Lopetanko mä nyt sitten imetyksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karvapallo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Karvapallo

Aktiivinen jäsen
27.06.2008
4 377
0
36
Mä alan olla jo vähän kypsä tähän touhuun. 7½kk ikäsellä vauvalla on yöheräilyt ollu ihan mahdottomia 5kk iästä lähtien. Välillä saattaa olla pari yötä parempia (lue: herää vain kerran tai kaksi syömään) mutta muuten onkin sitten ihan hullua touhua. Annan esimerkin viime yöstä, toissa yö oli samanlainen:

Tyttö meni nukkumaan klo 20. Alkuyön nukkuu aina hyvin. Ekan kerran herään ehkä yhden ja kahden välissä. Hassua oli se, että havahduin vasta siinä kun tyttö jo oli tissillä eli ilmeisesti se on kitissy ja oon hakenu viereen mutta ei siitä mitään muistikuvia :ashamed: :D Mutta eipä takerruta siihen.. se syöttö meni ihan ok, ja tyttö nukahti aika pian sänkyyn viemisen jälkeen.
Aamuyöllä alkaa sitten ne ongelmat. Tyttö heräs neljän jälkeen ja ei meinannukaan nukahtaa uudelleen ees tutin avulla. Ite oon ihan silmät ristissä ja siksi kokeilin antaa tissiä. Tyttö syö hetken mutta sitten alkaa se leikkiminen eli ottaa pari imasua, päästää irti ja kattelee muualle, sitten taas pari imasua ja taas pästää irti jne... Laitoin sitten tytön takaisin sänkyyn ja itkuhan siellä alkoi. Yritin paijata tyttöä sängyssä, ei auta. Otin syliin välissä ja tyttö nukahtikin syliin mutta heräs heti itkemään, ku laitoin takaisin sänkyyn. Lopulta luovutin ja annoin sitä maitoa. Siinä tyttö parikymmentä minuuttia harrasti tuota juonko vai enkö juo leikkiä ja lopulta sitten nukahti. Kello oli tuolloin noin puol kuusi. Seuraava herätys oli puol seitsemän. Yleensä tyttö nousee seiskan jälkeen mutta tuolloin oli selkeesti vielä väsynyt.. Nukutin tytön vielä kerran, tällä kertaa ilman maitoa.. Nukkui sitten onneksi kahdeksaan.

Mä oon vaan niin väsynyt tähän hommaan. En voi uskoa, että tytöllä olis noin kova nälkä pari- kolme kertaa yössä! Jotenkin toi vaan tuntuu siltä, että käyttää tissiä leluna ja se on vaan tottunu heräämään tissille.. Olisin kyllä kerran yössä edelleen valmis heräämään mutta ei tämmöstä jaksa. Yhdessä välissä 6kk ikäsenä tyttö heräili tunnin välein ja syöttöä vaati ehkä neljä tai viisi kertaa eli ei ollu ees pahimmasta päästä toi viime yö.. |O

Siinä viiden aikaan mä rupesin miettimään rauhottuisko yöt jos lopettaisin imetyksen kokonaan?

Pari kertaa on nyt korviketta kuukauden sisään kokeiltu ja ei oo kelvannu meidän neidille.. joten pitäis kai alottaa ensin totuttamisella, että tytön sais juomaan myös muuta maitoa, ku vaan mun..

Minä tarjosin meidän puoli kuukautta vanhemmalle yökukkujalle vain vettä yöllä, kun tuntui, että kyseessä on vain tapa. Viikossa rupesi nukkumaan yönsä läpi syömättä.

Samaten aamuruokailuun kannattaa panostaa, niin hullulta kuin se kuulostaakin. Minä pidin tuota neuvoa ihan älyttömänä, mutta se auttoi.

Meillä ollut vähän samanlaista. tyttö nyt 8,5kk. Huomattavaa helpotusta on tuonut se, että alkuyöstä tarjoan vain vesihörppyä nokkamukista, jos ei tutilla ja tassuttelulla rauhoitu. 4-5 aikaan sitten imetän kun tuntuu olevan siinä vaiheessa jo oikeasti nälkäinen.
Edelleen on öitä jolloin herää useamman kerran, eikä rauhoitu kuin tissillä, mutta huomattavaa parannusta on jo tullut, eli usein yöt jo menee sillä yhdellä heräämisellä. :)

Joten sinuna yrittäisin lopettaa yöimetyksen, mutta jatkaa vielä päiväimetystä normaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä tarjosin meidän puoli kuukautta vanhemmalle yökukkujalle vain vettä yöllä, kun tuntui, että kyseessä on vain tapa. Viikossa rupesi nukkumaan yönsä läpi syömättä.

Samaten aamuruokailuun kannattaa panostaa, niin hullulta kuin se kuulostaakin. Minä pidin tuota neuvoa ihan älyttömänä, mutta se auttoi.

