Luunappi = ruumiillista kuritusta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sain pienestä asti luunappeja, ja ajoittain ei toiminut mutta pahempaa en silti kokenut. Miksi ihmiset eivät tajua että on kuritusta (normaalia) ja väkivaltaa, mutta katsotaan ihmeessä jatkoa sille miten ihmiskunta kehittyy näillä pehmeillä arvoilla, kun mikään ei ole sallittua paitsi nätti puhe.

• Tykkää
Reactions: Sanyo
Käsittämätöntä, että vielä on ihmisiä joiden mielestä väkivalta on sallittua kun sen kohde on lapsi. Ette te aikuisia menisi repimään hiuksista tai näpäyttämään kynsille tms. Ettekä sietäisi sitä, että joku tekisi samaa teille itsellenne.

Järki ja auktoriteetti loppuu siihen mistä väkivalta alkaa.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Empuuu
[QUOTE="vieras";26631905]Etkö osaa hoitaa tilanteita muuten kuin luunapeilla? lapses tottuu niihin luunappeihin ja ettepä enää keskustelulla selviä mistään

muistaapahan teini-iässä, kuinka sai luunappia kalloon[/QUOTE]

Just keskusteltiin eilen mieheni isän kanssa näistä asioista(hänen isänsä antoi kaikille lapsille risua kunnolla pikkujutuista) ja sen lisäksi opettajatkin saatto esim. haukkua paskaksi tms. ja karttakeppiäkin joku sai.

Yks opettaja oli jopa potkint lihavaa poikaa takapuoleen kun tää on niin laiska.

Kaikki tämä on ollut väärin... Mutta mulla kuitenkin herää yks kysymys miksi nää nykyiset sanotaan 50-100vuotiaat jotka on kohdanneet paljon kaameempaa ku luunäpit niin miksi he ei oo uutisissa niitä jotka tekee karmeita asioita?

kaikki noi ampuajtkin on nk.pullamössösukupolvea... eli ei niin traumatisoituja kuin vanhempi väki, mutta siltikin vanhempi väki ei tee tommosia.

Tiedän paljon ihmisiä jotka pn eläneet lapsuutensa sota-aikaan... ja ihan järkeviä fiksuja ihmisiä hekin on. (varmaan on niitäkin jotka menetti mielenterveytensä, mutta mä en oo sellaseen sota-ajan lapseen törmännyt).

Eli vaikka aloittajan tapaus on ihan uskomaton, ei 1,5v edes ymmärrä mitään. Enkä kananta tuollaista toimintaa vanhemmillekkaan lapsille, Niin silti herää kysymys miksi nää jotka sai kunnolla piiskaa koko lapuutensa(pikkujutuistakin) miksi he ei oo mielipuolia? (koska nykyajatusten mukaan heidän kuuluisi olla vähintään masentuneita).

Käsittämätöntä, että vielä on ihmisiä joiden mielestä väkivalta on sallittua kun sen kohde on lapsi. Ette te aikuisia menisi repimään hiuksista tai näpäyttämään kynsille tms. Ettekä sietäisi sitä, että joku tekisi samaa teille itsellenne.

Järki ja auktoriteetti loppuu siihen mistä väkivalta alkaa.

Totta. Mutta ootko ajatellut sitä että aikuiset osaa yleensä käyttäytyä?

Ja jos joku aikuinen toimis sillä tavalla että löis aina nyrkillä kun suuttuu tms niin häkkiinhän se joutus, mutta sitä lasta ei voi laittaa vankilaan vaikka hän murtais raivoissaan nenän vanhemmaltaan.

KUvitellaan nyt tilanne jossa on kyse vaikka 9vuotiaasta aina haastavasta lapsesta, joka ei uskois että ei saa kiusata sisaruksiaan, oot kokeillut kaikki kasvatsneuvot ja mistään ei oo ollut mitään hyötyä(eikä yhelläkään amamttiauttajalla ole ollut antaa keinoa millä lapsen käytös muuttuu), lapsi on kiusannut ja satuttanut muita lapsia vuosia, ei kykene noudattamaan mitään sääntöjä. Lyö sua kun pitäs lähtee ulkoolta sisälle. härnää, ärsyttää, uhmaa jatkuvasti.

Jos esim. tuollaisessa tilanteessa vanhempi päätyisi antamaan luunäpin, olisitko sitä mieltä että syytteeseen vanhempi vaan?

