mä en edelleenkään tajua mitä tarkoittaa kihloihin meneminen jos ei aio mennä naimisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"ap"

Vieras
oonko mä siis tyhmä vai miks mä oon aina luullu että kihloissa ollaan sitten kun sovitaan naimisiin menosta tai siis kun toinen kosii.
kysyykö joku oikeasti kumppaniltaan "mennäänkö kihloihin?" ja mitä se sitten tarkoittaa se sormus. kihalsuhan on lupaus avioliitosta ja kihlaus on vaan lyhyt välivaihe. eikö sitä sitten voi olla vaan yhdessä ja parisuhteessa jos ei aiota naimisiin. miksi on noinkin ihana perinne kun kihlautuminen pilattu ja siltä viety kaikki arvo? nykyään kun joku menee kihloihin, ei se tunnu tarkottavan enää mitään. kukaan ei kysele koska se hääpäivä on ja joko häät on suunnitteilla..
selittäkää nyt tyhmälle vanhanaikaiselle nuorelle ihmiselle mitä ihmettä on kihloissa oleminen jos ei olla menossa naimisiin.

No onhan kihlautuminen merkki sitoutumisesta. Minusta se, että joku on kihloissa tarkoittaa sitä, että ollaan sitoutuneita toisiinsa, minusta silloin sitoutumisen "aste" on suurempi kuin että ei oltaisi kihloissa. Toisille riittää sitoutumiseksi kihlaus, ei siihen häitä tarvita.

No onhan kihlautuminen merkki sitoutumisesta. Minusta se, että joku on kihloissa tarkoittaa sitä, että ollaan sitoutuneita toisiinsa, minusta silloin sitoutumisen "aste" on suurempi kuin että ei oltaisi kihloissa. Toisille riittää sitoutumiseksi kihlaus, ei siihen häitä tarvita.

joo en minäkää häitä tarvi :) enkä vielä edes naimisissa ole. kihloissa kylläkin ja maistraatti on varattu. vuosien jälkeen kihlauduimme vasta kun sovimme hääpäivän

no olen sinänsä vanhanaikainen kun ajattelen että kihlaus on lupaus avioliitosta..
oli kihloihin meno sitten toisen kosinnasta tai yhteisestä päätöksestä lähtöisin.

Mä halusin että hääpäivä on nimenoimaan siinä vaiheessa päätetty kun mua saa kosia. Ja mua sai kosia vain ilman sormusta, koska halusin että kehtaan kieltäytyä myös:D

Hääpäivä oli sovittu juu, mutta vaihtui kolme kertaa eri päiviksi. :D
Eipä se multa ole pois jos joku haluaa vain kihloihin, kyllä mä oman kihlaukseni merkityksen silti tiiän ja niin tietää muutkin.

2.7 soi meidän hääkellot. :)

[QUOTE="Neith";22503651]no olen sinänsä vanhanaikainen kun ajattelen että kihlaus on lupaus avioliitosta..
oli kihloihin meno sitten toisen kosinnasta tai yhteisestä päätöksestä lähtöisin.[/QUOTE]

Näin mäkin oon aina ajatellut asian. Ihmettelinkin kun serkun avokki julkaisi keväällä uutisen että ovat menneet kihloihin serkkuni kanssa ja sitten juhannukse jälkeen oli uutisena että serkkuni on kosinut häntä juhannuksena ja ovat nyt sitten menossa ensi kesänä naimisiin..

Olen yli 4-kymppinen ja olen elämäni aikana ollut kihloissa kahdesti. Mulle kihlaus merkitsee sitoutumista toiseen ihmiseen, tarkoituksena mennä naimisiin, mutta se on sitten joskus. Eka kihlaus tais kestää 10 vuotta, jopa enemmän, ennen kuin naimisiin mentiin. Toka kihlaus kesti sitten puolisen vuotta, mutta ei hääpäivää silloinkaan sovittu valmiiksi, naimisiin menon hetki olisi voinut olla paljon myöhempikin.

