Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

@kirsillevauva Kai sitä pikkuhiljaa :love: Vielä pelottaa kuitenkin :barefoot: Nyt on rv 6+1.

Voi ei, toivottavasti unettomuus helpottaa. Mä olen nyt vasta muutaman päivän (onneksi edes nyt) saanut nukuttua sohvalla yöheräämisen & vessan jälkeen. Muuten aina olin hereillä yksikseni, nyt on niin luksusta jatkaa unta. Toivottavasti sullakin helpottaa pian (y) Koska sulla olikaan eka ultra?
 
@kirsillevauva Kai sitä pikkuhiljaa :love: Vielä pelottaa kuitenkin :barefoot: Nyt on rv 6+1.

Voi ei, toivottavasti unettomuus helpottaa. Mä olen nyt vasta muutaman päivän (onneksi edes nyt) saanut nukuttua sohvalla yöheräämisen & vessan jälkeen. Muuten aina olin hereillä yksikseni, nyt on niin luksusta jatkaa unta. Toivottavasti sullakin helpottaa pian (y) Koska sulla olikaan eka ultra?
ultra 25.2, neuvola 27.2.
 
  • Tykkää
Reactions: Ramiina
Kiitos @Ramiina - todella hyodyllista tietoa, auttaa kovasti miettimaan ja suunnittelemaan asioita! Tsemppia! :)

@nyuu - missa vaiheessa olette, onko siirto nyt tulossa?

Tuli uutisia! Meille on loytynyt luovuttaja! Ihan kyyneleet tuli silmiin onnesta, etta jotkut todella HALUAVAT auttaa talla tavalla!!! :love: Kohta paastaan suunnittelemaan!!!:love:
 
Viimeksi muokattu:
@nyuu alkoiko sulla menkat? Vai saitko Primolut kuurin?
Tiedän venailun ärsytyksen. Odotin itse menkkoja 2kk ja sitten kun vihdoin pääsin eteenpäin, niin ilmeni lisää viivytyksiä: ultrassa limis täydellinen, mutta folli oli lähtenyt kasvuun toisella puolella Ei voi olla totta, estrogeenista huolimatta! Nyt pitää säätää hormoneilla ja toivoa, että ovulaatio ei tuu etuajassa... Lisäksi aikataulu meni uusiksi. En nyt pääsekään lauantaina siirtoon vaan menee viikolle niin pitää kikkailla töiden kanssa o_O... No tämä on vain hidaste, mutta tää kolmen vuoden stressi vetää kireäksi ja en kestäisi enää yhtään vastoinkäymisiä tai mutkia matkassa...Mutta keräilen voimia toivottavasti loppusuoralle ..

@Rusakkonen Mahtava uutinen (y)
 
@Plusyks toivottavasti asiat etenee vauhdilla ja plussaat kohta perässä :)

Itse stressaan nyt siitä, ettei ole raskausoireita. Nukkunutkin olen hyvin, tosin koira on tosi kipee ja itkee koko ajan lääkkeistä huolimatta. Se on myös pakkosyötettävä ja -juotettava, joten melkoista vauvailua täällä.

Kirsi ja pikkuinen 4+6
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Joo täällä alkoi menkat ja zumenon sen myötä ^_^ koputan puuta, mut muita oireita ei oo kuin karsea väsymys, joka saattaa johtua siitä et oon nyt tekemässä kolmatta melkein 12 tunnin työpäivää.

Ultra ois tiedossa 15.2. ja sit siirto määräytyy sen mukaan.

Ihana uutinen @Rusakkonen <3 hyvä et hommat etenee!

@Plusyks joo mä niin ymmärrän, et tollaset tavallaan pienetkin jutut ärsyttää! Itekin itkin ihan monta päivää siitä et menkat oli myöhässä, vaikkei se kätilön mukaan mikään maailmanloppu ollutkaan. Kun jos kerrankin menis edes joku niinkui oppikirjassa...
 
@nyuu, tuleeko sulle siis lääkkeellinen siirto? Onko tuoresiirto? Jäniittäviä hetkiä elätte :)

@Rusakkonen, onko aikataulu selvinnyt?

