Mä en ymmärrä kaveriani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kummia vastauksia olet ap saanut. Olen sun kanssa ihan samaa mieltä, että erittäin omituista toimintaa ystävältäsi. Mulle tuli mieleen, että myykö hän ne saamansa uudenveroiset vaatteet ja ostaa niillä rahoilla sitten jonkun uuden ticketin tms..

Sekin täytyy muistaa, että kaikki eivät ole oppineet elämänhallintaa ja taloudenhallintaa. Tiedän itsekin monilapsisen perheen, jossa käydään teemapuistoissa usein ja viuhdotaan sinne tänne rahaa tuhlaten. Joskus tulee kuitenkin stoppi ja huomataan, että puolen vuoden laskut ovat avaamatta. Silloin huudetaan sukua avuksi järjestämään lapsille viihdykettä tai rahaa laskujen maksuun. Perheen isä ottaa vielä säännöllisin välein ritolat ja lähtee toisten naisten perään. Sitten leikitään taas onnellista perhettä vähän aikaa huolettomasti.

[QUOTE="vieras";24825453]Ei ne sitä rahaa sossusta saa yhtään sen enempää tai vähempää, osti ne uudet tiketit tai ei ;)[/QUOTE]

Itse asiassa saa. Tai no ei saa sitä rahaa itselleen, mutta toimeentuloasiakas saa 2x vuodessa maksusitoumuksen takkiin(/haalariin) itselleen ja lapsilleen. :) Ainakin Helsingissä näin.

[QUOTE="diu";24825722]Itse asiassa saa. Tai no ei saa sitä rahaa itselleen, mutta toimeentuloasiakas saa 2x vuodessa maksusitoumuksen takkiin(/haalariin) itselleen ja lapsilleen. :) Ainakin Helsingissä näin.[/QUOTE]

Ihan varmaan joo :laugh:

[QUOTE="aapee";24825279]No on sen verran läheinen kaveri että voin luetella mitä kaapista löytyy. Juu on isoimmat koulussa mutta eikai ne nyt sen varassa voi olla.[/QUOTE]

En tarkoita pahaa, mutta en vaan oikein ymmärrä että jos on läheinen kaveri, miksi edes harmaana kirjoittelet netissä hänen asioitaan? Tuntuu jotenkin pahalta hänen puolestaan. Vaikka ymmärrän kyllä tavallaan sinuakin. Mutta ehdottaisin että juttelisit tuosta haalariasiasta mieluiten suoraan ystäväsi kanssa.

[QUOTE="vieras";24825206]No sun ylpeyttäshän tässä tuntuu olevan loukattu.

Oletko tosissaan sitä mieltä, että sua heikommin taloudellisesti toimeentuleva ei saa ostaa lapselle mitään uutta kivaa??? Eihän se sun kukkarosta sitä rahaa siihen ota.[/QUOTE]

No jos ei ole varaa niin silloin yleensä kuuluisi käyttää jotain halvempaa kuin ökyhinnoiteltu vaate! Mä en ymmärrä kyllä tuommoisia yli varojensa eläviä ihmisiä.

Asiasta kukkaruukkuun: Vaikken päätoimisesti toisten asioita ja ostoksia esim. kaupassa kyylääkään, joskus osuu silmään, kun sossun lapulla ostetaan limpparia, karkkia, pullaa ja muuta höttöä.Ja siis pelkästään sitä. En mä jakaksa uskoa, että se maksusitoumus kauppaan on ihan tommoseen tarkoitettu - enemmän luulis että ne pienoiset piltit tarvitsisivat ihan oikeeta(kin) ruokaa. Saahan sitä herkutella, en mä sitä, mutta jos ei oo rahaa ruokaan niin pitääkö se sossun lappu sit tommoseen käyttää. :( Et vähän sama juttu tossa haalariasiassa: Ostetaan kallis merkkihaalari yhdelle, ja toinen lapsi on sit ilman, kun ei rahat enää riitä.

(Joo ei kuulu tietenkään mulle, poistun tästä keskustelusta takavasemmalle häpeemään.)

No jos ei ole varaa niin silloin yleensä kuuluisi käyttää jotain halvempaa kuin ökyhinnoiteltu vaate! Mä en ymmärrä kyllä tuommoisia yli varojensa eläviä ihmisiä.

Hetkinen: mihin on kadonneet tikettiylistykset haalarin kestävyydestä, toimivuudesta ja jälleenmyyntiarvosta??? Ehkä tämä kaveri ostaa mielummin yhden hyvän ja kestävän haalarin kuin monta heikkoa halpaa? Ja myy sitten myöhemmin melkein samaan hintaan kuin ostikin?

Mitä se kaveri tekee sitten niille käytetyille vaatteille? Minä ainakin ap:na pyytäisin sitä haalaria takaisin kun ei se tullutkaan käyttöön ja möisin sen itse.

