Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Ihana kuulla, että lahjoitetuilla munasoluilla saa vauvoja aikaan :LOL: Eli onnea uudesta palstatyttösvauvasta :heart: Miten se muuten on, että saako mennä hoitoihin ja "tuoda oman luovuttajan" mukanaan......siis en tiedä ymmärsittekö, mutta kun aika moni teistäkin on joutunut odottelemaan luovuttajaa. Että voisinko esimerkiksi minä (siis ihan teoriassa nyt) olla luovuttaja jollekkulle teistä, jolle ei vielä luovuttajaa ole löytynyt? Vai onko se aina niin, ettei luovuttaja ja vastaanottaja tiedä toisistaan juurikaan mitään muuta, kuin mitä minustakin nyt on niihin papereihin kirjoitettu:silmienväri, paino, pituus, harrastukset, sairaudet (tai siis että ei ole sairauksia;) ym.

Mulla alkaa pilleriliuska olla lopuillaan ja sen jälkeen alan piikittämään.

Ihanaa loppuviikkoa kaikille :heart:
 
Kassu Itse hain joskus netistä luovuttajaa ja yksi olikin kiinnostunut, mutta perui. Voi olla oma luovuttaja, mutta silloin pitää käydä yhdessä psykologin kanssa keskustelemassa face to face luovuttaja ja lapseton pari. Ihan vaan sen takia, koska tilanne on vähän eri kun tuntemattoman henkilön kanssa. Toinen vaihtoehto on, että hankkii oman luovuttajan, joka ns. ristiin luovuttaa eli ei luovuta suoraan vaan jollekkin toiselle, mutta lahjoittajan hankkineet pääsevät jonossa etusijoille.. En tiedä oliko hirveän epäselvästi selitetty..
 
Ihanaa teekuppi! Ja ymmärsin hyvin selityksistäsi kyllä Sharlin ja voin tässä avoimesti sanoa, että jos joku teistä on halukas tämän ensimmäisen hoitoni jälkeen ottamaan minulta munasoluja vastaan, olen enemmän kuin 100% auttamassa vaikka sitten tuollalailla "ristiin" jos toinen vaihtoehto tuntuu liian intiimiltä. Olen luovuttajana AVA-klinikalla Turussa.

Mua nauratti oma ajatus , että lisäisi tuohon listaanne "Kassu ja ensimmäinen luovutuskerta :LOL:
 
Tuosta limakalvon paksuudesta hermoilin 2. IVF kohdalla ja kyselinkin tuolla kokeneemmat IVF palstalla toisten paksuuksia.. Sitten kysyin vielä lääkäriltä, ja sanoi, että paksuus on yksilöllinen juttu ja jos kohdussa myömia tai muita ulokkeita, paksuus riippuu mittaus kohdasta. Tärkeämpää on, ette kotu on kypsä ja "virtaus" kohdussa oikea.

Itse ajattelin joskus kaunotunteisesti, että jos ja kun itse tulen raskaaksi IVF hoidoilla, voisin perheen perustamisen jälkeen luovuttaa muille munasoluja, kun osaan homman. No kun selvisi, ettei niistä soluista nyt ole mihinkään, naureskelin lääkärille näitä mun typeriä aatoksia, niin hän sanoi, että jos koskaan ollut mitään ongelmaa raskaaksi tulossa, ei voi olla luovuttaja muutenkaan.
 
Kassu laitoinkin sulle yv:n..
Teekupille onnea hienosta lukemasta! Mahtavaa!
sela kyllä teillä on jännät paikat, mutta vaikka kaikki tapahtuukin nopeasti, ei tää odottaminenkaan mukavaa ole. Kyllä sitä sitten 9kk aikana ehtii ajatukset valmistautua :)
Marisabelille onnea hoitoihin. Kuinka kauan jouduitte odottamaan?
 
