Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Taas on saatu katras ruokittua ja aikaa olla hetki koneella. Kaupassa käytiin ja miehen kanssa ja poikkesimme yllättäen katsomaan kun tyttö lähti tallille. Huvittavaa oli nähdä hänet juoksemassa kovaa vauhtia narun kanssa ja kysyinkin, että mihin noin kiire. Olivat lähdossä pienellä porukalla maastoon ja oli laitumelta hakenut väärän hevosen (ei omaa) ja vasta harjatessa huomasi, että kaveri oli väärä :kieh: !!

SIMMIKSELLE tsemppiä ja parempia vointeja :hug: !! Tiedän miten kamalaa tuo pahoinvointi voi olla ja toivonkin, että pian sinulta ohi menisi!!

ALIISA, aivan ihanaa oli huomata, että sinussa taas virtaa :D ..siitä on hyvä ponnistaa :hug: !! Etkä edes ehdi huomata kun ollaan taas syksyssä, niin paljon teillä on nyt puuhaa. Pitää ajatukset poissa.

Osaako joku kertoa miten yleisiä tuollaiset verenpurkaumat (hematooma ??) ovat??

Terkuin, VEKARA
 

Vekara melkoinen jännitystarina sulla ollut, mutta toivottavasti jatko sujuu ilman säikyttelyjä!

Meillä onkin Rudyn kanssa peräkkäisinä päivinä np-ultrat. Me ei saatu neuvolalääkärille ollenkaan aikaa, kuulemma turhaa, kun kaksoisraskauksia seurataan ä-polilla. No pitää kysellä tuolla ultrassa mikä on asian laita, nla-täti kun ei ollut kovin perillä kaksoisraskaudesta saatika lahjasoluista. Klinikalta kun jäi semmoinen kuva, etä näitä lahjasoluista alkaneita raskauksia seurattaisiin jotenkin erityisesti.

Omassa navassa vähäisetkin oireet on hävinneet, rinnat ei arista ja mahaa ei ahdista edes pitkään istuessa. Toivottavasti pikkuisilla kuitenkin kaikki yhä hyvin.

Marru
 
Hei Nennuliini, mahdatko olla sama "tyyppi" joka kirjoitteli (tai oikeastaan aloitti) ketjussa Munasarjat yhtäkkiä toimimattomat tms.? Joskus pari vuotta sitten..? Joka tapauksessa onnittelut plussasta, olitpa sama tyyppi tai et :)
Ja anteeksi kun tuppauduin näin teidän ketjuun :ashamed:

Terkuin Vilma rv 10+6 lahjamuniksella paksuksi pamahtanut =)
 
Vilma: Muistan sinut sieltä "munasarjat yhtäkkiä toimimattomat" -pinosta! Onnea kaksinumeroisista raskausviikoista, ihan huippua :flower: Nennuliini ja Saaga tosiaan kirjoittelevat täällä, itse vähän harvemmin. Sama suuntaus näissä hoidoissa on minullakin ollut. Yksi hoito tehtiin luovutetuilla munasoluilla kesäkuussa, mutta raskaus ei alkanut. Kaksi huurulaista on pakkasessa odottamassa elokuun siirtoa. Vaikka olenkin taustaillut, niin tämä palsta on auttanut paljon siinä, kun olen huomannut, etteivät monet muutkaan nyt plussanneet ole juuri siitä ekasta hoidosta plussanneet. Mukavaa kesän jatkoa!
 
MARRU: Mäkään en ole käynyt ollenkaan neuvolalekulla, vaikka onkin yksöisraskaus. Olen käynyt molempien ultrien yht. lääkärillä sairaalassa ja seuraava kerta on elokuussa. Joten en tarvi neuvolalääkäriä.

JAKSUJA pahoinvoinnin kanssa taisteleville. Itsellä se loppui täysin siinä rv 14 paikkeilla....

