Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Mukava että muutamat teistä kertoivat hieman taustojaan :)
Itse olen 25-vuotias,6-v ja 3-vuotiaiden poikien äiti.Mulla pääasiallinen syy lähteä luovuttajaksi oli se,että haluan todella jonkun kokevan myös tämä saman äitiyden ilon mitä minä olen kokenut :heart:
 
Kaipuulla melkoisen suuri tuo hcg arvo. Minä päivänä otettiin? Oisko sulla tuplat matkassa? Vai siirrettiinkö vain yksi?

teekuppi Meille lääkäri on sanonut että kaikki yli 50 on hyviä arvoja pp14 tienoilla. Tärkeintähän on se, kuinka se lähtee nousuun. Mutta aivan normaali arvo on sinulla, voit olla hyvillä mielin :)

Hienoa Tuuttituulia että hoidot taas käynnistyvät! Tsemppiä tulevaan!

Täällä pp5 menossa. Oksennustauti vissiin iski sitten kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kamala päänsärky ja lämpöä meinaa pukkaa. Kumpa sikatauti jäisi kuitenkin tulematta ja korkea kuume.. muuten alkaa olla toivo näiden kanssa menetetty. Rintoja ei enää niin arista ja mahakaan ei pullistele.. olisko toivo jo mennyt.. ken tietää.

Mukavaa illanjatkoa kaikille!
 
en kyllä ymmärrä kans noita lukuja täysin, outoa että heittää noin paljon eri ihmisillä,mut ei stressata niillä. =) nyt täytyy vain muistaa levätä kun siltä tuntuu ja syödä kun on nälkä. :D mulla oli verikoe päivänä pp 14 hedelmöityksestä 17, varmasti nämä luvut heittelee paljon eri ihmisillä.
 
No hei, tälläiset luvut antavat perhesuunnittelun kotisivut:

hedelmöityksestä, raskausviikot
1 viikko 3 viikkoa 0-5
2 viikkoa 4 viikkoa 3-426 ( elikkä tälle välille osuu pp14 )
3 viikkoa 5 viikkoa 18-7340
4 viikkoa 6 viikkoa 1080-56500
5-6 viikkoa 7-8 viikkoa 7650-229000
6-9 viikkoa 8-11 viikkoa 25700-288000
8-11 viikkoa 10-13 viikkoa 13000-253000
17-24 viikkoa 2. kolmannes 4060-65400
>25 viikkoa 3. kolmannes 3640-117000
 
Onnittelut KAIPUULLE plussasta ja tervetuloa TIDE mukaan!!

TEEKUPILLE tahdoin tulla kertomaan, että alhainen hcg alussa ei alussa merkkaa "yhtään mitään", vaan oleellisinta on sen tuplaantuminen 1-2 vuorokauden välein. Minulla arvo oli kesällä niin alhainen, että lääkärikin käski lopettaa lääkkeiden syönnin. Palstan korvaamaton tuki sai kuitenkin jatkamaan ja kohtaa poksuu jo rv 27!!!

ALIISALLE paranemisia. Kovin jänskään jo testisi tulosta. Koska meinaat testata??

Mites NENNULIINI jakselee?? Ja huhuu JUUNI!!...oletko kuulolla??

Terkuin, VEKARA ;)
 
Hieno arvohan tuo sitten on teekuppi. En halunnut mitenkään masentaa omilla arvoillani, mutta itse silloin kaipasin kovasti vertailukohtia, kun murehdin tuota arvoa. Mutta sinulla on tosiaan ihan eri tilanne, kun arvo on otettu jo pp14. Hirmuisesti onnea tulevaan!
 
Vekara Kyllä mä taidan odotella ainakin sinne pp12 tienoille. Alkaa jo tässä vaiheessa tuntua, että negaa pukkaa, mutta minkäs sille mahtaa.. jos se tulee niin tulee.. Tuntuu aina vaan kaukaisemmalta tämä meidän lapsihaave. Mieheni jo eilen sanoi, että kokeiltaisiinko kerran sitä alkioadoptiota, kun tuntuu ettei mikään enää kiinnitykkään.. Kiitoksia tuestasi! on hienoa, että jaksat vielä tsempata meitä muita:) Sinä oletkin jo hyvillä viikoilla :hug:

Päässä on pyörinyt myöskin semmoinen asia kuin limakalvon kasvattamisaika. Väestöliitolla se oli aina max 2 viikkoa, mutta Fertinovalla se on aina 3 viikkoa tai ylikin.. Onko tämä huono asia? Tiedä niistä mitään:( Tuntuu että olisiko limis herkempi tarttumiselle kun sitä olisi hieman lyhyemmin paksuunnutettu.. Voi olla vaan jtn omaa ajatusmaailmaa. Hassua vaan ku V:lla vain yksi viidestä näytti negaa ja fertinovalla jo toisesta uumoilen negat. tulosta..

