Luovutetuilla munasoluilla raskautuneet

No niin, ultrassa oli kaikki oikein hyvin (sikäli kun tässä vaiheessa on mahdollista todeta) ja niptin tulokset tulee n. viikossa. Sikiö tosin vastasi koon puolesta jo viikkoja 11+5, mutta siitä ei kuulemma kannata olla huolissaan (toisin päin olisi).
Se mikä oli outoa, oli julkisen puolen seulan ajankohta, joka oli mulle laitettu jostain syystä vasta 2 viikon päähän. Soitin husille ja sain onneksi siirrettyä aikaisemmaksi.
Ihana uutinen! On tuo kyllä jännä paikka...

Tuli mieleen kun pohditte mahdollista törmäämistä, että varsinkin hoitojen aikana aika usein tuli mietittyä, olisiko klinikan hississä tms. ollutkin joku netistä tuttu. Jotenkin hauska ajatella, että olisi "tavannut" jonkun ihan oikeasti.
 
Ihana uutinen! On tuo kyllä jännä paikka...

Tuli mieleen kun pohditte mahdollista törmäämistä, että varsinkin hoitojen aikana aika usein tuli mietittyä, olisiko klinikan hississä tms. ollutkin joku netistä tuttu. Jotenkin hauska ajatella, että olisi "tavannut" jonkun ihan oikeasti.
Totta, mullakin käynyt usein tuo mielessä klinikalla käydessä. 😄
Just kävin omakannassa katsomassa tietoja viime käynnistä ja siellä oli ihanan positiivinen kirjaus ”UÄ:ssä viikkoja vastaava virkeäliikkeinen sikiö hyvässä lapsivedessä. Istukka siisti, pitkä suljettu kohdunkaulakanava.” 🥰 Nyt kun vielä tulis nipt- ja yhdistelmäseulan tulokset (ensi viikolla!), niin voisi huokaista helpotuksesta, ainakin hetkeksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Pompelis
Totta, mullakin käynyt usein tuo mielessä klinikalla käydessä.
Just kävin omakannassa katsomassa tietoja viime käynnistä ja siellä oli ihanan positiivinen kirjaus ”UÄ:ssä viikkoja vastaava virkeäliikkeinen sikiö hyvässä lapsivedessä. Istukka siisti, pitkä suljettu kohdunkaulakanava.” Nyt kun vielä tulis nipt- ja yhdistelmäseulan tulokset (ensi viikolla!), niin voisi huokaista helpotuksesta, ainakin hetkeksi.
Vähän eroa noissa kirjaamistavoissa. Mulla lukee rakenneultrasta "todettu normaalisti kasvanut ja kehittynyt sikiö". Hiukan lakonisempaa. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Adelieamanda
No niin, nipt-testin (laaja) tulokset tulikin jo tänään ja siinä tosiaan kaikki kunnossa, eli kromosomeissa ei poikkeavaa. Samoin mun veri- ja virtsaseulojen tulokset oli tulleet ja niissäkin kaikki niinkuin pitääkin. 🙂 Ainoa mistä tunnen lievää syyllisyyttä, on suhtautuminen lapsen sukupuoleen. Myönnän avoimesti toivoneeni (toista) tyttöä, mutta lapsi on siis poika. Esikoinen sanoi ihanasti jo ennen kun tiedettiin kumpi tulossa, että hänestä ”kumpikin (pikkuveli- tai sisko) olis yhtä kivoja.” Täytynee ottaa oppia tästä suhtautumisesta ja olla kiitollinen siitä, että kaikki vaikuttaa tällä hetkellä niin hyvältä. 💙
 
No niin, nipt-testin (laaja) tulokset tulikin jo tänään ja siinä tosiaan kaikki kunnossa, eli kromosomeissa ei poikkeavaa. Samoin mun veri- ja virtsaseulojen tulokset oli tulleet ja niissäkin kaikki niinkuin pitääkin. Ainoa mistä tunnen lievää syyllisyyttä, on suhtautuminen lapsen sukupuoleen. Myönnän avoimesti toivoneeni (toista) tyttöä, mutta lapsi on siis poika. Esikoinen sanoi ihanasti jo ennen kun tiedettiin kumpi tulossa, että hänestä ”kumpikin (pikkuveli- tai sisko) olis yhtä kivoja.” Täytynee ottaa oppia tästä suhtautumisesta ja olla kiitollinen siitä, että kaikki vaikuttaa tällä hetkellä niin hyvältä.
Hienoa, että kaikki kunnossa!
 