MÄ en olis koska ymmärtäisin kuinka helvetin väsyttävää tollanen ois.

Vaikka vastustankin väkivaltaa viimeiseen asti

• Tykkää
[QUOTE="nipsukka";26632988]Totta. Mutta ootko ajatellut sitä että aikuiset osaa yleensä käyttäytyä?

Ja jos joku aikuinen toimis sillä tavalla että löis aina nyrkillä kun suuttuu tms niin häkkiinhän se joutus, mutta sitä lasta ei voi laittaa vankilaan vaikka hän murtais raivoissaan nenän vanhemmaltaan.

KUvitellaan nyt tilanne jossa on kyse vaikka 9vuotiaasta aina haastavasta lapsesta, joka ei uskois että ei saa kiusata sisaruksiaan, oot kokeillut kaikki kasvatsneuvot ja mistään ei oo ollut mitään hyötyä(eikä yhelläkään amamttiauttajalla ole ollut antaa keinoa millä lapsen käytös muuttuu), lapsi on kiusannut ja satuttanut muita lapsia vuosia, ei kykene noudattamaan mitään sääntöjä. Lyö sua kun pitäs lähtee ulkoolta sisälle. härnää, ärsyttää, uhmaa jatkuvasti.

Jos esim. tuollaisessa tilanteessa vanhempi päätyisi antamaan luunäpin, olisitko sitä mieltä että syytteeseen vanhempi vaan?

MÄ en olis koska ymmärtäisin kuinka helvetin väsyttävää tollanen ois.

Vaikka vastustankin väkivaltaa viimeiseen asti[/QUOTE]

Et voi tosissasi perustella väkivaltaa sillä, että kohde on ärsyttävä. Tuolla logiikalla jokainen kapakkatappelu, grillijonopuukotus tms. mikä tahansa väkivalta on oikeutettua.

Kannattaa kasvattaa niitä lapsia ennen kuin niistä tulee tuollaisia mätkiviä muksuja. Tuollaisella toiminnalla lapsi ei opi muuta kuin sen, että lyöminen on ok jos ärsyttää. Ja kyllä, olen sitä mieltä, että lain mukainen rangaistus kuuluu sille joka käyttää väkivaltaa lapseen. Se on katsos laitonta, vaikka kuinka tekisi mieli mätkiä sitä rakkauden hedelmää, ja vaikka kuinka äitiyspäissään kuvittelee olevansa lain yläpuolella.

[QUOTE="vieras";26631837]Vittu minkälaisia kukkahattuja täällä oikein on. Jokusen vuoden päästä se teitin herran terttu potkii kartsalla mummoja päähän ja valittaa kun ei kotona ollut kuria niin en nyt sitten tiedä miten käyttäytyä.
Nyyh nyyh ja voi voi.[/QUOTE]

Ja se jota on pitänyt hakata, jotta tottelis niin hakkaakin vanhemmat. On se kumma, kun ei sit äiti enää saakkaan kuriin kun pojasta kasvaakin isompi ja sit tulee takasin samalla mitalla. Kun on oppinut, että äippäki sai haluamansa vähän huiskimalla ni kai sitä itekki voi sit vähän mutsia teilasta jos ei sana riitä. Ja vaikka sitä mummoa jos mummo sattuu vituttamaan..

Eiköhän se oo ihan mielen heikkoutta ja jossain vika jos ei auktoriteetti voi olla lapsillen ilman koskemista. Tietenki lapsi kyseenalaistaa, mutta aikuinen ei siinä tilanteessa sorru vahvemman "oikeuteen" ja anna luunappia vaan on henkisesti vahvempi tilanteessa ja malttaa mielensä eikä pimahda totaalisesti..

[QUOTE="jep";26634813]Ja se jota on pitänyt hakata, jotta tottelis niin hakkaakin vanhemmat. On se kumma, kun ei sit äiti enää saakkaan kuriin kun pojasta kasvaakin isompi ja sit tulee takasin samalla mitalla. Kun on oppinut, että äippäki sai haluamansa vähän huiskimalla ni kai sitä itekki voi sit vähän mutsia teilasta jos ei sana riitä. Ja vaikka sitä mummoa jos mummo sattuu vituttamaan..

Eiköhän se oo ihan mielen heikkoutta ja jossain vika jos ei auktoriteetti voi olla lapsillen ilman koskemista. Tietenki lapsi kyseenalaistaa, mutta aikuinen ei siinä tilanteessa sorru vahvemman "oikeuteen" ja anna luunappia vaan on henkisesti vahvempi tilanteessa ja malttaa mielensä eikä pimahda totaalisesti..[/QUOTE]
En tiedä tarkoititko niin, mutta tuo sana huiskimien minusta vaikuttaa enemmän hakkaamiselta ja minusta ainakin luunappi ja nyrkkien kanssa heiluminen on kaksi AIVAN eri asiaa. Mä en ymmärrä miksi hirveän moni alkaa aina näissä keskusteluissa vetämään jotain "no olisko susta kivaa jos sun mies HAKKAIS sua ". Pikkasen on eroa kyllä näissä.

Ikinä ei minun ole tarvinnut käyttää luunappia, enkä usko että tarvitseekaan. Olen käyttänyt jäähyjä, lelujen pois ottamista, herkutta jättämistä yms. ja näyttävät tuottavan toivottua tulosta. En kuitenkaan pidä luunappia tai hiuksista nipistämistä (en tarkoita tukistamista) kuitenkaan kovin suurena pahana JOS niitä käytetään todella harkiten. Esimerkiksi jotain kieltoa rikotaan toistuvasti ja on varoitettu, että luunappi tulee jos ei totella. Ymmärtämättömälle taaperolle, tai joka kiellon yhteydessä luunapin antamista en ymmärrä.

• Tykkää
[QUOTE="jep";26634813]Ja se jota on pitänyt hakata, jotta tottelis niin hakkaakin vanhemmat. On se kumma, kun ei sit äiti enää saakkaan kuriin kun pojasta kasvaakin isompi ja sit tulee takasin samalla mitalla. Kun on oppinut, että äippäki sai haluamansa vähän huiskimalla ni kai sitä itekki voi sit vähän mutsia teilasta jos ei sana riitä. Ja vaikka sitä mummoa jos mummo sattuu vituttamaan..

Eiköhän se oo ihan mielen heikkoutta ja jossain vika jos ei auktoriteetti voi olla lapsillen ilman koskemista. Tietenki lapsi kyseenalaistaa, mutta aikuinen ei siinä tilanteessa sorru vahvemman "oikeuteen" ja anna luunappia vaan on henkisesti vahvempi tilanteessa ja malttaa mielensä eikä pimahda totaalisesti..[/QUOTE]

idiootti. esimerkiksi mieheni isä ja hänen 7sisarustaan sai piiskaa vaikka olivat kilttejä lapsia(elivät siihen aikaan) ja arvaa mitä yksikään heistä ei isäänsä takasin ikinä lyönyt!!!

• Tykkää
ja veikkaan että eivät oo ainoat sen ikäiset jotka on piiskaa saanut.

helppo se on hidas tempoisten lasten vanhempana päteä(tai kenties jopa yhden lapsen vanhempana, ja lapsi on vauva).

MÄ en kuitenkaan ole sanonut että mä käytän väkivaltaa tai hyväksyn sen käyttöä... että turha tulal vittuilee.

ASia on kuitenkin niin että elämä ei ole niin musta-valkoista.

• Tykkää
[QUOTE="nipsukka";26635357]ja veikkaan että eivät oo ainoat sen ikäiset jotka on piiskaa saanut.

helppo se on hidas tempoisten lasten vanhempana päteä(tai kenties jopa yhden lapsen vanhempana, ja lapsi on vauva).

MÄ en kuitenkaan ole sanonut että mä käytän väkivaltaa tai hyväksyn sen käyttöä... että turha tulal vittuilee.

ASia on kuitenkin niin että elämä ei ole niin musta-valkoista.[/QUOTE]
Tämäpä. Hirveän moni alkaa pätemään tässä asiassa kun oma pikku enkeli ei koskaan tee mitään ääripäähän menevää, mut kannattais vähän avata silmiä ja tajuta et joillain enkeleillä on pirunsarvet välillä päässä sen sädekehän sijaan.

Sain itse lapsena luunappeja, tukkapöllyä ja koivunoksaa. Muistan että luunapit ja tukistuksetkaan ei tuntuneet oikeestaan miltään... ehkä mulla on niin kova pää. :D
Sen sijaan paljaalle pepulle piiskaamisen koin jotenkin tosi pahana, vaikka ei minua kovasti lyöty, mutta se oli muuten niin nöyryyttävää. :(

Yhteistyössä