Hei taas. Ajattelin tulla taas purkamaan tuntojani ja kokemuksiani luovuttajan näkökulmasta katsottuna
Olen siis parhaillani luovuttamassa ensimmäistä kertaa ja tämä "luovutusjakso" on nyt siinä pisteessä, että ensi ke, to tai pe on punktio. Huomisessa ultrassa saadaan tietää tarkemmin mille päivälle punktio sovitaan.
Paljon on sattunut ja tapahtunut sitten sen ensimmäisen klinikkakäynnin jälkeen. Tuolloinhan vielä samana päivänä sain tietää että vastaanottajapari on löytynyt ja tunnetilani heittelivät tuolloin laidasta laitaan.
Nyt tilanne on tunnepuolella ollut jo pitkään tasainen. Tuntuu että kaikki palaset on ns. loksahtaneet kohdilleen. Enää ei ole asian suhteen pohdituttavaa, vaan kaikki on selvää ja kaikki tuntuu luonnolliselta. Näin tämän pitikin mennä.
Välillä vähän itketyttää, mutta se on sellaista ns. hyvää itkua. Itkeskelen lähinnä siksi, että olen iloinen...olen iloinen sen parin vuoksi, joka saa vihdoinkin kenties jo hyvin pitkään odottamansa mahdollisuuden
Olen kertonut lähipiirille luovutusaikeistani ja se on saanut ristiriitaisia tunteita ihmisissä aikaan. Osan mielestä teen mielettömän upean teon, osa on taas täysin toista mieltä. Olenkin koittanut kehoittaa ihmisiä ajattelemaan tilannetta omalle kohdalleen...sitä kautta osa on pienen keskustelun jälkeen suhtautunut asiaan avoimemmin, kuin alkuun.
Luovuttamisen konkreettisesta puolesta sen verran, että alkuunhan aloitin e-pillerit joita popsin noin nelisen viikkoa. Pillereiden syönnin loppupuolella ilmeni ongelmaa vuodon suhteen, eli vakka kuinka söin e-pillereitä, niin aloin vuotamaan. Loppupäässä söin 2 pilleriä päivässä, jotta vuoto saataisiin loppumaan. Se ei kuitenkaan loppunut.
Soitin jatkuvasti klinikalle kertoakseni missä mennään...välillä peläsin kovastikin että luovutushoito joudutaan keskeyttämään, koska kroppaani ei saada toimimaan kuten pitäisi. Onneksi vuoto sinänsä ei haitannut. Vuodon seurauksena lopputulos olisi pahimmassa tapauksessa saattanut olla se, ettei munasoluja saataisi kuin muutama. Mutta minulle sanottiin, että se riittää. Toivomushan on toki saada soluja hieman enemmän, mutta välillä niin vaan käy, ettei niitä tule montaa.
Pillereiden lopettamisen jälkeen pääsin aloittamaan pistokset Puregon-kynällä. Eka kerta jännitti ihan hirmuisesti. Sinänsä en pistoksia pelkää, eikä esim. verikoe edes satu...mutta kun pitikin pistää ITSE. Se tuntui hurjalta.
Ensimmäinen pistos sujui kuitenkin loistavasti. Luulin itseasiassa pistäneeni jotenkin ohi, sillä en tuntenut pistosta lainkaan
Mutta kyllä se kynä masussa pystyssä oli
Muinakin päivinä pistokset sujuivat hyvin. Kertaakaan se ei sattunut, eikä mitään oireita tms. tullut esiin.
Sitten kohtasin uuden vastoinkäymisen. Hajoitin selkäni ihan kunnolla. Jouduin ambulanssilla lääkäriin, sillä en päässyt enää lattialta ylös. Välilevy paukahti monen vuoden tauon jälkeen. Kysyin hiljaa mielessäni, miksi juuri nyt?
Lääkärissä oltiin onneksi ymmärtäväisiä kun vaadin saada sellaisen lääkityksen, jota voi käyttää myös raskaana ollessa. Klinikalta kun oltiin kerrottu, että siihen tapaan pitäisi lääkkeitä ja alkoholia käyttää, jos niiden käyttö eteen tulee. Lääkitykseeni pyydettiin konsultaatiota ihan yliopistollisesta sairaalasta saakka, jotta solut pysyisivät varmasti luovutuskelpoisina
Jännitinkin sitten aikalailla ensimmäistä ultraa. Olin kyllä jo soittanut klinikalle lääkityksestä, mutta nyt tapaisin lääkärin joka sanoisi edetäänkö hoidoissa, vai pitääkö ne keskeyttää silti. Olin myös vuotanut oikeastaan koko ajan ja välillä jopa niin kovaa että en ole ikinä niin kovasti vuotanut. Yllätys oli kuitenkin positiivinen, sillä vuodot eivät olleet vaikuttaneet muasolujen määrään, tai sitten niitä oli ollut alkoon ihan hirmuisesti. Lääkityksestäkään ei lääkärin mukaan ollut haittaa, kunhan se ei olisi jatkuvaa.
