Luovutettu munasoluhoito

... tänään olisi hyvä tekosyy vähän herkutella :)

Riinalle lohtuhalaus keskenmenon vuoksi. Voimia suruun! Toivottavasti PAS toisi teille pikkusisaruksen. Onneksi teidän ei koko rumbaa tarvitse alkaa alusta.

Pietarin AVAsta saatiin hyvät uutiset, kiitos teille peukutuksista! Muutaman vaihtoehtoisen luovuttajan tiedot (ei valokuvaa) saamme pikapuoliin, joista saamme valita mieleisen ja siirto olisi pääsiäisen aikaan. Lääkäri oli oikein ystävällinen. Oli myös mukava huomata, että käyttävät hyväksi koululääketieteen ulkopuolisiakin avuja. Minulle suositeltiin foolihappoa, e-vitamiinia ja kaliumjodidia heti alettavaksi (vahvistavat olosuhteita raskautumiselle) ja 75mg aspirinia lähempänä siirtoa, että kohdun hiussuonissa veri kulkisi vikkelästi (Hb:ni on 140). Seuraavaan käyntiin täytyy varata neljä päivää, vaikka sperma jo pakastettiinkin odottamaan - jos munasolut ottavat kasvussaan loppukirin, täytyy olla paikalla valmiina.

Bea toivottavasti teillä on vähän väljyyttä aikataulussanne, meidän menomatkalla juna oli lähes tunnin myöhässä. Ja oikein paljon onnea matkaan!

Sperman pakastuksesta vielä. Jos tarkoitus on tehdä icsi, eikä ivf pakastaminen on ok. Mutta jos vaihtoehtona on ivf (siittiöitä tarpeeksi ja liikkuvatkin), silloin ei spermaa voi pakastaa, koska pikkukavereiden liikuntakyky häviää pakastuksessa, mutta sukusoluominaisuudet säilyvät.

Suvituuli meidän kohdalla ei ole ollut monitumaisuutta eikä endoa, mutta ikää kylläkin, täytän keväällä 44.

Kaikille palstalaisille mukavan viikon toivotukset!
Oikein paljon onnea matkaan kaikille, joilla alkionsiirto alkaa lähetä.
Ja toivottavasti puhelimet pärisee mahdollisimman pian heille, kenelle luovuttajaa nyt etsitään. :wave:
 
sellainen kommentti sperman pakastamiseen, että meillä tehtiin väestöliitossa 2 ivf:ää ja sperma oli pakastettu molemmilla kerroilla. näissä hoidoissa myös plussasin molemmissa. meille ainakin sanottiin, että tutkivat onko sperma pakastamiskelpoista, muuten eivät olisi ryhtyneet hommaan. se hoito mikä tehtiin tuoreella spermalla ei tuottanut plussaa.
 
pakastamisesta vielä

Ymmärsinköhän väärin lääkärin puheet, kun hän ehdotti, että ivf olisi kohdallamme mahdollinen, jos olisi tuoretta spermaa käytössä. Ja jos taas pakastettua käytetään, hoito on sitten icsi... ehkä osa oikein hyvälaatuisista siittiöistä sitten kestää pakastuksen. Ja ehkä eri maissa on eri käytännöt, kuten lääkäreiden ja klinikoiden välillä Suomenkin sisälläkin.

 
niin ehkä pakastaminen heikentää spermaa ja icsi on siinä tapauksessa varmempi juttu. nyt muistelen, että toisessa hoidossa he puhuivat ensin icsistä ja sitten kuitenkin olivat tehneet ivf:n kun "aineet" olivat siihen kuitenkin riittävän hyvät. väestöliitossa halusivat ekan pakastamisen jälkeen varmistaa tilanteen ja tekivät koesulatuksen. varmaan käytännöt vaihtelevat eri paikoissa kuten kirjoitit. hyvä juttu, että on tällainen pakkasmahdollisuus niin se tekee hoidon hieman yksinkertaisemmaksi, onnea vaan teille hoitoon.
 
Hei !

Mitä ilmeisimmin en omilla soluilla (monitumaisuus) tule ikinä vauvaa saamaan, joten ainoana vaihtoehtona on lahjasoluhoito. Kertokaa kokemuksia Pietarin ja Riian Avasta ja muistakin klinikoista! Montako lahjasolua saa, mitä maksaa, mitä lääkitystä käytetään jne, olen ihan noviisi eli kaikki tieto on kullanarvoista.

suvituuli-68, paha ja levinnyt endo, eka ivf tuotti monitumaisuutta
 
kaikille. Tässä ennen töihin lähtöä ajattelin ehtiä muutaman lauseen raapustaa. Nukavaa oli Hillevi kuulla, että pietarissa meni kaikki hyvin. Mietin myös, että jokohan Bea on kyytiläiset tai kyytiläisen mukaansa saanut??