Juu ei noita arvoja kannata stressata. Ne on niin kovin yksilöllisiä ja onhan tuo teekupin arvo oikeasti hyvä:)

Tsemppiä kaikille!

Täällä jatketaan sairaslomalla ainakin to:hin asti. Lääkäri kyllä kirjoitti perjantainkin, mutta olen niin kovin semmoinen ihminen, että jos olen terve, niin töihin kyllä palaan heti kun olo ok.. Tänään vielä kyllä on niin heikko olo, että ei tulis mieleenkään lähteä töihin..
 
Aliisa äläs nyt vielä rupea kirvestä kaivoon heittämään. :) Sulla on ollut vaan niin ikäviä kokemuksia, että helposti siirtyy ajatukset "väärään suuntaan". Onnea toivon sulle tähän peliin nyt todella!! Lippu korkealla vaan!

Sitten pitikin kysellä kaikilta seuraavaa:
Meille tuli tänään Kelasta selvityspyyntö liittyen lapsettomuushoitoihin. Lähetin hakemuksen kelakorvausta varten niiden liitteiden kera jotka sain klinikalta (yksityiseltä). Oltiin ihan hölmistyneitä, kun kyselläään seuraavaa:
Hakemuksen ratkaisemista varten tarvitaan aina hoitavan lääkärin lausunto sairaudesta. Lausunnosta tulee käydä ilmi seuraavat asiat:
- hoitavan lääkärin kannanotto, onko hakijan hedelmättömyyden taustalla sairaus vai ikään liittyvä hedelmällisyyden aleneminen
- lapsettomuuden kesto ja oletettu lapsettomuuden syy
- aikaisemmat raskaudet, keskenmenot, keskeytykset
- miehen sperma-analyysitulokset
- hakijan ja puolison terveydentila
- selvitys tehdyistä hedelmöityshoidoista.

Ihmeellinen lista, osa mielestäni vähän asiaankuulumattomiakin, kuten miehen sperma-analyysi... Onko teille muille tullut näiden luovutettujen hoitojen yhteydessä vastaavia kyselyjä? Ymmärsin, että jotain siitä about kuudesta ja puolesta tonnista saisi vielä takaisin, mutta hirveet selvitykset pitää näköjään toimittaa.

Terkuin kirjeestä hölmistynyt. B)
 
Eipäs ole tuollaista tullut eteen. VL:lla sai suoraan sen kelakorvauksen siitä. Fertinovallako ei saa? Pitänee sitten pyytää Niklaksen lausuntoa ja kopioita tutkimuksista. Aika kummaa kyllä mihin ne jtn sperma-analyysiä tarvitsee?:p

Meille ei ole vielä tullut laskua, kun siellä se vastaanottotäti on ollut kipeänä.. lupasivat laittaa heti kun hän tulee takaisin. Kertoiles meille sitten miten käy tuon kanssa..
 
Tuuttituulia: Minulle tuli sama lausuntopyyntö Kelasta. Lähetin paperit Fertinovaan, josta NS toimitti Kelaan jonkun paperin. En koskaan selvitystä nähnyt mutta ainakin rahat ropsahtivat tilille. Luulen, että tuo liittyy siihen, että Kelasta korvataan automaattisesti kolme hoitoa ja sen jälkeen pyydetään selvitys. Omilla soluilla tehdyt hoidot lasketaan tähän mukaan. Voi tietysti olla, ettei tällä ole mitään tekemistä asian kanssa ja nykyään Kelassa vain pyydetään tarkemmat selvitykset. Toivottasti Kelan korvaus tulee sujuvasti selvityksen jälkeen!
 
Teekuppi, mulla oli pp12 236, joten kyllä tuo sun lukema näyttää ihan hyvältä, samoissa raja-arvoissa ollaan mitä tuo PESU:n sivut näyttävät. Onko sulla se ultra siellä lapsettomuusklinikalla vai missä. Mä en itse ole vielä tilannutkaan alkuraskauden ultraa...enkä tiedä tilaankokaan...
 
