Mä imetän vieläkin öisin!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Ja tytöllä ikää kohta vuosi. Herää yössä vielä 1-3 krt, joskus vielä enemmänkin. Toissayö meni niin, että ei herännyt kertaakaan, ja heräsi ylöskin vasta puoli 10 jälkeen, ja olo oli täydellisen levännyt, aivan mahtava, mutta ei se jatkunut, taas mennään samaa rataa, tyttö herää yöllä ja mä imetän, koska se on helpointa. Mutta, tuntuu niin turhalta, koska se on sellasta tissi suuhun ja siinä vaan ollaan sit pari minuuttia, ei kunnolla edes ime. Ei voi olla nälkä kyllä enää tuon ikäisellä. Mitä tässä tekis. Kun tuntuu että pitäs saada yöunet, jossa ei oo katkoja, mutta en jaksa alkaa unikoulun pitoon. Meidän tyttö kun on niin tempperamenttinen, ja sitten jos alkaa tassutteleen, niin tyttö huutaa siihen pisteeseen että oksentaa, ei sitä raaski katsoa. Sitten nyyhkytetään loppu yö. Pari kertaa olen siis unikoulua kokeillut, ja kun on taistelun jälkeen rauhoittunut, kaadun itse sänkyyn, niin vartin päästä uudestaan. Ei sitä jaksa, menis käytännössä koko yö siihen, että nukuttaa lasta.

Meillä loppui yötissittely 10-kuisen kanssa miehen avustuksella niin, että kun tyttö heräsi niin mies meni rauhoittelemaan. Kolmen yön jälkeen ei enää heräilty.

Mä oon ymmärtänyt, että kaikki noi isommat muutokset tulee sitä vaikeammiksi mitä enemmän lapselle tulee ikää kun oma tahto kasvaa.

Tunnen tuskasi! Meillä oli tuossa iässä samanlaista, yöllä piti päästä rinnalle ja tassutuksesta tai muista rauhoitteluyrityksistä suuttui ihan hirveästi. Ainoa mikä auttoi oli imetyksen lopetus kokonaan. Viikossa tilanne rauhottui (mies hoiti yöheräämiset) ja lapsi alkoi nukkua täysiä öitä.

Sä joudut varmaan sitte imettää sitä tyttöäsi niin kauan ku se keksii sitä tissiä öisin haluta, KOSKA et ole itse valmis tekemään mitään asian eteen. Luuletko että unikoulussa ei joudu valvomaan??? Ite ainakin olisin heti valmis valvomaan vaikka viikon jos tietäisin että sen jälkeen saan nukkua täysiä öitä :) Itse annat lapsellesi vallan tuossa asiassa ja mitä pidemmälle annat asian mennä, sen hankalammaksi se muuttuu...

Voimahalit sinne! Itse jouduin tassuttamaan kuopuksen 11kk iässä, kun halusi syömistä monta kertaa yössä. Kesti useamman yön, mutta sen jälkeen on nukkunut todella hyvin herättelemättä. Esikoisen kanssa ei moista tarvinnut tehdä. Luopui itse yösyönnistä vähän kerrallaan. Hänen kanssaan kävi juuri niin, että välillä nukuttin ja välillä ei. Lopussa nukkui 3-4 yötä viikossa ja herätteli toisen puolen. Eli voi olla, että pulma ratkeaa itsestään tai sitten vaatiin hiukan harjoittelua. Toki jos tassuttelu aiheuttaa pitkiä hätähuutoja, sekään ei ole kiva juttu.

No valitettavasti unikoulu ei ihan yhdessä yössä mene lapselle jakeluun. Mutta jos olet unikoulun jo muutaman kerran missannut niin sinulla on todella iso työ saada lapsi opetettua. Laitan perään tassukoulun linkin.

Minä imetin noin 2 krt yössä 8 kk ikään asti (täysimetys 6 kk ikään asti). Sitten kun kiinteitä alkoi mennä kunnolla, niin lopetin, koska ei vauva yöllä ruokaa tarvitse ja se on minun mielestäni haitaksi hampaillekin. Eli 8 kk iässä huudatin kolme yötä vauvaa siten, että otin syliin ja laitoin tissien eteen tyynyn. Huusi eka yönä kovasti, toka yönä vähemmän ja kolmantena yönä vain inahti; ilmeisesti oli tajunnut, että sitä ruokaa ei tule, mutta syliä on kyllä tarjolla. Siitä lähtien meillä on nukuttu 10-12 tunnin yöunet putkeen ja ai että on ihanaa!!!

