Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Matilda sama täällä. Tuo vatsa pullahti ihan yhtäkkiä ja on tosiaan todella iso.. oikeen järkytyin kuinka paljo lääkkeet turvottaa. Eilen illalla tuli vastaus VL:lta. Olemme kuulemma siellä jonon kärjessä.. tällä hetkellä luovuttajien tilanne on melkoisen huono. Meidän pitäisi varata aika lääkärille, jotta voitaisiin vielä katsoa, että olisiko jtn selvittämättä vielä, mikä olisi meillä aina keskenmenoihin johtanut. Mutta nyt mennään rauhassa tämä hoito loppuun ja otan yhteyttä heihin, jos siihen tulee tarvetta. Kyllä tämä flunssa nyt on päälle pukannut. Kuhan ei kuumetta nostaisi, niin sitten jaksaisi vielä töissäkin käydä.

Palailen taas paremmalla ajalla..
 
ON vain pikaisesti. Limisultrassa tuli aamulla käytyä. Tulos oli mitä arvelinkin tuolla 3:lla zumenapilla / pv. Limis oli 4,9 mm. Nyt annosta nostettiin 5 /pv sekä lisäksi estradot -laastari 100 mikrog kahdesti viikossa. Ensi keskiviikkona olisi seuraava ultra. Ihanaisen luovuttajamme punktiota on suunniteltu 20.10. Toivottavasti minulla tuo limis kasvaa sinne 7 mm että olisi edes mahdollisuus siirtoon...

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Olen tämän hengenahdistuksen ja palan tunteen kurkussa ja sydämen muljahtelujen takia käynyt lääkäreissä ties missä. Elokuussa olin siellä sairaalassa ja kaikki oli lääkärin mukaan ok. No oireet on jatkunut tai jopa välillä pahentuneet niin menin työterveyslääkärille. Siellä otettiin kaiken maailman kokeita.. ja otettiinpa myös uudestaa nuo kilpirauhasarvot. Kilpirauhasarvot olivat laskeneet jälleen ja lääkäri oli kovin sitä mieltä, että mulla on joko vajaa tai liikatoiminta. Järkyttyneenä otin vastaan sen uutisen! Ei sillä, että tuohan on melko helppo vaiva.. kun thyroxinilla saa kuriin. Mutta, että ei sitten aiemmin julkisella puolella mitään epäilyjä vaikka arvot on helmikuusta saakka vaan laskeneet.. ja nämä vaikuttaa suuresti etenkin alkuraskauksissa raskauden jatkumiseen. Nyt pelottaakin, että jos tästä tulisi plussa, niin kuinka kävisi.. Ensi ma:na menen labraan kilpirauhasen vasta-aine tutkimuksiin ja pe:na kuulen sitten, kumpiko vaiva minulla näistä on. Toiv saisin sitten samantien lääkityksen, koska tuo toiminta on elintärkeä etenkin alkuraskaudessa. Kyllä alkaa usko olla mennyt noihin julkisen puolen lääkäreihin...

Dreamille tsemppiä limiksen kasavatteluun! Onneksi tuohon 20.10 päivään on vielä aikaa, joten eiköhän se limis kasva siihen mennessä.. olihan se kuitenkin nyt jo melkein 5.. enää pari puuttuu..
 
IITUSKA Kiittää ja kumartaa teitä kaikkia ihania ihmisiä tällä palstalla.... :hug:
Eli viimenen hoito ja jälleen nega, joten tämä oli meitin viimenen yritys.. :'(
10 alkiota hoidoissa siirretty ja ei koskaan mitään kiinnitys yritystä eli nyt alkaa totuttelu ajatukseen elää kahestaan ja luopua vauvahaaveista...
Jos ehkä sijaisperheeksi , ei osaa vielä sanoa on niin tyhjä olo...
eli kiitos kaikille tuesta ja ihanista sanoista , kyllä tämä palsta on auttanut paljon..
onnea kaikille jatkoon ja toivon todella sydämmestäni , että kaikki jotka jaksaa yrittää, saavat toivomansa lapsen...Hyvää syksyn jatkoa ja hei :wave:
 