No hei, Tytti, ei se mitään, tässä on vaan niin herkillä että huolestuu kaikesta. Tiedän ettet tarkoittanut! Omalta lääkäriltäkin vielä kysyin uudelleen tänään ja toisti sekin että ihan hyvä arvo, kaksi viikkoa siirrosta pitäisi hänen mukaan olla rajoissa 68-400.
Minni, mikset käy ultrassa? Mulla se on yksityisellä lääkärillä, käskivät klinikalla Riikassa tilaamaan jo noin aikaisin, hyvällä onnella siinä näkyy onko kaksi vai yksi ja jos vaikka sydänääniä kuuluisi. En tiiä kuuluuko vielä kun niin aikaista.
Aliisa, mistä ihmeestä sä ajattelet että nega tulee, siirretyt alkiothan olivat oikein hyviä! Älä nyt masennu, koska sulla se pp12 nyt olikaan?
Kelan asioista mä en tiedä mitään.
Kiitos kaikille tsempityksestä HCG:n vuoksi!!!
 
Teekuppi, sulla on kyllä tosi aikaisin tuo ultra, eikös ne sano että sydämenlyönnit voi näkyä viikolla 7, millä viikolla sä silloin olet

Itse en ole saanut aikaiseksi...en tiedä edes haluanko, niin ne muakin kehoittivat klinikalta. Mä olen aikaisemmassa raskaudessa käynyt kerran viikolla 7 ja silloin ultrassa näkyi sydämen lyönnit ja kesken kuitenkin meni (viikolla 12) :( eihän se tietenkään sen ultran vika ollut :p . Mä yritän nyt kovasti sopeutua siihen, että viikolle 13 asti mennään varovaisin mielin ultralla tai ilman....tosin se kaupungin tarjoama ultra on jo viikoilla 10-12.
 
Tiden rohkaisemana minäkin ilmoittaudun palstan seuraajaksi. Olen itse siis luovuttaja, nyt ensimmäistä kertaa prosessi alkamassa. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää seuraakohan "meikäläisistä" monikin palstaa? Itse seuraan harvakseltaa mitä kirjoitatte, lähinnä sitä millaisilla fiiliksillä ihmiset hoidoissa käy. Olen itse 30+ kolmen lapsen äiti ja motiivi munasolun luovutukseen sama kuin Tidella: antaa mahdollisuus kokea vanhemmuuden ihanuus. Mitään kiitollisuutta en kaipaa, kyllä tämä meikäläisen osa on niin pieni verrattuna siihen mitä te käytte läpi. Toivon tsemppiä kaikille tasapuolisesti!
ps. Tide:tiedätkö mitään keskustelupalstaa meille luovuttajille? Olisi kyllä mukava vaihtaa ajatuksia joskus.
 
maggi,en kyllä tiiä enkä ole löytäny sellasta keskustelupalstaa meille luovuttajille,ei varmaan kukaan ole sellaista perustanu.

Mutta joo..siis ei tää todellakaan ole helppoa luovuttajan osuus.tänään oli eka ultra ja täytyy sanoa etten ois voinu uskoo mikä määrä noita munasoluja oli kasvanu,siis todella paljon oli jo tässä vaiheessa.määrää en paljasta ettei kukaan mahdollinen vastaanottaja tunnista.todellakin on erittäin tukala olla tällä hetkellä,tai itseasiassa ollu jo monta päivää,hyperstimulaation riski mulla on ku noita munasoluja tulee noin paljon joten nestettä täytyy juoda hurjasti,tänäänki oli töissä hieman epämukava olla ku kauhee paineen tunne alavatsassa.mutta ehkä tää tästä,mä päätin että selviän tästä kunnialla :) panadol onneks auttaa noihin kipuihin mitä nyt välillä on.
 
