Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Juu siis laitoin jo tekstin Avalle ja hoitaja soitti heti. ja lääkäri soittaa huomenna....
Kun ihmettelin pitkää zume-jaksoa, hoitaja vaan sanoi että heillä on AINA pitkä zume-jakso. jopa 3-4 vkoa! ja plussaan johtaa 50% -hoidoista, että oli sitä mieltä että heillä on oikea käytäntö.

Hoitaja sanoi minulle, että MINIMISSÄÄN zumenon-päiviä pitää olla 18-19 että kohdun limakalvo on valmis... outoa jos muilla on kuitenkin tehty jo aiemminkin.

Eli minulla oli ja meni vuoto ja nyt on kp 10 ja tässä kierrossa siis pitäs tehdä hoito, mutta vasta 2 vkon päästä!. menkat oli normaalit, ehkä jopa runsaat. en tiiä.... jos tuo kohdun rakenne johtuu adenomyooseista, sille ei voi tehdä mitään.. kun ei ne sieltä lähde. YHYYY!!!! että siinä ei menkat auta.



hämillään: assari-passari
ketkä muut oli hoidossa AVA:lla? luulis että ne tietää mitä tekee... huomenna lääkäri soittaa vielä. mutta mitä se oikein auttaa jos minä epäilen ja he TIETÄVÄT, niin sitten mennään heidän tiedoillaan... :|
 
Gerbera: Kiitos.:) Onhan tämä eteneminen mukavaa ja että asiat edistyy ja näinkin nopealla aikataululla mikä yllätti positiivisesti. Joo, minäkin ihan oma-aloitteisesti aloitin ns. miniasperiinin eli Asperin-cardio 100 mg, mullahan on naiseksi poikkeuksellisen korkea hemoglobiini 158 kun naisen normaalin hemoglobiinin raja-arvot ovat 117-155. Tiedän myös erään toisen henkilön jolle oli määrätty lapsettomuusklinikalla IVF:n tukihoidoksi Primaspan 100 mg-tabletteja eli mietoa asperiinia jota oli käyttäyt 12 rv saakka. Häellä on myös normaalisti matala verenpaine ja hyvinkin korkea hemoglobiini. Hänellä on nyt poikakaksoset. Aurinkoista kevättä. B)
 
ASSARI: Mulla on mennyt joka kerta nää siirrot niin, että olen aloittanut zumenonit kp 1 ja siinä kp 20 tienoilla on ollut siirto. Mulla ei ole mitään jarruja ym. ollut millään kerralla näissä lahjasoluhoidoissa. Limis on ollut siirtoon mennessä 9-12mm ja nyt itse asiassa oli ohuin mistä plussasin...Kerran mulla ei zumet sitten tehonneet olleskaan joten lopetin ne ja alotin uudestaan taas kun vuoto alkoi. Mulla aina alkaa menkat noin 2 päivää zumenonien lopetuksen jälkeen. Mullekin on puhuttu tuosta kolmivaiheisesta kohdun limiksestä kun sitä ovat joskus ihastelleet.
Kai näistäkin asioista lääkärit on eri linjoille, mut mulle AVA:lta sillon sanottiin, kun ne zumet ei oikein tehonneet niin joku maksimiaika kuin kauan niitä voi syödä limiksen kasvattamiseksi mut en muista mikä se oli. AVA:lla juu on moni lääkäri aika huono suomi...mut oikein mukavia muuten. Tsemppiä ja toiv. asiaan tulee jotain selkeyttä.

KAUNISKUU: Voi hitsin tuhru, kun nyt jättäis sut rauhaan. :hug:

GERPERA: Ihana kuva taas jälleen kerran B)

SCARLET: Mulla myös ollut nyt kahdella kierroksella noi miniaspiriinit käytössä 100mg. Hempat on aina melkein 160..... Nyt tällä kierroksella aloitin kp 1 mut sitten limisultrassa lääkäri käski tauottamaan ja aloittamaan vasta siirron jälkeen uudelleen ja tein niin. Greippimehua olen myös lipittänyt litratolkulla ja olen huomannut, että se auttaa etovaan oloonkin. Valion se sokeroimaton. Muut on sit liian makeita, vaikka en happamasta yl.tyykkää yhtään. Tsemppiä opiskeluun =)

SAAGAlle :wave:

NENNULIINI ja ALMA taitaavat olla lomareissulla

ON ei ihmeitä. Talvilomaa vietetään miehen kanssa tää viikko. Siksi varmaan roikunkin täällä koneella niin ahkerasti B)

Bartsu 5+0
 
KAUNISKUU: Ei ole ollut tuhruja nyt ollut sen enempää. Vatsaa välillä juilii ja olen huomannut, et vasemmalla tuntuu enemmän. Nyt oonkin sit ajatellut, et on varmaan kohdunulkopuolinen...toisaalta, mulla kaikki tuntuu aina vasemmalla paljon paremmin. Aika vainoharhainen olen itseni kanssa. Uudet tissiliivit tosiaan jouduin ostamaan, kun kävi entinen koko pieneks. On nyt paljon mukavampi olla. En vois ajatellakaan olevani ilman, kun välillä pidin tissiliivivapaita päiviä vapaalla. Just voi yön olla ilman, mutta joka kerta kylkeä kääntäessä herää siihen tissikipuun...mull on aina lugeista tullu tissit kipeiksi ja muutenkin ennen menkkoja, mut en muista että koskaan ne olis ollu näin kipeet. Tai sit muistan väärin. Sydän tuntuu pompottelevan aika kovaan tahtiin ja varsinkin kun käy maate niin se jumputus tuntuu korvissa saakka. Maha turpoo iltaa kohti niinkuin kyllä käy aina ennen menkkojakin. Muutamana iltana on ollut vähän huono olo. Vessassa saa ravata koko ajan. Ja nälkäkin vaivaa aika usein. Vielä olis 14 päivää ultraan. Onko sulle jo sovittu ultrapv?

Bartsu
 
niin minähän söin viime "kierrossa" zumenoneja 8 vkoa!! putkeen kun siirtoon ei päästy ja noilla zumeilla sitten siirrettiin omaa kiertoa toisen luovuttajan kiertoon... ilman zumeja ehdin tuossa välissä olla 3 päivää ja taas jatkui. ehkä se limis ei siksi ole säännöllinen. no en tiedä. pitääpä huomenna kysyä.

jotenkin meni usko koko hommaan....
 
bardolino Kiitos.:) Joo, onneksi on opiskelujen vuoksi muutakin miettimistä, aikakin menee nopeammin. Innolla kuitenkin odotan siirtoa ja siitä se jännitys vasta alkaakin.

Onpa Sinulla huiman korkea hemoglobiini 160. Ilmeisesti muuten tuon miniasperiinin vaikutus perustuu siihen ja se, että sitä kannattaa syödä myös kierron alussa, että se lisää verenkiertoa limakalvoilla ja valmistaa vastaanottamaan alkion ja sitten sen jälkeen sen takia syödään, että alkio pysyis kiinni.

Itsekin olen vertaillut mehuja greppimehua nyt on menossa sokeriton Marli, pitääpä kokeilla seuraavaksi sitä Valion sokeritonta. Kiitos vinkistä.:) Onnea odotukseen ja ultraan, olet jo voiton puolella. B)
 
Assari!

Mä kanssa avalla hoidossa ja lääkärini aivan ihana.. :heart: mulla oli tosi pitkä aika zumeja eli muistaakseni noin 5 viikkoa koska luovuttajan punktio siirtyi ja siirtyi. Limis oli muistaakseni 9 mm. vähän vajaa ja tulin raskaaksi, tosin myöhemmin km, eli ihan hyvin meni. Mä kanssa silloin ihmettelin, että miten kauan niitä voi syödä. Mulla on myös jokin lihaskystan/myooma kohdun seinässä tai jossain siellä mutta siitä ei kuulemma ole haittaa ollut.. Mä tykkään avasta ja ihmiset siellä ihania.

Hei, lisää vaihdevuosi tmv. tukea tarvitaan! Kuukautisia ei näy.. Onko teillä joilla kk jäänyt pois kokonaan, niin mahakipuja kuitenkin ikäänkuin menkkoja edeltäviä sellaisia?

Nyt täytyy lähteä kotiin, menee ylitöiksi ja rankasti..

