mä en jaksa tätä vauvaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saiskos apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun esikoinen oli juuri tuollainen vauva enkä vieläkään tietäisi mitä voisin tehdä toisin. No, sitä korviketta en minäkään kokeillut, koska mullakin tuli paljon maitoa. Paljon jaksamista sulle, muistan tuon vaiheen vieläkin tosi raskaana, vaikka siitä on jo aikaa.

Ihmiselle on aika tyypillistä syödä pikkusia määriä kerrallaan; on ilmeisesti ruoansulatukselle helpompaa ja pitää verensokerin tasaisempana. Jotkut vauvat ovat tarkempia siitä, toiset eivät niinkään...!

Mä en osaa muuta lohtua tarjota ku että kyllä se jossain vaiheessa helpottaa, arvelisin, että ennen syksyä.

Mitä nukkumiseen tulee... Mulla on aika vähäuninen neiti, oli tuonkin ikäisenä. Nykyään päikkärit kestää ehkä n 1-2 h, tyttö 1v. Ainokainen kun on niin asia on suht ok, sisarusta jos pitää hoitaa, niin varmasti rankempaa. Mun tyttö nukkuu pisimpään jos itse nukun vierellä. Ja tyttö kävi kokoajan tissillä päivisin, mua se ei vaa koskaan ole haitannu; tyttö oli muutenkin sylissä tai liinassa 24/7, niin ei se imettäminen kovasti asiaa muuttanu. Kun opettelin imettämään liinassa helpottui asia vielä entisestään.

Muuten, kylmälläkin säällä voi imettää ulkona kunhan pukeutuu hyvin (ellei ole todella helposti tukkeutuvaa sorttia?) mä imetin talvellakin ulkona kerrospukeutumisen ja huivien avuilla. Kun nänni näkyy just ja just ennen ku sujahtaa lapsen suuhun, eihän siinä ehdi mitään tukosta tulla...!

Kiitti myötätunnosta! Helpottaa sekin kun tietää ettei ole ainoa ongelmansa kanssa.Taidan mennä nyt nukkumaan kun sain vauvan taas syötettyä kerran.Yleensä puoliltaöin syö viimesen kerran tätä tiheää rytmiä ja sitten saattaa nukkua kolmekin tuntia,mutta nyt tankkas vielä just äsken! Ja esikko on pirtee kuin peipponen viimeistään klo 7. Ja miehellä alkaa huomenna (siis tänään) työt kesäloman jälkeen.Senkin takia tää jaksaminen nyt arveluttaa vielä enemmän taas.Pari viikkoa oli mies lomalla ja hoiteli tosi paljon esikoista. Sukulaisia tai muuta hoitoapua ei mulla tässä oikein ole,pitää vaan yrittää selvitä.Ehdin jo sitäkin ajatella että jos tuo vauva ei olekaan ihan normaali kun syö noin tiheästi. Neuvolassa kyllä sanottiin että kehitys on hyvää ja paino noussut hyvin.Kaikkea sitä vaan väsyneenä ehtii ajatella.

Alkuperäinen kirjoittaja vinkki:
Siirry pulloruokaan.

Höpö höpö. Vauvalle parasta ruokaa on ihan se äidinmaito, ja ap jo sanoi että lapsi kasvaa hyvin ja maitoa riittää.

Oisko vauvalla masuvaivoja? Meillä oli kans tuollainen tissillä roikkuja, kun syöminen ilmeisesti paransi oloa hetkellisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitti myötätunnosta! Helpottaa sekin kun tietää ettei ole ainoa ongelmansa kanssa.Taidan mennä nyt nukkumaan kun sain vauvan taas syötettyä kerran.Yleensä puoliltaöin syö viimesen kerran tätä tiheää rytmiä ja sitten saattaa nukkua kolmekin tuntia,mutta nyt tankkas vielä just äsken! Ja esikko on pirtee kuin peipponen viimeistään klo 7. Ja miehellä alkaa huomenna (siis tänään) työt kesäloman jälkeen.Senkin takia tää jaksaminen nyt arveluttaa vielä enemmän taas.Pari viikkoa oli mies lomalla ja hoiteli tosi paljon esikoista. Sukulaisia tai muuta hoitoapua ei mulla tässä oikein ole,pitää vaan yrittää selvitä.Ehdin jo sitäkin ajatella että jos tuo vauva ei olekaan ihan normaali kun syö noin tiheästi. Neuvolassa kyllä sanottiin että kehitys on hyvää ja paino noussut hyvin.Kaikkea sitä vaan väsyneenä ehtii ajatella.

Tuttua meilläkin tollanen vauvaelämä :hug: Mun poika ei nukkunu vauvana kun tosi vähän ja edes vatsatäynnä ei tuonu unta enempää. Tuntu että ei siitä selviä elävänä ollenkaan eikä niistä ekoista kk ees muista paljoa. Mut jotenkin se aika meni ja vaikka tuo ei vieläkään nuku turhan paljoa niin kuitenkin säännöllisesti. Ootko koittanu liinaa jossa vauva voi syödäkin ja sulla ois kaks kättä tehdä muuta samalla?

Mulle neuvolassa sanottiin, että sellainen kokoajan tissillä roikkuminen ei kuulu asiaan, silloin vauva käyttää tissiä huvituttina. Meillä syötiin jotain 3-4 tunnin välein ja 10-15 minuuttia kerrallaan ja niin sen kuulemma pitäisikin mennä.
Mulle olisi se oma jaksaminenkin sen verran tärkeää, että kyllä mä kokeilisin olisiko siitä korvikkeesta mitään apua, eihän se sitä tarkoita että se imetys lopetetaan, vaan helpotetaan vähän sitä kokoaikaista tissillä roikkumista.
Kaverini kertoi että olisi pitänut kokeilla sitä korviketta, kun hänellä oli sellainen tissillä roikkuja, sillä kaverilla on kuulemma hämäränpeitossa se vauva-aika, kun hän oli koko ajan niin väsynyt.

Mulla tyttö syö myös usein, niin tarkasti kahden tunnin välein että vois melkein kellon laittaa sen perusteella aikaan. Päivisin se ei niinkään haittaa, mitä nyt kauppareisulla jos menee kauemmin niin ehtii pienelle tulla nälkä. Mutta yöt on sellaisia etten meinaa jaksaa. Kun oma uni tulee kahden tunnin pätkissä ja lisäks omat rinnat on sitä kokoluokkaa etten voi nukkua imettäessä vaan pidän rinnasta kiinni niin ettei se peitä vauvan nenää niin väsymys on sitä luokkaa että haittaa arjen pyöritystä. Iltakorvikkeesta sain pientä apua kun tyttö tuntuu sillä pärjäävän viitisen tuntia, mutta se ei mun uneen juuri auta kun useaman tunnin tuosta ajasta olen vielä itse hereillä. Houkuttelis siis aika kovin antaa yölläkin korviketta että sais itsekin nukkua pidemmän pätkän, mutta pelkään että jos jätän yöimetyksen niin maito loppuu kokonaan ja haluan kuitenkin imettää. Näin nyt sit sinnittelen. Jaksuja ap:lle ja kyllä meitä täällä on muitakin vähän väsähtäneitä jos se nyt yhtään lohduttaa.

Kyllä uskon, että maitosi riittää, niinkuin sanoitkin, joten älä siirry vastikkeisiin! Lapset ovat NIIN erilaisia syömisten ja nukkumisten suhteen. Suosittelisin myös kantoliinaa; meillä kaikki kolme lasta huutaneet mahaansa ekat kolme kuukautta ja kantoliinassa rauhoittuivat ja nukkuivat. Sen kanssa on hyvä ulkoillakin! Tsemppiä ja jaksamisia! :)

Eikä tuo nuku vaunuissakaan,ei edes liikkuvissa,yli sitä puolta tuntia.
mahakipeä muksu meillä nukkui päiväunia 5min. - 20minuutin erissä 2viikon ikäisestä alkaen.. yöllä nukkui pari tuntia. kantoliinaan nukutettaessa nukkui yöllä n. 4-5h. Päivisin kantoliinassa nukkui myös päiväunet paremmin.

lisäksi muistan, että vauva söi öin ja päivin jatkuvasti. siitä sitten kyllä seurasi aina uusi mahakipeys. ja taas uudestaan syömään. jos ei vauvan maha tunnu oireilevan eikä muita merkkejä allergioista tai kakkaoireilua niin sitten ehkä on vaan tottunut saamaan rintaa jatkuvasti. en osaa sanoa.