Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Minä pääsin aikanaan julkiselle mutta silloin haluttiin varmistaa, ettei mitään ole jumissa johtimissa, kun oli epäily kohdun ulkopuolisesta raskaudesta. Toivottavasti siellä kaikki ok!
En valitettavasti usko että on ok. Yritän ehkä saada klinikalle ultrausajan, vaikka maksaakin. Kerran se vaan kirpaisee.

Kiitos kaikille vastauksista! :giggle:
 
  • Surullinen
Reactions: MARIAL43
Lähinnä kai nopeutta selvyyden saamiseen?

Omissa molemmissa keskenmenoissani olen käynyt ultrassa vasta siinä vaiheessa, kun on voitu varmistaa että raskausmateriaali suurimmaksi osaksi poistunut, ja kohdussa enää verta.

Nyt ajattelin jos selviäisi jo loppuviikosta (5+5 - 6+0) että mitään elinkelpoista ei näy, ja voisin lopettaa lääkkeet ja odottaa että vuoto alkaa ihan kunnolla.

Toki verikokeet olisi halvempi vaihtoehto
Joo mullakin on ultrattu sitten vasta viikkojen jälkeen keskenmenosta... Ootko käynyt kertaakaan verikokeessa? Tietty jos ei ole mihin verrata niin sitten ei osviittaakaan saa. Hitsi... Se verikoe maksaa noin 35e kerta, tuleekohan halvemmaksi käydä kahdessa kokeessa kuin mennä yhteen ultraan yksityisellä. Enemmän vaivaa siitä tulee kyllä. Voisit tietysti kysyä jostain neuvolasta, mutta luulen etteivät ultraa :(
 
Joo mullakin on ultrattu sitten vasta viikkojen jälkeen keskenmenosta... Ootko käynyt kertaakaan verikokeessa? Tietty jos ei ole mihin verrata niin sitten ei osviittaakaan saa. Hitsi... Se verikoe maksaa noin 35e kerta, tuleekohan halvemmaksi käydä kahdessa kokeessa kuin mennä yhteen ultraan yksityisellä. Enemmän vaivaa siitä tulee kyllä. Voisit tietysti kysyä jostain neuvolasta, mutta luulen etteivät ultraa
Kävin viikko sitten (4+4) verikokeessa, ja silloin lukema oli ihan hyvä.

Edellisellä kerralla kävin ekasta (4+2) verikokeesta vielä 4 päivän päästä (4+6) uudestaan, koska oli ollut vaaleaa vuotoa. Verikokeen lukema oli kehittynyt ihan normaalisti. 5+5 alkoi näyttää siltä että kesken menee, ja 6+2 - 6+4 kaikki raskausmateriaali tuli hitonmoisten kipujen saattelemana ulos. Kävin 6+5 klinikalla ultrassa varmistumassa asiasta.

Sillä kertaa oli mielestäni perusteltua käydä klinikalla ultrassa, koska siinä hoitui samalla ohjeistus, miten valmistaudutaan seuraavaan siirtoon, eikä sitä varten tarvinnut enää käydä millään uudella suunnittelukäynnillä tms. Minulla tietysti mennyt sikäli hyvin sekä luomuraskauden keskeytyminen, että tämä lääkkellisen kierron, että kohtu on spontaanisti tyhjentynyt täysin, en ole tarvinnut lääkkeelistä tyhjennystä, kaavinnasta puhumattakaan.

Tästä raskaudesta päätin, että en käy yhdessäkään ylimääräisessä missään tarkistuksessa varmistelemassa yhtään mitään. Että jos menee kesken, niin elimistöni kyllä ilmoittelee siitä sitten. Uskoisin ilmoituksen saapuneen, ja nyt haluaisin vain lääkärin varmistuksen lääkkeiden lopettamiselle. Varasin klinikalta ultra-ajan to-aamuksi, kun alkoi pälli leviämään.

Kiitos @Pompelis kokemuksistasi ja pohdinnasta, mitä kannattaisi tehdä <3
Klinikalla verikoe, jonka tulokset saa heti puolen päivän jälkeen jos käy ennen 8:30, maksaa 61€ Kela-korvauksen jälkeen. Ns. varhaisraskauden (v-mäinen nimitys keskenmenotarkastukselle) ultra maksaa noin 270€
 
Viimeksi muokattu:
Kävin viikko sitten (4+4) verikokeessa, ja silloin lukema oli ihan hyvä.