Meilläkin varaa olisi ostaa uutena kaikki, mutta minusta se on vaan typerää kun käytettynäkin saa kivoja ja uudenveroisia vaatteita paaaljon halvemmalla. En voi väittää, että olisi taustalla mitään sen kummempaa syytä (esim. halu säästää luontoa) vaan en vaan näe sitä järkevänä, että laittaa rahaa palamaan ihan hirveästi kun samat ostokset saisi tehtyä halvemmallakin. Ehkä se on vaan sitä saituutta :D Mutta en siis todellakaan ymmärrä, jos joku pienituloinen "tuhlaa" rahansa lasten vaatteisiin, koska haluaa kalliita merkkejä ihan välttämättä. Tuntuu että silloin on tärkeysjärjestys jotenkin pielessä, jos ne merkkivaatteet lapsille on tärkeämpiä kuin se että kaupasta saa ostettua ruokaa monipuolisesti.

• Tykkää
Reactions: SporttisMama
Alkuperäinen kirjoittaja täh??;24825819:
Kyllä täälläkin saa maksusitoomuksen ainakin lasten talvivaatteisiin.

Se on harkinnanvaraista tukea, ei kaikille automaattisesti kuuluvaa. Normaalisti vaatemenot kuuluvat perusmenojen piiriin.

Älä anna enää tälle kaverille lastesi vaatteita, vaan anna mieluummin jollekin muulle tarvitsevalle, joka oikeasti käytää toisten lasten vaatteita ja joka aidosti ilahtuu niistä. Itse en antaisi sellaiselle, joka ei arvosta vaatetta tai joka ei käytä vaatetta, sehän menee ihan hukkaan. Ymmärrän siis että sua harmittaa tai ihmettelet asiaa, mäkin ihmettelisin!

[QUOTE="vieras";24825831]Se on harkinnanvaraista tukea, ei kaikille automaattisesti kuuluvaa. Normaalisti vaatemenot kuuluvat perusmenojen piiriin.[/QUOTE]

Ei täällä saanut ainenkaan. ihan toimeentulotuesta maksetaan myös vaatteet! se on ihan turha luulo, että ns"sossupummit" saavat kaiken naaman eteen ja ei tarvi miettiä kuluja. joo o. yksi perhetyöntekijä lässytti minulle kuin oli aina rahaa kun olin raskaana. tottakai oli, ei ollut vauvaa vielä! tottakai ne kulut nousee kun on vauva.

[QUOTE="vieras";24825807]Hetkinen: mihin on kadonneet tikettiylistykset haalarin kestävyydestä, toimivuudesta ja jälleenmyyntiarvosta??? Ehkä tämä kaveri ostaa mielummin yhden hyvän ja kestävän haalarin kuin monta heikkoa halpaa? Ja myy sitten myöhemmin melkein samaan hintaan kuin ostikin?[/QUOTE]

Miten nämä palstalaiset oikein haalareita käyttävät jos tiketti on ainut joka kestää ja muita joutuu ostamaan useita kauden aikana? Mulla on kaksi todella touhukasta muksua ja h&m talvihaalarit ovat kestäneet todella hyvin ja olen ne jopa saanut myytyäkin ihan ok hinnalla seuraavaksi talveksi eteenpäin! Henkkamaukan talvipuvut oikeasti kestävät ja ovat kauniitakin. Yleensä ostan kahdet ulkoasut joka kaudelle että on sitten pesun ajaksi toinen, molemmat ovat ihan hyvässä kunnossa vielä sen jälkeen kun eivät enää mahdu.
200e lapsen haalarista on törkeä hinta enkä ymmärrä kuka ostaa jolla ei ole varaa. Ja kuka hullu maksaa noita hintoja käytetyistä joita huutonetissä näkee, hullua!!!

No tuo, että köyhät olis tarkempia, että vaatteet on lapsilla vimpan päälle, kolahti omaan nilkkaan.Ihastelen usein pala kurkussa metsoloissa ja muualla niitä nättejä lastenvaatteita ja on paha mieli, kun ei ole tuosta vaan satasia laittaa kauniisiin vaatteisiin. En kyllä ole käyttämässä perheen viimeisiä ruokarahoja siihen, että lapsi saa kallista ylleen. Mutta minua korpeaa, jos joudun "tyytymään" kirpparilta ostettuun (vaikka olisi ihan hyvää ja siistiä). Mies ei ole moksiskaan ja tyttö on niin pieni, ettei voisi vähempää välittää, kunhan on lämmintä ja mukavaa.

Olen hirveän tarkka siitä, mitä tytöllä on päällä, ja paljolti sen takia että ollaan pienituloisia. Ja se johtuu ihan omista lapsuudenkokemuksista: vanhemmat suhtautui minuun niin, että se on ihan sama, mitä minulla on päällä. Ja koulussa sen sai tuntea nahoissaan. Lapset kun tulevat merkkitietoisiksi yllättävän nuorena ja pitävät herkästi lasta, joka pukeutuu erilaisesti, jotenkin oikeasti erilaisena.

Joten en halua pistää oman lapseni päälle mitä sattuu. Tosin jos saisin lähes käyttämättömän laadukkaan haalarin ystävältä ilmaiseksi (mitä ei tule tapahtumaan, mutta toivoa sopii) en kyllä hukkaan sitä laittaisi. Ja ruokaa pitää olla pöydässä ennemmin kuin merkkivaatetta yllä. Olispa vaan vara molempiin.

Yhteistyössä