Kovasti mietin tota pakastus asiaa, koska meillä asia pian edessä. Eilen tuli soitto. että hoitoviikko siirtyy viikolla aikaisemmaksi eli pääsiäistä edeltävä viikko. Vaikea olla pois töistä neljää päivää, joten tänään otan asiasta selvää, josko kävisimme jättämässä sperman pakkaseen. Mitään riskiä ei sulatuksen kanssa kuitenkaan tahdota ottaa.

Mukavaa työpäivää ja tsemppiä kaikille hoitoihin ja niihin odottaville.Terv. VEKARA :p
 
Vekara, pakastetulla spermalla on varmasti mahdollista icsi-hoito, Riikassa ja Pietarissa se on noin 1000 e kalliimpi kuin IVF. Ainakin Pietarin klinikalle tuore sperma täytyy toimittaa sinä päivänä kun munasolut punktioidaan luovuttajalta ja alkion/alkioiden istutus on sitten mielellään 5 päivää sen jälkeen - tai miten jakautuminen etenee. Hyvät tulokset Pietarissa perustuvat osittain tähän, että alkioita kasvatetaan pidempään ennen istutusta.

Suvituuli, Pietarin AVAn käytännöistä. Lahjasolujen määrä riippuu siitä, miten luovuttajalta niitä kyseisellä hoitokerralla saadaan, mutta kaikki munasolut annetaan yhdelle parille. Lääkitys riippuu vastaanottajan terveystilanteesta jne, mutta kuukautiskierto täytyy saada samaan rytmiin luovuttajan kanssa (ehkäisypillerit joiksikin viikoiksi), mahdollisesti jarrupiikki oman munasolutuotannon hillitsemiseen ja jokin aika ennen siirtoa kohdun limakalvoa kasvattava hormonihoito. Hinnat ja paljon tietoa löydät heidän kotisivuiltaan http://www.avapeter.com/ mutta yhden hoidon hinta luovutetuilla munasoluilla on minimissä noin 5600 - 6600 e + lääkkeet, matkat ja viisumit jne. Luovuttajaa ei tarvitse odottaa kuin pari viikkoa.

Tsemppiä kaikille hoitoihin ja niiden suunnitteluun, pitkää pinnaa odotteleville!
 
Ketkä olette olleet hoidossa luovutetuilla munasoluilla, onko teille määrätty yksi pistos lääkettä, jonka vaikuttava aine on leuproreliini, lääkkeen nimi voi olla esim. Procren tai Enanton?

Minulle tällainen määrättiin, mutta luin käyttötarkoitusta ja sitä määrätään naisilla endometrioosin hoitoon ja pienentämään kohdun lihaskasvaimia eli myoomia. Minulla ei ole koskaan havaittu kumpaakaan... ja pistoksen hinta on 192 e... en haluaisi "varmuuden vuoksi" tällaista myrkkyä ottaa.
 
ja muu poppoo!! HILLEVI, lääke ihan ok. Pistän myös procrenin 13.2. Tarkoituksena saattaa munasarjat lepotilaan. 25.2 ultra, jonka jälkeen aloitan kohdun limakalvon kasvatuksen. Aloitan lugestronin 26.2 kasvattamaan kohdun limakalvoa. Ultra jälleen 6.3 ja siirto 20.3. Meillä taitaa aikataulu olla melko sama. Miten asiat sinulla menee? T. VEKARA :whistle:
 
Aika samoihin menee, mutta sinulla muutaman päivän etumatka ;-)
Minulla procren 26.2. ultra 1-7.3. jonka jälkeen progynova kai vaihdevuosioireiden ehkäisyyn, joita procren usein aiheuttaa, toinen ultra 2-14.3., limakalvon kasvatus 20.3. alkaen, alkion siirto todennäköisesti 24.3., mutta varmasti välillä 22-26/3. Varoaika on siksi, että alkiot ehtivät varmasti viiden päivän vanhoiksi.

Sain tänään tiedot luovuttajasta, 25v yhden lapsen kotiäiti, hiusten ja silmien väri samat kuin minulla. Hän on 10 cm lyhyempi, mutta erityistoiveeni musikaalisuudestakin täyttyvät. Liikuttavaa, nyt tuntuu että ehkä sittenkin saatamme saada oman käärön...

Oletko Vekara ja muutkin kenellä ajankohtaista päättäneet siirrosta yksi vai kaksi alkiota siirrettäväksi, jos enemmän kuin yksi on saatavilla?

Positiivista mieltä kaikille!
 
Mukava oli kuulla, että saitte tiedot luovuttajasta. Meillä 29v. myöskin yhden lapsen äiti. Hiusten väri sama kun minulla, silmät eivät, pituus kolme senttiä lyhyempi kun minä.

Mainitsemasi Progynova, jonka aloitat heti ensimmäisen ultran jälkeen, on juuri limakalvon kasvatusta varten. Minulla alkaa myös sama lääke (nimi vain on toinen, Lugestron) heti ensimmäisen ultran jälkeen seuraavana päivänä.

Mitä tarkoitit, että alkiot ehtivät varmasti viiden päivän vanhoiksi? Riikassa on käytäntönä siirtää kolmantena päivänä punktiosta ja luulen, että se on aika yleistä myös muilla klinikoilla. Tehdäänkö sinulle kenties alkioiden pitkä viljely? Ja alkioiden määrästä kun kysyit, niin yhden aiomme tuoresiirrossa siirtää, passissa olemme siirtäneet kahta. Monta meinaatte itse siirtää??

Mitäs meidän muulle jengille kuuluu?? Joko Bea olet kotiutumassa reissusta? Entä mitä mietiskelee meidän ensimmäiset hoitoon lähtijät, Klaara ja Enkelitytön äiti? Missä vaiheessa asiat rullaa, onko teillä tietoa luovuttajasta?

Terv. VEKARA :p
 
Heipä hei täältäkin kaikille vaan =)

Tänään tuli soitto meidän hoitajalta.. heti aamusta soitti.. kertoi että meillä olisi mahdollisuus päästä hoitoihin maaliskuussa =) =) Olin niin yllättynyt.. en osannut yhtään odottaa että tuollainen puhelu tulisi näinkin pian sitten! En tosin tiedä ollaanko toinen saaja vai ensimmäisiä.. viimeksi kun se soitto tuli niin sanottiin kyllä heti, että me oltais toinen pari.. nyt ei sanottu.. enkä hoksannu kysästäkkään.. no eipä sen niin väliä..

Nyt on kuitenkin paljon positiivisempi mieli! Hoitaja palaa asiaan ensi viikolla kun juttelee lääkärimme kanssa, että milloin aloitan progynovan ja millaisilla annoksilla.. Siirtoa meille suunnitellaan viikolle 11 =) Täytyy vaan toivoa että olisimme se ensimmäinen pari tai että soluja tulisi paljon.. niin että riittäisi kahdelle parille.. joka tapauksessa...

:)
 
kirjoitin väärin. Progynovaa vastaava lääke minulla siis ZUMENON, jonka aloitan ensimmäisen ultran jälkeen. Lähellä siirtoajankohtaa aloitan emättimeen laitettavat lääkkeet, nimi LUGESTRON (sinulla tämä saattaa olla sama tai sitten PROGESTRON).

Onnittelut ALIISA hoitoon pääsyn johdosta!!

:flower:

Terv. VEKARA :)
 
Täällä Zumenoneilla kasvatetaan limakalvoa ja 15.2 on sitten ultra. Siitä seuraavalle viikolle eli viikolle 8 on suunniteltu siirto jos kaikki menee niin kuin pitäisi. Tuolloin 15. päivä kuulemme tarkemman aikataulun. Kyselin klinikalta kuinka paljon munasoluja pitäisi luovuttajalle tulla, jotta siitä riittää myös kakkossaajille. Kymmentä he ovat pitäneet rajana. Sanoivat, että yleensä aina niitä kasvaa vähintään sen verran. Tänä vuonna jo oli kyllä ollut tapaus, jossa munasoluja oli tullut vain kuusi ja kakkossaajat olivat jääneet ilman. Toivottavasti meille ei käy niin.

Me saatiin tietää luovuttajan hiustenväri, silmienväri, pituus ja paino. Hiusten- ja silmienväri samat kuin minulla. Pituutta 14cm enemmän kuin minulla. Se vähän ensin pelästytti. Olin niin kyllästynyt ihmisten vauvauteluihin, että ajattelin, että sitten alkaa utelut, että miksi teillä lyhyillä vanhemmilla on noin pitkä lapsi... Kaikkea hassua sitä sitten päähänsä saa tämän asian tiimoilta.