Edellisellä kerralla kävin ekasta (4+2) verikokeesta vielä 4 päivän päästä (4+6) uudestaan, koska oli ollut vaaleaa vuotoa. Verikokeen lukema oli kehittynyt ihan normaalisti. 5+5 alkoi näyttää siltä että kesken menee, ja 6+2 - 6+4 kaikki raskausmateriaali tuli hitonmoisten kipujen saattelemana ulos. Kävin 6+5 klinikalla ultrassa varmistumassa asiasta.

Sillä kertaa oli mielestäni perusteltua käydä klinikalla ultrassa, koska siinä hoitui samalla ohjeistus, miten valmistaudutaan seuraavaan siirtoon, eikä sitä varten tarvinnut enää käydä millään uudella suunnittelukäynnillä tms. Minulla tietysti mennyt sikäli hyvin sekä luomuraskauden keskeytyminen, että tämä lääkkellisen kierron, että kohtu on spontaanisti tyhjentynyt täysin, en ole tarvinnut lääkkeelistä tyhjennystä, kaavinnasta puhumattakaan.

Tästä raskaudesta päätin, että en käy yhdessäkään ylimääräisessä missään tarkistuksessa varmistelemassa yhtään mitään. Että jos menee kesken, niin elimistöni kyllä ilmoittelee siitä sitten. Uskoisin ilmoituksen saapuneen, ja nyt haluaisin vain lääkärin varmistuksen lääkkeiden lopettamiselle. Varasin klinikalta ultra-ajan to-aamuksi, kyllä alkoi pälli leviämään.

Kiitos @Pompelis kokemuksistasi ja pohdinnasta, mitä kannattaisi tehdä <3
Klinikalla verikoe, jonka tulokset saa heti puolen päivän jälkeen jos käy ennen 8:30, maksaa 61€ Kela-korvauksen jälkeen. Ns. varhaisraskauden (v-mäinen nimitys keskenmenotarkastukselle) ultra maksaa noin 270€
On kyllä todellista perseyttä ja helvettiä nämä hoidot keskenmenoineen. Hyvä, että pääset torstaina ultraan varmistamaan asian.
 
Oliivitarhuri
Stressaako muita raskausmyrkytyksen riski tai jopa kokemuksia aiheesta?

Itsellä korkea verenpaine (lääkityksellä kontrollissa), äidillä ollut molemmissa luomuraskauksissa raskausmyrkytys ja lahjamunasoluhoidoillahan riski on kohonnut - eli aikamoisella riskikertoimella lähdetään, jos hoidoilla raskaus onnistuisi, vaikka muutoin terve olenkin… Lääkäri sanoi vain, että raskaus on aina riski, sen kanssa on elettävä ja että aloitetaan miniaspiriini heti positiivisesta tuloksesta. Taival on ollut niin vaikea tähän saakka ja lahjamunasoluhoitojen aloittaminen aiheuttaa monenlaisia tunteita muutenkin, niin jotenkin harmittaa, että nyt tästäkin olen stressin aiheen saanut kehitettyä, vaikkei tässä edes siirtoon olla vielä päästy.

Terkuin taustalla seuraaja, tänne aiemminkin tosin kirjoitellut vielä jonotellessa. 👋 Meillä luovuttajan hoito juuri alkanut!
 
Stressaako muita raskausmyrkytyksen riski tai jopa kokemuksia aiheesta?

Itsellä korkea verenpaine (lääkityksellä kontrollissa), äidillä ollut molemmissa luomuraskauksissa raskausmyrkytys ja lahjamunasoluhoidoillahan riski on kohonnut - eli aikamoisella riskikertoimella lähdetään, jos hoidoilla raskaus onnistuisi, vaikka muutoin terve olenkin… Lääkäri sanoi vain, että raskaus on aina riski, sen kanssa on elettävä ja että aloitetaan miniaspiriini heti positiivisesta tuloksesta. Taival on ollut niin vaikea tähän saakka ja lahjamunasoluhoitojen aloittaminen aiheuttaa monenlaisia tunteita muutenkin, niin jotenkin harmittaa, että nyt tästäkin olen stressin aiheen saanut kehitettyä, vaikkei tässä edes siirtoon olla vielä päästy.

Terkuin taustalla seuraaja, tänne aiemminkin tosin kirjoitellut vielä jonotellessa. Meillä luovuttajan hoito juuri alkanut!
Jo vain stressaa tämäkin!

Olen molemmissa lahjamunasolusiirroissani mielessäni ajatellut, että jos en saa keskenmenoa, niin saan luultavasti radin ja raskausmyrkytyksen. Johtuen ihan iästä, ylipainosta ja lahjamunasoluista.

