lapset pitäisi tulla ekana meillä ainakin mies ajattelee aina niin.[/QUOTE]

Juuri näin, ja viimeistään nyt kun joulu on tulossa niin mies jättää hetkeksi omat mielihalunsa syrjään ja osallistuu lasten joulun hankkimiseen. Hänellä on siihen velvollisuus.

Rasittaa vaan.

Niin no, inhottavasti sanottu mutta ei kai muiden pitäisi (mietin edellisvuosia) lahjoittaa teille lahjoja ja muuta siksi, että mies tuhlas. Meillä suht pienet tulot, hemmetin iso laina ja silti on muksuilla lahjoja ja jouluruoat pöydässä :)

Pakko edelleenkin kysyä, että mikset aloittaja lähde opiskelemaan sellaiselle alalle, josta saisit jatkossa töitä?? Jos jo monta vuotta menee tuollaisessa kärvistelyssä niin ajattelitko sen jatkossa maagisesti vain helpottavan? Pieninkin lapsesi tulee kasvamaan ja lahjat nyt vaan on lapsille tärkeitä, ei siitä pääse mihinkään.

Itse en vain ymmärrä ihmisiä jotka tiedostaa ongelman, mutta eivät itse tee asialle yhtään mitään.

En tiedä, tuskin eläkkeelle pääsen. Katotaan ny kuhan tulis ensi aika sinne soskaan, mutta taitaa tulla vasta ens kuus.
36? Eläkkeelle? Miten tuo voi olla edes miettimisen arvoinen vaihtoehto?

Tämä maa on tekemätöntä työtä täynnä, oikeasti eikä se ole mikään klisee. Jumalauta, nyt perse ylös penkistä. Olen iloinen että kotihoidontuki sentään järkeistetään ettei sen avullä räitä enää kattoon vuosikausia ja huononneta samalla omia työllistymismahdollisuuksia.

Itse olen köyhästä perheestä, isä duunari ja äiti kotiäiti. Ja iso talolaina oli taakkana vissiin 20-25 vuotta.
Mutta jouluista muistan sen että vaikka ei KOSKAAN saatu mitään siistiä tai kallista, niin oli kuitenkin mahtava tunnelma. Äiti koristeli koko talon ja jouluruokana oli halpaa mutta ah niin hyvää ruokaa.

Äiskä paketoi aina kaikki pienetkin lahjat erikseen. Ja esim. sukat, pyyhkeet ja suihkusaippuat oli paketoitu, ihan siis sellaisia tavaroita joita muutenkin pitää välillä ostaa. Ja jossain vaiheessa kun tuli tarpeeksi ikää, niin huomasi että jotkut tavarat oli oikeasti sieltä 1€-laarista, mutta ei se lopulta haitannut :) Joulussa on kuitenkin niiiin paljon muutakin taikaa kuin pelkät lahjat.

Teilläkin ne muksu jotka ovat tarpeeksi vanhoja ymmärtävät tilanteen. Ja ne jotka ovat liian nuoria, niin he (ellei ole lellitty piloille, mitä teidän omat ei varmasti ole) kyllä osaavat olla iloisia ihan pienistäkin asioista.

• Tykkää
Reactions: Zarppa
Ostat vain pakolliset lahjat ja ostele niitä pitkin vuotta, kun sattuu sopivia eteen halvalla, esim. alennusmyynneistä kaverisynttäreille kerralla mahdollisimman paljon. Ja aikuiset varmasti pärjäävät ilmankin, mutta lapsille.

Säädä veroprosenttiasi korkeammaksi (joo, myöhäistä se ensi joulua varten on, mutta jatkoa varten), niin saat veronpalautuksina joulurahaa (itse teen näin aina, eikä sitä tarvi niin paljoa säätää ylemmäs, että se hirveästi tuntuis kuukausittaisissa tuloissa, mutta kuitenkin niin, että jotain ylim. saa jouluksi).

Tori.fi, kirpparit.

Jos olet ilm. työttömäksi, kohtahan saat enemmän rahaa? :)

Kirppispöytä just oli, sain sieltä 60, rahat meni apteekkiin. Ei oo enää mitään myytävää, oon viime vuosina niin paljo ahkerasti myyny kaiken ylimääräisen pois. Paitsi pienimmältä jää nyt kohta käytöstä pois noi kesämekot ja nuoremmalta pojalta shortsit mutta tuskin kukaan niitä nyt ostaa, eikä niitä kovin monia ookkaan.

Miehen rahan käytölle en mitään voi.