Mä lopetin pojan yöimetykset kun täytti 11kk. Olin jo aloittanut työt, joten ajattelin, että ihan mitä vaan, kunhan tissin tilalle saadaan jotain muuta, jonka joku muukin voi hädän tullen antaa. Otin ihan samalla tavalla syliin kuin ennenkin, mutta tissin sijaan laitoin suuhun vesipullon. Kaksi yötä vaivautui sen takia heräämään ja sitten alkoi nukkua yöt.

imettähä jatkaaa... noihin tassujuttuihin mä en usko ollenkaan, ei ainakaan meillä toimi ja itse en jaksa kuunnella lapsen huutoa kokoyötä, otan syliin. siihen on nukahtanut ja laskin sitten takaisin sänkyyn.

Mulla on ollut samanlaista noiden mun lasten imetysaikoina. Mikään muu ei ole auttanut kuin imetyksen lopetus, eli oikeastaan meillä on nurinkurisesti ne ilta- ja yöimetykset jääneetkin viimeiseksi pois. Osasyynä varmaan, että kun tuttia ei ole käytössä, niin se tissi on ollut se heräämisen lohduke. Minusta on ihan turhaa moittia äitiä siitä, että imettää öisin, kun monikin arvostelijoista antaa tuttipulloa ja tutin suuhun paljon isommallekin lapselle. Meillä taas niitä ei ole tarvittu sen ensimmäisen vuoden imetyksen aikana eikä edes sen jälkeen.

Meillä isä on hoitanut ne yöheräämiset sitten kun päätös on tehty pari yötä ja ihan sillä on tilanne rauhoitettu ja yötkin menneet heräämättä.

Eli sitten kun oot valmis lopettamaan imetyksen, niin todennäköisesti helpottaa.

Onnistuisiko mitenkään, että joku toinen nukuttaisi vauvaa muutaman yön? Hän on tottunut siihen, että kun äiti tulee hoitamaan, saa tisua, eikä ymmärrä miksi yhtäkkiä sitä ei tarjotakaan. Jonkun toisen tassutteluun voisi nukahtaa helpommin kun rinta ei muistu heti mieleen. Ehkä?

Meillä tyttö on nyt 8½kk ja nukkunut tunnin-parin pätkissä jo pitkään, vaatien aina rintaa herätessään. Kokeilemme nyt sellaista, että tisua saa kaksi kertaa yössä, noin kahdelta ja noin viideltä (sopii meidän vauvan luonnolliseen rytmiin). Silloin, ja vain silloin, minä nostan sängystä ja otan rinnalle. Muina heräämiskertoina isi antaa tuttia tai hytkyttää sylissä rauhalliseksi. Öitä on ollut nyt muutama, ja välillä nukahtamisessa menee tunti, välillä minuutti, mutta periaate tuntuisi toimivan koko ajan paremmin. Mahtaisiko teillä auttaa jokin samantapainen?

kyl mulla esikoinen heräs pari kertaa yön aikana rinnalle vielä 12-13kk ikäisenä. Mutta siitä se sitten aika pian loppu se kiinnostus rintaa kohtaan yöllä ja päivälläkin. imetys loppu kokonaan 15-16kk ikäisenä.

kuopus on nyt 13kk ikäinen ja herää kyl välillä rinnalle ja välillä menee öitä ettei tarvi rintaa. päivisin taas ei halua rintaa ku vaan pari kertaa jos edes sitäkään.

unitutista ollu vähän apua meillä mut jos ei ole alkuunkaan syönyt tuttia ei varmaan kannata aloittaa sitä nyt enää täs vaihees...

Alkuperäinen kirjoittaja imettähä:
imettähä jatkaaa... noihin tassujuttuihin mä en usko ollenkaan, ei ainakaan meillä toimi ja itse en jaksa kuunnella lapsen huutoa kokoyötä, otan syliin. siihen on nukahtanut ja laskin sitten takaisin sänkyyn.

Sinä et ilmeisesti ole tassuttamiseen tutustunut lainkaan. Yksi tapa rauhoittaa lasta ellei muuten rauhoitu, myös tassuttamisessa on ottaa lapsi syliin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Meillä tyttö lopetti itse yösyönnit 4kk ikäisenä ja alkas nukkumaan 10-11h yöunia :)

Tästä oli varmasti ap:lle ja saman asian kanssa taisteleville paljon apua. Kiitos kun jaoit tämän kanssamme.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Sinä et ilmeisesti ole tassuttamiseen tutustunut lainkaan. Yksi tapa rauhoittaa lasta ellei muuten rauhoitu, myös tassuttamisessa on ottaa lapsi syliin.

Joo, en ole tutustunut tassutteluun lainkaan ;) Pitääkö ihan syliin ottamisellekin keksiä uusi nimi? Hm. Eli en enää ota syliin, vaan tassuttelen... Anyway en ole jaksanut lukea aiheesta, joka mielestäni on ihan simppeli ja terveellä maalaisjärjelläkin, äidin vaistolla ollut ratkaistavissa. Kun vauva yöllä itkee, otan yleensä lähes aina syliin. Eli se onkin tassuttelua...

Joo, en ole tutustunut tassutteluun lainkaan ;) Pitääkö ihan syliin ottamisellekin keksiä uusi nimi? Hm. Eli en enää ota syliin, vaan tassuttelen... Anyway en ole jaksanut lukea aiheesta, joka mielestäni on ihan simppeli ja terveellä maalaisjärjelläkin, äidin vaistolla ollut ratkaistavissa. Kun vauva yöllä itkee, otan yleensä lähes aina syliin. Eli se onkin tassuttelua...

eipäs olekaan ;) tassuttelussa nimenomaan laitetaan "tassu" vauvan selälle, eikä nosteta syliin ellei sitten huuto vain ylly. Eli ensin koitetaan vauva rauhoittaa laittamalla oma käsi tukevasti selän päälle ja näin saada turvallisuuden tunne vauvalle.

Itse en kokenut millään tavalla rasittavaksi yöimetysä =) en edes kunnolla heränny siihen ja imettämisestä oli iso apu varsiki silloin kun lapsi oli sairaana, kun mikään muu ei oloa helpottanu niin tissi helppas.
Nyt lopetti itse tissuttelun kun täytti 3v mulla on useampi lapsi ja osa on vierottunu aikaisemmin osa tossa 3v.
Mutta toki minkä itse kokee rasittavaksi niin siihen sitte vaikka sitä unikoulua. Meillä on vaa ollu sama temperamentti homma, että jos alkaa huutamaan niin helposti kipsahtaa kiukku niin suureksi että oksentaa kun huutaa. En siis ole kokenut siitäkään syystä mitään unikouluja mielekkääksi =)

Alkuperäinen kirjoittaja äitikkä:

eipäs olekaan ;) tassuttelussa nimenomaan laitetaan "tassu" vauvan selälle, eikä nosteta syliin ellei sitten huuto vain ylly. Eli ensin koitetaan vauva rauhoittaa laittamalla oma käsi tukevasti selän päälle ja näin saada turvallisuuden tunne vauvalle.

siis mitä ei olekaan? Olenkin siis toteuttanut tassuttelua vain osittain eli ottamalla syliin, ok. Kerron vastaisuudessani toteuttavani osittaistassuttelua. ;)

Sori kun en ole vastannut, mutta tuli muuta hommaa!

Eli, mä en imetä päivällä enää ollenkaan, en oo imettäny muutamaan kuukauteen, sen takia, koska tyttö ei päivällä huoli rintaa. Ainoastaan illalla ennen nukkumaanmenoa imetän ja sitten yöllä. Pitää puhua miehen kanssa, jos se voisi yrittää sitä unikoulua.

Nyt mun on pakko mennä ulos lapsen kanssa, palaan sitten asiaan taas! :)

Kiitos vastauksista.

Yhteistyössä