Kiitos palautteesta, joka kuten poikkeuksetta tällä palstalla, on rohkaisevaa.
Vekara kyseli raskauden käynnistymisestä. Lähdin ensimmäisiin hoitoihin ikääni nähden myöhään, olin 43-vuotias ja lääkäri sanoi minulle tuolloin 2 minuutin tapaamisen jälkeen, että ei mitään mahdollisuuksia, lausunto ilman yhtään testitulosta. Halusivat ilmeisesti antaa erittäin realistisen kuvan mahdollisuuksistani. Minulla testattiin kuitenkin FSH, jonka arvo 6.7 ja lääkärinkin asenne muuttui positiivisempaan suuntaan. Hoidot aloitettiin inseminaatioilla, joiden kanssa oli ongelmia tai siis klinikalla oli käytäntönä se, että aina käydään follikkeliultrassa ennen inseminaatiota. Minulla oli kuitenkin jostain syystä erittäin nopea ovulaatio ja usealla kerralla munasolu oli lähtenyt liikkeelle ennen inseminaatiota. Follikkeliultrassa piti kuitenkin käydä klinikan aikatauluksen perusteella, vaikka ovulaatiotestit näyttivät ovulaation jo tapahtuneen. Seurauksena oli se, että lääkäri ei varmuudella voinut sanoa, onko munasolu enää sellaisessa paikasssa, että se pystyisi hedelmöittymään, mutta hän suositteli joka kerta siittiöiden "ruiskuttamista". Tuntui kuitenkin turhalta jatkaa tuollaista arpapelihoitoa ko. klinikalla, varsinkin kun vielä useamman kerran laskuttivat tuplalaskutusta hoidoistani ja kertoivat joka käynnillä munasoluni olevan vanhoja ja raskausmahdollisuuteni olevan siis olemattomat. Vaihdoin klinikkaa, pitkä matka, mutta kannatti. Lääkäri oli erittäin ystävällinen, kannustava ja ehdotti heti ivf:ää, hoidon tuloksena oli 18 follikkelia, joista 11 kehittyi alkioiksi 4 pvän viljelyn jälkeen. Tuoresiirto ja 2 seuraavaa siirtoa epäonnistuivat, kaikki alkiot eivät myöskään kestäneet sulatusta. Kahdella viimeisellä pakkasesta sulatetun alkion tuloksena (joista toinen oli kuulemma vain puoliksi elossa) tulin raskaaksi. Hormonihoitona IVF:ssä Gonal-F, 9 pvää annoksella 187,50 IU ja jarrulääkityksenä Cetrotide 4 pvää annoksella 1,25 sekä irrotuspiikkinä Pregnyl, josta 1 ampulli eli 5000 IU:ta. Hormonilääkitys raskautumisen jälkeen 12 vkoa, lääkkeinä Lugesteron ja Zumenon. Ennen pakastesiirtoja aina Zumenon ja Lugestron -lääkitykset. Noita lääkkeitä, annoksia ja pvämääriä luin tähän kirjoitukseen silloisesta hoito-ohjelmastani, toivottavasti sait siitä tolkkua. Sain myös Kela:sta korvaukset hormonihoidoista, vaikka olin jo 44-vuotias. Lapseni täytettyä 13 kk lopetin imetyksen ja pyysin päästä hoitoihin uudelleen, vastaanotto oli kuitenkin tällä kertaa erittäin tyly. Lääkäri kertoi raskauteni olleen pelkkää tuuria. No olinhan vanhentunut jo kaksi vuotta, olin uusien hoitojen alettua 46-vuotias, 2 IVF:ää siis tuolloin eivät johtaneet raskauteen. Ehkä lääkäri oli oikeassa. Olen herkkä ihminen, minulle on erittäin suuri merkitys sillä minkälainen lääkärin asenne ja usko hoitoihini on. On epämiellyttävää mennä tapaamaan lääkäriä, jonka pelkää jossain vaiheessa sanovan huonoista mahdollisuuksistani tai kommentoivan vanhoja munasolujani, on tää raskautuminen niin herkkä laji ja oletettavasti monien yhteensattumienkin summa.
Nyt siis odottelen lahjamunasoluhoitojen alkamista Riikaan, minut on otettu erittäin hyvin vastaan sekä Tampereen että Riikan AVA-klinikoilla (puhelimitse ja sähköpostilla olen ollut yhteydessä). Tänään alkoivat kuukautiset, odottelen vkonlopun jälkeen Lenan sähköpostia hoitosuunnitelmastani. Jännittävää ja samalla hieman pelottavaa matkustaa Riikaan asti hoitoihin, vaikka olen niihin jo kotimaassa tottunut.
Toivottelen kaikille tsemppiä hoitoihin ja jo raskautuneille onnellisia odotuksen hetkiä.
t. Juuni