Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Eipä oo ollu mulla ainakaan. Disperinhän on tavallinen "särkylääke" ihan kuin asperiinikin. Klexane taas on vahvempi ja vaikuttaa veren hyytymisiin ja mahdollisuus tukoksiin esim. kohdussa. Klexane on tietenkin myös kalliimpi , ikävä kyllä, kuin käsitavarana myytävä Disperin ja asperin jota myös jotkut käyttävät.Lugejen ainoa haittavaikutus mulla, niinku varmana kaikilla, on toi niitten sotkevuus.
 
Hei..
alalla olevana haluan sanoa, että älkää nyt oikeesti verratko lääkityksiä! Siinä mennään vaaralliselle linjalle. Ihmisten tilanteet ja syyt ja hoidot on erilaisia. Koko/painoeroja on jne. Ja hei, kortisoni ei oo mikään "kalkkitabletti" joten sitä ei pidä mennä ominpäin syömään. Kortisonilla on monia vaikutuksia ja annos on tarkka. Sitä kokeillaan jos on ollut "hylkimistaipumusta" alkion suhteen. Ei siis millään pahalla, enkä halua viisastella!! Mutta oikeasti, jokaisen vaste ja reaktiot lääkkeille on erilaiset..
 
MARISABEL: Mulla tuo aspirin oli primaspanin nimellä ja söin sitä 100mg päivässä, mutta edisti mun vuotelua alkuraskaudessa joten sitä piti sitten vähentää. Ja niinkuin Kauniskuukin sanoi, niin ei kyllä omin päin kande alkaa lääkkeitä syömään. Kortisoni on hyvä lääke joissain tapauksissa, mutta sillä on myös ikäviä sivuvaikutuksia. Se voi muunmuassa laukaista diabeteksen. Ja sehän tavallaan estää elimistön oman puolustusmekanismin toimintaa joten kaikki taudit saattaa tulla helpommin ym. Ja yleensä käytetään, jos joku autoimmuunisairaus missä epäillään, että oma elimsitö hylkii/hyökkää alkiota vastaan esim. endometrioosi.

Bartsu
 
No minä taas aiheutin itselleni hirveän hermoilun huomisesta ultrasta lukemalla muiden kokemuksia siitä, kuinka vielä näilläkin viikoilla sikiö todettiin menehtyneen.

Ehkä parempi kun keskittyy vain omaan raskauteen.

Jännittää tuo huominen kuitenkin :/ .

Discovery 12+1
 
Discovery, tsemppiä ultraan, hyvin se menee!!!
Lääkkeistä, ovat tietty yksillöllisiä, itekin oon hoitoalalta, mutta kyllä mä itse jo vähän kyselisin ellei edes kiinnittymisyritystä ole ollut useammassakaan siirrossa.
Ainahan täällä jokin "hermostuttaa" tai mietityttää, itseäni nyt lähinnä se etti ole raskausoireita juurikaan, vaikka piinistelyvaiheessa niitä oli vaikka kuinka paljon
 
TEEKUPPI Näissä hoidoissa tuntuu olevan aika yleistä ettei ainakaa kovin rajuja raskausoireita ole, johtuen kuulema siitä, että hormonitasot jo valmiiksi korkeammalla kuin luomuraskauksissa. Joten elimistö ns. "tottuu" eikä välttämättä sitte oireile ainakaa heti. Ja luomuraskaudetkinhan on erilaisia, jopa samalla äidillä :) Eiköhän kaikki ole jees!! :)
Ja muistan ite miten paiseissa olin, ku luulin et heti pitäis vähintään oksennella jne. Mut koskaan ei juuri oireita tullu, jossain myöhemmässä vaiheessa vasta tissit kipeyty eri tavalla kuin pelkistä lääkkeistä, huimas alkuun jne. Siinäpä ne oireet sitte olikin :)

DISCOVERYlle tsempit ultraan!! Muistan miten odotin ja samalla pelkäsin hulluna ultria.. kun ajattelin ettei niistä vuodoista mikään voi selvitä..
 
