Olen lukenut nyt tätä ketjua sivulle 13, ja se on temmannut minut ihan kokonaan mukaansa. Ja huh, mitä minulla onkaan edessä! Jotenkin en osannut tuota kaikkea edes kuvitella ihan tarkkaan, kuin vasta nyt, kun olen lukenut hoidoissa käyneiden tuntemuksista- jännitystä, pelkoa, tuskaa, epäonnistumista, pettymystä..mutta onneksi myös onnistumisen riemua!!
Olen myös nyt paljon viisaampi hoidoissa käytetyistä lyhenteistä ja "slangista", minulla vasta ekoja hoitoja suunnittelevana kun ei ollut aiemmin noista mitään tietoa. Olen minä aikaisemminkin lapsettomuuspalstoja lueskellut, tässä 11 vuoden aikana minkä olen tiennyt olevani hedelmätön, mutta ei ne lyhenteet minulle mitään merkinneet, tuntuivat vierailta, kun en jotenkin uskonut, että itse koskaan hoitoihin menisin. Mutta olenpa kuitenkin nyt menossa.
Yksi asia kyllä mietityttää, kun ei vakigyniksenikään siitä mitään puhunut. Kun olen näistä keskusteluista käsittänyt, että menkka-ajankohdat tms. ovat tärkeitä lääkityksen ajoitukselle tms. , niin mitenkäs, kun ei minulla edes ole mitään menkkoja??? Ilmeisesti siis kaikki lääkitykset voi aloittaa silloin koska vaan?
On kyllä aika kummallinen fiilis kerrassaan, että kaltaiselleni, jolta on munasarjojen toiminta loppunut kokonaan 11 vuotta sitten, (ja munasarjat poistettiin kokonaan viime elokuussa, johtuen aina vaan uusiutuvista kystista, jotka lopulta tuhosivat munasarjat ja munatorvet) voidaan ilmeisesti kuitenkin tehdä Ivf luovutetulla munasolulla, ja muka raskauskin ylläpitää tysin ulkopuolelta tulevien hormonien voimin. Jotenkin tuntuu vieläkin, että gynegologini on käsittänyt väärin, en ainakaan koskaan ole kuullut että kenelläkään kaltaisellani olisi raskaus onnistunut. Miten niin muka voi onnistua, naisella jolla ei ole ollenkaan omaa hormonitoimintaa!!
Pelottaa vähän, että gynikseni täällä Suomessa, ja sitten ne siellä klinikalla Tartossa ovat käsittäneet väärin, ja luulevat että minulla on hormonitoiminta ja menkat. Tartossa on vähän kielimuurikin haittana, kun ei meidän englantimme ole kovin kummoista, eikä heidänkään. Esim. ensimmäisellä käynnillä olin jo kertonut, että minulta on molemmat munasarjat poistettu. Silti hoitaja kysyi minulta käynnin loppuvaiheessa kuukautiskierrostani..
( vaikka olikin erittäin ystävällinen) Olemme nyt tosin kirjoitelleet saman hlön kanssa, ja selvittäneet mahd. tarkasti tilani, ja lähetämme lähiaikoina lääkärin epikriisin myös klinikalle, niin ei ainakaan pääse syntymään kielitaidon puutteesta johtuvia väärinymmärryksiä puolin tai toisin.
Niin, te jotka olette hoidoissa ulkomailla, oletteko käännättäneet suomalaisen lääkärinlausunnon englanniksi, vai kohdemaan kieleksi, vai lähettäneet ihan suomalaisen version, ja antaneet heidän huolehtia kääntämisestä?
Minullahan on vasta suomalaisen lääkärin sana siitä, että kaltaiselleni ennenakaisesta mummotaudista jo pikään kärsineestä voitaisi koko toimenpidettä edes tehdä. Ihan kamalaa, jos lääkärinlausunnon lähettämisen jälkeen sieltä tuleekin meili, että eivät he pysty minua hoitamaankaan!
Voi voi, nyt olette te, palstallakävijät, saaneet oikein vihoviimeisen stressaajan tänne pähkäilemään!
Mutta on mahtavaa, että tämä palsta on olemassa, ja ennenkaikkea, te kaikki hoidoissa kävijät!! :hug: Piinailijoille Tsemppiä! :flower: :flower: :flower: