Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

@Sakariina - etkohan tassa kuitenkin halutessasi ehdit Suomessakin viela yrittaa - siis jos noin hyvan munasolumaaran jalkeen enaa edes tarvitsee - kun on niita paikkoja, joissa ikaraja 47. Sen jalkeen sitten muualla Lansi-Eurooppaan paasee, ainakin 54-vuotiaaksi (vauvan synnyttava Lontoon Bridge-klinikalla ennen 55. syntymapaivaa; tama on korkein ikaraja, jonka mina olen nahnyt, vaikka paaseehan maailmalla toki senkin jalkeen hoitoihin, jos on valmis lahtemaan ihan mihin vaan).

ON: Tanaan ultra-aani ja limakalvo 6.9mm, kolmikerroksinen, munasarjat lepotilassa - joten eteenpain tassa kierrossa mennaan. Nyt sitten taytyy paattaa ja sopia siirtopaiva. Lentojen suhteen nayttaa aika hyvalta tassa vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:
Sakariina, hyvä määrä alkioita hedelmöittynyt :) Ovatko moni päiväisiä? Meillä oli sama tilanne eli viisi saatiin ja kaikki pakastettiin. Toinen pakkas-ukko eli siirto on nyt meidän nyytti. Pelottaa varmasti, mutta kyllä sinä selviät. Mahdollisuudet on lahjasiirroissa oikeasti hyvät. Onnea matkaan <3

Mitä kuuluu Nepparille? Onko raskausväsymystä vai ok olo?
 
Viimeksi muokattu:
Nyt sitten paatetty on, etta alkionsiirto on perjantaina. Huomenna alkaa Terolut ERA:n mukaisesti ja tanaan aloitin uudestaan Prednisolonen, nelja tablettia jalkimmaista menee taas neljana aamuna ja sitten kaksi sen jalkeen (viime viikollahan ‘ajoin laakkeen alas’ ottamalla sita vain yhden tabletin paivassa, ja sunnuntaina viimeiset). Talla kertaa ei tule antibioottia, mutta 50mg olen ottanut aspiriinia paivassa tiistaista ja Klexanea olen pistanyt vuodon loppumisesta.

Akupunktiot varattu. Eipa ole yhtaan paineita, laakarihan ei taida omien solujen menestykseen uskoa kauheasti, mutta toisaalta hoitaja sanoi, etta pakastetut alkiot ovat siita hienoja, etta jos ne pakkaseen jalkeen viela elavat ja tsemppaavat, niin on sitten vahva alkio kyseessa. Eika tassa kenenkaan muun tarvitsekaan tahan hommaan uskoa kuin minun, ja minahan uskon, etta raskaus tapahtuu, jos niin tarkoitettu on. :) Ja lahempana onnistumista ollaan, kun tassa harjoituksia jatketaan. Jos ei tama siirto onnistu, niin seuraavaksi taas mennee sitten lahjasolusta muodostettu alkio sisaan, ja lahjasolusta onnistuminen on ihan yhta hyva juttu.

@Sakariina, jos et ole viela 46 niin Sinullahan on Suomessa viela yli vuosi ainakin aikaa yrittaa, kylla siihen hoitokiertoja mahtuu, ja sitten voit siirtaa muodostettuja alkioita viisikymppiseksi. Jos ei ekasta hoidosta lahde kayntiin, niin varmaan sitten toisesta tai kolmannesta kuitenkin. Kun emme tieda, onko kyseessa pikamatka vai maratooni... Tsemppia!
 
  • Tykkää
Reactions: Pimpula76
Aika kiva, onnistuin saamaan nimenomaan vatsaan kiehuvasta vedesta palovamman (erikoishana toissa, huuhtelin kahvikuppia). Onko kenellekaan hyvia neuvoja hoitoon? Menen nyt apteekkiin katsomaan, jos loytyisi jotain voidetta.

Muuten ihan hyvaa kuuluu, olemme nyt sitten toisen klinikan lahjamunasolujonossa (Helsingissa tamakin ja 46-vuotiaat OK), ja nyt sitten tammikuulle suunnitellaan uutta ICSI:a, jos siihen mennessa ei ole tarpannyt.
 
  • Tykkää
Reactions: nyuu
@Rusakkonen voi eii! Löytyikö jotain apuja? Ja hei tsemppiä sinne jonotteluun! Omasolu-icsi siis tiedossa vielä?

Meille lääkäri soitti eilen. Ilmaisin huoleni tuosta vikasta omasoluhoidosta (clomit+menopur). Löysin netistä tosi vähän juttuja suomeksi, ja kaikki mitä enkuksi löytyi oli tosi negatiivista. Kuinka tuloksia tulee vähän ja ainoa etu on se että hoidot on jenkeissä kalliita, ja näinollen ”mini-ivf” on edullinen keino yrittää. Ja parhaat tulokset saadaan normaalin ovarioreservin omaavilta naisilta tällä hoitomuodolla... ja oma reservihän on olematon... kysyin lääkäriltä tästä ja kuittaus oli vähän sellainen että ”sun tilanne on niin erikoinen ettei voi verrata, että kokeillaan nyt toimiiko vaiko eikö”. En tahtois olla mikään koekaniini ja taas saada karvasta pettymystä. Sanoin lääkärille kanssa että en tosiaan toista hoitoa lähde tekemään vaan kuullakseni että ei oo mitään siirrettävää... en nyt sit tiedä. (Sori että kirjoittelen tänne omasoluhoidoista! Toivottavasti ei teitä haittaa!)

Riideltiin miehenkin kanssa taas toissapäivänä näistä jutuista... mies sanoi ettei jaksa kolmatta omasoluhoitoa enää. Haluaa suoraan lahjoihin nyt, ei jaksa enää tätä pettymystä ja sanoi myös ettei pysty olemaan mulle enää minkäänlaisena tukena omasoluhoidossa :( heitin sit takaisin jotain että ”ai sulla on oikeus omaan lapseen mutta mulla ei”, ja siitä mies sitten raivostui. Osin syystä, mut osin ei kyl tajua kuinka tää ei oo helppoa mulle...
Itellä viimeaikoina alkanu vaivaamaan hyödyttömyyden tunne. Mä en oo mitään, ihan kelvoton. Saan jonkun mua vanhemma naisen solun, joka hedelmöitetään mun miehen siittiöllä. Mua ei tarvita paikanpäällä ollenkaan. Siellä on mun mies ja joku nainen. Jos keksittäis vielä keinotekoinen kohtu ni mua ei tarvittais kerrassa mihinkään. Teuraaksihan ne mahot lehmätkin viedään :’D
 
Sakariina, hyvä määrä alkioita hedelmöittynyt :) Ovatko moni päiväisiä? Meillä oli sama tilanne eli viisi saatiin ja kaikki pakastettiin. Toinen pakkas-ukko eli siirto on nyt meidän nyytti. Pelottaa varmasti, mutta kyllä sinä selviät. Mahdollisuudet on lahjasiirroissa oikeasti hyvät. Onnea matkaan <3

Mitä kuuluu Nepparille? Onko raskausväsymystä vai ok olo?
Hei ja kiitos kysymästä Karhuemo<3
Täällä menee ihan hyvin. Kyllä väsymys on läsnä koko ajan, mutta toivon, että väsymys helpottaa edes vähän vauvan syntymän jälkeen.. Viikkoja nyt 31.

Jännää on ollut huomata, miten en ole miettinyt lahjasolua ollenkaan, vaan jollain tapaa koen lasen omaksi... Kun asiaa taas mietin tulee paha olo siitä, että huijaan itseäni. Eli vielä on prosessi täysin kesken.

Karhuemo mitä olette meinanneet tehdä jäljelle jääneille alkioille?

Tsemppiä kaikille hoitoihin...Tämä on raskasta, mutta se arvoista <3
 
@Rusakkonen voi eii! Löytyikö jotain apuja? Ja hei tsemppiä sinne jonotteluun! Omasolu-icsi siis tiedossa vielä?

Meille lääkäri soitti eilen. Ilmaisin huoleni tuosta vikasta omasoluhoidosta (clomit+menopur). Löysin netistä tosi vähän juttuja suomeksi, ja kaikki mitä enkuksi löytyi oli tosi negatiivista. Kuinka tuloksia tulee vähän ja ainoa etu on se että hoidot on jenkeissä kalliita, ja näinollen ”mini-ivf” on edullinen keino yrittää. Ja parhaat tulokset saadaan normaalin ovarioreservin omaavilta naisilta tällä hoitomuodolla... ja oma reservihän on olematon... kysyin lääkäriltä tästä ja kuittaus oli vähän sellainen että ”sun tilanne on niin erikoinen ettei voi verrata, että kokeillaan nyt toimiiko vaiko eikö”. En tahtois olla mikään koekaniini ja taas saada karvasta pettymystä. Sanoin lääkärille kanssa että en tosiaan toista hoitoa lähde tekemään vaan kuullakseni että ei oo mitään siirrettävää... en nyt sit tiedä. (Sori että kirjoittelen tänne omasoluhoidoista! Toivottavasti ei teitä haittaa!)

Riideltiin miehenkin kanssa taas toissapäivänä näistä jutuista... mies sanoi ettei jaksa kolmatta omasoluhoitoa enää. Haluaa suoraan lahjoihin nyt, ei jaksa enää tätä pettymystä ja sanoi myös ettei pysty olemaan mulle enää minkäänlaisena tukena omasoluhoidossa :( heitin sit takaisin jotain että ”ai sulla on oikeus omaan lapseen mutta mulla ei”, ja siitä mies sitten raivostui. Osin syystä, mut osin ei kyl tajua kuinka tää ei oo helppoa mulle...
Itellä viimeaikoina alkanu vaivaamaan hyödyttömyyden tunne. Mä en oo mitään, ihan kelvoton. Saan jonkun mua vanhemma naisen solun, joka hedelmöitetään mun miehen siittiöllä. Mua ei tarvita paikanpäällä ollenkaan. Siellä on mun mies ja joku nainen. Jos keksittäis vielä keinotekoinen kohtu ni mua ei tarvittais kerrassa mihinkään. Teuraaksihan ne mahot lehmätkin viedään :’D
Meillähän oli sama lääkäri eli Merja... Minullekin tämän hoidon valitsi kolmen täysin epäonnistuneen "normi" IVF hoidon jälkeen.. Oli n.2vuotta sitten ihan kokelu asteella ja minä koe kani se epätoivoinen tapaus ja niinhän sekin meni **tuik.. Kolme follia tuli ja kaikki tyhjiä
Ei vaan menny mun jakeluun miksi edes kokeillaan tommosta hoitoa kun ei onnistuta edes 6/9 solulla.. Mutta mun mielipidettä ei edes kysytty saati kuunneltu kun ääneen kehtasin epäillä hoitoa..

ISO VOIMA HALI SULLE <3
 
Meillähän oli sama lääkäri eli Merja... Minullekin tämän hoidon valitsi kolmen täysin epäonnistuneen "normi" IVF hoidon jälkeen.. Oli n.2vuotta sitten ihan kokelu asteella ja minä koe kani se epätoivoinen tapaus ja niinhän sekin meni **tuik.. Kolme follia tuli ja kaikki tyhjiä
Ei vaan menny mun jakeluun miksi edes kokeillaan tommosta hoitoa kun ei onnistuta edes 6/9 solulla.. Mutta mun mielipidettä ei edes kysytty saati kuunneltu kun ääneen kehtasin epäillä hoitoa..

ISO VOIMA HALI SULLE <3
Kiitos voimahaleista <3

Saako kysyy mitä sulle sanoi kun hoito meni ihan mönkään? Ja millä tavalla ilmaisit epäilyksen hoidon tehokkuudesta? Oon ihan samaa mieltä sun kanssa siitä et jos viidellä solulla ei onnistuta ni miten sit yhdellä tai kahdella onnistuttais :/

Löysin tosin täältä yhden keskustelun, missä Niklas Dextrasta oli vastannut mini-ivf:ää koskevaan kysymykseen. Oli laittanut että on kokeilemisen arvoinen ja saattaa parantaa munisten laatua, mut epätodennäköistä. Muitakin keinoja ois...
 
Kiitos voimahaleista <3

Saako kysyy mitä sulle sanoi kun hoito meni ihan mönkään? Ja millä tavalla ilmaisit epäilyksen hoidon tehokkuudesta? Oon ihan samaa mieltä sun kanssa siitä et jos viidellä solulla ei onnistuta ni miten sit yhdellä tai kahdella onnistuttais :/

Löysin tosin täältä yhden keskustelun, missä Niklas Dextrasta oli vastannut mini-ivf:ää koskevaan kysymykseen. Oli laittanut että on kokeilemisen arvoinen ja saattaa parantaa munisten laatua, mut epätodennäköistä. Muitakin keinoja ois...
Sanoi vaan että no nyt kävi huono tuuri ja ei näissä takuita ole oli tosi kylmä ja samaan hengenvetoon totes että lahjoitetut solut on enään ainoa "toivo" ja heippa.... Sillon meni klinikka vaihtoon

Kyseenalaistin juuri tuota määrää 1-3 munasolua kun mulla ne munasolut on ollu tosi rapakuntoisia muutenkin jaksaneet vain kaksipäiväisiksi.. Eikä siis yhtään siirtoon asti...

Koin tosiaan olleeni koe kani :(
 
@Pimpula76 kokeilitteko siis omilla soluilla vielä dextrassa? Millaista kaavaa?

Joo, no vaikka mä Merjasta tykkäänkin ni ei ollut selkeesti halukas keskustelemaan menetelmän toimivuudesta :/ kuittas just ettei meidän tilannetta voi muihin verrata ja että ”toivotaan että luontoäiti leikkii meidän kanssa”. Kyllä mä tässä oon huomannut jo kolmen vuoden ajalta et ei oo paljoo meijän kanssa leikkiny... :(
 
ISO hali taaltakin @nyuu! :love:

Siis mainitsinkin jo, etta itse kylla varmaan kokeilisin tuota mini-ivf:aa, jos tulisi parempia soluja, jos olisin nuorempi. Tassa vaiheessa en kuitenkaan aio enaa sijoittaa rahaa omilla soluilla tehtaviin hoitoihin muuta kuin niin, etta tarpeen mukaan vahitellen laitan kaikki pakkasessa olevat omat alkiot sisaan, ennen kuin olen 50 tai ennen kuin siis lapsi saadaan. Tuo tammikuun ICSI tulee siis olemaan tehty luovutetuilla munasoluilla.
 
@Pimpula76 kokeilitteko siis omilla soluilla vielä dextrassa? Millaista kaavaa?

Joo, no vaikka mä Merjasta tykkäänkin ni ei ollut selkeesti halukas keskustelemaan menetelmän toimivuudesta :/ kuittas just ettei meidän tilannetta voi muihin verrata ja että ”toivotaan että luontoäiti leikkii meidän kanssa”. Kyllä mä tässä oon huomannut jo kolmen vuoden ajalta et ei oo paljoo meijän kanssa leikkiny... :(
Mulla jo ikää niin paljon mittarissa joten lähdettiin luovutettuhin ja kokonaan pois pääkaupunki seudulta hoitoon

Jos sinun ja miehesi pää ja lompakko vielä kestää niin suosittelen jatkamaan hetken omilla soluilla yrittämistä jos yhtään mietityttää.. Koska kun lahja soluihin lähtee pitää mielestäni olla "varma" ja käsitellyt asiaa todella huolella,miehesi ei osaa asiaa ajatella niin koska hänen perimänsä kuitenkin näkyy ja on lapsessa jos lahjasolu hoitoihin lähdette... SINUN pitää käsitellä asiaa <3

Mihin ratkaisuun ikinä päädytkään niin ISO <3
 
  • Tykkää
Reactions: karhuemo75
Kiitos @Pimpula76 ja @Rusakkonen <3 mies ehdotti sellaistakin vaihtoehtoa että ensin lahjasoluihin, ja sit jos ja kun ois yksi lapsi ni kokeilis vielä kerran omilla :’D mut katotaan. Sellainen tyhjän takia kärsiminen ei houkuta yhtään.

Tolta Merjalta on muuten tosi hyviä kirjoituksia liittyen lahjasoluhoitoihin! (y) Kirjoittaa mm. kuinka kannattaa luovuttajien anonyymiyttä, koska luovuttajat eivät ole haluamassa vanhemmiksi, vaan haluavat vaan auttaa. Ja jos luovuttajat ois anonyymejä, saatais heitä myös lisää, ja samaten suomalaisten ei tartteis lähteä ulkomaille asti hoitoihin, jossa tätä lahjasoluasiaa ei oo niin tarkasti seurattu.
 
  • Tykkää
Reactions: Pimpula76
Hei naiset, oletteko muuten mittauttaneet ferritiiniarvojanne? Minä pyysin sen huvikseen työpaikkalääkäriltä ja arvo oli 21 :( Luin siis tuolta Dextran sivuilta että sen pitäisi olla 50-60 jos yrittää raskautta? Täytyy varmaan soittaa ja kysyä että pitääkö sitä nyt kiirehtiä ottamaan suoraan suoneen kun tässä olisi viimeinen omasoluhoito tulossa mahdollisesti ensi kuussa.. Onko teillä kellään tietoa tästä? Mulla siis aina ollut hyvä hemoglobiini 135-148 välillä. Että oli kyllä yllätys.

@Rusakkonen onnea sinulle huomiseen siirtoon (luinko oikein että sulla pe siirto) ja tsemppiä tulevaan piinistelyyn!
 
Hei naiset, oletteko muuten mittauttaneet ferritiiniarvojanne? Minä pyysin sen huvikseen työpaikkalääkäriltä ja arvo oli 21 :( Luin siis tuolta Dextran sivuilta että sen pitäisi olla 50-60 jos yrittää raskautta? Täytyy varmaan soittaa ja kysyä että pitääkö sitä nyt kiirehtiä ottamaan suoraan suoneen kun tässä olisi viimeinen omasoluhoito tulossa mahdollisesti ensi kuussa.. Onko teillä kellään tietoa tästä? Mulla siis aina ollut hyvä hemoglobiini 135-148 välillä. Että oli kyllä yllätys.

@Rusakkonen onnea sinulle huomiseen siirtoon (luinko oikein että sulla pe siirto) ja tsemppiä tulevaan piinistelyyn!
Hei. Mulla on ollu tosi huono ferritiini, alimmillaan 7. Elokuussa 19 jolloin aloin taas syömään rautaa ja tänään sain uuden tuloksen 22. Ei se taida tuosta kummeta. Hb tosi hyvä. Sain ohjeen lopettaa raudan syönnin.
 
  • Tykkää
Reactions: Netty79
@Netty79 - kiitos! Kylla, huomenna siirto. Ja olen kolmesti tana vuonna mittauttanut ferritiinin ja kahdesti tankattu, kevaalla ja sitten viimeksi kesalla. Pitaa varmaan taas valilla joskus taas mittauttaa, kun varmaankin minulla aina valilla laskee, vaikka hemoglobiini minullakin hyva. Tableteilla nostaminen ei taida olla kovin helppo juttu, pitanee tankata suoneen. Raskausajan monivitamiinissa on rautaa, ja sita siis olen noin niin kuin paivittain syonyt, mutta se maara ei valttamatta riita siis yllapitamiseen.
 
  • Tykkää
Reactions: Netty79
Hei. Mulla on ollu tosi huono ferritiini, alimmillaan 7. Elokuussa 19 jolloin aloin taas syömään rautaa ja tänään sain uuden tuloksen 22. Ei se taida tuosta kummeta. Hb tosi hyvä. Sain ohjeen lopettaa raudan syönnin.
Neuvoiko lapsettomuushoitoja tekevä lääkäri ne lopettamaan? Ihmettelen jos joku toinen lääkäri on sitä mieltä että sen tulee olla 50-60 ja toinen käskee lopettamaan kahdenkympin kohdilla? Minulle ihan se työpaikkalääkärikin määräsi heti rautatablettikuurin. Ongelma on kai se että ne ei oikein helposti imeydy.. joku oli syönyt puoli vuotta eikä oikein mitään vaikutusta.
 
@Netty79 - kiitos! Kylla, huomenna siirto. Ja olen kolmesti tana vuonna mittauttanut ferritiinin ja kahdesti tankattu, kevaalla ja sitten viimeksi kesalla. Pitaa varmaan taas valilla joskus taas mittauttaa, kun varmaankin minulla aina valilla laskee, vaikka hemoglobiini minullakin hyva. Tableteilla nostaminen ei taida olla kovin helppo juttu, pitanee tankata suoneen. Raskausajan monivitamiinissa on rautaa, ja sita siis olen noin niin kuin paivittain syonyt, mutta se maara ei valttamatta riita siis yllapitamiseen.
Ok. Kiitos vastauksestasi. Hitsi kun ei oikein edes pysy perässä että mitä kaikkea tässä pitäisi ymmärtää tehdä ja selvittää. ERA nyt ainakin ja näköjään tämä rauta asia. Täytyypä huomenna ottaa taas pari puhelua ja kysyä pari eri mielipidettä asiaan..
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Neuvoiko lapsettomuushoitoja tekevä lääkäri ne lopettamaan? Ihmettelen jos joku toinen lääkäri on sitä mieltä että sen tulee olla 50-60 ja toinen käskee lopettamaan kahdenkympin kohdilla? Minulle ihan se työpaikkalääkärikin määräsi heti rautatablettikuurin. Ongelma on kai se että ne ei oikein helposti imeydy.. joku oli syönyt puoli vuotta eikä oikein mitään vaikutusta.
Juu kyllä ohje oli näin. Olen siirtynyt gluteenittoman ruokavalioon kun epäillään jotain imeytymishäiriötä. Aluksi arvo nousikin mutta sitten taas laski. Joka tapauksessa mahakivut loppuivat niin jatkan gluteenittomalla. Keliakiaa ei ole. En tiedä miksi rautakuuri nyt lopetetaan, täytyy toivoa että toi 22 riittää.
 
Nama on nyt vahan sellaisia juttuja, etteivat kaikki laakarit usko niihin, eli riippuu laakarista. Kasittaakseni yksi laakareistani ei esim. kovasti perusta ferritiinista ja kohdun rapsutuksesta, eli jos niita sitten silloin talloin haluan, taytyy sitten itse pyytaa. Niin paljon on sellaisia juttuja, joista ei ihan tarkkaan tieda tai joista olisi yksimielisyytta sektorilla. Itse olen halunnut kokeilla suunnilleen kaikkea, josta ei ole tiedettya varmaa haittaa tai suurta riskia sellaiseen.
 

Yhteistyössä