Luin hyvän artikkelin lahjamunasoluraskauksien riskeistä muistaakseni Mari Sälevaaralta ja Viveca Söderström-Anttilalta, jossa tätä pre-eklampsia riskiä ym hyvin kuvattiin. Artikkeli toki päättyi lohdulliseen toteamukseen, että suurin osa lahjamunasoluraskauksista sujuu kuitenkin hyvin :)
 
  • Tykkää
Reactions: MARIAL43
Stressaako muita raskausmyrkytyksen riski tai jopa kokemuksia aiheesta?

Itsellä korkea verenpaine (lääkityksellä kontrollissa), äidillä ollut molemmissa luomuraskauksissa raskausmyrkytys ja lahjamunasoluhoidoillahan riski on kohonnut - eli aikamoisella riskikertoimella lähdetään, jos hoidoilla raskaus onnistuisi, vaikka muutoin terve olenkin… Lääkäri sanoi vain, että raskaus on aina riski, sen kanssa on elettävä ja että aloitetaan miniaspiriini heti positiivisesta tuloksesta. Taival on ollut niin vaikea tähän saakka ja lahjamunasoluhoitojen aloittaminen aiheuttaa monenlaisia tunteita muutenkin, niin jotenkin harmittaa, että nyt tästäkin olen stressin aiheen saanut kehitettyä, vaikkei tässä edes siirtoon olla vielä päästy.

Terkuin taustalla seuraaja, tänne aiemminkin tosin kirjoitellut vielä jonotellessa. Meillä luovuttajan hoito juuri alkanut!
Mulla todettiin pre-eklampsia ensimmäisen raskauden aikana, mutta onneksi vasta lasketun ajan tuntumassa. Turvotusta oli kyllä paljon alkaen noin raskauden puolivälistä ja viimeisen kuukauden aikana alkoi verenpaineet nousemaan. 40+1 oli verenpaineet yli rajojen ja proteiinia oli virtsassa. Päivystykseen kontrolliin, jossa annettiin aika käynnistykseen seuraavalle maanantaille (40+4). Lapsi syntyi lopuksi sektiolla 40+6 ja koko ajan siinä seurattiin tarkasti mun arvoja. Mahdotonta toki tietää johtuiko pre-eklanpsia lahjasoluista vai olisiko kehittynyt luomuraskudessa myös.

Olen kyllä jännittänyt raskausmyrkytyksen uusiutumista nyt toisen raskauden aikana. Koska oli tuo aikaisempi pre-eklampsia niin nyt on miniaspiriini käytössä viikosta 12 lähtien. Ainakin toistaiseksi kaikki hyvin, uskomatonta että on jo 19+2, pieniä liikkeitä on tuntunut jo pari viikkoa ja ensi viikolla on rakenneultra.

Paljon tsemppiä kaikille omiin tilanteisiinne! En ole oikein jaksanut kirjoitella kun arki väsyttää sen verran, mutta täällä taustalla lueskelen.
 
Tilannepäivitys: Pääsin klinikalle omalle lääkärille ultraan ja uhkaava keskenmeno se oli/on edelleen, nyt progesteronin mittaus ja nosto ja muutaman päivän lepäily. Hän myös puhui uudesta piikitettävästä progesteronilääkkeestä joka on kohta saatavilla. Jossain ryhmässä siitä oli ollut puhetta, on ilmeisesti tehokas mutta todella kallista.

Uskomatonta tässä kaikessa oli se, että ultrassa löytyi syke! Ihmeitä näköjään tapahtuu. Toivotaan että pysyy kyydissä.

Kiitos kaikille tuesta! <3
 
Viimeksi muokattu:
Lääkäri soitti äsken ja on samaa mieltä, että veriarvot on hyvät ja uusi siirto voidaan tehdä seuraavasta kierrosta. Laskeskelin, että se menee marraskuun alkuun.

Tässä siirrossa tuntuu hyvältä, että progesteroni mitataan, verihiutaleet mitataan, aspiriini päivässä, rauta-arvo parempi, kilpirauhasarvo hyvä ja terolutit lugejen tukena. Ainiin ja ne maitohappobakteerikuurit otettuina siirtoon mennessä. Nämä siis muutoksena edellisiin yrityksiin.

ps. kovasti tsemppiä niille, joilla ongelmia alkuraskauden kanssa tällä hetkellä! <3
Kuulostaa hyvältä, hienoa että nyt on otettu monta riskitekijää huomioon!
Tsemppiä <3
 
  • Rakkaus
Reactions: Pompelis
Tilannepäivitys: Pääsin klinikalle omalle lääkärille ultraan ja uhkaava keskenmeno se oli/on edelleen, nyt progesteronin mittaus ja nosto ja muutaman päivän lepäily. Hän myös puhui uudesta piikitettävästä progesteronilääkkeestä joka on kohta saatavilla. Jossain ryhmässä siitä oli ollut puhetta, on ilmeisesti tehokas mutta todella kallista.

Uskomatonta tässä kaikessa oli se, että ultrassa löytyi syke! Ihmeitä näköjään tapahtuu. Toivotaan että pysyy kyydissä.

Kiitos kaikille tuesta! <3
Hei tiedoksi, sitä piikitettävää on jo saatavilla! Siihen vaan tarttee hakea erityislupaa, mutta lääkäri voi kirjoittaa sitä sulle.
 
  • Tykkää
Reactions: MARIAL43
Tilannepäivitys: Pääsin klinikalle omalle lääkärille ultraan ja uhkaava keskenmeno se oli/on edelleen, nyt progesteronin mittaus ja nosto ja muutaman päivän lepäily. Hän myös puhui uudesta piikitettävästä progesteronilääkkeestä joka on kohta saatavilla. Jossain ryhmässä siitä oli ollut puhetta, on ilmeisesti tehokas mutta todella kallista.

Uskomatonta tässä kaikessa oli se, että ultrassa löytyi syke! Ihmeitä näköjään tapahtuu. Toivotaan että pysyy kyydissä.

Kiitos kaikille tuesta! <3
Huh, onneksi on vielä toivoa!! Täällä hengessä mukana!
 
  • Rakkaus
Reactions: MARIAL43
Lääkäri soitti tänään progen testituloksesta. Se oli alhainen, mutta Terolutin kanssa n.50-60, joka on minimi mikä pitäisi olla. Terolut ei näy verikokeessa, se siis lisätään tulokseen. Jatkossa Cyclogest-puikko myös aamuisin. Terolut-ilta-annostus nostettiin jo eilen.
Nämä pitäisi nyt riittää. Seuraavan kerran olen menossa klinikalle ultraan 15.10. Toivottavasti ei tulis mitään ennen sitä.
 
  • Tykkää
Reactions: Mirumarumoru
Lääkäri soitti tänään progen testituloksesta. Se oli alhainen, mutta Terolutin kanssa n.50-60, joka on minimi mikä pitäisi olla. Terolut ei näy verikokeessa, se siis lisätään tulokseen. Jatkossa Cyclogest-puikko myös aamuisin. Terolut-ilta-annostus nostettiin jo eilen.
Nämä pitäisi nyt riittää. Seuraavan kerran olen menossa klinikalle ultraan 15.10. Toivottavasti ei tulis mitään ennen sitä.
Paljon sun progesetronin tulos oli? Kysyn kun mulla ollut ongelmaa myös ton arvon kanssa. Kuinka monta Terolutia otat päivässä ja onko sulla Lugesteron x 3 sen lisäksi?

Toivon todella paljon, että sulla jatkuisi kaikki hyvin!
 
  • Rakkaus
Reactions: MARIAL43
Paljon sun progesetronin tulos oli? Kysyn kun mulla ollut ongelmaa myös ton arvon kanssa. Kuinka monta Terolutia otat päivässä ja onko sulla Lugesteron x 3 sen lisäksi?

Toivon todella paljon, että sulla jatkuisi kaikki hyvin!
Kiitos, toivotaan!

Se arvo oli 20-30 ilman Terolutia ja sen kanssa 50-60. Pitäisi olla siis vähintään 50.
Terolut annostus aamulla 2 ja illalla 2. Iltaa siis nostettiin yhdellä. Lisäksi on Cyclogest-puikot, varmaan vastaavat kuin Luget. Tämä oli aiemmin vain nukkumaan mennessä, mutta nyt myös aamuisin.

Paljonko sun arvot on ollut? Ja otako päivällä sen yhden lugen, vai miten?
 
Kiitos, toivotaan!

Se arvo oli 20-30 ilman Terolutia ja sen kanssa 50-60. Pitäisi olla siis vähintään 50.
Terolut annostus aamulla 2 ja illalla 2. Iltaa siis nostettiin yhdellä. Lisäksi on Cyclogest-puikot, varmaan vastaavat kuin Luget. Tämä oli aiemmin vain nukkumaan mennessä, mutta nyt myös aamuisin.

Paljonko sun arvot on ollut? Ja otako päivällä sen yhden lugen, vai miten?
Onpa tästäkin tosiaan eri lääkäreillä eri näkemyksiä! Mulla on pari kertaa mitattu 1+1 cyclogestilla ja ollut 40, mikä kuulemma riittää. Sain silti pyytäessäni terolutit lisäksi annoksella yksi per päivä.
 