Ikävää Riina, että teille plussa päätyikin keskenmenoon, lippu korkealle ja katse tulevaan!! Lohtuhalit täältä :hug:

Suvituulille tervetuloa mukaan!!

Ja Aliisalle paljon onnea luovuttajan löytymisestä!!

Ja muille palstalaisille myös mukavaa ja rentouttavaa tulevaa viikonloppua!!

Klaara :wave:
 
Bea
2 blastocyst vaiheessa olevaa alkioita siirrettiin keskiviikkona ja nyt sitten vielä n. 10 päivän odotus edessä. Kaikki sujui ihan hyvin Pietarin klinikalla tosin pieni pettymys oli että luovuttajan upeasta 18 munasolun saaliista tässä pitkässä viljelyssä vain nämä 2 selviytyivät. 3 päivän jälkeen näytti vielä kuulema hyvälta ja yli 10 näytti olleen jakaantunut hyvin mutta 5 päivänä vain nämä 2 ja kahta tarkailtiin yön yli mutta ei kuulema enäää kannattanut pakastaa. Vaikka olin kieltämättä hiukan pettynyt olisi pahemminkin voinut käydä joten hyvä näin ja toki nyt toivon hartaimmin että nämä riittävät positiiviseen tulokseen.

Vähän kultturieroja tuli ilmi klinikalla ja lääkäri vähän tuohtuikin minun kysymyksiin! Ehkä olemme täällä tottuneet että on OK ns. kyseenalaistaan tai pikemmin kysellä lisää tietoa esim lääkityksestä jonka hän määräsi minulle jos vuotoa alkaa tulemaan jo ennen testipäivää. 2 piikkiä eli Progestron 2.5% sekä Dicinon:in määräsi piikitettäväksi välittömästi jos vuotoa alkaa tulemaan. Sitä sitten jatkettaisiin 1-2 kertaa päivässä. Tällä hänen mukaan on kuulema pelastettu useampi raskaus kun ovat estäneen alkion huuhtoutumisen pois vuodon mukana. Vähän ihmettelin kun en ollut tälläisesta ennen kuullut ja hän tokaisi että hänellä on ollut monia potilaita pohjoismaista ja muualta eikä kukaan ole kyseenalaistanut hänen määräyksiään. Aloin jo vähän hermostua jä yritän lepyytellä että olen vain kiinnostunut tietämään enemmän ja voisiko hän vielä selittää mihin pistetään jne. jolloin nopeasti vastasi että peffaan ja että hänen on nyt otettava toinen potilas että se siitä. Noh, ostin sitten hurjan määrän näitä ampuleitakin ja piikejä kun kerran niin käskettiin. Mielellään teen mitä määrätään jos se mitenkään auttaa raskautumaan mutta vähän jäi huono maku suuhun tuosta oudosta käyttäytymisestä. Tämä siis kun siirto oli jo tapahtunut ja luottokorttia vingutettu. Ekallakin kerralla mulla meni klinikalla yli 2 tuntia kun siellä on tapana ottaa vastaan useampi potilas eli välillä odotetaan ja taas tavataan jne. Ihan ok muuten siis sujui ja soitinkin vielä eilen Avan Tampereen klinikalle ja sieltä sanottiin että tälläista ei Suomessa tosiaankaan määrätä mutta maassa maan tavalla. Ymmärsin että tuolla Pietarissa ilmeisesti lääkäriä tulee totella eikä todellakaan kyseenalaistaa vaikkakin tässä tapauksessa vain olin mielestäni utelias ja toki luonnollisesti vertasin miten Suomessa on toimittu. Elikä Hildelle vain vinkiksi että ala turhaa Olgan määräyksiä kyseenalaista =)

Vähän on vatsassa nippailut, enimmäkseen oikealla puolella mutta pikkasen myös vasemmalla. Alavatsassa tuntui jonkin verran painetta eilen ja tänään on rinnat vähän aran tuntuiset. Vilun väristykset ovat jatkuneet jo kauan elikä paljon oireista selittynee tietty lääkityksestä mutta jännä miten sitä taas kuuntelee kehoaan ja jokaista tuntemusta!

Lääkityksenä minulla on myös tuo Progynova ollut aina ja jatkan sitä edelleen jotta suotuisat olosuhteet pysyisivät alkioille ja kunpa se kiinnittymine nyt tosiaan onnistuisi. Progynovan lisäksi mulla on käytössä Crinone puikko kahdesti päivässä sekä vielä asperiini että e-vitmiinia (400mg) päivittäin.