Huomenet!
Kiitos Aliisa ja Lotta infosta. Laitan paperin Ferttikseen ja NS saa laittaa eteenpäin. Enpä ole mitenkään selvitellyt, että onko näissä jotain maksimi hoitojen määrää, jonka jälkeen ei enää korvata mitään... No eiköhän se sieltä ajan kanssa selviä. Jätän koko asian klinikan hoidettavaksi. Niin ja Aliisa, me saatiin lasku seuraavana päivänä...
Maggi ja Tide, tehän voitte laittaa priva-viestiä keskenään, jos haluatte vaihtaa henk.koht kuulumisia. Kiva kyllä kuulla teidänkin vaiheista täällä. Voi Tide, harmi ne säryt. Mulla ei vastaavaa ole ollut, kun soluja on tullut ihan muutama vaan joka hoidossa omilla soluilla, koita kestää! :)
 
Tuuttituulia jospa ne unohtavat laskuttaa meitä:p Toivossa on hyvä elää;) Olis vaan oikeesti kiva saada se lasku maksettua ennen kuin tulee tieto tästä yrityksestä. Jotenkin vaan on semmoinen fiilis, että nyt ei kyllä onnistunut. Mahan turvotuskin on kadonnut ja olo ihan normaali. No, onhan täällä ollut niitä oireettomia plussauksiakin, mutta jotenkin vaan tuntuu ettei se mun kohdalla voi pitää paikkansa. Viime tuoresiirrossa maha oli kuin pallo koko siirron jälkeisen ajan, mutta silti nega.. eihän sitä voi tietää.. No toivotaan vielä parasta. Mä olen kovin heikko tässä piinailussa.. luovutan heti, jos mitään oireita ei ole... No, nyt ollaan puolessa välissä piinailua.. tänään siis pp7. Kyllä uskoisin, että testin teen jo ensi ma:na vaikka testipäivä onkin torstai.. viimeistään ti:na testaan, mutta tiedän etten jaksa odottaa varmaan sinne asti..

Niin, kyllä teillä luovuttajilla varmasti on rankat hoidot, turha sitä on kieltää. Voittehan te perustaa oman keskustelupalstan.. nyt kun teitä on jo kaksi. Kyllä sinne varmaan lisää kirjoittelijoita tupsahtaisi. Tuokin on niin henkilökohtaista, että kenellä olo on tukala ja kenellä ei. Meidän luovuttaja oli kuulemma koko ajan hyvinvoiva vaikka tuli 22 munasolua. Klinikoiden tarkoitushan olisi max 15munista juuri sen takia, että luovuttaja ei joutuisi kärsimään liikaa. Tsemppiä teille teidän munasolujen kasvatukseen! Ja kiitos vielä teille molemmille meidän kaikkien luovutettujen munasoluhoidoissa olevien puolesta! :hug:

Minnillä on kyllä rautaiset hermot, jos jaksat odottaa sinne 12 viikolle saakka. Itse en ikinä pystyisi. Haluan mahd aikaisin varmistuksen mm siitä että raskaus on oikeassa paikkaa ja ettei ole tuulimuna. Mutta hienoa, jos sinä pystyt sinne saakka olemaan:) Ihailen sinua!

Täällä ei mitään kummempia. Tautikin alkaa olla voitettu. Huomenna palaan töihin, vaikka sairaslomaa on vielä huominen. Tuntuu että parempi töissä kun alkaa olla jo niin terve. Siellä tekemistä kuitenkin riittää ja saapa ajatukset muualle:)
 
Aliisa, mä kuulun just niihin "oireettomiin ennen testiä", mulla ei ollut niin mitään oireita, eli älä vaan nyt luovuta. Tosin on helppo sanoa, mulla oli kans tuo luovutustunne kun ei ollut mitään oireita. Päivä kaksi testin jälkeen sitten rinnat tuli kipeeksi, ja ei ollut aluksi muuta, sen jälkeen kaikkee muutakin...jopa oireettomuutta joka sitten kans kamalaa, kun niitä on eka ollut ja sitten ne häviää, pelkää km:ää tai tm:ää niin hirveesti.

Voi olla että ei nää rautahermot kestä ja on mentävä ultraan...vielä en ole soittanut..... B)
 
No hei, niin ultrasta en tiiä miksi niin aikasin, Riikan klinikalta sanoivat että silloin. Viikkoja on silloin 1.12 5,5 elikkä tosiaankin aikasin. Mutta ehkä siinä jotain näkee, ainakin et missä nää pikkuihmiset on.....
 
maggi ja Tide; teidänkaltaisianne ihania naisia täytyy oikein erikseen kiitellä :flower:
Joku kaltaisenne auttanee meitä vuoden vaihduttua, hoidot on periaatteessa sovittu mutta ainahan on se riski että luovuttajiksi ilmoittautuneet eivät sitten olekkaan luovutusintoisia kun tilanne tulee eteen.

