[QUOTE="vieras";24673511]Sitä hävettää se köyhys niin paljon, että se ei halua näyttää sitä. Ihan ymmärrettävää minusta. Kun meillä oli tiukkaa opiskeluaikoina, niin joskus havahduin kaupassa siihen, että meidän lapsi näyttää ihan köyhän lapselta. Se tuntui jotenkin pahalta, en halunnut, että se näkyy lapsesta ainakaan se köyhyys.[/QUOTE]
Mä luulen, että tässä on varmaan syy. Köyhyys on kaverillesi varmaan todella kova paikka, kovempi kuin ehkä itselleen edes myöntää, ja hän häpeää sitä. Ei halua, että se näkyy ulospäin ja sitten menee jopa äärimmäisyyksiin yrittäessään todistaa itselleen ja muille, että ei ole köyhä.
Minulla on jo nyt eläkeikäinen tuttava, jolla on ollut köyhä lapsuus, mutta itse ja lapsensa pärjäävät ihan mukavasti. Hänelle on kuitenkin ihan mahdottomuus ajatella, että lapsenlapsillaan olisi käytettyjä vaatteita, vaikka olisi kuinka hyväkuntoisia. Traumat köyhyydestä ja kuluneissa vaatteissa kulkemisesta ovat niin kovat.
Itsekin olen huomannut itsessäni vähän samaa. Kun olimme taloudessa tiukoilla, mietitytti joskus lasta päiväkotiin viedessä, onko kirpparipaita liian kulahtanut ja lapsella tarpeeksi hyvät vaatteet. Kun tulot nousivat, huomaisin, ettei enää haitannutkaan, vaikka lapsi olisi halunnut aamulla sen kuluneimman paidan päälle, jossa on hihassa reikä. Tiesin, että meillä menee mukavasti, joten se miltä ulospäin näyttää, ei enää merkinnytkään.