Jo minun nuoruudessani oli siis tapana ostaa kihlat, kun suhde oli vakavampi, sellainen, että sen toisen ihmisen kanssa oli tarkoitus olla vakavasti ja koko loppu ikä.

En minäkään tajua. Mutta toisaalta, mun mielestä seksikin kuuluu vaan avioliittoon, etttä ajattelen vähän eri tavalla, kuin suurin osa ihmisistä. Mun ajatusmaailman mukaan kihlaus ilman naimisiinmenoa on huijausta.

"Viime aikoina varsinkin nuorten keskuudessa on yleistynyt ”kihlaus ilman avioliittoaikeita”: tällöin sormustenvaihtoseremoniaa ja kihlaus-sanaa käytetään ilmaisuna seurustelun siirtymisestä syvempään vaiheeseen, mutta ilman avioliittolupausta. ( ns. teinikihlat )"

näin sanoo wikipedis, valitettavan yleistä nuo teinikihlat, mutta hyvin erikoista aikuisten ihmsten kesken. Kihlaus on kosinta, lupaus avioliittoon, ja ainakin enne vanhaan naimisiin mentiin vuoden sisällä kihlauksesta.

Mä pidän vähän nolona jos joku kysyy "mennäänkö kihloihin" kun oikeastihan kihlat ovat merkinneet lupausta avioliitosta. Kysymys on siis "mennäänkö naimisiin" ja hääpäivään asti ollaan kihloissa, morsiamia ja sulhasia.

Kihlaus – Wikipedia

näin just. mä ymmärrän jos ikää on sen 16v ja ollaan niin rakastuneita "mennäänkö kihloihin?" mutta että aikuset ihmiset. joko sitä ollaan menossa naimisiin, ollaan morsian ja sulhanen tai sitten ei olla.

No mä olen uudenaikainen ja minusta ensin nimenomaan kysytään mennäänkö kihloihin ja sitten myöhemmin kysytään että mennäänkö naimisiin - JOS huvittaa. Minusta pelkkä kihlautuminenkin on ihan ok ja merkki sitoutumisesta.

Mulle saattaisi riittää pelkkä kihlautuminen jos mies ei naimisiin saakka halua. Jokatapauksessa jos naimisiin saakka mennään niin sekin tehdään hyvin pienesti. Loppujen lopuksi sama se mitä on sormessa ja missä järjestyksessä mitäkin, kunhan me itse tiedetään että ollaan aidosti sitoutuneita toisiimme.

mä en myöskään ymmärrä pitkiä kihlauksia, oli ihan tuskaa odotella 2 vuotta ensimmäisiä häitäni, kun mun mielestä se olsi juurikin tuo max 1 vuosi se kihlausaika :D

[QUOTE="vieras";22503815]No mä olen uudenaikainen ja minusta ensin nimenomaan kysytään mennäänkö kihloihin ja sitten myöhemmin kysytään että mennäänkö naimisiin - JOS huvittaa. Minusta pelkkä kihlautuminenkin on ihan ok ja merkki sitoutumisesta.

Mulle saattaisi riittää pelkkä kihlautuminen jos mies ei naimisiin saakka halua. Jokatapauksessa jos naimisiin saakka mennään niin sekin tehdään hyvin pienesti. Loppujen lopuksi sama se mitä on sormessa ja missä järjestyksessä mitäkin, kunhan me itse tiedetään että ollaan aidosti sitoutuneita toisiimme.[/QUOTE]

Eli mitä se kihlaus siis tarkoittaa sinulle? Jotain epämääräistä sitoutumisen astettako? Minkälaisia velvollisuuksia tai oikeuksia koet sen tuovan mukanaan? Muuttuko mikään?

[QUOTE="vieras";22503851]Kai nyt kihloihin voi menna kosimattakin.

Miksi voidaan asua avoliitossa 10v, mutta kihlaus olis sitten joku iso juttu?[/QUOTE]

En mä voisi elää missään avoliitossa 10 vuotta. Siinäpä se ajatusmaailmojen ero kai juuri onkin. Pisti kyllä ihmetyttämään tässä taannoin, kun joku kyseli palstalla, että mitä keksisi hääyöksi, kun kaikki on jo kokeiltu ja seksiä harrastettu jo monta vuotta. Kyl siinä jotenkin on se idea avioliitosta kadonnut mun mielestä.

