Luovutetuilla munasoluilla raskautuneet

Tyroksiini on ollut käytössä siitä lähtien kun heinäkuussa huomattiin, että TSH-arvo oli pompsahtanut ilmeisesti raskauksien takia.
Mikä sun TSH oli kun aloitit lääkityksen? Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun olen näitä kilpirauhasjuttuja jonkin verran hyvältä ystävältä (endokrinologi) kuullut ja jonkin verran myös työn puolesta (vähän eri kontekstissa) seuraillut. 🙂
 
Oliko sun TSH silloin yli 4 kun aloitit lääkityksen? Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun olen näitä kilpirauhasjuttuja jonkin verran hyvältä ystävältä (endokrinologi) kuullut ja jonkin verran myös työn puolesta (vähän eri kontekstissa) seuraillut.
Ei ollut... se oli muistaakseni 3.6. Mutta nyt kesken tyroksiinilääkityksen oli arvo aivan yllättäen noussut yli neljään ja siksi siis tää toistaiseksi menestyksekäs siirto jouduttiin siirtämään kuukaudella ja lääkitystä nostettiin yhdellä tabletilla päivässä. Oon ymmärtänyt, että raskaana ollessa ton arvon tulisi olla alle 2.5.
 
Ei ollut... se oli muistaakseni 3.6. Mutta nyt kesken tyroksiinilääkityksen oli arvo aivan yllättäen noussut yli neljään ja siksi siis tää toistaiseksi menestyksekäs siirto jouduttiin siirtämään kuukaudella ja lääkitystä nostettiin yhdellä tabletilla päivässä. Oon ymmärtänyt, että raskaana ollessa ton arvon tulisi olla alle 2.5.
Ok. Aika hurjaa tuo miten yhtäkkiä nousi niin korkealle, varmasti lääkitys ihan paikallaan siis. 🙂
Mulla oli kans laskenut TSH 0,3:n, mikä kuulemma on vielä ihan normaalia (alkuraskaudessa TSH kuulemma yleensä laskee) ilman tyroksiinilääkitystä. Tyroksiinia käytettäessä taas noin matala arvo kuulemma voisi viitata siihen, että annostusta pitää vähentää.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pompelis
Ok. Aika hurjaa tuo miten yhtäkkiä nousi niin korkealle, varmasti lääkitys ihan paikallaan siis.
Mulla oli kans laskenut TSH 0,3:n, mikä kuulemma on vielä ihan normaalia (alkuraskaudessa TSH kuulemma yleensä laskee) ilman tyroksiinilääkitystä. Tyroksiinia käytettäessä taas noin matala arvo kuulemma voisi viitata siihen, että annostusta pitää vähentää.
Niinpä, mietin samaa että riittäisikö nyt kuitenkin 1 tabletti per päivä. Soittaakohan kukaan näistä tuloksista edes.... Ihme miten tää arvo heiluu näin!
 
Niinpä, mietin samaa että riittäisikö nyt kuitenkin 1 tabletti per päivä. Soittaakohan kukaan näistä tuloksista edes.... Ihme miten tää arvo heiluu näin!
Ymmärrän täysin sun huolen! Kun sehän ei myöskään ole sikiön (eikä äidin) kannalta hyvä, jos arvo tippuu liian alas. Mitattiinko sulla muuten T4 myös? Käy ihmeessä tarkistuttamassa arvo uudelleen lähiaikoina. 🙂
 
Ymmärrän täysin sun huolen! Kun sehän ei myöskään ole sikiön (eikä äidin) kannalta hyvä, jos arvo tippuu liian alas. Mitattiinko sulla muuten T4 myös? Käy ihmeessä tarkistuttamassa arvo uudelleen lähiaikoina.
Joku toinen kilpirauhastesti oli otettu ja se oli normaali. Olisko se sit ollut toi T4... Neljän viikon päästä on viimeistään uudet testit tästä.
 
Maisaan oli tullut viesti, että raskaana olevilla TSH-viitearvot on 0,1-2,5 eli mun arvo meneekin sitten tohon väliin...

Eikös sulla ole @Adelieamanda ihan kohta jo se toinen ultra? Millä mielellä oot menossa sinne?

Mulla on vielä "pitkä" parin viikon odotus siihen, mutta tällä hetkellä tuntuu, että kaikki on hyvin. Tosin silti joka vessassa käynnillä hieman pelkään sitä näkyä, että paperiin jäisi verta. Niin ei oo käynyt sen jälkeen ku Luget loppui. Näin untakin pari yötä sitten, että paperissa oli sellaista haaleahuntuista keskenmenoverta.
 
  • Tykkää
Reactions: Adelieamanda
Maisaan oli tullut viesti, että raskaana olevilla TSH-viitearvot on 0,1-2,5 eli mun arvo meneekin sitten tohon väliin...

Eikös sulla ole @Adelieamanda ihan kohta jo se toinen ultra? Millä mielellä oot menossa sinne?

Mulla on vielä "pitkä" parin viikon odotus siihen, mutta tällä hetkellä tuntuu, että kaikki on hyvin. Tosin silti joka vessassa käynnillä hieman pelkään sitä näkyä, että paperiin jäisi verta. Niin ei oo käynyt sen jälkeen ku Luget loppui. Näin untakin pari yötä sitten, että paperissa oli sellaista haaleahuntuista keskenmenoverta.
Tuo on inhottava uni, näin sitä varsinkin alkuraskaudessa vähän väliä. Ja usein oli vielä niin realistinen että herätessä ei ollut heti ihan varma, oliko se totta vai ei.
 