Iituskalle pahoittelut ja hirmuisesti voimia jatkoon! :hug:

Aliisa No onpa aikamoista.. Kovia olet joutunut kokemaan, mutta toivottavasti syy on tosiaan nyt selviämässä ja hoidettavissa! Niin VL:lta ne on meillekin sanonut että luovuttajia on tosi vähän nyt liikkeellä, mutta onneksi teillä on vielä toinen mahdollisuus JOS tämä ei mene toivotulla tavalla. Toivotaan tietty parasta nyt :)

Dreamille tsemppiä, varmasti ehtii vielä limis hyvin kasvaa.

Nyt viikonlopun viettoon, aurinkoisia lepopäiviä kaikille!
 
Hei ja iltaa kaikille!

Minunkin puolesta pahoittelut Iituskalle Mekin ollaan sijaisperhejuttua ajateltu yhtenä vaihtoehtona. Tilattu paperitkin, nyt vaan jäänyt taka-alalle tän alkavan hoidon vuoksi.

Ja Vekara kiitos neuvoista. Saimme tänään Avalta vastauksen että maksu onnistuu myös erissä siellä Riikassa, hieno asia. Ja tiedoksi jos joku miettii samoja asioita. Muutenkin nopeaa tuo toiminta siellä, Suomessa on pula luovuttajista, siellä pääsee hoitoon parissa kuukaudessa.

Rentouttavaa viikonloppua toivottelen kaikille!
 
Tein tänään raskaustestin. Tänään pp10. Jokaisessa siirrossa olen muistaakseni pp10 jo plussannut, mutta nyt tuli tyhjän tyhjä testi. EI minulla mitään oireitakaan ole. Vatsa tuntuukin ihan tyhjältä ja se pissahätä, joka on aina öisin plussien aikana ollut, on nyt ollut poissa. Kyllähän vielä voi plussa pärähtää, mutta en usko. MInulla kun ne plussat on aikaisessa vaiheessa jo tulleet. No, torstaina vielä testi ja sitten yhteys Fertinovaan ja n. kk:n päästä toiv oltaisiin taas piinistelyvaiheessa. Ei tunnu pahalta tämä nega, sillä tiesin, että pääsemme uuteen yritykseen jo melkoisen pian. Mutta tosiaan eihän sitä voi vielä ihan 100% negaksi edes sanoa, sillä pp14 on virallinen testipv.

Flunssa on iskenyt vallan täällä suunnalla. Eilen nousi kuume ja olo on aikasmoisen tukkoinen. Huomenna täytyy vissiin lääkäriin, kun ei ole oikein voimia mihinkään:(

Toiv Matilda saa hyviä uutisia raskaustestiin! Toivon sitä todella kovin!
 
Iituska: :hug: Luopuminen on vaikeaa.. Kaikkea hyvää teille jatkossa!!!

Aliisa: Kuulostaa toisaalta hyvältä toi sun kilpirauhashäikkä (vaikka ikävää tietysti onkin), josko se selittäisi keskenmenoja?? Sittenhän tilanne olisi jo ihan eri, kun lääkitykset saadaan kohdilleen.. Toivottavasti pääset tosiaan pian uuteen yritykseen, jos tämä tulos ei nyt tästä muutu..

Matildalle kanssa tsemppiä piinistelyyn!!
 
Iituskalle tsemppiä tulevaan.

Alisalle plussatuulia..älä vielä luovuta.

ON: Kävin perjantaina ultrassa, samaa ongelmaa kuin Dream:lla, limakalvo oli ohut 5 mm, joten Zumenonia vähän enemmän ääntä kohti ja keskiviikkona uusi ultra. Saas nähdä miten tässä käypi :whistle:
 
Kiitos Minni ja Vilhelimiina.