Bartsu ja M 21+5
 
Aivan mahtavaa Vekara, että raskaus on alkanut oikeassa paikassa! Huippu juttu! Toivottavasti vuoto pysyy poissa. Ja nyt vaan sohvalle tai rannalle makoilemaan hyvällä omallatunnolla. :hug:

Aliisa, minusta kanssa mukava kuulla, että olet iloisemmalla mielellä jo rankkojen kokemuksien jälkeen. Jospa syksyn hoidoista tärppäisi, mutta adoptiokin on ihan yhtä hyvä vaihtoehto. :heart:

Mukava oli kuulla Rudyn kuulumisia! Käyhän kertoilemassa, miten rupsukat ovat kasvaneet. =)

Marru, olisiko sen huonovointisuuden nyt ollut vaan aika hävitä. Tsemppiä myös sinulle np-ultraan. Se varmasti jännittää! Ja kuulumisiasi on myös mukava kuulla. =)

Vilma, kyllä minä sama tyyppi olen. Kiva kuulla sinusta ja ihanaa, että olet raskaana! :heart: Näköjään samalle "hoitopolulle" olemme molemmat ohjautuneet.

Hillevi, tiedätkö, onko tuosta rannekkeesta oikeasti apua? Kovin kallishan tuo ei ole, jos vaikka kokeilisikin.

Mukavaa tiistaipäivää kaikille!

Terkuin,
Nennuliini
 
Hei vaan Lotta ja Nennuliini! Muistan sinutkin, Lotta, sieltä ketjusta. Mä oon kans käyny lueskelemassa aina sillon tällön tätä ketjua. Tsemppiä teille seuraavaan hoitokertaan! :flower:

Me oltiin kerrankin todella onnekkaita tässä hoidossa, koska ilmoittauduttiin jonoon joulukuussa 2008 ja luovuttaja löytyi jo huhtikuussa. Olin todellakin varautunu ainakin vuoden jonottamiseen. Ja siitä se sitten lähti, heti ekasta yrittämästä. En usko vieläkään koko asiaa todeksi, vaikka oon joutunu oksentamaan aika paljonkin rv 6 alkaen. Rinnat on olleet todella kipeät. Nyt vaan näyttäs ja tuntus siltä että oireet alkavat lieventyä, joka tietty huolettaa mua :/

Kävin neuvolassa viime torstaina ja siellä se pikkutyyppi uiskenteli oikean kokoisena ja oikein viriilinä. Sillonkin olin jotenkin ihan pihalla että häh, onko toi tosiaan mun mahassa toi ötökkä.. :ashamed: btw, varasin neuvolaan ajan vasta viikolla 8, en vaan uskaltanu soittaa aikasemmin. Neuvolantäti oli kyllä ihan pihalla koko lapsettomuus-asiasta, saati että olis tienny jotain tästä ko hoidosta :(

Torstaina olis sitten se niskapoimu-ultra, mikä sinällään jännittää ihan hitosti. Pääsin seulaan oman iän perusteella, jolla ei tietenkään oo mitään merkitystä tässä asiassa. Ei vaan tiedetä sitä luovuttajan ikää, eikä se neuvolantäti olis varmaan tajunnutkaan vaikka oltais se tiedetty (ANTEEKS) Mutta olisin mennyt siihen ultraan ehkä muutenkin. En vaan oikein tiedä että onko esim mun verinäytteestä tässä tapauksessa hyötyä koska munasolu ei oo mun? Mitä ne oikein siitä verestä tutkii, perimää? Apua, jos joku osaa ja tietää niin voisitko selittää? :wave:

Hups, tais tulla aika pitkä jorina. Oli vaan pakko purkaa tuntoja jonnekin kun lähipiirissä ei (tietenkään) oo ketään kuka olis edes lähellä samaa tilannetta.

Kiitos jos jaksoitte lukea. Mukavaa, aurinkoista päivää!

:flower: Vilma
 
Kiitos vaan kaikille:)

Hienoa että Vekaran raskaus oikeassa paikassa:) Toivotaan ettei tuo vuoto enää säikyttelisi!

Ja kyllä adotio on meille hyvä vaihtoehto totta tosiaan. Silti haluaisin itse kokea miltä tuntuu kantaa lasta ja synnyttää se itse. Toivon kovasti, että joskus pääsisimme ne molemmat kokemaan.