3 päivän viljely on tosiaan yleistä mutta tässä sitten mentiin vielä pidemmän kaavan mukaan ja yritetään ns. maximi viljelyllä. Kerran jo tehtiin näin myös Suomessa tosin eikä kumminkaan onnistuttu. Yritän nyt pitää positiivista mieltä yllä ja kirjoittelen varmaan lähes päivittäin tuntemuksista ja saatte jakaa tätä jännitystä kanssani
=)

Klaara & Aliisa, kiva kuulla että saitte hyviä uutisia klinikaltanne!
Vekaralle jaksamista hoitojen alkuun, taas kerran =)
Riina, tosi ikäviä uutisia ja pahoitteluni keskemenon johdosta. Onneksi teillä on pakkasessa vielä alkoita jäjellä joten paljon voimia uuteen yritykseen.

Kaikille Lady:eille mukavaa viikonlopppua & positiivista mieltä.
Pidän teitä hyvin ajantasalla kun ukkokin on reisussa eikä paljoa viitsi muile näistä tuntemuksista höpötellä.

Bea
 
Onnea Bea siirron johdosta! Nyt kaikki sormet ja varpaat pystyyn, että positiivinen tulos tulee!!! Jään odottelemaan tuntemuksiasi innolla :wave:

Onko kellään muulla tullut tuosta limaklvon kasvatukseen tarkoitetusta lääkkeestä rinnat kipeiksi? ( mulla tuo lääke Zumenon ) Mulla on tullut niin kipeiksi, että öisin herään monta kertaa siihen kipuun kun kylkeä käännän. Onkohan tämä ihan normaalia?

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Klaara
 
Onpas nyt pinossa säpinää ja aika monella tapahtuu, hyvä niin.

Onnittelut Aliisa, hienoa että on luovuttaja löytynyt ja toivottavasti tällä kertaa olette ensisijaiset saajat!

Klaara, onneksi nykyään lapset järjestäin kasvavat vanhempiaan pidemmiksi ja meneehän siihen onneksi monta vuotta ennen kuin lapsi olisi täydessä mitassa... toivottavasti tärppää eikä tule uteluita!
Minulla oli Lugesteronin käytöstä ivf:n aikaan rinnat vähän herkät, eivät varsinaisesti kipeät.

Vekara, Pietarissa siirtävät alkiot mielellään blastokystivaiheessa 4-5 pv hedelmöityksestä, silloin heikosti jakautuvia alkioita on karsiutunut pois. Asiakkaan toiveesta siirtävät myös aiemmassa vaiheessa. Voi olla että me päädymme kahden alkion tuoresiirtoon, jos alkioita vain olisi kaksi tarjolla. Kaksosia ei toivota, raskauden riskien vuoksi - mutta paljon parempi kaksi kuin ei yhtään :heart: :heart:

Bea, paljon onnea kahdelle alkiollesi, toivottavasti pysyvät matkassa. Suositeltiinko sinulle kahden siirtoa?
Enpä ole minäkään koskaan kuullut tuollaisista pistoksista mahdollisen verenvuodon aikaan. Mainitsemiasi tuotteita ei myöskään löytynyt yliopiston apteekin lääkehausta. Täytyy varautua sitten niiden ostoon Pietarista, olivatko kalliita?

Lääkecoctailimme kuulostaa muuten aivan samalta. Jotenkin tuntuu, että varmuuden vuoksi kaikenlaista määrättiin. IVF-hoidossa täällä minulla oli käytössä vain Lugesteron vahvistamaan limakalvoa. Oma hormonitoimintani on useamman lääkärin mukaan harvinaisen virkeää ikääni nähden, siksi tuntuu hassulta käyttää monia hormoneja.

Hyvä, kun varoitit, minulla on myös tapana kysellä kovastikin lääkäriltä ja ottaa itse selville asioita etukäteen. Meilläkin meni ensi käynnillä varmaan kaksi tuntia, hyvä että junaan ehdittiin. Mutta suurin osa aikaa oltiin kyllä lääkärin kanssa suunnittelemassa hoitoa. Selkeästi Olga on temperamenttinen ja ihan varmasti siellä on tapana, että lääkäriä ja muita asiantuntijoita kunnioitetaan ja mukisematta tehdään kuten sanotaan. Taidanpa ihan kiusallani mainita (jos noita pistoksia määrätään varuiksi), että enpä ole koskaan kuullutkaan sellaisista ja saakohan lääkkeitä Suomesta - olenko ilkeä?? Vaikken ole feministi, minuakin ärsytti Pietarissa syödessä käydessämme, kun tarjoilija ihmetteli, että haluanko naisena tosiaan ruokaa, jossa on valkosipulia. Siellä edelleen arvostetaan naista, joka on kaunis = miellyttää miehen silmää, mm. käyttää naisellisia vaatteita, kuten piikikorkoja lumisohjossa ;)