Minnille onnea limiksen kasvatteluun. eihän tuo paksuus ole enää kaukana siitä siirtoon vaadittavasta 7mm:stä. Toivotaan että lääkeannoksen nosto auttaisi!

Vilhelmiina sitä minäkin pohdein.. että josko se selittäisi varsinkin tämän suht pitkälle menneen keskeytyneen raskauden. tuttavallani oli raskaus keskytynyt lähemmäs rv30:llä ja sen syyksi epäilivät juuri kilpirauhasta. Lapselta oli yksinkertaisesti loppunut happi:( No, tällä viikolla tulee siitä sitten tulokset.

ON: Turvotus ja rintojen kipeydet on tipotiessä. On niin normaali olo kuin olla ja voi. Se ei voi kertoa muusta kuin siitä, että nega se on ja pysyy. Mutta ei se mitään. Torstaina vielä testi, sitten soitto klinikalle ja katsotaan millä aikataululla käynnistetään uusi hoito. Lääkäri kyllä lupasi, että mahdollisimman pian. Toki harmittaa että tämä ei onnistunut, mutta sikäli ei niin paljoa, kun tiedän, että uuteen hoitoonkin pääsemme suht pian. Max pari kk:tta odottelua. Tämä hoito on alusta alkaen tuntunut niin erilaiselta kuin aiemmin. Alusta alkaen ollut jotenkin epätodellinen olo..

Täällä kovasti peukutellaan Matildan puolesta :)

Mukavaa sateista päivää. Huomenna olisi koulutuspäivä tiedossa ja keskiviikkona paluu töihin.. jos ei kuume lähde pois, niin pakkohan se on lääkäriin mennä..
 
Kovin hiljainen on tää palsta nykyään.. :( No onneks suurin syy on se, että melkoisen moni on saanut/saamassa sen pienen käärön:)

Silti täällä minä ainakin kaipailen kovasti seurustelua.. Kirjoitelkaa nyt te uudetkin tänne, ettei yksin tartte höpistä..
 
Aliisa: Onneksi teillä on tosiaan mahdollisuus päästä hoitoon pian uudestaan, mikäli ei nyt onnista. Toivotaan silti vielä parasta...

Iituskalle kaikkiea hyvää jatkossa.

Dreamille ja Minnille onnea tulevaan.

Matildalle tsemppiä loppupiinailuun.

Terkuin: Jonsku
 
Moi Aliisa ja muut!

Minä olen ainakin uus kun ekaan siirtoon menossa viikolla 45. Tänään oli ultra ja kaikki ok. ylihuomenna alkaa Zumenon ja sitten taas ultra 26.10, katsotaan limiksen kasvu. Jännittää ja ei malttaisi odottaa. En ole koskaan tykännyt talvesta, mutta sitä todella odottaa.
Teekuppi
 
Heippa!

Aliisa tosiaan vielä ei tiedä, mutta jos jos jos tulos on nega niin sitten oli niin tarkotettu että saat ensin kilpirauhasen kuntoon ja sitten uudelta luovuttajalta monen monta solua :)

Dreamille, Minnille ja teekupille tsemppiä limiksen kasvatukseen, kyllä se varmasti tulee hyväksi! Mites muuten Jonsku, oletteko vielä ehtinyt miettiä pidättekö pidemmän tauon vai joko jo pian uudestaan?

Mä alan olemaan jo todella hermona ;) Menin jo apteekkiin hakemaan testiä, mut sit päätin, että mieluummin sittenkin elän toivossa vielä pari päivää.. En ihan kauheesti työstäni tykkää, mut nyt oon siitä hyvin kiitollinen kun menee iso osa päivästä niin että on pakko aatella jotain muutakin. Mulla on ollut aika paljon vihlasuja mahassa ja toisaalta sellanen tunne, et vuoto alkaa hetkellä millä hyvänsä. Alan varmaan jo tekemään itelleni nää kaikki tuntemukset :LOL:
 
Hei,

Tulin kyselemään teiltä tietoa, kun olen saanut ensijärkytyksen hiukan käsiteltyä.
Mulla oli tänään ekan ivf:n punktio ja soluja saatiin vain viisi vaikka folleja oli 11. Lääkäri sanoi, että munasoluissani on jotain vikaa. En tiedä mitä ja huomenna saan tarkemmin selville jotain biologilta.