Nyt on niin ihanat ilmat, että ulos äkkiä:)
 
Marru; mullakin on oireet jonkinverran laantuneet, kait se kuuluu asiaan. Olen myös kuullut,että jossain päin Suomea lahjasoluhoidoista alkunsa saaneita raskauksia seurattaisiin tarkemmin, mutta ei minua seurattu esikoisen kohdalla. Tässäkin kohtaa ilmeisesti suuria eroja. Hienoa,että sinullakin on kaikki sujunut hyvin =) Mulle muuten sanottiin,että ä-polin seuranta alkaa vasta siellä raskauden puolivälin jälkeen. Mitä sinulle on sanottu? Tuntuu,että tieto vaihtelee ihan sen mukaan kuka sitä on tuolla neuvolassa antamassa. Tsemppiä ultran odotteluun !!

Vilma ja Lotta; aktivoitukaa ihmeessä kirjoittelemaan =) Mukava lukea ihmisten tarinoita.

Neuvolakuuulumisia; joita ei siis ole paljon, kun ei siellä mitään ihmeitä tehty. Verenpainehan on mulla koholla, joten sen takia joudun käymään viikoittain sitä mittaamassa. Nyt se oli ihan ok. Ja doplerilla kuului baum,baum,baum :heart: :heart: 160, oli
syke. Mutta sitten jäi häiritsemään, että lääkäri ei edes yrittänyt etsiä toisia sykkeitä :/ Laittoi vain sen anturin vatsalle, syke löytyi heti ja sitten laittoi koneen kiinni. Kuunteli kyllä kahdesta eri kohdasta, mutta korttiin kirjoitti vain yhden lukeman. Noooh, uskon,että neuvolassa eivät jääkään sen enempää tutkimaan, kun ultrakin on tulossa,mutta itseäni jäi häiritsemään. Nyt sitten mietin,että josko menisin käymään yksityisellä "mielenrauha"-ultrassa :| Hassua, kun normaalisti olisin onneni kukkuloilla sykkeen kuulemisesta, mutta nyt häiritsee, että onko siellä kaveri vielä mukana :|

Rudy ja rupsukat rv 11+1
 
Vilma, onnittelut raskaudesta :flower:
Äidin verestä ei kai lapsen perimää pystytä tutkimaan. En muista tarkemmin mitä siitä tutkitaan, mutta jotenkin selvitetään riskiä lapsen vakavaan sairauteen. Etkö saanut klinikalta tietoosi luovuttajan ikää, erikoista..

Jotain tietoa seulonnoista täällä:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00175

Nennuliini, pahoinvointirannekkeesta on ollut joillekin tutuille apua. Itse en tiedä, kun ehdin kokea pahoinvointia vain yhtenä iltana.

Aliisa, kiva tosiaan huomata, että olet henkisesti piristymään päin. Toivottavasti sydänoireetkin ovat jo hävinneet. Olishan se hienoa saada joskus olla loppuun asti raskaana ja synnyttää lapsi. On monelle ollut elämän hienoin juttu, epäilemättä. Minä olen sen verran jo laskenut rimaa, että olisin täysin onnellinen myös adoptiolapsesta. Mutta toivoisin, että voisimme saada ihan pienen vauvan, joka voisi kokea meidän perheemme omaksi perheekseen ihan alusta saakka. Jotenkin raastaa kuulla vanhempana adoptoiduista lapsista, jotka kovasti kaipaavat biologista perhettään tai muuten kotiaan/taustaansa, mutta toisaalta eivät asiasta puhu etteivät pahoittaisi adoptiovanhempien mieltä.

Hyvää tiistaipäivää kaikille!
Hillevi
 
auringosta ollaan taas saatu nauttia. Rannalla oltu poitsun kanssa, mutta itse en uskaltautunut veteen tuon vuodon takia, mikä ei kuitenkaan tunnu jatkuvan. Pientä ruskeaa jälkivuotoa, niukkaa onneksi!!

Vielä kyselen, että tietääkö joku ovatko nuo hematoomat miten yleisiä??

NENNULIINI, miten siellä voidaan?? Täällä ollut pientä huonovointisuutta, siedettävää kylläkin. Auttaa kun juo jotain kylmää tai haukkaa jotain pientä. Väsymys selkeesti lisääntynyt.

Nyt vaan hissukseen mennään eteenpäin ja pianhan tuo uusi ultra aika lähestyy!! Mieli on ihan levollinen ja empä juuri asioita eteenpäin mietiskele.