Tuo on inhottava uni, näin sitä varsinkin alkuraskaudessa vähän väliä. Ja usein oli vielä niin realistinen että herätessä ei ollut heti ihan varma, oliko se totta vai ei.
Niinpä, oli ihan todentuntuinen. Olo oli helpottunut kun tajusin ettei kuitenkaan ole totta. Ihme kyllä se on ainut uni mitä oon nyt nähnyt liittyen koko raskauteen kun yleensä monet tapahtumat nousee mun unissa esiin alitajunnasta.
 
Maisaan oli tullut viesti, että raskaana olevilla TSH-viitearvot on 0,1-2,5 eli mun arvo meneekin sitten tohon väliin...

Eikös sulla ole @Adelieamanda ihan kohta jo se toinen ultra? Millä mielellä oot menossa sinne?

Mulla on vielä "pitkä" parin viikon odotus siihen, mutta tällä hetkellä tuntuu, että kaikki on hyvin. Tosin silti joka vessassa käynnillä hieman pelkään sitä näkyä, että paperiin jäisi verta. Niin ei oo käynyt sen jälkeen ku Luget loppui. Näin untakin pari yötä sitten, että paperissa oli sellaista haaleahuntuista keskenmenoverta.
Mulla on huomenna nipt-testi&ultra, ihan hyvillä mielin menossa, vaikka nyt onkin pari viikkoa tuntunut siltä, että olenkohan sittenkään raskaana (maha ei ole kasvanut, ei väsytä, eikä mitään paikkaa kolota 😆). Toivottavasti huomenna ultrassa saan konkreettisen muistutuksen siitä, että kyllä siellä joku kasvaa... tulen tänne raportoimaan heti kun pääsen kotiin! 🙂
 
  • Rakkaus
Reactions: Pompelis
vierailija
Tuosta edellisestä viestistä tuli mieleen, että miten te luovutetuilla munasoluilla raskaaksi tulleet toimisitte, mikäli NIPT-testi tai muut seulonnat antaisivat vahvan tuloksen esim. Downin syndroomaan? Entä sukupuolikromosomipoikkeamiin? Tuntuisiko päätös erilaiselta, kuin jos kyseessä olisi omasta solusta alkanut raskaus?

Toivottavasti kukaan ei pahastu kysymyksestä! :) Oman raskauden myötä mielipiteeni seulonnoista ovat muuttuneet melkoisesti. Toki myös osittain iän takia, kun tulevaisuus ei tunnu enää ihan niin pitkältä ja mahdollisuuksia täynnä olevalta...
 
Tuosta edellisestä viestistä tuli mieleen, että miten te luovutetuilla munasoluilla raskaaksi tulleet toimisitte, mikäli NIPT-testi tai muut seulonnat antaisivat vahvan tuloksen esim. Downin syndroomaan? Entä sukupuolikromosomipoikkeamiin? Tuntuisiko päätös erilaiselta, kuin jos kyseessä olisi omasta solusta alkanut raskaus?

Toivottavasti kukaan ei pahastu kysymyksestä! Oman raskauden myötä mielipiteeni seulonnoista ovat muuttuneet melkoisesti. Toki myös osittain iän takia, kun tulevaisuus ei tunnu enää ihan niin pitkältä ja mahdollisuuksia täynnä olevalta...
En koe tätä raskautta luovutetulla munasolulla yhtään erilaiseksi, kuin omalla munasolulla alkanut raskaus oli ja myös tunteet tätä ihmisen alkua kohtaan ovat samanlaisia, eli varmasti tuo kuvailemasi tilanne olisi ihan yhtä raskas nyt, kuin se olisi ollut omasta munasolusta alkunsa saaneen lapsen kohdalla. En pahastunut kysymyksestä, mutta en ehkä ihan ymmärtänyt sen pointtia.
 
  • Tykkää
Reactions: Pompelis
No niin, ultrassa oli kaikki oikein hyvin (sikäli kun tässä vaiheessa on mahdollista todeta) ja niptin tulokset tulee n. viikossa. 🙂 Sikiö tosin vastasi koon puolesta jo viikkoja 11+5, mutta siitä ei kuulemma kannata olla huolissaan (toisin päin olisi).
Se mikä oli outoa, oli julkisen puolen seulan ajankohta, joka oli mulle laitettu jostain syystä vasta 2 viikon päähän. Soitin husille ja sain onneksi siirrettyä aikaisemmaksi. 🙂
 
No niin, ultrassa oli kaikki oikein hyvin (sikäli kun tässä vaiheessa on mahdollista todeta) ja niptin tulokset tulee n. viikossa. Sikiö tosin vastasi koon puolesta jo viikkoja 11+5, mutta siitä ei kuulemma kannata olla huolissaan (toisin päin olisi).
Se mikä oli outoa, oli julkisen puolen seulan ajankohta, joka oli mulle laitettu jostain syystä vasta 2 viikon päähän. Soitin husille ja sain onneksi siirrettyä aikaisemmaksi.
Onnea, hieno uutinen <3 ! Oliko tää ultra siis siellä sun omalla klinikalla?
 
  • Rakkaus
Reactions: Adelieamanda

Yhteistyössä