Ultran mukaan soluja oli toisella puolen 5-6 ja toisella puolen 7-8. Solut eivät olleet kasvaneet ihan toivittuun tahtiin, joten Puregonannosta nostettiin 150 --> 225. Sain ajan uuteen ultraan noin viikon päähän ja päivää ennen ultraa piti varmuudeksi pistää Orgalutran.
Siinä onkin sitten seuraava jännitystarina.
Olin kuullut, että Orgalutranin neula on tylsä...ja klinikallakin sanottiin, että hekin ovat moisesta valitusta kuulleet. Mutta jos sen napakasti pistää, ei ongelmaa pitäisi olla.
Niinpä sitten ensimmäisen pistoksen kohdatessa hengittelin syvään ja paukautin neulan vatsaan. En huomannut MITÄÄN eroa Puregoniin, joten jälleen olin jännittänyt aivan turhaan
Oregonista muutamat ovat saaneet punaisen jäljen ihoonsa ja joillakin aine ikäänkuin vähän pistelee. Tällaisia oireita en kokenut lainkaan.
Mutta huono onni nosti taas päätään. Selkä meni huonompaan suuntaan ja jouduin uudestaan lääkäriin. Tällä kertaa sain samat lääkkeet, joiden lisäksi toista puolta selästä puudutettiin. Jälleen vaadin saada raskaana olevalle sopivan lääkityksen ja sen sain. Nyt minulle kirjoitettiin pistosten lisäksi kotiin reseptit.
Mikäli aloittaisin lääkkeiden päivittäisen popsimisen, munasolunluovutus voitaisiin unohtaa. Toisaalta taas mikäli en lääkkeitä söisi, selän parantuminen voitaisiin unohtaa.
Olin melko tiukan paikan edessä.
En millään olisi halunnut tuottaa vastaanottajaparille pettymystä, sillä viikon kuluttua pitäisi alkaa heidän pitkään odottamansa raskaus. Tuntui etten kertakaikkiaan voisi olla niin julma, että veisin sen heiltä pois.
Toisaalta olin niin itsekäs, etten halunnut keskeyttää luovutuhoitoja myöskään itseni vuoksi. Olinhan tuohon mennessä syönyt jo 4 viikkoa pillereitä, vuotanut kuin mikäkin, pistellyt itseeni piikkejä ja hankkinut lapsille hoitajat, joka ei onnistunut ihan kädenkäänteessä. Olin elänyt jo useamman viikon kalenteri kainalossa ja kello kädessä ja stressannut päivittäin sitä, etten unohtaisi pilleriä/pistosta jne.
Niinpä päätin sitten olla syömättä lääkkeitä.
Sitten pääsin taas ultraan. Kerroin uudesta lääkärikäynnistäni ja se oli siellä saamien lääkityksien kanssa ihan ok, koska punktioon olisi vielä aikaa. Tällä kertaa oli tarkoitus sopia punktiopäivä seuraavan viikon alkuun, mutta toisin kävi. Ilmeisesti solut eivät olleet vieläkään kasvaneet siihen tahtiin, kuin olisi ollut toivottavaa joten meidän piti sopia vielä yksi uusi ultra (huominen) jossa sitten saataisiin varmuus punktiopäivälle. Aluksi olimme puhuneet että puntio olisi ma-ke, mutta nyt se olisikin ke-pe.
Toisela puolen oli 6 ja toisella puolen 4-6 hyvään kasvuun lähtenyttä munarakkulaa joten muutama oli matkasta pudonnut sitten viimekerran. Klinikalta sanottiin, että tavoite on 4-14 solua ja sen sisällä oltiin kuitenkin vielä hienosti
Puregon-annos pidettiin muutoin samana, mutta päivää ennen seuraavaa ultraa pitäisi annosta nostaa 225 --> 250.
Iltasella pistin taas piikit ja nyt kävikin sitten Orgalutranin kanssa köpelösti. Napautin sen mahaan, mutta sepäs ei mennyt läpi, vaan teki vain pienen viillon. Olin siis ottanut sen pistämisen vähän turhan rennosti. Niinpä jouduin pistämään uudestaan ja sain muistoksi kaksi jälkeä. Seuraavana päivänä muistin taas napauttaa sen kunnolla
Nyt odotan siis huomista ultraa ja punktiopäivän lopullista selviämistä. Mahassa on jo melkolailla tuntemuksia, eli olo on kuin omenalla. Alavatsassa tuntuu melko epämiellyttävältä joten mitä pikemmin punktio on, niin sen parempi
Punktiota olen jännitellyt aikalailla, mutta nyt sitä jo ennemmin odottaa, kuin jännittää. Tulen vielä kertaalleen raportoimaan teille kuulumisia punktion jälkeen, niin saatte tietää miten lopulta kävi
Kun punktio on ohi, otan hevoskuurin lääkkeitä jotta saan selän kuntoon. Mikäli punktiosta selviän ilman KOVAA tuskaa, niin seuraava luovutus on sitten tammikuussa