@Adelieamanda miten meni ultrassa tänään? Oliko muuten niin, että sinne pitää mennä virtsarakko tyhjänä?
Ultrassa meni oikein hyvin, virkeä pikkumies siellä temppuili ja esitteli itseään ikään kuin olisi tiennyt olevansa kuvattavana. 😁 Kaikki kunnossa siis ultrassa sekä veri- ja virtsanäytteiden tuloksissa. Kiitos kysymästä @Pompelis 💗
Virtsarakon tilanteesta ei ollut mitään puhetta, eli oletan ettei sillä ole merkitystä vatsanpeitteiden päältä ultratessa. Ainoa kerta kun mulle on sanottu että virtsarakon pitää olla täynnä, oli alkionsiirto (eikä se silloinkaan ollut kynnyskysymys, vaikka olin jännityksessä unohtanut koko asian ja käynyt vessassa juuri ennen toimenpidettä 😆).
 
  • Rakkaus
Reactions: MARIAL43
Ultrassa meni oikein hyvin, virkeä pikkumies siellä temppuili ja esitteli itseään ikään kuin olisi tiennyt olevansa kuvattavana. Kaikki kunnossa siis ultrassa sekä veri- ja virtsanäytteiden tuloksissa. Kiitos kysymästä @Pompelis
Virtsarakon tilanteesta ei ollut mitään puhetta, eli oletan ettei sillä ole merkitystä vatsanpeitteiden päältä ultratessa. Ainoa kerta kun mulle on sanottu että virtsarakon pitää olla täynnä, oli alkionsiirto (eikä se silloinkaan ollut kynnyskysymys, vaikka olin jännityksessä unohtanut koko asian ja käynyt vessassa juuri ennen toimenpidettä ).
Hyvä että kaikki kunnossa :) Miten mä muistelen, että terkkari olis sanonut jotain vessassa käymisestä. Ehkä muistan sitten väärin. Siinä tuli niin paljon asiaa...

Mulla vielä viikko ultraan. Olis kyllä kiva jo saada varmistus, että kohdussa on edelleen elämää. Tunne on, että kaikki hyvin, mutta kyllähän se silti vähän jännittää. Oon niin tottunut ettei mun kroppa toimi niin kuin muiden, että tuntuu aika ihmeelliseltä tämä.
 
Hyvä että kaikki kunnossa Miten mä muistelen, että terkkari olis sanonut jotain vessassa käymisestä. Ehkä muistan sitten väärin. Siinä tuli niin paljon asiaa...

Mulla vielä viikko ultraan. Olis kyllä kiva jo saada varmistus, että kohdussa on edelleen elämää. Tunne on, että kaikki hyvin, mutta kyllähän se silti vähän jännittää. Oon niin tottunut ettei mun kroppa toimi niin kuin muiden, että tuntuu aika ihmeelliseltä tämä.
Kyllä siellä varmasti on kaikki hyvin, mutta ymmärrän tuon tunteen. 💕Voithan sä koittaa aikaistaa ultraa? Mullakin se piti olla vasta ens viikolla, mutta sitten muistin, että on hiihtoloma ja ollaan reissussa.
 
Elina/-87
Kuinka pitkään olette käyttäneen tukilääkitystä raskauden aikana?

Ollaan julkisella hoidossa ja määräys oli käyttää rv 8 saakka.
Kysyin, että kuinka tämä lopetetaan, hiljalleen vai yhtäkkisesti? Sain hoitajalta neuvon keskustella asiasta varhaisultrassa lääkärin kanssa.

Kävin ultrassa tällä viikolla ja erikoistuva lääkäri konsultoi asiasta erikoislääkäriä. Saan kuulemma käyttää Cyclogestia koko ensimmäisen kolmanneksen ajan, jos haluan. Tästä ei kuulemma haittaa ole vaan enemmänkin hyötyä raskauden kanssa.

Luin kuitenkin nyt sisällysluetteloa Cyclogestista ja siellä oli huomautus, ettei ole varmaa aiheuttaako käyttö epämuodostumaa sukupuolielimissä. Nyt mietityttää, että mikä olisi viisainta. Jatkaa käyttöä vai lopetella nyt hiljalleen...?
 
Kuinka pitkään olette käyttäneen tukilääkitystä raskauden aikana?

Ollaan julkisella hoidossa ja määräys oli käyttää rv 8 saakka.
Kysyin, että kuinka tämä lopetetaan, hiljalleen vai yhtäkkisesti? Sain hoitajalta neuvon keskustella asiasta varhaisultrassa lääkärin kanssa.

Kävin ultrassa tällä viikolla ja erikoistuva lääkäri konsultoi asiasta erikoislääkäriä. Saan kuulemma käyttää Cyclogestia koko ensimmäisen kolmanneksen ajan, jos haluan. Tästä ei kuulemma haittaa ole vaan enemmänkin hyötyä raskauden kanssa.

Luin kuitenkin nyt sisällysluetteloa Cyclogestista ja siellä oli huomautus, ettei ole varmaa aiheuttaako käyttö epämuodostumaa sukupuolielimissä. Nyt mietityttää, että mikä olisi viisainta. Jatkaa käyttöä vai lopetella nyt hiljalleen...?
Mä oon myös julkisella ja käytin rv 10 saakka. Rv 9 aloin vähentämään lääkkeitä. Jenkeissä moni käyttää viikolle 12 Redditin mukaan.
 
Kaikki hyvin ekassa seulontaultrassa! Oli kyllä uskomatonta nähdä pienen ihmisen muodostuneen ja venyttelevän kun hänet herätettiin kesken unien.

Mulla ei oo muuten oireet helpottanut vaikka toinen kolmannes onkin alkanut. Ällö olo jatkuu, tänään oksensin kunnolla ekan kerran ja väsymys on edelleen valtaisa. Uutena jatkuvana oireena on nännien kipu ja polttava tunne kävellessä. Mitähän siihen keksisi... Laitoin tänään suojaksi pumpulia ja rasvaa ja tiukat urheilurintsikat, mutta silti polttaa.
 
Ihanaa @Pompelis että tuli hyviä uutisia!

Toi nännikipu on kyllä inhottavaa! Mulla oli samoihin aikoihin sitä, mutta helpotti onneksi pian - toivottavasti sullakin! En keksinyt siihen oikein mitään, täytyi vaan pitää sileitä rintsikoita ja välttää kaikkea, mikä voisi hinkata.
 
  • Rakkaus
Reactions: Pompelis
Ihanaa @Pompelis että tuli hyviä uutisia!

Toi nännikipu on kyllä inhottavaa! Mulla oli samoihin aikoihin sitä, mutta helpotti onneksi pian - toivottavasti sullakin! En keksinyt siihen oikein mitään, täytyi vaan pitää sileitä rintsikoita ja välttää kaikkea, mikä voisi hinkata.
Mitäs sinne kuuluu? Joko tunnet vaavin liikkeet? Ultraaja mua varoitteli just siitä mistä sä hermoilit aiemmin: vaikka joku sanoisi, että tuntee liikkeet ennen sitä rakenneultraa, niin kovin moni muu ei kuitenkaan vielä tunne ja jos istukka on tietyssä paikassa niin sitten ei varsinkaan. Pidän tämän mielessä siis.
 
Mitäs sinne kuuluu? Joko tunnet vaavin liikkeet? Ultraaja mua varoitteli just siitä mistä sä hermoilit aiemmin: vaikka joku sanoisi, että tuntee liikkeet ennen sitä rakenneultraa, niin kovin moni muu ei kuitenkaan vielä tunne ja jos istukka on tietyssä paikassa niin sitten ei varsinkaan. Pidän tämän mielessä siis.
Joo, kyllä mä nyt tunnen, mutta edelleen aika epäsäännöllisesti, mikä aiheuttaa toisinaan vähän panikointia. Mulla on nyt 23+0, ja monet väittää että voisi jo tuntea ulos päinkin, mutta ei kyllä todellakaan tunnu eikä näy.

Muuten menee ihan ok. Joskin olen yllättynyt siitä, että en mitenkään erityisen paljoa nauti siitä että olen raskaana. Ajattelin joskus, että olisin ihan onnessani, mutta kasvava maha ja tissit ja jatkuva hengästyminen ärsyttää. Eli pakko vaan suhtautua tähän sinä pakollisena pahana ilman toivottavasti tulevaa onnea.
 