Meillä ainakin lapset tietävät että rahaa ei hirveäsi ole, minusta on n väärin että rahatilanne salataan lapsilta. Aika pieni lapsikin oppii laittamaan toiveet perheen rahatilanteen mukaan. Yllättävää kyllä monelel lapselle se ruoka ja yhdessäolo on tärkeämpää kuin miljoonat lahjat.
Ja tuo suklaalevy ja villasuka ton oikein hioeno toive, eihän sitä kummempaa tarvitsekaan =)
Vaikka meollaan työttömiä niin tänäkin vuonna lapset saa lahjoja. Kiitos veronpalautusten =)
Poika 13v halua tietokoneen ja ollan se luvattu. Saa isin kanssa koota itte, ostetan osa kerraallaan.. on katsellut jo osia . Voi olla ettei jouluksi ehdi, mutta onpahan sitten mieleinen.
ALesta saa paaljon tavaroita, nitä kananttaa hankkia, jos oin tarvetta ja isommat kyllä ymmärtävät jos joulun jälkeen vasta saa jotakin kalliimpaa. Ei lahjavuori tee onnelliseksi

Harmittava tilanne teillä, mutta voisitko keskustella miehesi kanssa teidän rahatilanteesta ja siitä mihin hän käyttää "yli jäävät" rahat. Kuinka paljon hän tuhlaa rahaa pakollisten menojen jälkeen?

Jos sieltä saisi nipistettyä 20e vaikka kuussa ni sillähän saa jo lahjat lapsile.

Eli säästätte nyt vaan tiukasti kaikki jäävät rahat talteen ja jos tuntuu tiukalle ni sit avustusta hakemaan joulua varten noista jo mainituistakin paikoista.

Kirppispöytä just oli, sain sieltä 60, rahat meni apteekkiin. Ei oo enää mitään myytävää, oon viime vuosina niin paljo ahkerasti myyny kaiken ylimääräisen pois. Paitsi pienimmältä jää nyt kohta käytöstä pois noi kesämekot ja nuoremmalta pojalta shortsit mutta tuskin kukaan niitä nyt ostaa, eikä niitä kovin monia ookkaan.

Nyt mä kyllä suosittelen sulle eroa jos mies on niin itsekäs ettei ymmärrä että lapset ensin.

[QUOTE="vieras";28971280]Mikäköhän on sellainen vaiva ettei sovellu mihinkään työhön? Ei tietenkään minulle kuulu, mutta mietinpä vain.[/QUOTE]

Niin, no se ei periaatteessa meille kuulu mutta niin... Mutta olen ymmärtänyt jo aiemmistakin keskusteluista että ap:lla on hankala elämäntilanne kaikkiaan, ainakin välillä ollut.

Jos vain mahdollista niin jätä ap selvittelyt väliin ja ilmoittaudu reippaasti työttämäksi ja sitten lähdet hakemaan työtä mihin pystyt. Hehän ottavat rajoituksesi työkkärissä kyllä huomioon.

[QUOTE="Vieras";28971291]Ostat vain pakolliset lahjat ja ostele niitä pitkin vuotta, kun sattuu sopivia eteen halvalla, esim. alennusmyynneistä kaverisynttäreille kerralla mahdollisimman paljon. Ja aikuiset varmasti pärjäävät ilmankin, mutta lapsille.

Säädä veroprosenttiasi korkeammaksi (joo, myöhäistä se ensi joulua varten on, mutta jatkoa varten), niin saat veronpalautuksina joulurahaa (itse teen näin aina, eikä sitä tarvi niin paljoa säätää ylemmäs, että se hirveästi tuntuis kuukausittaisissa tuloissa, mutta kuitenkin niin, että jotain ylim. saa jouluksi).

Tori.fi, kirpparit.

Jos olet ilm. työttömäksi, kohtahan saat enemmän rahaa? :)[/QUOTE]

Veronpalautuksia tulee 30€, siinä ne lahjarahat sitte onkin. Kaverisynttäreillä noi ei onneksi käy.
Mulla on kuulemma 5 kuukauden karenssi, lisäksi se virkailija sanoi ettei tee vielä minkäänlaista lausuntoa ennenku tota työkykyä on selvitelty.

olet kyllä aiheuttanut itse köyhytesi. jso mise ei osallistu MITENKÄÄN laseen kuluihin hän ei ole niille hyvä isä. Minusta perheessä rahat ovat yhteiset ja kumpikun ostaa niin itselleen kuin laosillekin tavaroita ja maklsa laskut, ei sillä väliä,vaikka ölasku olis toisen nimellä, se kummalla juuri silloin on tili maksaa......

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";28971242]Musta miehesi tekee väärin siinä että jos jää jotain ylimääräistä niin ostaa sillä itselleen. Lapset pitäisi tulla ekana meillä ainakin mies ajattelee aina niin.[/QUOTE]Mies tekee väärin ja mies tekee väärin. Tyypillistä palstafemakkoilua taas. Aikuinen ihminen päättää rahoistaan ja niiden käytöstä ihan itse eikä siihen tarvita mitään naisen jeesustelua.

Yhteistyössä