Kiitti Kauniskuu, toi helpotti, niinhän se varmaan onkin tosiaan noiden oireiden kanssa, yhtä yksilöllistä kuin muutkin jutut. Ja tosiaan pohdiskellaan ja pähkäillään vaan kaikkee maan ja taivaan väliltä, me samassa veneessä olijat. Sehän tosiaan tän palstan hienous on!
 
En tiedä onko tää taas niitä sarjassamme idiootti kysymykset,mut mieleni pohtii seuraavaan.
Kuinka paljon tuolla estrogeeni-lääkityksellä on vaikutusta raskautumiseen? Tiedän että tässä siirto vaiheessa sitä syödään jotta limakalvo kasvaisi sopivaksi mutta vaikuttaako sen puute joenkin munasoluihin?
 
Se on menoa nyt sitten sela!
Tuuhan sitten kertomaan miten sujuvasti pääsitte Tartoon. Menettekö muuten omalla autolla?

Mulla olisi siirto 16.4 eli perässä tullaan! Ajateltiin viettää se viikonloppu Tartossa ja omalla autolla mennään.
 
Moikka!

kirjoitit näin:

"Kela maksaa sinulle päivärahan, mutta työnantajan on maksettava sinulle palkan ja päivärahan erotusta vähintään 60 arkipäivältä joillakin aloilla pitemmältäkin jaksolta."

Tuollaisesta en ole kuullut, onko tosiaan noin silloinkin jos ei ole erillistä työehtosopimusta alalla?

vai tietääkö joku muu?

Niin, ja Dream, tsemppiä matkaan sullekin, nythän saadaan hyvin tarton kokemuksia, mites teillä, yksi vai kaksi pohdinnat?
 
teekuppi ja Dream73 YKSI vai KAKSI??? Siinä vasta kysymys, mutta uskon ja luulen, että kaikesta pohdinnoista ja peloista huolimatta kaksi lähtee matkaan mukaan :) Katsotaan muuttuuko mieli matkan varrella. Omalla autola olemme menossa, mut ensiksi ajateltiin, että keretään hoitaa homma päivässä, mut aika on klo 12 joten ei taida ihan keritä aamulaivalla(käsittääkseni aikaisin lähtee 7.30 täältä) ja sit vielä ajomatka päälle. Lähdemme siis maanantaina ja olemme joko Tallinnassa tai Tarttossa yötä ja sit yhden aikaa pääsee kuulemma lähtee takaisin päin ja olemme sit illalla kotona.
Aika kooomista tässä on se jos niin voi sanoa,että siirtopäivä on minun pienen kuolleen poikani nimipäivä. Mutta uskon ja lulen tässäkin, että se tuo meille onnea matkaan :)
 
Kaksi mulle siirretään. Mulle on siirretty vaan yhden ainoan kerran yksi ja sekin sen vuoksi että toinen ei selvinnyt sulatuksesta. Mukaan on mahtunut matkan varrella myös "joukko siirtoja" ja enimmillään on siirretty 4 alkiota. Nämä siirrot ollut ulkomailla joissa alkioiden määrää ei ole rajattu. Enää en varmaan suostuisi 4 alkion siirtoon mutta silloin joskus sitä uskoi vain lääkäriä joka suositteli että näin monta laitetaan... toisaalta kun en ole sitä plussaa koskaan saanut niin ei osaa kovinkaan paljoa hirvittää nuo alkioiden määrät :kieh:
 
Heippa!