:wave: t.ssaga
 
Saaga teehän testi :hug: !! Kaikesta huolimatta. Kehnoja noi vaihdevuosihommelit.. Mulla oli siskolla samanlaisen kuulosta ko sulla.
Bardo ultra olis 19.3.. Tuntuu ikuisuudelle varsinki tän tuhrun kanssa.. Omituisinta on se, että joskus tulee tippa kirkasta verta, muttoin lugemössö on sellasta ruskeaa eli käsittääkseni verensekaista.. Huoh.. EN tiiä.. tuntuu et luget (tai siis mulla on noi YA-apteekin progesteronipuikot) lisää aina vuotoa... :headwall:
Plääh.. piinaavaa..
 
mä tunnustan..olen ihan hirvee ihminen :ashamed:
Tuttu kertoi juuri olevasa raskaana.. en osannut pomppia ilosta kun kertoi miten napsahti ekasta kierrosta pillereiden jälkeen.. Pläh.. olen kurja, kateellinen kökköläjä :x
Ite vaan itken omaa napaani täällä, reilun 6 vuoden yrityksen jälkeen.. anteeksi..
 
assari saako kysyy vielä sellaista, että olitteko jonossa AVAlla ? Oliko jonotusaika pitkä?

kertokaa muutkin, miten teillä asiat eteni?.. pessimisti täällä kirjoittaa ja menee asioiden edelle taas :ashamed:
mukavaa keskiviikkoiltaa kaikille :heart:
 
taas minä täällä..
Tarvii apua plussanneilta: onko teillä vielä lämmöt koholla..?? Ite huomasin et omat on laskenu normaalille tasolle :$ Onko se ok???? Mitä tapahtuu minun ruumiissani??? Anteeksi typerät kysymykset :ashamed:
 
kiitos vastauksista... täällä odottelen lääkärin soittoa.... :whistle:

Kauniskuu: elokussa menimme jonoon avalle. Olisimme ehkä päässeet aiemminkin jo hoitoon, mutta minulla oli marraskuussa laparotomia. Haava sitten aukesi ja tulehtui, joten vasta tammikussa pystyimme aloittamaan hoidon. Syksyllä kävimme valmiiksi haastattelut jne.

nyt aamukaffia!

assari
 
KAUNISKUU: Mä en ole edes näissä hoidoissa mittaillut mun lämpöjä, kun noi luget sen kumminkin nostaa. Se on juurikin sen keltarauhashormonin hommaa. Käypäs kattomassa tuolla odotusaika puolella sellasta ketjua kun alkuvuodesta 2009 hoidoilla plussanneet tms. niin siellä on ainakin pari raskautunutta joilla on tiputellut/vuodellut koko alkuajan. Jos heiltä saisit rohkaisua.

LUPPIS: Kiitos!

SCARLET: Ei mulla ihan aina hempat ole noin korkeat, mutta siks olen käynyt aikas usein vertakin joskus aikanaan luovuttamassa, et sais vähän verta "ohennettua". Kerran mulla olis työterv.tarkastuksessa "vaan" päälle 130 ja ajattelin jo että mulle on anemia tulossa :LOL:

Bartsu 5+1
 
Iltapäivää sisaret,

Esittäisin teille kysymyksen että onko joku teistä tehnyt hoidon luovutetuilla munasoluilla vaikka omiakin munasoluja vielä tulisi muutamia ja niillä pystyisi hoidon tekemään?

Meillä on tilanne sellainen että miehellä on teratozoospermia ja minulla kohonnut FSH. Kaksi ineseminaatiota takana sekä kaksi ICSI-hoitoa joista kaikista nega. ICSI:ssä saimme ekalla kerralla 6 munasolua joista 5 hedelmöittyi ja 3 kehittyi blastokystiksi jotka siirrettiin. Toisella kerralla saimme 5 munasolua joista 4 hedelmöittyi jotka siirrettiin 3. päivänä. Niistä 2 oli 8-soluisia ja 2 oli 4-soluisia. Kaikki alkiot luokiteltu 1. luokkaisiksi.

Nyt lääkäri (hoidoissa ulkomailla) epäili että munasoluni olisivat kuitenkin huonolaatuisia eivätkä kehittyisi normaalisti siirron jälkeen koska raskautumista ei ole tapahtunut. Ehdotti että korkeintaan yksi ICSI-hoito omilla soluilla ja sen jälkeen luovutetut munasolut käyttöön.