Kaikille toivottelen jaksamista omiin vaiheisiin ja aurinkoista mieltä. Uusille tervetuloa mukaan =) !!

Terkuin, VEKARA ;)
 
Vekara :attn: : Taisinkin jo onnitella raskaudesta, onnea vielä kertaalleen!nValitettavasti on kokemusta hematoomaraskaudesta. Hyvä puoli raskaudessa oli, että saimme ihanan pojan juuri ko. raskaudesta. Huono puoli hematoomaraskaudessa oli se, että oli aivan v....n (anteeksi ilmaisu..) raastavaa, piinaavaa ja ahdistavaa juosta jatkuvasti ultrissa, varsinkin kun juuri edellinen raskaus oli päättynyt keskenmenoon. Vuotelin säännöllisesti runsasta,kirkkaanpunaista verta ja vuotoa tuli kerrallaan pelottavan paljon. Viikolla 6 vuosin 2:n päivän aikana 8 terveyssiteellistä verta! Hematooma oli todella kookas, mutta alkion kasvaessa hematooma kuivui. Viimeiset vuodot tulivat viikolla 20 ja koin jokaikisen vuodon yhtä pelottavana.

Eli kyllä todella runsaastakin vuodoista huolimatta on lapsia syntynyt. (Itse asiassa gynekologini sanoi, että yleensä raskauden ennuste on parempi rajuissa yhtäkkisissä ja lyhyissä verenvuodoissa, kuin viikkoja kestävässä rusehtavassa tuhruttelussa) Mutta, tiedä sitten totuutta.

Hienoa ja tärkeintä on, että OLET NYT RASKAANA :heart: , kunnes toisin todistetaan.

:hug: Merkku
 
Rudy: onnittelut sydänäänistä!!! :heart: :heart: :heart:

Vekara: kyllä sinulla on meneillään varsinainen jännityskertomus, onpa sitten kerrottavaa tulevalle pikkuiselle, kuinka hän säikytteli äitiä.. toivotaan, että kaikki menee hyvin! Tuolla 35+ pinossa on kanssa viime päivinä ollut juttua noista hematoomista, eli eivät liene kovin harvinaisia..

Vilma
: onnittelut raskaudesta! Tosiaan, tuota en ole tullut itse ajatelleeksikaan, että mikä on merkitys noiden seulontojen yms. näytteiden kannalta sillä, että munasolu onkin luovutettu.. kaikkea sitä joutuu miettimään..

Aliisa: Elämä voittaa!!! Hienoa, että taistelutahto on taas noussut, kyllä se lopulta onnistuu!!! Meillä on muuten sama hoitopaikka..

ON: eka hoito luovutetuilla munasoluilla tosiaan tiedossa elokuussa, ja oikeasti olen aivan ihmeissäni, miten joku ihminen voi olla niin IHANA, että uhraa omaa kesäänsä sille, että pistelee hormoneja ja kokee "kidutusta" tuntemattoman ihmisen puolesta, ainoastaan hyvää hyvyyttään.. Tällaisen ihmisen täytyy olla hyvä ihminen, ja olen onnellinen saadessani mahd. tulevalle lapselleni hänen geenejään.. Tällaisia ajatuksia täällä yön pimeinä tunteina..

Nautitaan helteestä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
hei pitkästä aikaa. minulla oli myös hematooma kohdussa jossain paikkaa silloin ekassa ultrassa ja olin aivan varma ettei raskaus kestäisi kun oli tullut hieman vuotoa. toivottavasti sullakin on ihan vaaratonta.onnea vaan matkaan. kesäterkut saksasta ja suomeen sitten elokuussa pysyvästi.
 
Vilma, teillä oli kyllä nopea jono! :wave: Tosi hienoa, että teillä tärppäsi heti. Meillä meni aika tarkkaan se vuosi (siis jonossa). Sinä ilmeisesti kerroit neuvolassa, että kyse on lahjasoluhoidosta? Meidän klinikalta sanoivat, ettei tarvitse kertoa välttämättä, kun että meillä kyse PAS:stä. Mietin tuossa, että olisiko siitä kuitenkin hyötyä, että kertoisi myös kyse olevan lahjoitetusta munasolusta. Oletteko muut kertoneet asiasta neuvolassa?