TEEKUPPI Onneks olkoon!! Hieno juttu! :heart:

LIMIKSEN PAKSUUS Juuri kuten OLKIkin sanoi.. Mulla oli siirron aikaan vain 6mm ja lekuri sanoi juurikin että toki paksuus on yks kriteeri, mutta myös se että on ns "kaunis kolmikerroksinen" jne. Ja tuollahan tuo "siirros" tuhisee unten mailla :)

Kauniskuu ja Hosuli 4kk ja 15pv
 
Hei, kiitos kaikille onnitteluista,alkuahan tämä vasta on, mutta iloitaan silloin kun aika on!
Ja Kassu, olenko muistanut sanoa että olet kyllä hieno ihminen! Kiitos Sinulle kaikkien meidän puolesta!
Niin, sen tässä kyllä huomannut ettei mikään yksittäinen seikka takaa mitään, limis,hcg tms. ainakun sanotaan et pitäis olla sitä ja sitä ja kuitenkin ihmiset täällä raskautuneet vaikka on ollu ohut limis,alhainen hcg,vuotoja jne...
 
Hei!

Joku on kysynyt niin hoidossa ollaan Jyväskylässä.

Sharlin, julkisten hoitojen jälkeen elokuussa mentiin yksityiselle, niin elokuusta jonotettiin marraskuun asti, silloin ei hedelmöitynyt yhtään munasolua. Niin saatiin heti toisen luovuttajan, (johtuuko se epäonnistumisesta, että heti saatiin?) niin tammikuussa toisella luovuttajala ei ole kypsynyt yhtään munasolua, niin taas meitä asetettiin jonoon. Klinikassa sanottiin, että ollaan ensimmäisenä jonossa, että hoito alkaa heti, kuin sopiva luovuttaja löytyy, mutta että hoito on kuitenkin kevän aikana, niin meni nyt 2,5 kk. Ja hoito on huhtikuun lopussa. En edes uskalla nyt miettiä yhtään sitä istutusta... :headwall:
 
TEEKUPPI niimpä. Olet oikeessa. Jos olisikin niin "yksinkertaista", et olis vaan tietyt kriteerit, niin olisi varmaan jo kaikilla nyytti kourassa. Luonto ja biologia on kuitenkin niin monimutkaista ettei yksikään "tekokeino" takaa mitään. Ja 7 vuoden taaperruksen ja taiston aikana tulin ite siihen tulokseen, että luonto hoitaa asiat parhain päin. Mun soluissa on vikaa, siksi niitä ei muodostu ja esim. jos sikiö ei oo "kelvollinen", niin sen on varmasti sitten tarkoitus mennä kesken jne.
Vaikka ..huumorilla... sanoin yks pv, että tää neiti on niiiiin tempperamenttinen, etten yhtää ihmettele jos potkaisi sen toisen alkion sillon alussa pihalle kohdusta .. Vähän niinku käen poikanen muut poikaset pesästä ;).. Vitsi vitsi.

MARISABEL no, on teilläki ollu takkusta! Just juttelin yhden gynen kanssa, että vaikka luovuttaja olis ite raskautunu heti kun sormia napsauttaa ja olis ns. tooosi hedelmällinen tapaus, niin sit ku piiskataan hormooneilla, nii voi olla ettei soluja juuri tulekaan tai ne ei lähde "tulille". Kuulema teoria on vähä sellanen, että näillä naisilla se "top" solu muodostuu ja raskautuminen tapahtuu helposti, mut sit hormoneilla saadaan paljon sitä "nolla-ainesta". Näin vähän kävi meilläki.. Luovuttaja on erittäinkin terve ja vähä "liianki" helposti raskautuva. Piti tulla ultran mukaan jotain 15 solua, mut keräyksellä saatiin 5 joista 2 siirrettiin ja loput meni haaskiin.. :/ Tsemppiä kaikesta huolimatta!!

Halit ja kaikkea hyvää hoitoihin ja odotukseen.

 
teekuppi Hieni nousu =)

Limakalvo kyselystä Zumenoniin. Ensiksi kiitos kaikille , ihana kun saa niin nopeasti vastauksia, eikä tarvitse itse pähkäillä niitä.
Niin siihen Zumenoniin, onko se tehnyt teille pahaa oloa? Mulla siis ihan oksettava olo, mut ei kuitenkaan okseta. Eli voiko johtua ihan tuosta lääkkeestä tällainen olo? Muuten ei varsinaisesti ole kipeä olo, paitsi eilen alkoi huimaamaan ihan yhtäkkiä, mut luulen sen johtuvan janosta vai voiiko sekin tulla lääkkeestä?

 
SELA estrogeenivalmistehan se zume on, ja yleensä annos on "normi" hoitoannosta isompi näissä lapsettomuushommissa. Muutenki se voi aiheuttaa aluks pahaaoloa, päänsärkyä, huimaustakin jne. Joten ihan hyvin voi johtua lääkkeestäkin. En muista tuliko itelleni oloja, tosin mä en oo kovin herkkä reagoimaan hormoneihin muutenkaa..
:hug:
 
Huomenta kaikille!

Onkohan kenelläkään tietoa kelan korvauksista sairauajalla raskauden aikana?
Olen joskus maininnutkin että minulla on psyykkisesti erittäin raskas työ / työtilanne. Nyt alkaneessa raskaudessa haluan välttää kaikkea stressiä. Viimeksi keskenmenoon päättyneessä raskaudessa tilanne oli työpuolella kaaottinen ja hyvin uuvuttava. Nyt olenkin siis sairauslomalla vielä ainakin ensi viikon. Työnantaja maksaa palkkaa 9 päivältä ja sitten siirtyy kelalle. Mulla on diagnoosina Raskautetten liittyvä väsymys ja uupumus ja kakkosdiagnoosina työuupumus. Riittääköhän tämä kelalle ( neuvolan yleislääkärin A-todistus ) vai vaativatkohan jotain lisäselvitystä, psykologilta / psykiatrilta?
Onkohan kellää kokemuksia?
 
Jiihaa Teekuppi, hieno lukema! :heart:

Kyllä Zumenon voi aiheuttaa pahoinvointia, huimausta ja turvotusta. Minulla oli joskus annoksena 4 tablettia päivässä ja juuri em. oireet, mutta kun annosta vähennettiin yhdellä tabletilla, olo oli paljon parempi. Ja hyvin riitti pienempi annoskin limakalvoja kasvattamaan.

Kyllähän se niin on, että sen sata asiaa pitää osua kohdalleen, että raskaus onnistuu loppuun saakka. Toisaalta, jos joku osa ei ole ihan optimi - saattaa silti onnistua. Meidän tapauksessa tähän mennessä kaikki on ollut hyvin, limakalvo oikein kaunis kolmirakenteinen, ei vuotoa, hyvin kehittynyt alkio jne. mutta kesken vaan meni.

Aurinkoa loppuviikkoon!
Hillevi
 
Tulin pitkästä aikaa piipahtamaan palstalla ja täällä on tapahtunut monen sivun verran. Onnittelut kaikille plussanneille :heart:, :hug: kaikille neganneille ja tasapuolisesti kaikille onnea hoitoihin.

Itsellä semmoinen tilanne, että luonnolliseen PAS:iin ei päästy. Solu oli ilmeisesti kasvanut kystaksi asti kun oli niin iso (29x20mm). Juttelin lääkärin kanssa muutenkin mun fiiliksistä ja siitä, että korkean FSH ja heittelevän prolaktiinin takia olisin itse luottavaisempi lääkkeelliseen siirtoon. Lääkäri ymmärsi hyvin ja sanoi, että mietin ihan oikeita asioita. Lisäksi kommentoi, että parempi mennäkin niin eteenpäin, että itsellä on luottavainen mieli hoitoon ja hyvä mieli siitä kuinka edetään.

Pidetään nyt vielä 1 kk taukoa ulkomaanreissun takia ja PAS olis suunnitteilla sitten toukokuussa. Jos joku viitsii päivitellä tuon listalle. :)

Aurinkoista päivän jatkoa kaikille!
 
TEEKUPPI no mulla on ..karvaita kokemuksia.. Kannattaa olla tarkkana!!! Siis se, että diagnoosi on "sairaus" eikä esim. vain oire. Alkuraskaudessa olin poissa tuon uupumuksen takia, mut työnantaja katsoi että se on vaan "oire"eikä sairaus ja johtuu lapsettomuushoidosta (ihme logiikka) joten en saanu palkkaa.. Kuulema esim. unettomuus luokitellaan "sairaudeksi" ja se on hyväksyttävä poissaolon syy. Mainitsin tästä lääkärille ja hän sanoi, että yleensä ihmiset ei halua saikkulappuja millään "masennus"syillä ja siksi laittoi uupumuksen.
Toiseksi kela (ja myöskään työnantaja) ei hyväksyny esim. loppuraskauden vaikeita supistuksia/kipuja poissaolon syyksi. Kuulema kaikilla niitä on eikä estä työntekoa. Kaksi lekuria kirjoitti puoltavan lausunnon et mun on mahdoton olla kipujen kans vaativassa töissä, mut kela eväsi päätökset näkemättä mua.
Mut siis.. työnantajan eikä kelan ei oo pakko hyväksyä syytä jos katsoo asian näin. Aina ei mee maalaisjärkeen.. edes kahden lekurin uudet puoltavat laput ei kumonnu kelan kielteistä päätöstä.. Pitäs ennemmi valehdella ja peitellä kuin sanoa suoraan.
 
Kiitos vastauksesta Kauniskuu, mulla ehkä hyväksyy työnantaja tuon raskaudesta joutuva väsymys ja uupumus, mutten sitten tiedä kelasta.... työuupumus ei siellä ainakaan käy syyksi.
Netistäkään en löytänyt oikein tietoa mikä vastaava sitten kävisi.
 
Ihan pika pikaa tulin omanapasesti vaan kertomaan, että tänään oli ensimmäinen neuvola käynti ja sydän siellä sykki.. kuului niin ihanasti:)!

Paremmalla ajalla palailen kertomaan lisää ja kommentoimaan muille

-Aliisa rv9+1
 
Tervehdys ja iloisia uutisia lääkärikäynniltä!!

Pienen pieni sydän sykki ja heppu oli ihan oikeassa paikassakin. :heart:

Aliisa mahtavia uutisia!! Ihanaa kun sulla kaikki hyvin, oon niin iloinen sun puolesta! Eikö siellä Fertinovan ultrassa kuulunut ne sydänäänet ollenkaan? Eilisessä ultrassa mulla oli sellainen väriefekti, sydämen sykkeen mukaan vilkkui punainen valo. No kaikki on ihan yhtä uutta mulle. Täytyy vaan rukoilla, että kaikki menee hyvin. Niinkuin toivon kaikille täällä!!!
Teekuppi, hienoa toi nousu, on taas helpotus sinulle, kun tietää että kaikki on ok!!

Minä en tiedä noista sairaslomajutuista mitään, olen itse siinä työnantajan asemassa, mutta kohdalle ei ole sattunut tässä tilanteessa olevia. Kela tuntuu olevan monessa vaiheessa "kova pala purtavaksi", toivottavasti kaikki loksahtaa niinkuin pitääkin!

En ole tainnut Kassuakaan muistaa toivotella tervetulleeksi, teet hienon asian meidän naisten hyväksi, todella suuri kiitos siitä!!
 
ALIISA tosi hienoa!!!