Seuraavaksi jatkamme hoitoja Suomessa joten olisin kiinnostunut teidän kokemuksista luovutetuista munasoluista ja onko jollakin vastaavaa tilannetta kuin meillä. Itsellä vielä pohdinnassa että raaskiiko sitä laittaa rahojaan vielä yhteen hoitoon omilla soluilla vai meneekö suosiolla jonottamaan lahjasoluja. Mitä mieltä olette?

Kiitos jos joku jaksaa vastailla!

Terkuin Dream
 
Hei Dream,

Meillä tehty kaksi hoitoa omilla ja kaksi lahjamuniksilla. Vasta jälkimmäinen (tehtiin viime marraskuussa) lahjamunasoluhoito johti raskauteen. Stimulaatioissa saatiin omia munasoluja 4 ja 5 kpl, mutta alkioiden laatu oli keskinkertaista. Kannattaa selvittää myös muita tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa alkioiden kiinnittymiseen ja raskauden jatkumiseen mm. kilpirauhasarvot. Teillähän alkiot kuitenkin ovat ennen siirtoa olleet hyvät.

Jonoonhan voi aina mennä ja odotellessa vaikka tutkituttaa muut tekijät. Tsemppiä!


 
DREAM: Meille on tehty 3x IVF omilla soluilla ja niistä kaksi ekaa oli pitkän kaavan hoitoja. Follikkeleita tuli paljon, mutta niistä suurin osa tyhjiä. Kahdesta ekasta hoidosta saatiin molemmista sitten vain 2 siirtokelpoista alkiota joissa oli niissäkin jo granuloitumista. Muut alkiot oli monitumaisia tai muuten vaan karsiutui matkalla. Kolmas IVF tehtiin lyhkäsellä kaavalla ja tyhjiä folleja tuli vähemmän. Tästä tuloksena 1 TOPalkio mistä lääkäri olikin melko varma, että alkaa raskaus. No ei alkanut. Loput alkiot oli taas monitumaisia ja muuten huonolaatusia. Tässä sitten lääkäri alkoi ehdottaa luovutettuja munasoluja. Päätös ei ollut kauhean vaikeaa tehdä. Mulle punktion jälkeiset ajat on olleet aika rankkoja varmaan kokonikin vuoksi, että ajattelin että niin kipeä kroppakaan ei pysty kunnolla alkioita vastaanottamaan.
Nyt sitten 3. PAS luovutetuilla soluilla ja plussaa tuli. 1.PAS oli kemiallinen raskaus, eli siinäkin oli yritystä tapahtunut.
Näin meillä.

Bartsu
 
ASSARI: Tuosta limisasiasta. Mulla tehty lääkkeellisissä siirroissa siirto aina joskus kp15 tietämillä ja yhden plussan olen saanut niistä omilla soluilla ja kaksi luovutetuilla soluilla (joista toisesta siis tyttö syntynyt) joten ihmettelen kovasti tuota lääkärin väitettä, että kp18-19 pitäisi ainakin olla ennen kuin siirto on. Olen käynyt kp10 ultrassa ja siitä 1-2 päivää niin alotettu luget ja siitä alkioiden iän mukaan laskettu siirtopäivä. Meillä oli hoitopaikkana tuo Felicitas. Luulen kyllä, että sinulla on vaan tässä kierrossa tuo limakalvo ongelma, olisihan ne väkisin siellä AVA.lla huomanneet. Toivottavasti AVA:n lääkäri tutkii sinut nyt kunnolla, ennen kuin siirtää niitä kallisarvoisia alkioita. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin!

DREAM: Meillä ehkä hiukan samantapainen tilanne ollut. Hoitoja tehtiin omilla soluilla 4xICSI ja 3xPAS ja hyviä alkioita siirrettiin suurimmaksi osaksi. Näistä kaksi alkanutta raskautta, mutta hävisivät nopeasti. Sitten tehtiin 1 IVF luovutetuilla siittiöillä, ei edellenkään tulosta. Minulla ei siis ikää ole kovinkaan paljon, mutta eipä vaan omilla muniksilla onnistanut. Sitten ekasta luovutushoidosta onnisti. Eli kyllä siellä mun soluissa jotain häikkää vaan oli. Mutta teillä on alkiot selvinneet kuitenkin blastoiksi asti niin olisiko kuiteenkin jostain muusta johtuvaa. Onko esim.kortisonia kokeiltu? Joillainhan tuo on ollut ratkaisu juuri tuollaisissa tilanteissa.