Meillä kävi niin, että mieheni siemenneste piti analysoida ennen pakastamista, mutta siittiöiden rakenne oli jäänyt tutkimatta - ja siihen liittyy ainoa häiriö, mitä hänen spermassaan on. Olisimme voineet päätyä IVF:n tuoreella spermalla, jos analyysin tulos olisi ollut hyvä - ja säästäneet 1300 e. Nyt sperma pakastettiin ja sitä käyttäen suositeltavana hoitona meille icsi...

Vielä yksi kysymys Bea (ja kaikki muutkin), miten sinulla määriteltiin ensimmäisen ultran (noin 2 viikoa ennen siirtoa) ajankohta ennen hoitoa, sinun kuukautisistasi vai miten. Minulle oli epämääräinen 1-7/3 ja YTHS:n gynekologi ei ehkä tästä arvaa, mitä on haettu... Ei tarvitse Olgaa pommittaa sähköpostilla, jos sinä osaat vastata... ;)

Toivottavasti saisimme vähän aurinkoa tähän viikonloppuun!
Hyvä mielen toivotukset kaikille!

Hilde
 
Bea
Hilde, juu kysy vaan jos Olga ehdottaa moisia pistoksia =) Minusta oli tosiaan vähän outoa että hän niin voimakkaasti reagoi ja otti henkilökohtaisesti kysymykseni, aivan kuin olisin jollain tavoin ylittänyt asemani ja loukannut hänen arovaltaansa....muistan hänen myös maininneen että "jotkut ulkomaalaiset potilaat vain haluavat olla hankalia" ....ilmeisesti tarkoitti tällä että jollain tavoin epäilisimme hänen ammattitaitoa joka tietenkään ei pidä paikkaansa. Mutta jos siinä tilanteessa kokenut expertti tuohtuu (puna nousi oikein poskille) vaikuttaa se vähän epävarmalta käytökseltä mutta nevermind, sain siis hänet lepytettyä =) vaikkakin siinä tilanteessa olin jo lähes kyynelsilmin pyytämässä anteeksi jos olin loukannut hänta! Tuntui että olin niinkuin hänen armoilla - olinhan juuri maksanut ja ainoat alkiot siirretty joten tuskin enää näkisimme ja hän oli ikääänkuin hoitanut velvollisuutensa ja kiireinen tapaamaan muita potilaita...Jokatapauksessa, ehkä vain ärsytin häntä ja hänelläkin tietty kova stressi ja hurjasti potilaita odottamassa...

Sitten vielä tuosta minun hoitosuunnitelmastani elikä mullehan annettiin 2 jarrupiikkiä jolla ns ajettiin oma hormonitoiminta alas. ensimmäinen heti ekalla käynillä ennen joulua jolloin viimeiset kuukautiseni olivat loppuneet (muutaman päivä aiemmin) ja toinen piikki sitten tammikuun puolessa välin jolloin kävimme samalla luovuttamassa sperman pakastukseen. Kävin kahdessa ultrassa Suomessa elikä vajaat viikon ekasta jarrupiikistä jolla tsekattiin että kohdunlimakalvo oli ohut ja munasarjat levossa, ja toinen ultra n. viikko siitä jolloin olin jo syönnyt Progynovaa n. viikon ajan. Sillä siis tarkastettiin sen hetkinen limakalvon paksuus ja lääkitystä jatkettiin + lisättiin Crinone.

Nuo lääkkeet elikä ampulit, piikit, crinone ja e-vitamiini maksoivat n. 100 euroa Pietarissa elikä jos niitä teillekin määrätään, kannattanee ne ostaa sieltä koska niitä (ampulleja) ei ilmeisesti Suomesta edes saa, jos olen ymmärtänyt oikein. Tässä konkursissa ei tuo summa enää paljoa merkitse...huh.

Vielä kysymykseesi ultran ajankohdasta, luulen että on tärkeää varmistaa se limakalvon paksuus n. viikkoa ennen jotta on sitten tarpeeksi paksu ennen siirtoa. Elikä jospa hän antaakin tarkemmat päivämäärät ultraan heti kun siirtopäivä on varmistunut, niin luulisin.

Hyviä vointeja!
Bea

 
ja mukavaa alkavaa viikkoa kaikille :flower: .