Ja joo, netistä ei tule koskaa löytymään vastauksia noihin kelajuttuihin. Tuntuu että menee niin tapaus ja naama ja paikkakuntakohtaisesti--- sorry vaan--mulla on menny luotto ja usko. Veroja maksan törkeitä määriä vuosittain ja sen kerran ku ikinä tarviis oikeesti, niin kielteistä tulee.. :( En ole katkera mutta kuitenkin.. JA siis.. pätkääkään ei ahdistanu, kerran otti päähän, mutta tän vuosien odotuksen jälkeen ku viimein raskaaksi tulin niin mikään ei ollu niin tärkeetä.
Toiv. kaikki menee ok. Mut siis jos siin näky ICD koodi, niin kaikki R-alkuiset on "oireita", ne ei siis yleensä useinkaan kelpaa..
 
Pikalista tämä ei korvaa pidempää listaa, mutta nopeampi päivittää ja hahmottaa..

Odottelee hoitoa/luovuttajaa/pitää taukoa (ikä suluissa)

Josko (30+) Esikoista toivomassa.
Marisabel (28) 3 siirtoa tehty, haaveissa eka
Cornelius (33) Haaveissa 1
Saaga (39)
Tinulinen (32) eka haaveissa, pitkään jonossa.
EliseT (31) Haaveena ensimmäinen lapsi.
Papillon (40+)
Viinirypäle (33) haaveissa ensimmäinen.
Hillevi (45), haaveissa eka, hoito huhtikuussa
NellaMaija (32) eka
Maijatar (41) ekaa haikaileva
Lotta(32) eka haaveissa, endoleikkaukseen
Sharlin (35) eka haaveissa
Miimi78,
Alma (34) eka haaveissa
Iituska (38), haaveissa eka
Jaasminia (xx)
OnniUnelma76 (33) haaveissa eka, PAS toukokuussa
sela (40), 2. yhteinen toiveissa (1. kuollut hoitovirheeseen), jonossa
Jonsku-78 (31) haaveissa eka
Typyliini (28) haaveissa pikkusisarus esikolle
Dream73 (36), haaveissa eka
Tyyne73(36) haaveissa eka
Minni 73 (36) esikoisesta haaveileva
lokakuu, (40+) haaveissa toka, esikoistyttö kuoli kohtuun rv 26+

Piinistelijät

Plussanneet =) (kun sydämet laskettu ultrassa, saa sen/ne sitten tännekin)

assari77 (32)toinen lapsi, siirto 13.5. ultra 17.6. :heart:
Vilhelmiina (37), eka, 2 alkion siirto, ultra 23.9. :heart: :heart:
Matilda (30), plussa 13.10 , ultra viikolla 47 LA 22.6.2010 :heart:
Minni007 (45), plussa 2.11, HCG 3.11, ultra 22.12, LA 12.7.2010 :heart:
Kaipuu, eka haaveissa, plussa 21.11.09, ultra 11.12, LA 31.7.2010 :heart:
Discovery (40+), haaaveissa kuudes, 2 alkion siirto 22.1.2010 :heart:
Aliisa08 (26), ensimmäinen haaveissa, LA 27.10.2010. :heart:
Tuuttituulia (39), haaveissa eka, testipäivä 8.3. :heart:
Emilia (xx) LA 3.11.2010 :heart: :heart:
Teekuppi ( ) haaveissa eka, PAS


Maaliin päässeet :flower:

Lutuliini, poika 1.6.2008
Bea, esikoinen tyttö 10/2008
Enkelitytön äiti, tyttö 23.1.2009
Watrossi, esikoinen poika 5.2.2009
Suzyanne, esikoinen, poika, 7.5.2009
Pihla, esikoinen tyttö 3/2009
Piri, toinen lapsi, tyttö 6.6.2009
Bardolino(30) eka, tyttö 3.11.2009
Kauniskuu (32) eka, tyttö 8.11.2009
Juuni (48) 2. lapsi tyttö 16.11.2009
Rudy, kaksostytöt 1/2010
Marru (35) esikoiskaksostytöt
Simmis (38) toinen lapsi, tyttö 1/2010
Vekara (45) eka yhteinen, peikkotyttö 2/2010
Pomppaduu (27) kakkonen, tyttö 2/2010
Nennuliini (35) eka lapsi, tyttö 3/2010
 

Yhteistyössä