Täällähän on ilmaantunut siirtoihin menijöitä, hienoa! Onnea kaikille ja tsemppiä odotteluun. Mä olen ainakin mennyt aina sen mukaan noissa siirroissa lukumäärän suhteen, että mitä lääkäri on sanonut. Joka kerta siirretty kaksi ja nyt sitten tämä yksi jäi mukaan. =)
Olin tänään omalla klinikalla ultrassa ja kaikki näytti olevan niinkuin kuuluukin. Eli pieni 13 mm mittainen ihmisenalku siellä oli. On tää niin uskomatonta, kun ei ollenkaan tajua, että tämä on itselle tapahtuvaa! No päivä kerrallaan mennään ja mies ei edelleenkään uskalla tajuta koko juttua.
Lääkkeistä olen myös sitä mieltä, että ne on niin yksilökohtaisia, ettei niitä kannata vertailla. Jokainen potilas katsotaan erikseen ja tarpeet sen mukaan mikä on tilanne. Mutta siinä tapauksessa, että tietää jonkun lääkkeen joka voisi olla eduksi, kannattaahan sitä ehdottaa lääkärille ilman muuta! Julkisella puolella ollaan kyllä tosi nihkeitä, itse huomasin sen parin kuukauden aikana mitä siellä oltiin. Klexane taitaa olla jonkun sortin "mullistava" lisälääke tällä hetkellä, ainakin lääkäri tänään sanoi, että sen avulla on tänä vuonna saatu huimia tuloksia. No välillä tämä taitaa olla kyllä niin tuuripeliä, kyllä! Sitä tuuria toivottelen jokaiselle roimasti tälle keväälle!!! :heart:

Terkuin Tuuttituulia 7+3
 
Teekuppi Tää on sitä niin sanotulla täydellä palkalla sairastamista. Meillä maksan vielä suoraan palkan ko. ajalta ja Kela maksaa minulle sitten päivärahan ja usein aikamoisella viiveellä. Reilua työntekijää kohtaan, ettei tarvitse odotella rahoja itse. Jotkut työehtosopimukset takaavat vielä pidemmän jakson. Tämän jälkeen saat sitten tietenkin Kelan päivärahaa, joka määräytyy viimeisen verotuksessa vahvistetun ansion mukaan ellei 6 kk:n tulot ole 20 % suuremmat.

Niin onnittelut Tuttituulia hienosta ultrakokemuksesta. Kiitokset kaikille tsempityksestä ! Minullakin oli hyvät näkymät. Yksi vilkkaasti liikkuva pieni. Raajat ja pään muoto sekä koko ok. Myös nenäluu näkyi selvästi eli ei ainakaan sen suhteen kromosomipoikkeavuuteen viittaavaa. Niskapussikin vain 1,4 mm. Istumapituutta oli jo 62 mm. Hyvä ultra oli Terveystalossa. Saatiin jopa 3D-kuvat mukaan.

Olin niin innoissani (ja olen vieläkin), että käytiin miehen kanssa ostamassa Stokkalta pikkubody, jossa rinnassa teksti: Born in 2010.

Dream ja Sela valtavasti onnentoivotusta siirtoihin.
 
Lyyra Kiitoksia :) Lopullinen päätös tulee varmaa ihan viime tipassa vaikka ajatelin tänään just ku saunaan päästään niin keskustellaan asiasta oikein juurta jaksaen ja tehdään päätös. vaikka olemme keskustelleet asiasta jo monesti. Meillä jutellaaan paljon saunanlauteilla asioista, siellä saa olla jotenkin niin rauhassa et tuntuu ku ajatus kulkisi paremmin :) Mä vaan olen sellainen jahkaaja asioiden kanssa, et en tiedä miten mun päätös pysyy. pitää puida niin moneen kertaan plussat ja miinukset.
Noista muista asioista en osaa sanoa miten on. Kyseltiin vaan lääkäriltä, et mitä kaikkea tietoja me saamme luovuttajista vai saammeko mitään. Kolme toivomusta antoi lääkäri valita ku aijemmin oli et vain kaksi maximissaan saa valita. Katsotaan meneekö miten läpi toiveet.
Discovery Eiks oo ihanaa ku voi alkaa tosiaan ostaa ja hiplaamaan niitä vauvanvaatteita. Onnea, onnea :flower:
 

Yhteistyössä