luovutatko elimesi?

Alkuperäinen kirjoittaja en:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en. mielestäni ei ole tasa-arvoa, että kauemmin eläneitä hyysätään yhtä hyvin tai paremmin kuin nuoria.

siis kyllä joku raja pitäisi olla, jolloin ei enää yhteiskunnan rahoin tehtäisi kalliita operaatioita, esim. 50v, jolloin lapset täysi-ikäisiä suurimmalla osalla
50-vuotiaat ansaitsevat hoitoa ihan yhtä paljon kuin esim 30-vuotiaat.
minusta se on syrjintää, että toisaalla lapsen annetaan kuolla, jotta voidaan maksaa miljoonia jotta 80v saa uuden tekonivelen tai joltain kehitysmaan lapselta varastetun elimen itselleen.

siksi en luovuttaisi ollenkaan koska uskon sen johtavan ihmisen kaappaukseen ja varsinkin köyhien ihmisten, että on laillista siirtää elimiä.

länsimaalainen ihminen on ahne, eikä ymmärrä, että vanhana kuuluu kuolla.
kuule, kyllä se elin menee sille joka eniten sitä kaipaa, ja mulle olisi ainakin ihan sama mun kuoleman jälkeen jotta kuka mun elimet saa, pää asia että jonkun elämä jatkuisi niillä. :heart: :heart:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja näin on:
Elinluovutustestamentilla ei oo mitään merkitystä jos kuolet. Omaiset päättää luovutetaanko sun elimet vai ei.
Eipä. Ainoastaan tilanteessa, jossa vainajan tahto elinten luovuttamisen suhteen ei ole tiedossa, asiasta päättää omaiset.

Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja mancunian:
Elinluovutustestamentilla ei oo mitään merkitystä jos kuolet. Omaiset päättää luovutetaanko sun elimet vai ei.
Pah. Laissahan se seisoo:
"Jos joku eläessään on antanut suostumuksensa elimien, kudoksien tai solujen irrottamiseen 8 §:n 1 momentissa säädettyyn tarkoitukseen, toimenpide voidaan suorittaa lähiomaisen tai muun läheisen kiellosta huolimatta."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010101
Niin, mikä sun pointti oli? Eli suomeksi tuo lause tarkoittaa, että jos omaiset yrittää kieltää elinten luovutuksen, toimenpide voidaan suorittaa siitä huolimatta, jos on eläessään antanut siihen suostumuksen.

Muoks... niin, sitähän sä sanoitkin :ashamed: . Mun silmät harittaa jo tähän aikaan yöstä, katsoin tuon sun viestin jotenkin puoltavan edellistä viestiä. Sorry!

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
"Jos joku eläessään on antanut suostumuksensa elimien, kudoksien tai solujen irrottamiseen 8 §:n 1 momentissa säädettyyn tarkoitukseen, toimenpide voidaan suorittaa lähiomaisen tai muun läheisen kiellosta huolimatta."
Niin, mikä sun pointti oli? Eli suomeksi tuo lause tarkoittaa, että jos omaiset yrittää kieltää elinten luovutuksen, toimenpide voidaan suorittaa siitä huolimatta, jos on eläessään antanut siihen suostumuksen.
niin, en tajuu mäkään vieraan pointtia

..
Oon vaan huomannu, että käytännössä se on näin.

mancunian
?? Siis kun joku tuossa vaitti, että omaiset paattaa asiasta. Se oli pointti, etta han ei ollut oikeassa.

Mutta mika sun pointti oli?

vieras
muutama leikkaus ja jossain määrin tavallisesta poikkeava verenkierto lienee pitäneen huolen siitä ettei elimiä voisi käyttää vaikka tahtoisinkin luovutaa. harmillista mutta totta.

en. mielestäni ei ole tasa-arvoa, että kauemmin eläneitä hyysätään yhtä hyvin tai paremmin kuin nuoria.
sen elimen voi tarvita myös teini-ikäinen, joka sairastaa parantumatonta sairautta. olisiko siinäkin tilanteessa mielestäsi väärin luovuttaa elin? jos se nuoren pelastaa elämään ja antaa hänen jatkaa maan päällä? vai kannatatko tässäkin tilanteessa luonnon lakia, eli kuolee nuori sitten pois vaan, koska elimet ei toimi kunnolla? vatipää :headwall:

Non compos mentis
Kortti löytyy lompakosta, sukulaisia olen infonnut. Jos voin kuolemani jälkeen edes yhden ihmisen elämänlaatua parantaa tai jopa pelastaa jonkun hengen, on elämälläni ollut merkitys.

Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
muutama leikkaus ja jossain määrin tavallisesta poikkeava verenkierto lienee pitäneen huolen siitä ettei elimiä voisi käyttää vaikka tahtoisinkin luovutaa. harmillista mutta totta.
Kannattaa kuitenkin pitää sitä luovutuskorttia mukana. Ehkä esim. sarveiskalvosi kelpaavat jollekulle.

Just

siis kyllä joku raja pitäisi olla, jolloin ei enää yhteiskunnan rahoin tehtäisi kalliita operaatioita, esim. 50v, jolloin lapset täysi-ikäisiä suurimmalla osalla
Öh. Kyllä niitä elinsiirtoja tehdään lapsille ja nuorillekin. :eek:
Minkähän ikäinen olet itse jos 50v. on niin vanha et voi lopettaa jo elämisen? :whistle:
Mitäs jos itse tarvisit elinsiirron säilyäksesi hengissä? Kieltäytyisitkö kohteliaasti ja sanoisit et: Ei kiitos! Antakaa se jollekin mua nuoremmalle.

Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja Just:

Öh. Kyllä niitä elinsiirtoja tehdään lapsille ja nuorillekin. :eek:
Minkähän ikäinen olet itse jos 50v. on niin vanha et voi lopettaa jo elämisen? :whistle:
Mitäs jos itse tarvisit elinsiirron säilyäksesi hengissä? Kieltäytyisitkö kohteliaasti ja sanoisit et: Ei kiitos! Antakaa se jollekin mua nuoremmalle.
Kyllä ihminen on tärkeä muulloinkin kuin silloin, kun hänellä on alaikäisiä lapsia. Pitäisikö lapsettomilta kieltää siirtoelimet tämän logiikan mukaan? Aika huolestuttavaa, jos jonkun ainoa syy elää ovat omat alaikäiset lapset. Aikuiseksi kasvaneet lapsetkin voivat vielä haluta nähdä vanhempansa elossa.

mina
Alkuperäinen kirjoittaja rakkaimpani:
olet kattonu liikaa ulkomaisia sairaala ohjelmia :D
Oon teholla töissä ja tämä on totta. Aina kysytään ensin omaisilta ja jos he kieltää niin thats it. Sen takia siitä elinluovutustestamentista tulisi aina infota läheisiä.

Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja mina:
Alkuperäinen kirjoittaja rakkaimpani:
olet kattonu liikaa ulkomaisia sairaala ohjelmia :D
Oon teholla töissä ja tämä on totta. Aina kysytään ensin omaisilta ja jos he kieltää niin thats it. Sen takia siitä elinluovutustestamentista tulisi aina infota läheisiä.
Minä lupaan tulla kummittelemaan, jos perkuleet jättävät jonkun kuolemaan siksi, että saavat minut heittää ehjänä palamaan.

Yhteistyössä