Kiva oli lueskella Bean ja Hillevin pietarin kuulumisia. Passissa mietimme myös tuota pitkää viljelyä vaikka siihen emme koskaan lähteneetkään. Kuinka paksu sinulla Bea oli limakalvo kun alkiot siirrettiin?

Tällä viikolla keskiviikkona pistän jarrun ja 25.2 ensimmäinen ultra.

Nyt työt kutsuu t.VEKARA :whistle:
 
Paljon onnea Vekaran tällä viikolla alkavalle hoidolle
ja Klaaran jo käynnissä olevalle!

Bealle positiivisia piinapäiviä!

Täytyy toivoa, että saisin vähän selkeämmät ohjeet ultrauspäivistä ennen kuin Pietarin lääkäri jää lomalle. Yritän pärjätä YTHS:n gynellä käynneillä ja siellä ei olla erityisosaajia hedelmöityshoitojen osalta. Toivottavasti Olga antaa sen verran selkeät ohjeet, kun otamme häneen yhteyttä ekan ultran jälkeen, että ei tarvitse suomalaiselta yksityisklinikalta hakea ohjeita tässä välissä.

Sumusateisesta säästä huolimatta valoisaa viikkoa kaikille!
 
Bea
eli limakalvo oli 8.9mm. Mulla on ollut yleensä 7-8 välillä eli olin tyytyväinen että nyt näytti paksummalta. Lekurinkin mielestä hyvä.

Pientä nippailua tuntunut vatsassa ja vähän myös menkamaista jomotusta eilen oikealla puolella josta tietty säikähdin. Joka kerta sama painajainen kuin käy veskissä että tuleeko vuotoa, mutta toistaiseksi kaikki ok. Rinnat olleet edellen hiukan arat ja välillä alaselässä pikku jomotusta mutta ei mitään sen kummempia oireita ja nämähän paljolta selittynee lääkityksellä joten hohhoijaa...välillä sitä on todella toiveikas kun niinkuin oikealla tavalla pistelee vatsasssa ja sitten kun taas menkamaista jomotusta sitä jo valmistelee itseään suureen pettymykseen...
Ajattelin että testaan perjantaina, viikonlopun aikanahan on varsinainen testipäiväni mutta eiköhän perjantaina pitäisi herkässä testissä jo näkyä jos on näkyäkseen.

Hyvää alkuviikkoa kaikille!
 
Tänään hoitaja taas soitti ja kysäsin tuosta, että olemmeko ensimmäisiä vai toisia saajia.. hoitaja sitten sanoi että toisia. Musta on ihan älyttömän tyhmää, että kun on toisia saajia, niin siitä ei mainita aina silloin ensimmäisessä puhelussa.. Viimeksi kun lääkäri soitti, niin hän kyllä sanoi asian heti.. mikä on erittäin hyvä.. turha herättää liian suuria toivoja.. Kyllähän tuo tieto vähän pisti miettimään.. viimeksi kun kaikki meni päin mäntyjä.. mutta.. onpahan nyt taas pienen pieni toivo.. Kuinkahan usein noita soluja tulee enemmän kuin kymmenen? Tiedän että se todella on tapauskohtaista, mutta miten esim. tällä palstalla olevat on saanut soluja? Kiinnostaisi vaan tietää..
Joka tapauksessa.. Progynovaa aloitan syömään ensi viikolla ja ensimmäinen ultra sovittiin jo 5.3. Harmittaa vähän sekin, kun silloin meidän oma lääkäri ei ole paikalla.. joudumme jollekkin toiselle..
Toivottavasti Bean testi näyttäisi positiivista.. pidetään täällä varpaat ja sormet ristissä sen puolesta!
Me ei vielä tiedetä luovuttajan ulkoisia ominaisuuksia.. eikä haluta tietääkään ennen kuin varmistuu, että saadaanko me soluja nytkään.. Mikäli ei saada niin mitäpä me niillä tiedoilla..
Onko tällä palstalla kakkossaajia?? Kertoilkaa vähän omia fiiliksiä.. musta tuntuu että pää vaan hajoaa jos liikaa miettii.. siksipä päätinkin olla miettimättä. No seuraavat viikot tulee sitten näyttämään miten käy.. toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Mies ottaa tän kakkossijalla olemisen ehkä raskaammin kuin minä.. oli jotenki tosi pettynyt kun soitin hälle hetki sitten..

