Mun luovuttajalta tuli 16 (!) alkiota, joista muistaakseni 15 hedelmöityi. Ne kerättiin ja hedelmöitettiin perjantaina, ja kun mä sitten istuin siellä klinikalla maanantaina niin se lääkäri kävi läpi sen, että mitä tapahtui kullekin alkiolle minä päivänä. Että ekana päivänä hylättiin nää ja nää, tokana päivänä meni pois nuo tuosta, kolmantena hylättiin vielä nuo ja tuo. Lopputuloksena oli 2 aivan erinomaista alkiota ja 4 kelvollista, ja toinen noista erinomaisista kasvaa nyt tuolla masussa.
Mutta sanoisin samaa kuin SatuSofia, että ei se määrä vaan laatu. Musta tuntuu, että jos munasoluja todellakin tulee paljon, niin ei se kroppa vaan jaksa tehdä jokaisesta kunnollista. Kuten näkyy tosta munkin esimerkistä niin suurin osahan niistä meni sitten lopulta hukkaan. Tietysti se on kiva, että niitä on siellä nyt pakastimessa odottamassa jos tarvetta tulee, mutta minkäänlaisia takuita ei ole, että yksikään niistä selviäisi sulatuksesta.
Toivottavasti kaikki menee hyvin ja sieltä tulee ainakin se yksi erinomainen, jolla sitten tärppää
.
Jotain mainintaa taisi olla siitä, että miten ja aikooko kertoa muille, että miten tämä lapsi on saanut alkunsa. Mä olin itse alunperin ajatellut niin, että kerron tästä lahjamunasolusta vain parille läheisimmälle, mutta loppujen lopuksi mun äiti sitten ratkaisi asian... Se kun on nääs jaaritellut koko tarinan alusta loppuun aivan jokaikiselle
. Tän tietää nyt koko suku, ystävät ja hyvä ettei kaupan kassakin. Ja kun se kerran kertoi kaikille, niin mäkin olen sitten kertonut ihan suoraan. Voi hyvin olla, että osa ihmisistä ihmettelee ja ehkä paheksuukin asiaa mun selkäni takana (varsinkin kun olen vielä tarkoituksella tuleva yksinhuoltaja), mutta ainakin päin naamaa kaikki ovat onnitelleet.
Silloin kun yleensäkin aloittelin hoitoja (eli ihan inseminaatiosta lähdettiin liikkeelle täällä Suomessa pari vuotta sitten) niin klinikan ehtona oli, että pitää käydä psykologin juttusilla ensin. Pakollinen toimintatapa silloin kun on lahjasoluista (vain siittiöistä tässä tapauksessa) kyse. Se psykologi antoi todella hyvän ohjeen siitä, että lapselle kannattaa kertoa näistä asioista aivan vauvasta pitäen. Eli että aloittaa oikeastaan ennen kuin lapsi edes tajuaa mistä on kyse, mutta jotenkin lapsen ikään sopivana tarinana. Näin siitä asiasta tulee lapselle sellainen itsestäänselvä juttu, joka on vaan aina ollut näin eikä se suhtaudu siihen mitenkään oudosti. Että lapselle ei tule ennen ja jälkeen jakoa elämään, "se oli se päivä kun kaikki muuttui ja sain tietää totuuden".