BARTSU ja KAUNISKUU: Tsemppiä ultran odotteluun!!!
 
heissan!

Joo lääkäri Avalla oli sitä mieltä, että tuo limakalvon rakenne ei ole tässä niin ratkaiseva koska paksuus oli 8mm. Jos olisi 5mm olisi hoito keskeytetty. Silloin jos olisi ohuempi paksuus tulee muodon olla selkeä 3-line. nooh... vastaus oli kuitenkin aika pyöreä ja lääkäri jäi odottamaan minun päätöstä jatketaanko hoitoa vai ei. APUA.. sovittiin sitten että ma menen sinne Avalle niin näkevät millainen se sitten on.

Joo Felicitaksella siirto on aikaisemmin kuin Avalla... hoitaja väitti minulle puhelimessa ettei se limakalvo "vanhene".

Nooh.. nyt sitten odotellaan taas maanantaita. KYllä mä itse lähtisin siirtoon koskapa ei me ihmiset tiedetä mikä sitten loppujen lopuksi ratkaisee kiinnittyykö alkio vai ei...kun ei tiedä lääkäritkään.... ;)

 
Pistän nyt myös oman lusikkani tähän limis/zumenon asiaan, vaikka ei kokemusta konkreettisesti olekaan, vielä :p
Meillä siis eilen se kontrollikäynti PASsia varten ja suunnitelma aloittaa lääkitys seuraavasta vuodosta. Zumenonit alkaa eka kiertopäivänä ja tarkistusultra on 10-12 päivä. Mahdollinen siirto on 20.21 päivä tai jos sattuu pääsiäinen sotkemaan niin voidaan lykätä pitempääkin.
Mä ymmärsin ainakin niin että kun on nuo zumenonit päällä niin siirtopäivä ei ole niin tarkka, kun tuo lääke pitää omat munasarjat "lepotilassa". Mutta hurjalta kuulostaa kyllä tuo monen viikon yhtäjaksoinen syönti :eek:
Ja sekin vielä että vaikka samoja juttuja tehdään niin eri paikoissa on erilaiset käytännöt!?
Näitten asioitten kanssa painiminen on jo muutenkin raskasta ja hermot koetuksella.

Pientä kyselyä tässä laitan että monikosoluisia teillä on olleet pakkasessa alkiot?
Jotenkin vaan mietityttää, että tuleeko tästä mitään kun meillä on 2-soluisia ne kaikki kolme. Ja käsittääkseni ne ovat pakastettu samana päivänä kun oli tuoresiirto, eli 2vrk keräyksestä, joten hitaanlaisia ovat.
Toivottavasti kukaan ei koe pahana, että kyselen ja mietiskelen täällä vähän niinkuin ääneen :ashamed:
Vaikka tuo aarre meille jo on suotu, niin ei tämä taival mitä tekin kuljette unohdu mielestä. Ja tämä palsta tuntuu "ainoalta oikealta" edelleen!

:hug: ihan teille jokaiselle!

:heart: llä mybaby
 
Kirjoittelin tänne palstalle noin vuosi sitten ollessamme ensimmäisessä munasolunluovutushoidossa. Kirjoittelin silloin nimimerkillä Klaara. Nyt en jostain syystä päässyt kirjautumaan vanhoilla tunnuksillani (olen melkos huono näissä tietotekniikan saloissa), joten nyt uudella nimimerkillä kohti uusia tuulia.

Melko usein olen täällä taustalla palstaillut kanssanne. Jotenkaan vaan en ole saanut kirjoitettua mitään, vaikka olen myötäelänyt täällä jokaisen vaiheissa. Etenkin Vekaran asennetta jaksan ihailla ja ihmetellä!! Nyt haluaisinkin lähettää voimia kaikille joiden hartain toive ei ole vielä täyttynyt ja onnitella niitä, jotka ovat onnellisesti raskaana ja myös niitä joilla se kultakimpale on jo sylissä!! Toivotaan, että joku päivä meistä jokainen pääsee sinne maaliin asti.

Meille on nyt löytynyt uusi luovuttaja. Zumet on aloitettu annoksella 2 tbl./päivä. Jos kaikki menee nappiin, siirto olisi ensi viikolla. Minua hiukan arveluttaa tämän kerran käytäntö, että en mene ollenkaan ennen siirtoa limis ultraan. Kuulostaako se teistä oudolta? Yritän lähteä nyt hoitoihin matalammalla profiililla kuin viimeksi, ettei pettymys kävisi yhtä suureksi, mutta taitaa se siltin käydä ja minkäs sitä itsellesi teet kun sitä nyyttiä niin kovasti toivoo?