Mulla on unettomuus helpottanut, mutta olen kuitenkin koko viikon saikulla. On tämä melkoinen myrsky kuitenkin kropalle :)
Odotetaan viela klinikan sisaisia prosesseja, kasittaakseni suunnitellaan ensi viikolla. Omat kuukautiset alkaisivat laskujeni mukaan 16.2., mutta sitten kai pitaa sovitella luovuttajan kuukautisiin yms. Ja saada lomaa! Harras toive kylla olisi saada luovutusprosessi ja tuoresiirto tehtya viimeistaan maaliskuun loppuun mennessa, koska mies on saastanyt maaliskuun loppuun asti tata varten lomapaivia, jotka siis menevat hukkaan, jos niita ei ota (ja “tavallaan hukkaan”, siis tata prosessia ajatellen, jos ne joutuu kayttamaan ihan muuten vaan - vaikka miehelle ihan vain lepokin tietenkin tekisi ihan hyvaa!).
 
Viimeksi muokattu:
Kävin tänään ultrassa ja palaamme takaisin alkuperäiseen suunnitelmaan eli siirto on 16.2. Folli oli kutistunut, joten ei se ovis sitten tulekaan- keho tekee kummia. Ehdittiin jo tovi säätää uutta siirto aikaakin ( hieman more complicated kun oon tässä kahden klinikan asiakkaana) ja nyt koristaa jääkaappia tarpeeton Ovitrelle :D...

@nyuu - toivottavasti pääsette siirtoon myös helmikuussa!
@Rusakkonen - ja teille siirto maaliskuussa!
@kirsillevauva ja @Ramiina -tsemppiä hormonimyrskyihin! Itsellä varmaan tiedossa myrskyjä niin ikään itseni tuntien. Kohta alkava Prednisolon ainakin vie viimeisetkin yöunet, mutta so worth it lopputulosta ajatellen :whistle:
 
Ramiinalle & kirsillevauva paljon onnea plussasta:love:
Rusakkonen ja muut paljon tsemppiä tulevaan siirtoon ja niistä sitten plussaatte(y)

Anteeksi oma hiljais elo pikkusen heikossa hapessa taas ollu,ennen joluu iski koko perheelle ykä/:poop: tauti no siitä n.kk kun tultiin reissusta sain taas uuden yli viikon kestäneen turisti ripulin kuumeen kera. Nyt on lähtöpainosta -3kg ja eletään rv22-+4 :eek: no pikkusella kaikki hyvin ja itsekkin rupeen pikkuhiljaa saamaan voimia takaisin(y).. Mitään vauva tavaraa/vaatetta en vielä ole uskaltanut ostaa mutta jospa muutaman viikonpäästä uskaltas uskoo että kyllä me se nyytti varmaankin saadaan:love:

Pimpula76+typy
 
@russakkonen, voisiko miehen siittiöt pakastaa, jos kävisi omassa aikataulussa luovuttamassa?

@Plusyks, hienoa, että pysytte aikataulussa! Monta alkiota teillä on? Vai onko tuoresiirto?
Meillä on kolme PGS-testattua tervettä blastoa + yksi tutkimaton pakkasessa + (yksi oli patologinen). Ovat odottaneet siellä joulukuusta saakka (12 munasolusta saatiin 5 blastoa). Tosiaan odottelin löysässä hirressä menkkoja pari kuukautta. Nyt sitten vihdoin päästään lääkkeelliseen pakastetun alkion siirtoon.:D Jännää tässä on, että kun tutkittiin kaikki kromosomit, niin nyt voi valita sukupuolen (tosin en olisi ehkä halunnut tietää, kun ensimmästä tässä tehdään, niin ei ole sillai väliä) :rolleyes:
 
Heippa kaikille

Onnea odottajille
ja tsemppiä yrittäjille
ja voimia pettyneille.

Plus yks -saako siis kysyä että kumman sukupuolen valitsitte? Ei tietenkään ole pakko kertoa, jos et haluu...

Olen kyllä tässä enemmän tai vähemmän seuraillut teidän tilanteita, mutta nyt täältä taustalta siirryn taas aktiivisemmin palstalle. On nimittäin noin vuoden jahkailun jälkeen lopulta suunnitteluaika varattuna.:alien:

Nyt pitäisi sit ruveta vähän oikeesti opiskelemaan tätä hommaa. Tähän asti olen keskittynyt enemmän tän lahjasoluasian henkiseen puoleen, ja alkaa olla päässä kaikki palikat siinä määrin kohdillaan, että odotan innolla kuinka tässä käy. :)

Jaksaisko joku selittää mulle, että mitä tarkoittaa lääkkeelinen ja lääkkeetön siirto? Onko ne valittavissa siis vain PASsissa vai myös tuoresiirrossa?

Entä jos on taipuvainen migreeniin, ja oman hormonitoiminnan alasajo ei ole järkevää, niin miten sitten synkronoidaan oma ja luovuttajan kierto?
 
@Piikkinen Me ei olla ihan varmoja vielä- saatetaan mennä arvalla vähän niinkuin luonnon valinta:p
Tsemppiä teille aloitukseen <3 Kyllä nämä tästä pikkuhiljaa selviää!

PAS:ssa lääkkeellinen siirto tehdään ihan täysin lääkkeiden turvin- tämä antaa aikatauluihin suunnitteluvaraa. Ja donorin munikset voidaan kerätä ja hedelmöittää miehen spermalla milloin vaan ennen oman kierron valmistelua. Esim mulla kp 1 tai 2 alkaa estrogeeni, joka kasvattaa kohdun limakalvoa ja sitten kp 10-14 tienoilla on ultra ja jos tuolloin on limis ok, voidaan siirtopäivä suunnitella joustavasti. Keltarauhashormoni aloitetaan tavallisimmin 5 päivää ennen blaston siirtoa tai kuten minulla ERA-testin mukaan dpo+ 6pv. Oma ovulaatio siis estetään tällä tekniikalla, tarkoittaen sitä, että oma keho ei tuota keltarauhashormonia, joten sitä pitää käyttää pitkälle raskauteen, viikoille 12 about (jos muistan oikein).

Toinen vaihtoehto on tietääkseni, että tehdään luonnolliseen kiertoon, eli oman ovulaation mukaan, mutta ymmärtääkseni siinäkin ainakin alkuun tavitaan jtn tukilääkkeitä. Mutta tällaisessa kierrossa keho alkaa ovulaation jälkeen tuottaa keltarauhashormonia, joten sitä ei tarvitse lääkkeinä sitten niin paljon. Ja tässäkin alkio voidaan siirtää pakkasesta ilman että tarvitsee välittää donorin kierrosta /keräyksestä- pääasia, että blasto on jo valmiiksi kehittynyt.

Mutta jos tehdään tuoresiirto, niin täytyy kaiketi säätää enemmän, että tosiaan saadaan oma kierto synkattua donorin kiertoon, jotta dpot ovat sitten samat siirrossa.

Minulla ei ole muuten PAS:issa ollut koskaan hormonien alasajoa, joten en tiedä siitä mitään.

Toivottavasti tämä selvensi ja muut täydentäkää ja korjatkaa tarvittaessa:D
 
@Plusyks, mikä tuo testaus on? Miksi olette sellaisen ottaneet?

Mulla oli lääkkeellinen siirto, koska haluttiin "pidentää" mun kierto luovuttajan kiertoon. Muuten olisi pitänyt odottaa yksi kierto ja ei olisi päästy tuoresiirtoon, joka ilmeisesti tuloksissa parempi? Nää estrogeenit lihotti mua parissa viikossa 3 kiloa, mutta vaikutusta en huomannut. Paitsi seksihalut parani, mutta saattoi olla sattumaakin.

Me ollaan superonnellisia miehen kans, kuherrellaan ja leperrellään koko ajan. Nauratti, kun esikoiselle (19-v) tuli kiire muuttaa pois ennen lokakuuta, ettei joudu vauvaa hoitamaan ;) Omasta mielestään, kun joutuu käyttämään koiriakin liikaa (n. 2 kertaa viikossa...).

Kirsi ja vauveli 5+3
 
Kiitos neuvoista!
Vielä kysyn, että jos siis tehdään tuoresiirto, niin tarvitaanko siinä omien hormonien alasajo, vai voiko kiertoa säätää muuten täsmäämään donirin kiertoon? Miten se tehdään?

@Plusyks, ompa jännä arvonta teillä edessä! Vaikka eihän sillä ole oikeesti väliä, onko tyttö vai poika, mutta on se silti jännää ehkä siksi, että se on tavallaan ensimmäinen "ominaisuus", jota vauvasta tietää. Siksikai monet sen sitten ultrassa aikanaan haluaa viimeistään saada selville.:)

@kirsillevauva - ihana kuulla teidän onnesta!:)
 
Tulin vuosien jälkeen ajankuluksi selailemaan keskustelupalstoja ja olipa hauska löytää tämä vanha ketju vielä toimivana! Aikoinaan koin saavani paljon tukea täältä. Meidän tie oli kivinen ja kuoppainen ja lopulta päätimme useat hoidot luovutetuilla kun sain kohdunulkopuolisen. Hoitojen päättymisen jälkeen lähdimme Pride koulutukseen ja saimme ihanan tytön 1v 7kk meille sijoitettuna. Nyt hän on asunut jo 6 vuotta meillä ja rakastamme häntä kuin omaa biologista. Hurjasti tsemppiä ja voimia kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Kiitos kaikille onnitteluista ❤

@kirsillevauva Kiitos kysymästä, sohvalla makoillen aika menee. Maanantaina on ultra ja nyt jännittää tosi kovin. Eilen tuli pyyhkiessä vaaleanpunaista vuotoa paperiin pari kertaa, mutta ei punaista. Järki sanoo että kaikki on varmasti hyvin kun 2 vkoa sitten tuli sama ja kaikki oli hyvin, mutta nyt jännittää kun silloin kerran raskaus oli keskeytynyt sykkeen näkymisen jälkeen, eikä vuotanut itsestään ulos. Voi Luoja miten toivon että vauvalla on kaikki hyvin ❤
Mä olen myös paisunut, en halua että ketään edes näkee mua :unsure:
Onko sulla pahoinvointia? Mulla on välillä tuskasen huono olo, mutta en oksenna. Appelsiini on mahtava apu siihen (y)

Ramiina & toivottavasti vielä katkarapu 7+4
 
Vähän omia kuulumisia:
Zumenonia menny vajaa pari viikkoa, ja sen seurauksena karsea väsymys. Oikeasti pelottaa miten on virkeystaso romahtanut niin paljon. Nukun sen 9-14h ja silti nuokun pitkin päivää ja päätä särkee. Onneks on loma nyt, mutta parin päivän päästä pitäs jaksaa 12 tunnin työvuoro... pelottavinta on se että multa on alkanut sanoja unohtumaan ja puhe tökkii. Tää nyt voi tietty liittyä siihen väsymykseenkin mut ei kiva :(

Sit saan paniikkikohtauksia jo siitä et kohta saa taas olla alapää paljaana ronklattavana. Tästä tullu itelle jo ihan traumat, niin pikkumaiselle kuin se kuulostaakin.

Myös pelko siitä et tääkään ei meitä auta on ihan kamalaa! Jos tääkin on pitkä ja kivinen tie. Voimat on niin lopussa jo. Tää lääkkeellinen kierto pelottaa, kun luomukierroissa limis on kasvanut hyvin ja just niinkuin pitääkin. Jos nyt lääkkeillä onkin kasvanut liian vähän tahi paljon? :(

@Ramiina toi on varmasti ihan normaalia! Mut ymmärrän, et vetää vakavaksi! Mut uskon ja toivon et kaikki on ultrassa hyvin <3
 

Yhteistyössä