Minusta myös tuntuu, että voiko tuolla masussa oikeasti joku asua, kun sitä on niin kauan odottanut ja toivonut. Tosin olosta tietää, että jotain on tapahtunut, mutta silti epäuskoinen olo. Sinulla Wilma onkin jännät paikat torstaina. Toivotaan, että kaikki näyttää hyvältä. Olisi mukava, jos sinäkin alkaisit tänne kirjoitella kuulumisia useamminkin.

Rudy, ihana kuulla, että rupsukoilla kaikki hyvin, vaikka se toinen syke jäikin kuulematta siinä "hässäkässä". Olisi kai lääkäri kommentoinut jotenkin, jos jotain häikkää olisi ollut. Kiire ei kyllä saisi pilata käyntejä. Niistä kuitenkin kun saa tiedon, että kaikki on hyvin masussa.

Vekara, hyvä että sinun vuotosi alkaa loppua! Jospa se olisi vain yksittäinen vuoto, ettei jatkuisi ja piinaisi sinua. Minullakin tuo huonovointisuus tuntuu lisääntyvän, kun tänä aamuna en saanut syötyä kuin puolikkaan voileivästä. Eilen illalla oli jonkin aikaa öklötys poissa, mutta sitten palasi taas. Samanlaisilla keinoilla kuin sinulla pysyy poissa aina vähän aikaa.

Vilhelmiinalle onnea tulevaan hoitoon! Ei sitä todella voi kuin ihmetellä, miten jotkut tosiaan luovuttavat solujaan niitä tarvitseville. Minäkin pyysin klinikkaa välittämään kiitokset luovuttajalle, mutta en tiedä onko menneet perille. Tiedättekö, onko tapana muistaa luovuttajaa jotenkin? Jostain luin, että jotkut olisivat ostaneet jonkin pienen lahjan luovuttajalle.

Tilasin eilen neuvola-ajan ja se on vasta 23.7. Ja ultraa siellä ei eka kerralla ole. :( Kuulemma kerrotaan kaikkea mahdollista raskauteen liittyvää, varsinkin ensisynnyttäjälle.

Terkuin,
Nennuliini
 
Kiitos REALMERKKU ja WILHELMIINA :flower: !!

VILMALLE onnittelut raskaudesta :flower: !!

RUDY, uskon, että kaikki ihan ok :hug: !! Minulla lääkäri teki aikoinaan samoin kun tuplia odotin.

PIRPANA, mukava oli kuulla sinusta :hug: !! Mitä sinulle kuuluu?? Voit laittaa myös yv;tä. Oletko kuullut Watrossista? En saa yhteyttä.

HILLEVI, laitan yv;tä!!!

Kaikille mukavaa aurinkoista päivää B) !

- VEKARA -
 
Kaunista keskiviikkoa ja heinäkuun alkua!

Ihana huomio Vilhelmiina, että epäitsekkäästi munasolujaan lahjoittavan naisen geenien mukana lahjasolulapseenkin tulisi näitä hienoja piirteitä. Varmasti näin on, ei kukaan itsekäs ikävä ihminen moiseen ryhtyisi. Elokuu tuleekin todella pian, kuukauden päästä. :heart:

Rudy, toivotaan että molemmat rupsukat ovat edelleen mukana matkassa. Varmaan he liikkuvat sen verran kohdussa ja voivat olla toistensa takana, että molempien sykkeiden "metsästäminen" on hankalaa.

Nennuliini, eka neuvolakerta on lähinnä papereiden täyttämistä ja taidettiin verenpaine mitata. Jotain esitteitä sai mukaan myös, mutta ei kovin ihmeellinen käynti ollut - ainakaan minulla. Minä kerroin lahjasolusta, koska juuri nuo seulat olisivat turhaan hälyttäneet. Luovuttajanai kun oli 9 vuotta minua nuorempi, se olisi vaikuttanut asiaan aika paljon.