Onko teidän muiden luovuttajat täsmänneet ominaisuuksiltaan teitä? Miten tärkeänä olette pitäneet ominaisuuksien täsmäämistä? Meidän luovuttaja on hirmu pitkä ja me taas tosi lyhyitä. Se sai ensin mietityttämään, mutta sitten päätin, ettei se saa haitata mitään. Pääasia, että ihania luovuttajia löytyy.

Mukavaa loppuiltaa kaikille!!


NellaMaija :wave:
 
NellaMaija tervetuloa takasin.. vaikka toki aina sydämestää toivoisi et asiat onnistuisi edes joskus pikkusen helpommin, kun suuremmalla osalla meistä täällä.. :flower:
Bardo kiitos tsempistä, sitä tarvitaan :hug:
Mybaby meil viljeltii soluja pidempää, noin 5 päivää, et nähtiin kannattaako pakastaa.. no, ne ei jaksanu jatkaa kunnolla joten pakastukseen ei saatu mitään.. No, käytännöthä on nii erilaisia..
Assari ärsyttävää epätietoisuutta! Meillä siirto meinas lykkäytyä ku vuosin kaikki limikset zumenonin aloituksen jälkeen.. mut niin vaan uudelleen kasvatetulla vajaalla 6mm limiksellä siirettiin ja kaikki ainaki näytäs menneen hyvin.. Hassua kun tuntuu et paikoissa ja käytännöissä on nii isot erot :| Zemppiä siirtoon! Uskon et kannattaa mennä :hug:

Mukavaa loppuviikkoa kaikille :hug:
 
Kiitos vastauksista Hillevi, Bartsu ja ronyah.
Minulta on tutkittu kilpirauhasarvot ja ne ovat ihan normaalit. Mitään muutakaan poikkeavaa ei ole löytynyt kuin tuo kohonnut FSH. Kortisonia mietin itsekin että sitä täytyisi varmaan seuraavaksi kokeilla ja ehkä miniasperiinia kun minulla on korkea hemoglobiini. Siinä ne poppakonstit sitten lieneekin kiinnittymiselle?

Kovasti itseänikin mietityttää että onko ne munikset oikeasti huonoja kun tosiaankin 3 blastoa saatiin ekalla kerralla ja kaksi hitaammin jakutunutta jäi jatkoviljelyyn joista myös tuli blastoja mutta olivat sitten kuukahtaneet 6. päivänä. Toisella kerralla oli toinen 8-soluisista jopa TOP-alkio ja muut 1. luokkaa. Mutta tosiasiahan on että vähän niitä muniksia mulle tulee ja osa niistä on sitten ollut vähän hitaammin jakautuvia joten tiedä niistä sitten.

Mä luulen että me mennään käymään AVAlla siinä konsultaatiossa kun se näyttäisi olevan ilmainen ja sinne pääsee myös jonoon pelkästään paperit lähettämällä (ollaan Suomessa vasta huhtikuun lopulla). Voi sitten siellä lääkärin kanssa keskustella että mikä olisi hänen mielestä meille se paras seuraava hoito. Meille on inssit tehty julkisella joten ehkä sinnekin olisi vielä mahiksi päästä tekemään yksi ICSI?? Jonot voi vaan olla pitkät.

Jaksamisia kaikille tällä pitkällä ja kivisellä tiellä!

Dream
 
Dream meillä vähä sama tilanne.. mulla fsh koholla vaikka oon siis 32 v.. muniksia saadaan multa hoidoilla 1-2 ja nekää ei kai mitään huippunopeita tai muutenkaan hyviä. Siksi emme jaksaneet tapella enää reilun 6v lapsettomuuden jälkeen biologiaa vastaan vaan päädyimme luovutusasioihin. Olihan se itsellenikin suoraa sanottuna pieni identiteettikriisin paikka "luovuttaa" unelma biolog.lapsesta (itsekästä??).. Mutta sitte tultii siihen tulokseen, et solu kuin solu, lapsi kasvaa omaksi ja biologiseksi omalla tavallaan.
Onnea teille matkallanne :hug:
 

Yhteistyössä