Ihmettelin minäkin, vaikka olenkin siis vastaanottaja tässä jutussa, että teille luovuttajille ei ilmeisestikkään ole perustettu minkäänlaista keskustelufoorumia. Laittakaa ihmeessä sellainen pystyyn jotta asiaa harkitsevilla olisi tukijoukko valmiina ja saisivat lukea toisten omakohtaisista kokemuksista tehdessään sitä lopullista päätöstään.

Sellainen foorumi auttaisi meitä munasolua odotteleviakin, nimittäin :whistle:
 
Mun on pakko tännekkin kertoa,että tosiaan siksi mulla on hieman tukala olla kun mulla on kummassakin munasarjassa paljon munarakkuloita tällä hetkellä.Olin ihan järkyttyny sillo ku ekassa ultrassa kävin.Ja tosiaan kävin toisessakin jo,ja hyvin ne siellä kasvaa.Töissä on ollut hieman hankalaa olla ja kävelykin on sellasta vaappumista kun isoimmat noista munarakkuloista on 15mm tällä hetkellä.Ja ne pitäis tuosta vielä kasvaa.Lääkäri on tosi tyytyväinen tästä,että näin paljon on tullut,kuulemma aika epätavallista että näin paljon rakkuloita on kehittyny.Ja mäkin olen tyytyväinen vaikka tää tuskaista onkin tällä hetkellä,mutta se lopputulos toivottavasti on se jonka takia tässä sinnittelen että pariskunta saisi sen kovasti toivotun lapsen :heart: :heart: Ens viikkoon asti sit pitäis vielä jaksaa hautoa tässä :) toivottavasti kroppa kestää.
 
Huh kylläpä on parissa viikossa ehtinyt vaikka mitä tapahtua! :)

Kauniskuulle hurjasti onnea pikku prinsessasta :heart:
Onnea myös teekupille ja kaipuulle plussista!

Mukava kuulla myös luovuttajien ajatuksia. Koitahan Tide kestää loppuun asti mielettömän saaliin kera! Varmasti on lääkärit yhtä innoissaan kun saaja(t).

Aliisa älä vielä luovuta! Mä uskon, että nyt tulee plussa :) Ja uskomatonta millasen armeijan ootte tosiaan saanut pakkaseen, vau!

ON nyt on 11. vko menossa ja olo kovin epävarma.. np-ultraan tuli aika vkolle 13, ens viikko pitää vielä malttaa odottaa. Mut jos siellä kaikki ok niin sit ehkä alkaa jo vähän uskaltaa rentoutumaan.. Mä olin muuten siellä ekassa ultrassa tasan 8+0. Aikamoinen sissi oot jos Minni jaksat odottaa ultraan menoa! Mäkään en olis pystynyt, mut onneks jokainen tekee niinkun itsestä hyvältä tuntuu :)

Hyvää viikonloppua kaikille :wave:
 
kaikille ja tervetuloa uudet mukaan mukavaan poppooseen :D !!

ALIISALLE tsemppiä loppu piinaan :hug: !! Ihan turvallisin mielin voit luottaa hoitoon tuolla fertinovalla, osaavat kyllä asiansa. Muistatko, että teimme siellä ensimmäisen lahjoitushoitomme. Kaksi siirrettiin ja tuplaraskaus käynnistyi. Saimme myös kolmetoista tuolloin pakkaseen.

LUOVUTTAJILTA olisin kysynyt, että mitä teille vastaanottajista kerrotaan?? Saatteko tietää käynnistyykö raskaus ja saako myöhemmin tietää johtiko raskaus synnytykseen asti??

Mukavaa viikonloppua ja ollaanhan kuulolla :wave: !!

Terkuin, VEKARA
 
No siis mulle sanottiin klinikalta,että jos minä haluan tietää että alkoiko raskaus niin he kyllä kertovat.En ole tarkemmin muuten vielä asiasta kysellyt.Mutta minusta olisi ainakin todella mahtavaa tietää,että miten sitten loppujen lopuksi kävi :)
 
Nähtävästi tästä minun kirjoittelusta tähän ketjuun tuli hieman sanomista tuolla toisella palstalla joten en sitten voikkaan kokemuksiani jakaa tänne.Koska jonkun mielestä se on sopimatonta.Noh ei voi mitään.Ehkä sitten hiljaa seurailen täällä taustalla teidän kokemuksianne :heart:
 

Yhteistyössä