Vekara, hyvä jos vuoto on jo loppunut. Hematoomista en kyllä tiedä mitään, mutta kannustavaa tietoa on muilta tullut :hug:

Jaksuja ihan jokaiselle!
Hilde
 
Nennuliini, pahoinvointi on ollut tähän asti 24/7, mutta nyt on onneksi aamupäivät alkaneet hieman helpottaa. Olen hoitovapaalla ja pahoinvointia ei muut ole pahemmin huomanneet, sillä en ole paljoa kotipihalta pystynyt poistumaan... :x Jos olen pakollisella kauppareissulla johonkin tuttuun törmännyt, olen selittänyt valkoisen naamani ja tuskanhikeni johtuvan sitkeästä kesäflunssasta. :D (Meillä muuten on lahja luovuttajalle hankittuna, mutta saan sen vietyä vasta kun klinikka palaa kesätauolta.)

Aliisa, muutto tekee varmasti hyvää. Ja hienoa, että teillä tuntuu taas suunta olevan ylöspäin ja toiveikas. :)

Vekara, hienoa että vuoto on helpottanut. Minulla oli onnistuneessa raskaudessani hematooma, joka myös vuosi alussa. Rv12 mennessä se oli sitten itsekseen kuivunut kasaan. Hermoja repivää se on, vaikkakin yleensä vaaraton.

Marru, olisikohan lääkkeiden lopettaminen syynä sinulla oireiden häviämiseen? Itselläni vointi on on aina rauhoittunut melko pian, kun lääkkeiden vaikutus on kehosta poistunut. :)

Onnittelut Vilmalle raskaudesta! :heart: :flower:

Rudy ja Marru, tsemppiä myös teille np ultraan! Hyvä, että myös Rudylla on pahoinvointi helpottanut. :)

Samaa mieltä olen Hillevin kanssa, että Vilhelmiinan huomio luovuttajan ominaisuuksista on ihana. :heart:

ON: Rv9 tarkistusultrassa syke sykki edelleen ja kaikki oli ok. Nyt voi taas hetkeksi hengähtää ja jaksaa hieman paremmalla mielellä noita lääkkeitäkin ottaa. :) Ensi viikkoa tosin odotan kuin kuuta nousevaa, sillä silloin voinnin pitäisi minulla helpottaa lääkkeiden lopettamisen myötä.

Ai niin vielä, neuvolasta oli jonkin verran puhe. Minä en ole neuvolassa kertonut lahjasoluhoidoista, sillä kaikki neuvolassa kirjoihin kirjattu seuraa lasta kouluun ja aina armeijaan asti. Valinta sen suhteen kertooko vai ei on tietysti jokaisen oma henkilökohtainen asia, mutta itse olen pähkäillyt asian niin, että terveydenhoitajat ei sillä tiedolla käytännössä mitään tee.

Simmis
 
Rudy Meille ei siitä ä-polin seurannasta tarkemmin sanottu, tuntui ettei terkkarikaan ollut ihan varma miten homma toimii. Ens viikolla on nt-ultra ä-polilla ja ajattelin samalla tuosta kysyä, jos pikkuiset vielä ovat voimissaan.

Vilma seerumista seulotaan kehityshäiriöitä, lähinnä Downia. Sikiön kromosomipoikkeamat ja istukan hidas kehittyminen vaikuttavat odottavan äidin hCG ja PAPP-A-pitoisuuksiin. Riskilukuun vaikuttaa myös niskaturvotus ja äidin ikä, ihan varma en ole pitäisikö ikänä huomioida luovuttajan vai odottajan ikä, vois kuvitella että luovuttajan, jos poikkeamat on jo "munasoluihin koodattu". Jostain oon lukenut, että hoidoilla alkaneissa raskauksissa tuo hCG olisi jo lähtökohtaisesti eri tasolla, mutta en tiedä mikä on totuus. Meillä kun on kaksoisraskaus, ei tuota riskilukua voida laskea.

Lahjasoluista kertomisesta, minä kerroin neuvolassa, kun olin jostain kuullut, että seurattaisi tarkemmin lahjasoluilla alkaneita raskauksia. Neuvolakorttiinhan tuo sitten kirjattiin, mutta kai sen olisi voinnut kieltääkin. Me on päätetty joka tapauksessa kertoa mahdollisille lapsille heidän alkuperästään, mutta olisi tietysti helpompi varmistaa että kuulevat asiasta ensimmäisenä omilta vanhemmiltaan, jos ihan kaikkialla tuota tietoa ei olisi.
Jotenkin oli vaan luonnollista asiasta mainita, kun alettiin tivata minun sukuni mahdollisia periytyviä sairauksia, vaikka olisihan sen voinut kuitata ettei mitään ole.

