Toivottavasti nimimerkki Yksin vielä seuraat tätä ketjua. Ja toivottavasti olo on jo parempi. Luin lähes jokaisen vastauksen sun viesteihin, ja ihmettelen kovasti, miks lähes jokainen neuvoo menemään lääkärille, perheneuvolaan tai psykologille. Ei niissä mun mielestä mitään vikaa ole, mut mä näkisin, että sä kaipaat erityisesti oikeita sosiaalisia kontakteja ihmisten kanssa, jotka on kokenu samanlaisia tilanteita ja tuntemuksia.
Me pidetään lääkäreitä, sosiaalityöntekijöitä yms. ihmisiä aika helposti auktoriteetteina, ja se tukee taas tunnetta siitä, että joku muu ohjaa omaa elämää ja ajatuksia. Toisin sanoen et tunne itseäs tasavertaiseksi kun puhut esim. lääkärille.
Miks mä haluan painottaa tasavertaisuutta? Oot paljon pienen lapsen kanssa kahdestaan ja teidän keskustelut on lapsen tasolla. Mun lapset asuu äitinsä luona, joten en oo oikee ihminen arvioimaan millasta on olla lähes joka päivä yksin lapsen/lasten kanssa, mutta aikuinen tarvitsee aikuista seuraa. Et maininnu siitä onko sun kavereilla lapsia, mut mikäli ei oo, on aika helppoa ymmärtää miks ei kavereiden seura hirveesti kiinnosta. Nehän ei osaa ollenkaan samaistua sun tilanteeseen ja se turhauttaa. Pitää kyllä sanoa, että naiset osaa paljon paremmin suhtautua lapsiin liittyviin asioihin kuin miehet vaikkei heillä omia lapsia oliskaan, mutta varmimmin ymmärretyksi tulemisen tunne tulee, jos juttelee jonkun kanssa, jolla on lapsi(a). Jos asut alueella missä on "päiväkerhoja" joihin vanhempi menee yhdessä lapsen kanssa muutamaks tunniks, kannattaa kokeilla. Ns. hiekkalaatikkokeskusteluista saattaa olla yllättävän paljonkin apua.
Ite oon huomannu sen, että mitä enemmän ajattelen sitä yksin olemista, sitä enemmän se vaivaa, jopa silloin kun oon lasteni kanssa, koska olishan se paljon kivempi jakaa niitten kokemusia myös jonkun aikuisen kanssa.
Mitä tulee toisen ihmisen läheisyyden kaipuuseen, sitä ei mun mielestä pidä sulkea pois, hallita kyllä. Mulla itelläni on usein hyvin ristiriitainen olo, kun todella haluais olla jonkun lähellä, mutta toisaalta ei tunnu siltä, että vois sitoutua kehenkään. Mun erosta on virallisesti puolisen vuotta aikaa,henkisesti jonkun verran enemmän.
Oon kuullu tänä aikana useita kertoja jonkun sanovan:"Sä joudut käymään ton asian yksin läpi ja selvittämään sen itselles. Sitä enne ei kannata miettiä muita ihmisisä." Ts. ole X-aikaa yksin, älä yritä hakea seuraa romanttisessa tms. mielessä. Huomion arvoinen neuvo, jota on vaikean tuntuista noudattaa, eikä sulje pois sitä tosiasiaa että, yksin on yksinäistä. Mä ajan takaa tällä sitä, että mun mielestä ei oo mitään syytä hävetä sitä, että yksin oleminen on aiheuttanu huonon olon.
Tänne ja muille palstoille kirjottaminen on sinällään hyvä alku varsinkin, jos niihin kirjoituksiin saa palautetta ja tulee vielä oikein ymmärretyksi. Sitä kannattaa jatkaa, mutta tää on vaan tekstiä, jonka toteuttamiseen menee keskiverto näpyttelijältä paljon pidempi aika kuin sen sanomiseen sävyineen. Ja hymiöhalauksista on paljon matkaa oikeisiin!