Kuinka monta hoitoa teillä koitettiin ennen luovutettuihin lähtöä vai onkohan jo nyt selvä, että meidän kannattaa siirtyä luovutettuihin vaikka vasta eka ivf?

Mten pitkät jonot luovutettuihin on nykyään? Tampereen avalle ajateltiin siirtyä nyt, kun väestöliitto lopettaa.

Paljonko hoito suunnilleen maksaa? Avalla katselin, että hinta on noin 6000?, onkohan muualla halvempaa?

Kiitos jos joku osaa minulle vastailla, oma pää on aika sekaisin nyt...
 
Suzyanne
Heippa pitkästä aikaa! Täällähän on mukavan plussanneita, ihanaa!! :flower: :heart: Kaikille plussanneille kovasti tarrasukkia matkaan, ja negan saaneille lohtuhali. :hug:

Joku, en muista enää kuka :ashamed: kyseli että aikooko luovutetulla munasolulla lapsen saanut kertoa lapsen alkuperästä. Meillä on vähän "hassu" tilanne siinä mielessä, että me emme ole päässeet miehen kanssa asiasta yksimielisyyteen, emmekä varmaan pääsekään. Minä olen avoimen kertomisen kannalla, mies ei. Siispä minä olen kertonut kaikille tutuilleni, sukulaisilleni ja työkavereillekin, mies ei oikeastaan muille kuin äidilleen ja yhdelle ystävälleen. Eli jos kutsumme ystäviämme johonkin samaan aikaan täytyy aina varottaa minun ystäviäni etteivät puhu asiasta. Ei hyvä, mutta minkäs teet, kun emme ole asiasta samaa mieltä. Emme ainakaan riitele asiasta. Mutta aikanaan tulee kinaa Vilille kertomisesta, tiedän sen jo etukäteen. Mutta siihen on onneksi vielä vuosia aikaa.

Vili täytti juuri 5 kk. On ihan isänsä näköinen, mikä on tosi hyvä juttu, kaikki mieheni ystävät(jotka eivät siis tiedä ettei pojassa ole minun geenejäni) ovat heti sanoneet että onpas isänsä näköinen. Ja kyllä joku on minun näköiseksikin sanonut, johtuu varmaan siitä että minulla on sama "väritys" kuin miehellä ja Vilillä, ja samantyyliset kasvonpiirteet. Kaikki ollaan ristiverisiä luonnonkiharatukkaisia, ja omistetaan suuret siniset silmät.

Me ollaan kovasti pähkäilty sitä toista hoitoa, Tartossahan on vielä 5 alkiota pakkasessa. Siellä säilytys maksaa ekan vuoden jälkeen euron päivässä. Me maksoimme elokuussa vuoden säilytyksen eteenpäin, eli ensi keväänä pitää jo päätös olla tehty. Jotenkin kamalan vaikeaa päättää tuollaista isoa asiaa. Mutta ehkä se oikea päätös, mikä se olikin, kypsyy tässä pikkuhiljaa.

Suzyanne
 
Tytti: Toivottavasti kaikki kääntyy vielä hyvin! Punktiopäivänä ei pystytä vielä tarkemmin sanomaan alkioiden laadusta. Jos solut olivat kypsiä, niin huomenna selviää hedelmöittyminen ja ylihuomenna jakautuminen. Joillain on niin, että useampi folleista on tyhjiä, mutta nyt arkijärjellä kuulostaa minusta kuitenkin ihan kohtalaiselta, että melkein puolessa oli solu. Toivottavasti saatte hyviä alkioita! Minulla tehtiin omilla soluilla yrityksiä yhteensä kuusi hoitokertaa, joissa missään ei päästy PASsiin, ja tuoresiirtoon päästiin neljässä.
 
Heippa!

Tytti kyselit jonotusajoista luovutukseen. Meillä tosiaan oli 2 kuukautta Avalle Riikaan ja meillähän oli tilanne että haluttiin vähän aikaa yrittää luomuna. Ystävällisesti alkoivat jo sinä aikana pyynnöstämme etsimään meille sopivaa luovuttajaa, joita löytyikin sitten kaksi ja toinen valittiin. Noin reilu 6000 on hinta + matkat+lääkkeet+ultrat ym.

Minä taas kyselisin mihin perustuu se , että toisille siirretään yksi ja toisille kaksi. Kyselimme Avalta ja siellä sanottiin että normaalisti siirretään yksi kerrallaan. Oletteko its epyytäneet kahta ja miten tähän päädyitte. Kertokaahan kokemuksia .

 
Tytti meillä tehtiin kuusi IVF:ää omilla soluilla ennen luovutettuihin siirtymistä. Omillla munasoluja tuli reilusti ja hedelmöittyminen oli lähes 100%, jakaantumisvaiheessa oli karsiutuminen hurjaa ja saatiin aina vain yksi/kaksi siirtokelpoista alkiota eikä pakkaseen koskaan mitään. Jälkikäteen ajatellen aikasemminkin olisi voinnut luovutettuihin siirtyä, mutta ei ehkä ihan ekan yriyksen jälkeen. Riippuu tietysti mitä biologilla on sanottavaa.

Teekuppi meillä siirrettiin kaksi, koska PAS:ssa sulatetuista kaksi oli siirtokelpoisia. Lupa kahden siirtoon kysyttiin meiltä ennen siirtoa eli olisimme voineet siitä kieltäytyäkin.

ON kävi ä-polilla kontrollissa. Kohdunsuu oli vähän pehmennyt, mutta kaulaa reilu kolme senttiä vielä jäljellä. Painoarviot oli noin 900 grammaa molemmilla. A oli melkoisen alhaalla pää alaspäin ja B perätilassa. B:n liikkeitä en paljoa ole tuntenut, mutta ultran mukaan myös B liikkui vaikkakin rauhallisemmin kuin A. Seuraava kontrolli sovittiin kolmen viikon päähän, jolloin luultavasti alkaa sairasloma.

Hyvää syksyn jatkoa kaikille,
Marru 25+3
 
Moikka

Marru, kiitos vastauksesta. Itse olen miettinyt että kun kaksoisraskaus on aina vähän riski niin mitenkähän tuo ikä kun olen 46, onkohan riski liian suuri. Onko muita jotka ovat asiaa pohtineet. Hienoa Marru että molemmat näyttää olevan hyvässä kunnossa.
 
Teekuppi: Meille sanottiin alusta asti, että vain yksi siirretään (VL), joten ei koskaan edes ajateltu asiaa sen kummemmin. Kunnes sitten siirtopäivänä lääkäri sanoi, että he voivat tehdä poikkeuksen, koska me saatiin vain yksi hyvä solu ja yksi huono, jota ei voitu pakastaa. Siinä meillä sitten oli muutama minuutti aikaa päättää siirretäänkö yks vai kaks ja koska meillä ei ollut asiasta yhtään mitään tietoa niin uskottiin lääkäriä ja siirrettiin vain yksi. Sinänsä aika hulluun asemaan laittoivat meidät. Eli selvittäkää tosiaan edut ja haitat :) Täällä on onneksi ihania esimerkkejä miten hyvin asiat voi mennä.
 
ALIISAlle :hug: Toivottavasti se kilppari olis toisaalta se keskenmenot selittävä syy niin sen voisi sitten hoitaa ja mahdollisuudet jatkossa olisivat oikein hyvät.

SUZYANNElle __o//

Mulle on siirretty lähes joka siirrossa kaksi alkiota, kun ei mistää testeistä koskaan tullut
plussan plussaa paitsi nyt sitten tästä ja kerran oli kemiallinen raskaus. Ja yht. yli 10 alkiota siirretty. Lahjasoluhoidossa tuoresiirrossa eivät suostuneet siirtämään kun vain yhden alkion, kun se oli niin hyvänlaatuinen. muulloin olen sanonut, että lääkäri saa periaatteessa päättää ja ovat sitten siirtäneet PAS:eissa sen kaksi. Tällä kierroksella mistä raskauduin toinen alkio oli TOP ja toinenkin hyvä ja yhtä odotan.

Vauveli on edelleen pysynyt oikeinpäin käännön jälkeen :) Nyt alkaa jo synnytyskin jännittämään, kun huomenna vauva on täysaikainen. Toisaalta tulee varmasti ikävä tätä mahaa, vaikka olo onkin ajoittain hyvinkin tukala. Vatsanympärys on 105cm ja kun olen 157 pitkä, niin olo on välillä aika mielenkiintoinen :LOL:
Nyt pitäis vielä päättää ottaako viimemetreillä sen sikapiikin vai ei. Kauhean vaikea päätös, kun kuitenkin tutkimustiedot tuon rokotteen mahd.haittavaikutuksista sikiöön on lähes olemattomat....

Bartsu ja Marianne 36+6
 
B) Jihuu! Tästä jonotuksesta tuli vielä lyhyempi kuin edellisestä, joten mukana ollaan jälleen. Meillä tyhjeni pakastin ensimmäisen "luovutetun" yrityksen jälkeen (josta 4 top-alkiota eikä plussan plussaa) nyt syyskuussa ja jo joulukuussa päästään toiseen yritykseen. En tiedä, miten ikinä voisin kiittäänäitä ihania naisia, jotka solujaan luovuttavat :flower:

Nyt vain odotellaan kuukautisten alkua, jolloin aloitan oman kiertoni justeeraamisen luovuttajan kiertoon sopivaksi. Niin ja mies varmaan pitää pistää kuntokuurille.

 
täällä taas pitkästä aikaa!! Aika kuluu vauhdilla työssä käyden ja siinä ohessa siivoilen taloa lattiasta kattoon, kun vielä jaksaa pallilla keikkua ;) !!

IITUSKALLE pahoittelut ja jaksamista eteenpäin :hug: !! Myös meillä oli tuo sijaisperhe vaihtoehto vakavasti harkinnassa ja valmennus hyvässä mallissa.

DREAMILLE ja MINNILLE tsemppiä limiksen kasvatteluun!!

ALMALLE onnittelut uudesta luovuttajasta!!

ALIISA, tsemppiä uuteen yritykseen (jos ei nyt plussaa). Vahva tunne täällä, että pian onnistaa ;) . Olet sitkeä sissi :D !!

TEEKUPPI, onko sinulla aiempia synnytyksiä?? Jos ei, niin yhden alkion siirtäisin ainakin näin aluksi. Ollessamme hoidossa fertinovassa, lääkäri kertoi tehneensä tutkimusta luovutetusta munasolusta. Lisää riskejä raskauden aikana, samoin äidin ikä sekä mahdollinen tupla raskaus. Meille oli ikäni puolesta valmis siirtämään ainoastaan yhden alkion, vaikka minulla myös aiempia raskauksia.

Mitä HILLEVI sinulle kuuluu?? Laitan viestiä.

WATROSSI huhuuuu... :whistle: !!

Täällä voidaan ihan mukavasti. Maha pullahtanut ulos eikä vaatteet mahdu enää päälle. Vaatteita ratkon ja resoria lisään :D !! Lenkillä väsyy jo selvästi ja vauhti hiipuu jo kahdessa kilometrissä. Mutta arjen puuhat jaksaa hyvin.

:hug: kaikille VEKARALTA ;)
 

Yhteistyössä