Joo, kyllä mä nyt tunnen, mutta edelleen aika epäsäännöllisesti, mikä aiheuttaa toisinaan vähän panikointia. Mulla on nyt 23+0, ja monet väittää että voisi jo tuntea ulos päinkin, mutta ei kyllä todellakaan tunnu eikä näy.

Muuten menee ihan ok. Joskin olen yllättynyt siitä, että en mitenkään erityisen paljoa nauti siitä että olen raskaana. Ajattelin joskus, että olisin ihan onnessani, mutta kasvava maha ja tissit ja jatkuva hengästyminen ärsyttää. Eli pakko vaan suhtautua tähän sinä pakollisena pahana ilman toivottavasti tulevaa onnea.
Mulla sama ton raskaudesta nauttimisen kanssa: en todellakaan nauti. a) Henkinen jännitys onko kaikki hyvin b) en saa nukuttua c) yleisesti vähän heikko olo koko ajan ja nyt en voi kävellä kun tissejä polttaa d) kaipaan sushia. Olispa jo elokuu!
 
Mulla sama ton raskaudesta nauttimisen kanssa: en todellakaan nauti. a) Henkinen jännitys onko kaikki hyvin b) en saa nukuttua c) yleisesti vähän heikko olo koko ajan ja nyt en voi kävellä kun tissejä polttaa d) kaipaan sushia. Olispa jo elokuu!
Mun suunnitelma kesälle on riesling laiturin nokassa ja myös sushi! Sit aina välillä yritän muistutella itseäni, että todennäköisesti suunnitelmiin liittyy myös vauvan hoito. :LOL:
 
Mun suunnitelma kesälle on riesling laiturin nokassa ja myös sushi! Sit aina välillä yritän muistutella itseäni, että todennäköisesti suunnitelmiin liittyy myös vauvan hoito.
Mulla sama unelma :D !

Lisäisin myös edelliseen viestiini, että olen tietysti sanoin kuvaamattoman onnellinen siitä, että vauva on tulossa ja oireet nyt vaan kuuluu tähän prosessiin ja kestän ne hymyssä suin.
 
  • Tykkää
Reactions: Florie
Mulla sama unelma !

Lisäisin myös edelliseen viestiini, että olen tietysti sanoin kuvaamattoman onnellinen siitä, että vauva on tulossa ja oireet nyt vaan kuuluu tähän prosessiin ja kestän ne hymyssä suin.
Juu totta kai näin! Ja mulle kyllä henkisesti sopii tää siis silleen että luultavasti hormonien takia oon yllättävän tasapainoinen. Mutta on sitä tosiaan fyysisesti parempiakin aikoja ollut.
 
  • Tykkää
Reactions: Pompelis
Kaikki hyvin ekassa seulontaultrassa! Oli kyllä uskomatonta nähdä pienen ihmisen muodostuneen ja venyttelevän kun hänet herätettiin kesken unien.

Mulla ei oo muuten oireet helpottanut vaikka toinen kolmannes onkin alkanut. Ällö olo jatkuu, tänään oksensin kunnolla ekan kerran ja väsymys on edelleen valtaisa. Uutena jatkuvana oireena on nännien kipu ja polttava tunne kävellessä. Mitähän siihen keksisi... Laitoin tänään suojaksi pumpulia ja rasvaa ja tiukat urheilurintsikat, mutta silti polttaa.
Ihanaa! @Pompelis 💗 Just mietin tänään että mitenköhän sulla sujui siellä. 🥰 Jännä juttu toi nännikipu, siis kun mulla on itsellä rintojen pingotus vähentynyt.. 🤔 Sushista tuli mieleen, että olen varmaan kauhea, mutta ehkä kehtaan myöntää: syön sushia edelleen (söin myös esikoisen raskausaikana) n. kerran viikossa (tosin vain sushibar&wine kasvisvaihtoehtoja, jotka sopii kuulemma raskaana oleville). Itseäni ottaa just nyt aivan suunnattomasti päähän se, että jouduin ostamaan hiihtolomareissua varten uudet lasketteluhousut, -takin ja murtsikkavermeet, koska vanhat kiristi vatsan kohdalta liikaa. 😂😂😂 En tykkää muutenkaan yhtään tästä vaiheesta, kun maha ei vielä kunnolla näy, vaan näyttää pelkästään siltä että olen vähän lihonut. 🙃 Kevättä ja kunnon raskausvatsaa odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä