Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Hei pitkästä aikaa,

luin muutaman sivun putkeen ja voi hurjuus mitä vaiheita. Paljon onnea on saatu, paljon on jäänyt saamatta. Sharlinin vaiheita luin jännityksellä. Rutistukset pettymyksen johdosta. Voimia surutyöhön ja toivottavasti esimerkiksi sijaisvanhemmuus toisi iloa tulevaisuudessa.

Satusofia, yhdyn edellisiin: vuodot enemmän sääntö kuin poikkeus. Mutta jos vaivaavat mieltä (kuten edellisestä lauseesta huolimatta yleensä vaivaavat), niin käyhän toki testausmittauksella.

Lumeton, paksuja viivoja toivottelen!

Seinäkukkanen
, pääsit yllättämään! Onnea pikkuiselle tytölle! Toivon täydestä sydämestäni tyttösen vahvistumista jokaiseen päivään.

ON: nyt on kasassa päiviä 33+1. Aika on mennyt hirmuisan nopeasti. Fyysisiä oireita ei oikeastaan ole, kankeutta lukuunottamatta. Mielialanvaihtelut (isot ja nopeat) vaivaavat enemmän nyt kuin alkuraskaudessa. Onhan tämä iso muutos. Tuossa pari sivua sitten kyseltiin laskettuja aikoja. Mulle voisi listaan päivittää 25.12.

Tsemppiä vielä kaikille yhdessä ja erikseen eri vaiheisiin. Hurjia akkoja ootte, joka iikka!
 
Seinäkukkanen
Onnea pienenpienestä prinsessasta!! Mäkin säikähdin, ku aloin sun nikkiä muistella ja tajusin, että sähän plussasit vain vähän ennen mua. Hurjaa, kuinka pikkuinen sun baby tosiaan on. Onneksi vointi on hänellä tasainen. Nyt vain vahvistumista päivä kerrallaan ja hyviä vointeja koko perheelle!

Plastex
Ihanaa, joulun paras lahja on sulla tulossa :heart:

Lumeton
Kaikenlaiset menkkatyyppiset olot ja tuntemuksethan kuuluvat myös alkuraskauteen - toivon, ettei ole huono merkki se sun selkäkipu ollenkaan!!

Kiitos onnitteluista, kyllä tuon rakenneultran jälkeen jotenkin alkaa jo pikkuhiljaa itsekin uskoa tämän todeksi :)
 
Seinäkukkanen onnittelut pikkuisesta tyttärestä! Onneksi nykyisin osataan hoitaa noin pienetkin vauvat vahvemmiksi. Kuinka pitkään se tarkoittaa keskoshoidossa oloa? Onnea ja voimia tuohon alkutaipaleeseen!

Lumeton, onneksi sinulla on jo testauspäivä lähellä. Taitaa tosiaan olla hyvin vaihtelevaa nämä oireet ja toisaalta oireettomuus alkuraskaudessa. Joten älä huoli, nuo voivat olla juuri niitä kaivattuja merkkejä positiivisesta tilanteesta!

Kiitos kaikki vielä rohkaisusta! Ei sitä verta sitten tullut kuin yhden siteen verran ja vähän ruskeaa jälkeenpäin. Mieli alkoi huojentua. Minulle tulee tänään 4 viikkoa täyteen hedelmöityksestä; siis 6 raskausviikkoa takana, eli 7. rv alkoi (now I know :p)! Mulla on ollut huolta tietyistä työnulkopuolisista vastuistani ja taas on unet vähän kärsineet. Niimpä en eilen sitä heti tajunnutkaan mutta iltapäivällä työpaikalla minusta alkoi tuntua siltä että tämä ei ole univelka-huolestuneisuusasia. Minulla on eilen ja tänään ollut sellainen olo kuin olisin ollut Linnanmäellä kaikissa niissä päätä ylösalaisin pyörittävissä laitteissa, syönyt hattaraa ja jäätelöä joka välissä ja sitten kävelen Lintsiltä mäkeä alas; ei okseta mutta on sellainen kevyt tasainen öllötys koko ajan. Ilahduin oikein kovasti kun tajusin tämän: että tämä voisi hyvinkin olla raskauspahoinvointia! Yritän nyt odottaa tuonne samaan päivään ultran kanssa kuin Haaveita, ensi viikon keskiviikkoon.
 
amv
lumeton ja Aliisa: Onnea plussasta!

plastex: Täh, ootko jo noin pitkällä?!

SatuSofia: Toivottavasti vuoto on sitä normaalia vuotoa, jota tosiaan monilla täällä on ollut! Mullakin tuli tuhrua Lugejen seassa.

Sharlin: Toivottavasti saatte sijaislapsen, pienen sellaisen ja mahdollisimman pian! Mukava lukea, että sijaisvanhemmuus tuntuu hyvältä idealta.

Seinäkukkanen: Onnea pikkuisen johdosta! Voimia teille kummallekin! Meitä keskosen äitejä onkin sitten useampi, kun Hathorkin sai keskosen. Ehdithän saada kortisonit? Ihanaa, että vauvan tila vakaa, ja toivottavasti pikkuinen kerää voimia ja painoa hyvin eikä mitään takaiskuja tule (viime ejat keskolassa henganneena huomasin, että monet pikkupikkukeskoset kasvoi ja voimistui kivasti ilman suurempia ongelmia). Keskostytöthän on kuulemma sitä paitsi vahvempia kuin pojat :) Voimia keskolaelämään! Teillä varmaan menee ainakin pari kuukautta. Toivottavasti ei ole pitkä matka pikkuisen luo?

Unohdin monet, tiedän, mutta kun luin tekstejä, olin hengessä mukana.

ON: Joku kysyi imetyksestä. Kyllä sujuu, mutta tilanne on tietty eri, kun vauva ei päässyt heti rinnalle, vaan vasti noin 2 vk ikäsenä pääsi ekankerran testaamaan rintaa ja kun vauva oli keskolassa en tietty ollut koko ajan imettämässä. Lisäksi siellä ja nyt myös kotona täytyy pullosyöttää tietty määrä äidinmaitoon sekoitettuna sellasta keskosille tarkotettua äidinmaidonvahviketta. Sit kuntyttö painaa 3,5 kg, siitä pääsee eroon. Vielä 700 g kirittävänä! Niin joo, maidontuotannon olen pitäyt yllä lypsämällä maitoa päivin ja öin synnytyksestä saakka. Ei kovin herkkua... Mut hyvä, et maitoa tulee (tosin meinasi jo ehtyä, kun olin muutaman päivän niin väsynyt ja stressaantunut kun tyttö pääsi kotiin, enkä tainnut oikein syödäkään tai imettää...) Nyt alkaa jo sujua vauvan kanssa paremmin :)

Hyvää loppusyksyä!
amv

p.s. lahjasolupohdintoihin ja muutenkin suosittelen rekisteröitymään suljetulle lahjasoluperheet-foorumille.
 
Viimeksi muokattu:
Satusofia, hyvä, että vuoto poissa ja onneksi voit pian mennä ultraan tarkastamaan tilanteen. Muistan aikoinani käyneeni tsekkaamassa tilanteen monta kertaa alkuraskaudessa.

Nuppu, kiitos tsempeistä ja tosi pitkällä olet jo!

Plastex ja AMV, kiitos!

Itse en tiedä, mikä tilanne on. Eilen testiin tuli yhtä hailea viiva kuin sunnuntaina. Tänään tein Predictorin testin, johon tuli hyvällä tahdolla nähtävä haamulainen.
Lopuksi tein vielä saman merkkisen testin kuin eilen ja siihen tuli heti vahva plussa, joka tuossa näkyy edelleen.
En ymmärrä yhtään. Mihin uskoa? Klinikalla onnittelivat varovaisesti ja kehottivat verikokeeseen huomenna. Jollain oli ollut viime viikolla sama tilanne ja sillä oli hcg ollut yli 400. Mutta pitäisi semmoisella lukemalla mun järkeni mukaan näkyä muutakin kuin haalea haamu.

Mutta minä olen ihan pihalla ja olo on melkein surkea, yhtään testiä en enää tee, pää ei kestä tämmöistä.
 
Lumeton älä noista kotitesteistä huoli! Mullahan oli ihan sama juttu, pelotti kun pelkkiä hailakoita haamuviivoja vain sain niistä. Oli kaksi päivää väliäkin ja silti tuli vain samanlainen haamu mutta välissä otetusta verikokeesta kuitenkin tuli hCG 268. Kyllä ne haamut vain taitavat yleensä hyvää tietää! Pääsetkö heti aamulla verikokeeseen? Saatko ehkä jo illalla tuloksen?

amv teidän pikkuinen on kasvanut hyvää vauhtia! Tsemppiä vauva-arkeen!
 
Lumeton: Huoli pois viivan haaleuden suhteen! Minä testasin verikoetta edeltävänä päivänä ja sain erittäin heikon haamun ja silti hcg oli seuraavana päivänä päälle 2000. En ymmärrä kuinka tuo viivan voimakkuus voi noin vaihdella.. Uskon siihen, että verikokeen tulos on erittäin hyvä! Odotellaan sitä rauhallisin mielin, jookos? :)

Seinäkukkanen: Kovasti onnea tyttärestä! Voimia hänelle kasvaa ja teille vanhemmille paljon voimaa alkutaipaleelle!

SatuSofia: Erittäin hyvä juttu, että vuoto on loppunut. Toivottavasti pysyykin poissa sinne heinäkuulle saakka! :)
Kuvauksesi mahdollisesta raskauspahoinvoinnista oli kuin suoraan minun suustani! Minulla on taas tänään ollut jatkuva etova olo, aivan kuin olisin heiluvassa laivassa.. Ihanaa, kun on kohtalotoveri odottamassa ens viikkoa! :)
 
Seinäkukkaselle onnea pikku tytöstä, jaksuja sinne.

Plastex:ille tsemiä loppuraskauteen.

Nuppu68, rakenneultran jälkeen alkaa tosiaan tuntumaan homma todelta, onnea loppuraskauteen.

Satusofia, hyvä että vuoto loppui, ultrapiinistelytsemit sinne.

Amv, kiva että imetys lähtenyt sujumaan, ei mitenkään helppo alku, kun ei heti vauva pääse rinnalle. Mistä tuo lahjasoluperheetfoorumi löytyy...täältä kaksplussan sivuiltako?

Lumeton, peesaan muita älä mieti noita kotiestejä, hcg verestä on se mistä sitten tsekataan raskaus.

Mur-mur, mä jo luulin että pinoudut tänne kun näin että olit kirjoittanut viimeiseksi.

ON, nyt pitää vielä parisen viikkoa piinistellä ultraan, tänään tuli postissa aika.
 
Minni - saat uskoa, jotta jos olisi sitä y l i m ä ä r ä i s t ä kukkarossa..hakeutuisin HETI hoitoon - luvutetuilla munasoluilla!

..vaan kun ei niin ei..ja 2 lapsostahan luoja miulle suonut, niistä täytyis jokainen päivä muistaa olla kiitollinen:heart:

Onnea siulle vielä matkaan:kiss:..ultrassa on aina ihuna käydä pikkistä kurkkaamassa.
 
Mur-mur, kiitos, sinä ihanainen:heart:

Muillekin taas kiitos vertaistuesta!

Labran tulokset saan vasta huomenna jos kerkeän töiden välissä käydä ne noutamassa... Tein sit viimeisen
jäljelläolevan testin, apteekin oman, ja nyt siihen tuli heti selkeä viiva. Että ehkä se
hcg on vähän noussut. Voi kun olisi.
 
Onnea Lumeton!!! Mäkin kävin tänään monta kertaa katsomassa joko olet ehtinyt saada sun tuloksen. Hienoa! Totta kai tuo arvo on hyvä, reilusti yli alarajan. Tervetuloa kesälasta odottamaan!

Haaveita, olen ollut sekä kiireinen että väsynyt, mutta myös levollisemmalla mielellä odotan ensi keskiviikkoa. Vuotoa ei ole tullut lisää. Se oli vain tuo sunnuntai-iltapäivä ja perjantain varoitus. Eikä ole myöskään etonut pariin päivään, mutta rinnat ovat kyllä arat. Alkaa jo haitata liikuntaharrastuksia kun tuntuu ikävältä pomppia ja tehdä joitakin juttuja. Jotkut pitkänmatkan juoksijat ja kävelijät harrastavat nännien teippaamista etteivät ne ärsyynny. En tiedä toimisiko sellainen jos tämä jatkuu, yhtä kauan kuin raskaana olokin. Toisaalta sitten pitäisi selitellä suihkuun mennessä.

Tänään on täysikuu klo 10:n jälkeen illalla. Sen pitäisi tuoda valaisua erilaisiin elämän osa-alueisiin, toisilla tunne-elämään toisilla joihinkin konkreettisempiin asioihin. Kuunnelkaa itseänne, ehkä jotakin uutta mielenkiintoista omista tunteista tai toiveista putkahtaa esille!
 
Ihan ensinnä halaus kaikille ketkä on joutunut kokemaan menetyksen :hug:
Onnea kaikille plussan saaneille ja piinalaisille :heart:

Tuosta laskutavasta halusin tuoda esiin tällaisen laskurin. Tätä joskus vime kesänä mietimme täällä ku itsekkin sitä kummastelimme. Toivottavasti siitäon apua teille:)
ivf-infertility.com | Calculating the due date of delivery


Meillä pikkumies on jo 10 kk ja kävelemistä harjoittelee kovasti. Kaikin puolin on menny kivasti.Poika on ollut terve ja iloinen. Kasvaa tosia hyvin ( 80 cm ja 10kg 400g)ja hampaita pukkaa sarjassa.

Ilmat viilenee uhkaavasti, talvi on sittenkin tulossa:)

Rakkain terveisin Sela ja pikkunapero
 
Haaveita, kiitos :heart: Joo, mulla on ultra varattuna tasan kahden viikon päähän, lääkärin kanssa juteltiin ja on hyvä varmistaa että on kohdunsisäinen raskaus (mulla oli puolitoista vuotta sitten kohdunulkoinen pakkasalkion siirrosta ja oli kyllä älyttömän salakavala, vaikka lääkkeet lopetettiin jo pp 18 kun hcg nousi liian hitaasti oli silloin jotain 100, niin sehän oli vaan jatkanut kasvamistaan ilman mitään oireita). eikä tuulimuna tms. Jos siis sinne asti vain pääsisi.
Milloin sulla ultra olikaan?

Satusofia, kiitos! Onko sulla keskiviikkona ultra? Mulla on kanssa rinnat olleet aika kipeät, varsinkin nännit ja se nyt taitaa olla ainoa oikea oire.

Sela, kiva, että kävit tervehtimässä. Ihanalta kuulosta sinun pikkumiehesi.
 
Lumeton ensinnäkin paljon onnea!! Olisin vielä kiinnostunut tuosta sinun aiemmasta kokemastasi kohdunulkoisesta.. Kun lopetit lääkkeet, niin menkat varmaan alkoi normaalisti..? Mistä selvisi, että alkio on jatkanut kasvuaan?

Lopetin lääkkeet viime ma ja menkat tuli tosi runsaina ja voimakkaina. Koska olen myös pelännyt tuota samaa, että munasolu jatkaa kasvamistaan väärässä paikassa, päätin tehdä tavallisen pissatestin ja sehän oli selvä plussa, ihan vahva, kun nuo aiemmat oli silloin haaleita viivoja.. Tai tietääkö joku, kuinka kauan voi näyttää plussaa jos on kemiallinen tai keskenmeno..?
 
Sharlin, jos olisin sinä, niin menisin ultraan tarkistamaan tilanteen ja mittauttaisin hcg:n.
Mulla meni just noin, että tuli kunnon menkat lääkkeiden lopettamisen jälkeen. Mitään raskausoireita tms. ei ollut ja kului pari kolme viikkoa kun mies yhtäkkiä sanoi mun olevan jotenkin ihan samanlainen kuin raskaanaollessa. Hymähdin asialle, mutta tein kuitenkin varmuudeksi testin ja siihen tuli vahva viiva ennen kuin testi ehti kunnolla kuivuakaan ja hcg oli sitten reippaasti yli tuhat. Sitten ryntäsin klinikalle, oikeasta munatorvesta löytyi jotain ja samaan aikaan alkoivat kivutkin. Otettiin uusi hcg ja se oli laskenut parilla sadalla.
Tilannetta seurattiin muutama viikko ottamalla hcg-kokeita ja onnekseni laski sitten itsekseen.
 