[QUOTE="vieras";22503851]Kai nyt kihloihin voi menna kosimattakin.

Miksi voidaan asua avoliitossa 10v, mutta kihlaus olis sitten joku iso juttu?[/QUOTE]

No kun ei voi :D Kun kihlat tarkoittaa sitä, että kosintaan on suostuttu :stick: x)

Eri ihmisillä on eri tapoja enkä näe mitään vikaa siinä, että asuu 10v avoliitossa jos ei naimisiin halua, mutta siinä näen ongelman, että mennään kihloihin ilman mitään aikeita avioitua kun kihlat ovat määritelmältään lupaus avioliitosta :D

Eli mitä se kihlaus siis tarkoittaa sinulle? Jotain epämääräistä sitoutumisen astettako? Minkälaisia velvollisuuksia tai oikeuksia koet sen tuovan mukanaan? Muuttuko mikään?

Epämääräistä? Me ajatellaan niin että seurustelusta siirrytään kihlautumiseen ja kihlautumisesta mahdollisesti avioliittoon. Eli se kihlautuminen on yksi etappi matkalla avioliittoon ja yksi "sitoutumisen aste". Meidän mielestä kihloihin voi mennä vaikka ei suunnitella vielä avioliittoa. Eikä varmasti olla ainoita jotka ajattelee näin.

No kun ei voi :D Kun kihlat tarkoittaa sitä, että kosintaan on suostuttu :stick: x)

Eri ihmisillä on eri tapoja enkä näe mitään vikaa siinä, että asuu 10v avoliitossa jos ei naimisiin halua, mutta siinä näen ongelman, että mennään kihloihin ilman mitään aikeita avioitua kun kihlat ovat määritelmältään lupaus avioliitosta :D

Kuvailisitko sitä ongelmaa muutamin sanoin?

Avoliitto on paljon suurempi juttu kuin kihlautuminen ja silti avoliittoon hypätään miten helposti vaan.

Yhtälailla vois kysyä, että miksi muuttaa yhteen ilman kihlautumista?

No sehän on vaan sun ongelmas. Tietääkseni suomen laki ei näe asiassa mitään ongelmaa, vai täytyykö kaikkien kihlautuneiden kirjoittaa kirjallinen lupaus Suomen valtiolle naimisiinmenosta? ei. Se ongelma on vaan sun päässäs, mikä sekin toisaalta on ihan ok ja se ja sama mulle. :)

Kuvailisitko sitä ongelmaa muutamin sanoin?

On typerää käyttää kieltä väärin tuollatavalla. Keksisivät oman nimensä sille sitoutumiselle jos välttämättä jonkun väliasteen haluaa, joka ei liity mitenkään avioliittoon.

Kun kihlojen määritelmä on, niin sanakirjassa kun ilmeisesti Suomen laissakin :D että kihlat tarkoittavat lupausta avioliitosta, niin kihloja ei todellakaan ole ilman lupausta avioliitosta. Miksei sit muuten vaan voi ostaa kivoja sormuksia ja osoittaa toiselle rakkautta? Miks pitää käyttää ilmaisua joka tarkoittaa avioliittolupausta jos se ei sitä ole? :D

Ei tää mikään elämää suurempi ongelma mulle ole ;) mutta ei se estä mua pitämästä sitä lapsellisena jos joku näin tekee.

Vähän kun sanoisi olevansa naimisissa koska on vaihtanut pari sormusta ilman mitään oikeaa sopimusta sitoutumisesta :) Olishan se hämmentävää ja varmaan monen muunkin kun mun mielestä outoa väittää olevansa naimisissa vaikkei ole.

Ja mä näen ongelman siinä että lapsia tehdään tietentahtoen vaikka ei olla parisuhteessa. Sekin ongelma on taasen mun päässäni. Kaikilla meillä on ongelmia mitä ihan itse kehitellään päähämme. Typerää.

Yhteistyössä