No onpas täällä taas ollut vipinää! Mulla työvipinät pitäneet kiireisenä, joten palstailu jäänyt vähemmälle.
Persika onnea ja ihanuutta vauva-arkeen! :flower:
Tervetuloa uudet, ihanaa kun plussia ja loistavan hyviä ultra-uutisia satelee!
Aniraz, onnea pojasta! Meillä oli rakenneultra viime viikolla, kaikki hyvin ja myös tänne poika tulossa. :heart: Oli sen verran selkeä tapaus, että hoksasin itse jo paljon ennen kuin kätilö ehti mitään sanoakaan.
Lempiviola tsemppiä rakenneultran odotteluun! Mulle masuasukista tuli jälleen kerran todellisemman tuntuinen kun näki että kaikki on hyvin ja sai tietää sukupuolen. Näin siitä huolimatta että jo parin-kolmen viikon ajan liikkeet ovat tuntuneet selvästi ja jonkin aikaa tuntuneet masun päältäkin. On se vaan aina huojentava tunne kun huomaa pikkukaverin jumppailevan.
Iitu toivottavasti töissä kertominen sujuu hyvin, itse jännitin sitä myös melkoisesti... Meillä onneksi pomo suhtautui hienosti, ei ole kantautunut mitään sammakoita minun korviini.
Kertomisista on ollut keskustelua - en ollut hoksannutkaan miettiä sukupuolta tuosta taustasta kertomisen näkökulmasta. Voi olla juuri niin kuin täällä pohdiskeltiin, että ehkä tytöiltä irtoaa enemmän draamaa tämän tiimoilta sitten tulevaisuudessa. Me ollaan joka tapauksessa ajateltu, että kerrotaan lapselle heti alusta asti lahjasolutaustasta. Jostain muuten kuulin (olisko peräti ollut se n. vuoden takainen lahjasoluneuvonta, josta kumpusi jotain takaumia) että kannattaa miettiä myös sanavalintoja mitä lapselle/sukulaisille kertoessa käyttää; puhuuko solujen luovuttajasta (vrt. luovuttaja > luuseri?!) vai lahjoittajasta (positiivinen mielleyhtymä). Lähipiirillä on tiedossa että meillä on hoitojen alusta asti ollut lahjoitetut simpat käytössä, ja kun selvisi että lahjoitetut munasolut ovat meille myöskin enemmän kuin tarpeen, kerroin tilanteesta hoidoista tietäville ystäville. Kaikki kuitenkin kannustivat vielä kokeilemaan omilla, ja kun sitten tärppäsi niin en ole sen kummemmin spesifioinut onnistuiko omilla vai lahjamuniksilla. Oma äitini kysyi suoraan kun kerrottiin raskaudesta onko munasolut omia (mistä lie saanut tämän kysymyksen päähänsä, kun ei oltu kerrottu vanhemmille hoidoista lainkaan!) ja olen ajatellut että jos joku lähipiiristä kysyy suoraan niin sitten kerrotaan kuinka asia on.
Kiloista ja turvotuksesta; mulle kertynyt tähän mennessä 8 lisäkiloa, vähän hirvittää mihin lukemiin päädytään. Toisaalta en ole tästä viitsinyt stressata ja nyt on vihdoin muutama viikko oltu ilman kuvotusta, joten on voinut palata syömään nälän eikä pahanolontorjunnan mukaan. Jalkojen turvotus ilmaantui toissa viikolla, mutta tajusin etten ollut juonut tarpeeksi. Turvotus ei onneksi vielä tullut jäädäkseen, runsas veden juonti (mulla on vesipullo koko ajan käsillä ja sitä menee n. 2,5l päivässä) ja liikkuminen (koiran kanssa kävelylenkkeilyä päivittäin) ovat auttaneet. Pitkät työpäivät päätteen ääressä taasen selkeästi edistävät turvotusta. Ensi viikolla (taas) neuvolaan, katsotaan tuleeko noottia painosta ja lähettävätkö sokerirasitustestiin...
Urheilut ovat jääneet hävettävän vähälle noita koiralenkkejä lukuunottamatta, yritän tsempata tällä alueella ja kokeilla pyöräilyä nyt kun kelit ovat lämmenneet.
Ihanaa keväistä viikkoa kaikille!
Tt 21+3