Lumeton kiitos nopeasta vastauksesta! Sain jo tietää, että keskenmenon jälkeenkin voi näkyä plussana 3vk.. Mut aina kun on jotain huolta, niin sitten tietysti viikonloppuna. No, varasin ajan huomikseksi yksityiselle lääkärille, ei tarvi sitten arvailla koko viikonloppua. Toivottavasti sillä gynellä on ultraäänilaite. Mulla on mielestäni hieman vielä raskausoireita, nännit on kipeähköt. Sitten mulla on ollut tosi outoa oloa, huimausta ja pientä päänsärkyä, mutta ei mitään pahoinvointiin viittaavaakaan. Mutta tosiaan kohdun ulkoisessa voi olla samat raskausoireet. Ihmettelen vaan sitä, että HCG oli vain 8, että luulis, et ois nopsaan kuivunut kokoon koko juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Sharlin
Huh mikä lisäongelma sulle tuli vielä tuosta huolesta :(? Toivoitavasti ei olisi tuo ulkopuolinen. Hyvä, että varasit ajan yksityiselle, niin saat varmuuden asiallesi ja itsellesi rauhan.

Murmur
40+ palstalta muistan sua(kin) taustaseurailleeni parivuotta-vuosi sitten. Viimeinen tietoni oli, että raskauduit..? Nähtävästi se ei sitten hyvin päättynyt, jos kerran tänne "halajaisit" hoitoihin.. :( Pahoittelut, jos noin kävi! Sinnikäs sissi oot sinäkin ollut, joten todellakin toivoisi sulle onnistumista.
Pitäiskin pitkän tauon jälkeen käydä kurkkimassa onko Ottis vielä miehensä kanssa ja joko hän on raskautunut :)

Lumeton
Yhden hcg-laskurin laitoin pari sivua sitten Satu-Sofialle. Kurkkaapa sieltä arvoja, ettet ihan hermojas mennetä :) Onnea plussassta kuitenkin ja tarrasukkia!

amv
Mainitsit tuolla yllä vähän aikaa sitten suljetun lahjasoluperhe-foorumin ja Minnikin sitä jo kyseli. Tarkennatko mistä sen voisi löytää? Mä taisin olla, ku sulta siitä imetyksestä kysyin :) Hyvä, että se edistyy ja paranee päivä päivältä, niin pikuinen pääsee vahvistumaan.

Oletteko katsoneet Kasvun paikka -ohjelmaa AVAlta (pe-su 22.50)? Löysin sen vasta 2 vkoa sitten ja nyt kohta taas tulee, nii alanpa kattomaan.

Mulla on kaikki hyvin, 21+0. En silleen tunne olevani raskaana - niin normaaliarkea vielä elän, mikä on tietysti kiva asia, ettei oo kremppoja eikä vaivoja. Tunnen tyypin liikkeitä päivittäin, mutta vielä harvakseltaan. Maha ei vieläkään näy, jos asiasta ei tiedä. Mutta kova kasvu on alkamaisillaan, siltä tuntuu ainakin, ja pitää nyt lopultakin ne tavalliset farkut vaihtaa äippähousuihin :O.
Ajattelinkin tulevana maanantaina mennä ostamaan vaatteita. Pakko! Ku yläkerta mulla enemmänkin kiristää ja kuppikoko on kasvanut :( Eli rintsikoita+paitoja on hankittava.

Terkut ja hyvää vointia muillekin kaikille, joita en erikseen maininnut, hyvää viikonloppua ja vielä tätä kuuluisaa 111111 -iltaakin :)
 
Miimi78:meillä oli tuttu luovuttaja. Ei sukulainen. Keskusteltiin ja kypsyteltiin asiaa pitkään eikä ole päätös kaduttanut.

Heippa kaikille jotka mut muistaa. Mehän päädyimme lahjasoluhoitoon aikanaan 3 epäonnistuneen ivf:n jälkeen. mun solut vaan oli kehnot. lahjasoluhoidon 3.s pas sit tärppäs. lähes 3kk tiputteli ruskeaa tuhrua ja vatsakipujakin oli mitkä varmaan liittyi endon kiinnikkeisiin. nyt tyttö on Jo 2-vuotias. aika on menny siivillä. elämä on täysin erilaista. silti lähes joka päivä käy mielessä ne lapsettomuuden tuskat. ja kiitollisuus. kakkosta ei tule ja siihen koitan sopeutua. pakkanen tyhjeni aikanaan eikä ole henkisiä eikä taloudellisia resursseja alkaa sitä ruljanssia uudelleen, kun sitäv6-läpi käytiin. kulutetaan nekin rahat jo olemassaolevalle lapselle.
plussatuulia ja jarrusukkia ja taistelumieltä kaikille toivottaa bartsu
 

Yhteistyössä