2v:n uhma-raivokohtaus öisin, mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pulassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pulassa

Vieras
Onko muilla ollut vastaavaa?
2v2kk ikäinen tyttö herää yöllä ja kömpii meidän sänkyyn.
Toisinaan nukahtaa siihen samantien mutta joskus alkaa vaatia kaikenlaista kauhean huudon ja karjumisen seassa: peittoa päälle, väärä peitto, peitto pois, unilelu pitäisi saada, äidin käsi päälle mikä ei kuitenkaan sitten ole hyvin, repii ja riuhtoo mun kättä eikä se osu juuri niin kuin tyttö sen haluaa jne.
Lietsoo itsensä sellaiseen raivoon ettei rauhoitu millään. Rauhoittelu ei auta, ei tiukka syliote, ei lapsen siirtäminen takaisin omaan sänkyyn, ei toimi se ettei noteeraa huutoa ollenkaan... Voi huutaa yhtäjaksoisesti tunnin. Pari kertaa on pissannut alleen kun on hysteerisenä huutanut ja se on vaan lisännyt hysteerisyyttä, ei meinaa saada riisuttua märkiä vaatteita ja suihkutettua sitten kun rähjää niin kovasti.
Päiväsaikaan ajoittain raivokkaita uhmakohtauksia mutta niihin on helpompi suhtautua. On kyllä huono rauhoittumaan päivälläkin jos oikein raivoon asti menee. Mitä tehdä yöllä raivokohtauksen yllättäessä? Asumme vielä kerrostalossa, että... ei ole naapureillakaan helppoa.
Rajoista pidetään normaalistikin kiinni eikä tyttö saa raivoamalla rahtoaan läpi. Silti koettelee myös yöaikaan, mikä on todella ahdistavaa ja väsyttävää.

Pelkääkö pimeää?

Meillä tyttö 1v6kk sai kans jotain kohtauksia öisin ja hankala oli saada rauhottumaan. Nyt pidetty eteisessä valoa päällä (heijastaa makkariin) eikä enään herätessään oo saanu raivaria.

Meillä tyttö itkeskeli ja oli aina rauhaton yöllä pissahädässä. Siitä tiesimme aina nostaa tyttöä potalle, vaikka miten oli nostettaessa sikeässä unessa niin kummasti heräsi ja iso pissa aina tuli pottaan. Tyttö oppi kuivaksi alle 2-vuotiaana eikä aina osannut sanoa pissahädästä vaan kertoi vatsaan sattuvan. Iso pissahätä tuntui siis vatsakivulta eikä tyttö osannut sitä tunnistaa/nimetä pissahädäksi eli ei siis osannut itse mennä potalle.

Meillä kolme v saa samanlaisia raivareita öisin välillä,päivällä ei ikinä. Luulen sen johtuvan kun herää sikeästä unesta, ja on unen ja valveen rajamailla tai paha uni. Hän ei itse osaa sanoa raivareiden syytä jälkeenpäin. Häneen ei saa koskea lainkaan ja huutaa ja itkee kovaan ääneen,joskus lopulta oksentaa kovasti itkettyään. Näin on harvoin ehkä kerran parissa kuussa.

meillä myös tällaista! tyttö on nyt 2v8kk ja aina silloin tällöin saa kauheita raivareita keskellä yötä. Häneen ei saa koskea eikä hänelle saa oikein puhuakaan. luulen, että johtuu siitä, että ei ole kunnolla unessa mutta ei hereilläkään ja siksi käyttäytyy kummallisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja mema:
Voisiko tytöllä olla pissahätä, jos hän kerran välillä pissaa alleen? Ehkä siihen riittäisi se, että veisi lapsen vessan kautta omaan sänkyyn?

Raivoaa kun vie potalle eikä pissaa. Joskus voi raivotessaan sanoa että haluaa pissalle mutta koko vessassakäynnin ajankin raivoaa ja yrittää määräillä missä saa seistä tai että pitää istua lattialla, jos seisoo niin että jalka on lähellä häntä ja pottaa niin raivoaa että jalkaa pitäisi siirtää jne.
Yleensä ei tule tipan tippaa pottaan. Eli ei johdu pissahädästä.
Toki pissahätä ilmeisesti kehittynyt raivotessa ne kerrat kun on sitten housuun tullut... Mutta yleensä raivarin mentyä vihdoin ohi niin nukahtaa ja käy pissalla vasta aamulla.

aika osuvasti sattui kun meillä oli viime yönä ensimmäisen kerran tälläinen kohtaus, tyttö 1,9v. Minä jo luulin että sattuu johonkin, mutta eikun huusi ja "komenteli" ja ättäröi vaan. tosin nukkui sitten kyllä koko yön tosi huonosti, heräsi aina karjumaan, millon peittoa, nallea, maitoa, pissiä, äitiä, isää, kyniä... Oli ihan raivona.

meillä yöllinen raivoaminen johtui kala-ja kananmuna-allergiasta. Kohtaukset tulivat aina kalaa tai kananmunaa sisältävän aterian jälkeisinä öinä. Kun ne jätettiin pois kohtauksetkin loppuivat. Muina oireina oli (vähäinen ihottuma) ja ripuli.

Yhteistyössä