  • Tykkää
Reactions: MARIAL43
Kiitos, toivotaan!

Se arvo oli 20-30 ilman Terolutia ja sen kanssa 50-60. Pitäisi olla siis vähintään 50.
Terolut annostus aamulla 2 ja illalla 2. Iltaa siis nostettiin yhdellä. Lisäksi on Cyclogest-puikot, varmaan vastaavat kuin Luget. Tämä oli aiemmin vain nukkumaan mennessä, mutta nyt myös aamuisin.

Paljonko sun arvot on ollut? Ja otako päivällä sen yhden lugen, vai miten?
Mun arvo oli viimeksi kun sen mittautin n.29. Lääkkeenä Luge x 3 päivässä. Ilmeisesti tota arvoa on vaikea määrittää tarkalleen kun progesteroni ei imeydy vereen ihan suoraan. Tulevaan siirtoon aion ottaa 3 kpl Teroluteja päivässä samaan aikaan kun otan muita lääkkeitä.
 
  • Tykkää
Reactions: MARIAL43
No niin, kävin sitten aamulla ultrassa. Jotenkin kuvittelin että sieltä olisi suoraan voinut nähdä onko alkio täysin kuukahtanut. No kissan hännät!

Sen lääkäri pystyi kertomaan, että kohtu ei ole painunut kasaan eikä ole tyhjentynyt. Tyhjentymättömyyden toki tiesin itsekin, koska vuotoa ei ole ollut mitenkään sellaisia määriä kuin keskenmenoissani on ollut.

Lisäksi ruskuaispussi näkyi kiltisti paikallaan. Muuta lääkärin mukaan tässä vaiheessa ei pysty näkemään. En tiedä tarkoittiko että heidän klinikan ultrallaan ei pysty vai eikö vielä halua ottaa kantaa. On yleensä aika konservatiivinen, esim. varhaisultran pyytää yleensä varaamaan viiden viikon päähän siirrosta eli 5-päiväisellä alkiolla 7+5.

Minulla on tänään 5+6, jolloin sykkeen kai voisi nähdä, mutta ei näy välttämättä kaikilla. Osaako kukaan sanoa onko tämä enemmän kiinni vehkeistä vai siitä että joillain se ei vain vielä näy jostain syystä?

Lisäksi otettiin hcg-verikoe ja seuraava otetaan maanantaina, eli tässä ideana tietenkin seurata arvon kehittymistä. Lääkärin ohje oli ottaa fyysisesti vähän rauhallisesti

Lääkitykset pidettiin ennallaan. Unohdin itse asiassa täysin kysyä asiasta
 
No niin, kävin sitten aamulla ultrassa. Jotenkin kuvittelin että sieltä olisi suoraan voinut nähdä onko alkio täysin kuukahtanut. No kissan hännät!

Sen lääkäri pystyi kertomaan, että kohtu ei ole painunut kasaan eikä ole tyhjentynyt. Tyhjentymättömyyden toki tiesin itsekin, koska vuotoa ei ole ollut mitenkään sellaisia määriä kuin keskenmenoissani on ollut.

Lisäksi ruskuaispussi näkyi kiltisti paikallaan. Muuta lääkärin mukaan tässä vaiheessa ei pysty näkemään. En tiedä tarkoittiko että heidän klinikan ultrallaan ei pysty vai eikö vielä halua ottaa kantaa. On yleensä aika konservatiivinen, esim. varhaisultran pyytää yleensä varaamaan viiden viikon päähän siirrosta eli 5-päiväisellä alkiolla 7+5.

Minulla on tänään 5+6, jolloin sykkeen kai voisi nähdä, mutta ei näy välttämättä kaikilla. Osaako kukaan sanoa onko tämä enemmän kiinni vehkeistä vai siitä että joillain se ei vain vielä näy jostain syystä?

Lisäksi otettiin hcg-verikoe ja seuraava otetaan maanantaina, eli tässä ideana tietenkin seurata arvon kehittymistä. Lääkärin ohje oli ottaa fyysisesti vähän rauhallisesti

Lääkitykset pidettiin ennallaan. Unohdin itse asiassa täysin kysyä asiasta
Redditin palstaa lukeneena olen oppinut, että syke ei yleensä näy vielä noin aikaisin. Eikö se ole hyvä merkki, että ruskuaispussi näkyy siellä paikallaan. Hyvä, että se hcg-arvo mitattiin, kyllä siitä selviää paljon. Tsemppiä sinne!
 

Yhteistyössä