Simmis mä en oo vielä lopettanut lääkkeitä, mutta pitäis alkaa hiljalleen vähentämään.

Mukavaa kesää kaikille!

Marru
 
Heippa kaikki! Olen taas ollut pari päivää pois koneelta ja näin muodoin tippunut kärryiltä, mutta kommentoin nyt ainakin noita seula- ja neuvolajuttuja.

Eli np-ultran yhteydessä otettavan verikokeen antamaan tulokseen vaikuttaa nimenomaan munasolun luovuttajan ikä. Ainakin meidän klinikalla luovuttajan ikä kerrottiin juuri tästa nimenomaisesta syystä.

Ainakin Helsingissä lahjasoluhoidosta raskautuneet saavat yhden ylimääräisen lääkärikäynnin äitipolilla. Tosin joutuu/pääseehän siellä käymään muutenkin ties minkälaisilla syillä, niin että tuskin se kovin suuri etu on. Mutta kun lahjasoluhoidoissa on myös tavallista suurempi raskausmyrkytyksen riski, kertoisin itse neuvolassa, että osaisivat pitää tarkemmin silmällä.

Onnea kaikkiin tulossa oleviin ultriin! Simmis, ihanat uutiset! Ja Aliisalle onnea uuteen kotiin! Vekaralle edelleen peukut pystyssä!

Oma napa: Olemme nyt nauttineet kesästä ja lämmöstä ja siitä, että oikeastaan ensimmäistä kertaa vuoteen on menossa hiukan pitempi kausi, kun voimme lemmiskellä täsmälleen silloin, kun haluttaa. Tapasin myös yhtä ulkomailla asuva ystävääni, joka kertoi, että hänellä oli ennen ensimmäistä onnistunutta raskautta yksi tuulimunaraskaus. Se antaa toivoa siitä, että ehkä meidänkin pakkasalkiomme ovat parempaa laatua kuin tämä ensimmäinen.

Huomenna taas maalle, tällä kertaa siipan kotiseudulle Pohjanmaalle. Ja nettipimentoon! Valoisaa kesän jatkoa kaikille!

 
Heip kaikille
Täällähän on paljon hienoja ja odottavia tunnelmia ja kuulumisia!

VEKARA en tiedä muistatko, mutta mullahan vuoti kuin niagara, muutamaan otteeseen todella runsaasti hyytymineen. Ja sit pitkän aikaa tihuuttaen. Ja hengissä ollaan :) Joten tsemppiä vuodon kanssa! se on raastavaa ja vieläkään en osaa olla vessassa katsomatta tuleeko paperiin mitään.. :ashamed:

HCG on tosiaan eri lukemissa kun on IVF hoito. Tän hoitaja sano saman tien, että riskiluku olis vielä "parempi" jos tää huomioidaan, mutta se oli riittävän turvallinen ilmankin, joten tulos laskettiin ottamatta seikkaa huomioon.

LUOVUTUSASIA Mä en kans sanonu neuvolas sitte lopulta mitään.. eihän se sinäänsä mihinkää vaikuta.. Lapsihan saa joka tap.tietää taustansa jos haluaa ja me se hänelle aikanaan kerrotaan, mutta en halua että joku terkkari lipsauttaa sen jossain tarkastuksessa.

Jees.. täällä kaikki ihan mallillaan. Silti soimaa itteeni, koska päätin vuosia sitten että JOS ja KUN ikinä nää hoidot onnistuu, en valita mistään raskaudessa, enkä varsinkaan ole alakuloinen tai surullinen mistään. MUTTA, Huoh. niin se elämä vaan heittää, että väsyttää ja itkettää joka asia, suren tulevia raha-asioita, masentelen tympeää työpaikkaa, vihaan saamattomuuttani ja väsymystä, en saa mitään tehtyä, en urheiltua en mitään. Syön vaan ja syön ja makaan. Voi tätä ihanaa hormonimyrskyä :D No mutta, silti, voin kertoa että rakastan tätä raskaana oloa, ja tiedän jo nyt että tulen kaipaamaan tätä tilaa saman tien kun pieni on syntynyt. Väsyä ja itkuisuutta lukuunottamatta tää on ihana olotila.
Voi kumpa pääsette pian kaikki kokemaan saman :heart: SItä toivon sdämestäni!!