Mä alan varmasti sitten kirjoittelemaan tänne useammin, kun joskus pääsen hoitoihin. Nyt elämässä muutenkin niin kiireistä aikaa. Työ ja opiskelu siinä ohella vie lähes kaiken ajan. Keväällä siirryn vielä uuden myymälän myymäläpäälliköksi niin riittää kyllä kaikenlaista puuhastelua.. Mikä sinänsä ihan hyväkin just nyt. . edessä kaikki työhaastettelut, kouluttamiset yms.

Mutta kaikki olette mielessä! Toivon ja rukoilen kaikille plussaonnea ja nopeaa hoitoon pääsemistä. Vain me ketkä kärsitään lapsettomuudesta, tiedetään oikeasti kuinka raskasta se on.
 
Me olemme myös kakkossaajia ja jos olen oikein ymmärtänyt myös Enkelitytön äiti on. Minä olen jotenkin koko ajan luottanut vaan siihen, että soluja kasvaisi niin paljon, että niistä molemmille saajille riittäisi. Toivottavasti emme joudu pettymään ja jatkamaan jonottelua. Harmittaisi myös se, että on joutunut turhaan näillä lääkityksillä elimistöään kyllästämään. Kyselin tuossa viime viikolla varatessani aikaa ensimmäiseen ultrakäyntiin siitä, että kuinka paljon soluja pitäisi kasvaa, että siitä riittää kahdelle parille. Pitivät rajana kymmentä solua. Lupailivat myös, että yleensä aina soluja sen verran kasvaa. Vaikka kuulemma jo tänä vuonna oli ollut tapaus, missä soluja oli tullut vain kuusi ja kakkossaajat olivat jääneet ilman. Mutta pidetään me kakkossaajat lippu korkealla, että soluja myös meille piisaa ja muille pidetään lippu korkealla, että kaikki kääntyy hyvin päin ja plussauutisia alkaisi ropista =)

Jännittävissä tunnelmissa täällä odotellaan perjantain ultraa. Siinä selviää aika pitkälle meidän aikataulu sekä toivottavasti jo jotain, että kuinka paljon munasoluja on tulossa. En kyllä tiedä voiko sitä jo perjantaina tietää ;). Sitten jos kaikki on mennyt suunnitelmien mukaan, niin ensi viikolla päästäisiin siirtoon!!!!!

Aliisa olet oikeassa siitä, että vain me tiedetään miltä tämä lapsettomuus tuntuu. Mekin ollaan tämän asian kanssa kamppailtu jo yli kuusi vuotta. Toisaalta siihen on jo hiukan tuona aikana oppinut suhtautumaan eri tavalla kun alkuvuosina, mutta siltin se aina satuttaa vähän väliä. Jotkut ihmiset kun osaavat olla niin ajattelemattomia mielipiteineen. Pari kuukautta sitten sain viimeksi kuulla naapuriltamme ripityksen siitä, että miksi meillä ei ole lapsia, miksi voimme olla niin itsekkäitä, että emme lapsia halua. Ala siinä sitten naapurin setälle selittämään, että miksi niitä lapsia ei ole. Onneksi on niitä "hyviä selityksiäkin" jo ehtinyt tuona aikana kertymään mukaan.

No kaikesta huolimatta positiivisia ajatuksia kaikille kanssasisarille!!!


Jännittävissä tunnelmissa Klaara :wave:
 
Elikkä me oltiin silloinkin kakkossaajia. Saman päivän aamuna kun olisi ollut ensimmäinen ultra niin soitettiin, että ei tarvitse tulla, koska soluja ei tule kuin 4-6kpl. Olisi soittaneet edellisenä päivänä.. se turhautti kaikista eniten kun oli sumplinut töistä vapaata ja olisi ollut mahdollisuus tuona päivänä lähteä ulkomaille.. ja sitten soitetaan vasta aamulla.. mutta kaikki ei tosiaan mene aina suunnitellusti. Tuo kuitenkin vei jollain tapaa uskoa siihen, että kakkossaajillekkin usein riittää soluja.. mutta piristävää kuulla, että hoitaja teille sanonut että lähes aina tulee yli 10 solua..:) Eri asia tietenkin taas on tuleeko niistä sitten kuinka monesta siirtokelpoisia.
Täytyisi varmaan lukea kaikki viestit läpi uudestaan kun en edes kakkossaajia tunnu muistavan..:( Pidetään peukut pystyssä että kaikille meille kakkossaajillekkin riittäisi soluja sitten kun se hetki koittaa..:)
Nyt täytyy lähteä töihin.. Mukavaa ke-päivää kaikille!:)
 

Yhteistyössä