Ollaan kokeiltu harjotella nokkamukin käyttöä veden kanssa eikä oo neiti oikein innostunut siitäkään. mutta voishan tuo ehkä olla kokeilemisen arvoista, ei siinä mitään menetäkään..

Esim tänään aamupala ei uponnut ollenkaan. En tiedä mistä johtui, yleensä syö puuroa hyvin mutta nyt en saanut menemään kuin pari lusikallista. Olisko pitänyt sitten tarjota sosetta tilalla? Annoin nimittäin sitten olla syömättä ja otti maitoa huikan äsken.

Eroahdistustahan tuo on. Kyse ei ole yösyömisen tarpeesta vaan vieressäolon tarpeesta. Ota vauva viereesi nukkumaan. Tee vaikka pinnasängystä sivuvaunu. Eiköhän siinä ala nukkua hyvin syömättä. Kunhan olet vain lähellä niin ei tarvetta herättää. Kun hän herää ja huomaa, että olet ihan lähellä kädenmitan päässä, voi jatkaa unia herättämättä ketään ja syömättä.

PÄivällä pitäs tosiaan saada menemään hyvin sitä ruokaa, jos ei puuro iske, anna jotain muuta kunhan annat muutkin kuin rintaa. Onko vauvalla tuttia? Tai onko oppinut nyt muuten jotain uutta taitoa viime aikoina? Sekin saattaa aiheuttaa levottomia öitä

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
PÄivällä pitäs tosiaan saada menemään hyvin sitä ruokaa, jos ei puuro iske, anna jotain muuta kunhan annat muutkin kuin rintaa. Onko vauvalla tuttia? Tai onko oppinut nyt muuten jotain uutta taitoa viime aikoina? Sekin saattaa aiheuttaa levottomia öitä

Kyllä vauva syökin yleensä tosin hyvin kiinteitä. 5 kiinteetä ateriaa menee per päivä, iltapuuroon laitan yleensä vielä öljylisän. Eilen illalla söi lihasosetta klo 17 ja klo 19 puuroa annoksen ja siihen vielä hedelmäsosepurkillisen päälle. Eli illalla söi kyllä tosi hienosti.
Tutti löytyy, ja joskus heräämiseen auttaakin vaan, kun laittaa tutin takaisin suuhun. Tutti on korvaamaton nukuttamisessa, ei varmaan suostuis nukahtamaan ilman..

Ryömimään oppi muutama viikko sitten. Mutta kun tää on ollu tällaista jo pari kuukautta. En jotenkin usko, että siitä johtuis nää heräilyt..

Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
a ei uponnut ollenkaan. En tiedä mistä johtui, yleensä syö puuroa hyvin mutta nyt en saanut menemään kuin pari lusikallista. Olisko pitänyt sitten tarjota sosetta tilalla? Annoin nimittäin sitten olla syömättä ja otti maitoa huikan äsken.
Tekeekö hampaita? Meillä ei hampaiden vaivatessa uponnut muut kuin viileät hedelmäsoseet.

Tee päätös että yöllä nukutaan siellä missä nukutaan, KUNHAN vaan nukutaan. Ota vauva viereen tuohon sivuvaunuun niinkuin toinen ehdotti. En lähtis imetystä lopettamaan parin kuukauden takia ja opettamaan korvikkeelle jos on kerran maitoa omasta takaa. Jaksamisia, käytte läpi aikamoista rumbaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
a ei uponnut ollenkaan. En tiedä mistä johtui, yleensä syö puuroa hyvin mutta nyt en saanut menemään kuin pari lusikallista. Olisko pitänyt sitten tarjota sosetta tilalla? Annoin nimittäin sitten olla syömättä ja otti maitoa huikan äsken.
Tekeekö hampaita? Meillä ei hampaiden vaivatessa uponnut muut kuin viileät hedelmäsoseet.

Ei pullota eikä punoita ikenet lainkaan. Ei oo siis vielä yhtään hammasta meidän vauvalla :)

Eli jos lopetan yöimetyksen niin onko periaate sit se, että vaikka tyttö valvois 2h niin maitoa ei tipu ja yritän vaan nukuttaa tytön muilla keinoin? Kauaa tuota yleensä sitten kestää, että auttaa..?

Ja juu.. sängyn siirrän heti tänään kiinni meidän sänkyyn! Oon kyllä huomannut, että eroahdistusta on ollut tytöllä. Ennen nimittäin nukahti aina itsellään sänkyyn ilman apuja mutta 2-3viikkoa sitten alkoi se, että vieressä täytyy olla vauvan nukahtaessa. Mutta nyt se on alkanut helpottaa ja huoneesta saa jo lähteä poiskin ilman suuria itkuja. Mutta kokeillaan auttaisko tuo, että nukkuin ihan kiinni meidän sängyssä.

Yhteistyössä