Kauniskuu 21+5
 
Marru, niinhän se tosiaan olikin, että sulla lääkkeet jatkui rv12 saakka. =)

Matsalu, rehellisyyden nimissä minäkin kyllä kaipaan jo kesää jolloin en kärsisi pahoinvoinnista tai olisi rättiväsynyt pikkuisen yövalvojan kanssa, sillä kesä 2005 oli viimeksi sellainen... No, mikäli asiat menee toivotulla tavalla, niin kesä 2011 olisi sitten taas seuraava. :p

Kauniskuu, minä taas olen alusta saakka näihin hoitoihin lähdettyäni päättänyt, että saan valittaa niin paaaaaljon kun sielu sietää myös raskausoireita, sillä ainakaan minun pää ei kestäisi muuten. Tottakai sitä muistaa vaikean polun äitiyteen, mutta en jaksa, enkä ennen kaikkea halua sulkea mitään tunneskaalaa pois sillä verukkeella, että minulla ei olisi "oikeutta" tuntea niitä. Ei kenenkään pää kestä olla vain kiitollinen suodusta äitiydestä ja raskaudesta, kun oksentaa haisevaan vessanpönttöön (ei ole ollut voimia kunnolla pestä edellisen oksun jälkeen) ja samalla yrittää toisella kädellä epätoivoisesti estää raivoavaa taaperoa tulemasta samalle pöntölle...

Eli arvon naiset, suokaamme itsellemme (ja toisillemme) oikeus KAIKKIIN tunteisiimme, vai mitä? =)

Simmis
 
Eilen lugeja hakiessa nappasin apteekin hyllyltä nuo sea band rannekkeet. Lievää voimistunutta on tuo pahoinvointi ja nyt saapi nähdä miten nämä rannekkeet auttaa. Yöt saa onneksi hyvin nukuttua ja aamulla kova himo kahviin!! Ihmettelen ;) !!

Maanantain vuodon jälkeen ollut rauhallista, kun taas aamulla herätessäni vuotoa. Nyt ehkä ruokalusikallinen. Määrät onneksi pieniä ja päätin, että en asiaa sen kummemmin ajattele. Saatan aikaistaa ultraa ensi viikon alkuun jos vuoto kovin jatkuu. Silloin olisi myös mahdollinen syke näkyvissä.

Terkuin, VEKARA :wave:
 
SIMMIS toi on kyllä ihan totta :heart: . Mäkin totesin sitten, että saan kerranki olla itsekäs oikealla tavalla.. ihan jo koska seitsemän vuoden takomisen jälkeen tää voi olla mun elämäni ainoaa laatuaan oleva tilanne. Eli päätin että en yritä enempää kun pystyn, en revi itestäni liikaa enkä yritä olla naama naurussa jos ei jaksa. Siispä nukkumattomien öiden, itkuisuuden ja rättiväsymyksen kanssa otin saikkua, sanokoot ihmiset mitä sanovat. En mä jaksa laahata töissä naama väärinpäin itkuisena ja räpiköidä esimiesasemassa riman alla ja reilusti. Annan aikaa itelle ja etenki tälle pienelle

:heart:

VEKARA käy toki ultrassa. Vaikka siitä ei saisi mitään muuta "hyötyä", niin oma mielen rauha on iso asia. Mekin käytiin yksityisellä sillo vuotojen kanssa ja jotenki sai edes hetkeks levollisuutta, vaikka kokoajan pelko painoikin. Ei siinä menettäny ko korkeintaan rahaa :)
Tsemppiä edelleen ja pahaanoloon!

hellettä vielä ainakin tänään :heart: Ihanaa loppuviikkoa! Me ampaistaan huomenna Ruisrockiin. Tulee vähän erilaiset festarit :p

Kauniskuu
 

Yhteistyössä