luovutatko elimesi?

Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari:
Alkuperäinen kirjoittaja Beijja:
En ja en ala selittelemään että miksi.
peesi
No sehän on jokaisen oma päätös ja sitä pitäisi muiden ihmisten kunnioittaa ilman päänaukomista ja vettuilua.
:) :flower:
Paitsi ettei tuollaisessa päätöksessä ole mitään kunnioitettavaa.
itseasiassa niin kauan kun laki mahdollistaa ihmisen päättää itse haluaako vai ei luovuttaa elimiään, niin silloin on kunnioitettva toisen ihmisen päätöstä, tykkää siitä tai ei.
Veit sanat suustani
mä just luin tuolta linkistä sen lakitekstin, ja mietin sellaista, et koska alaikäinen ei saa päättä (lain mukaan ) itse, niin kuinkakohan paljon vanhemmat kuuntelee lapsen toiveita..tai puhuuko ihmiset tällaisista asioista edes lasten kanssa?
siis isompien (teinien ) kanssa..

meillä Sällin kanssa nyt onneks on sama mielipide, mut osaiskohan sitä itsekkään kunnioittaa ton lapsen toivetta jos se olis ehdottomasti vastaan luovutusta..

mie
Luovutan. Mitä ihmettä mie niitä maatuvaksi veisin, jos joku niitä tarttee? Tuskinpa kukaan lähtee tuomaan kukkia mun haudalle ajatuksella: "Tää ruusu on maksalle, tää munuaisille, tää pernalle..."

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari:
Alkuperäinen kirjoittaja Beijja:
En ja en ala selittelemään että miksi.
peesi

No sehän on jokaisen oma päätös ja sitä pitäisi muiden ihmisten kunnioittaa ilman päänaukomista ja vettuilua.
:) :flower:
Paitsi ettei tuollaisessa päätöksessä ole mitään kunnioitettavaa.
en mä sun kunnioitusta tarvi. ja tietääkseni kenelläkään ei ole nokkaan koputtamista tuossakaan asiassa.

metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja en:
en. mielestäni ei ole tasa-arvoa, että kauemmin eläneitä hyysätään yhtä hyvin tai paremmin kuin nuoria.
Jos sua yhtään lohduttaa, niin elinsiirtolistalla lapset ja nuoret on aina ensisijalla. Jos tulee elin, jolle on sekä vanha että nuori vastaanottaja jotka muuten on samalla viivalla, niin elin menee sille nuoremmalle.

Elinsiirtojonoon pääsyyn on kuitenkin aika kovat kriteerit, aikuisilla myös oma hoidollinen motivaatio otetaan huomioon koska sillä on toipumisen kannalta erittäin suuri merkitys.

metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja mina:
Oon teholla töissä ja tämä on totta. Aina kysytään ensin omaisilta ja jos he kieltää niin thats it. Sen takia siitä elinluovutustestamentista tulisi aina infota läheisiä.

Se ongelmahan on siinä se, että sairaala toimii väärin, ei varsinaisesti se että luovuttaminen ei onnistuisi. Eri sairaaloiden välillä on aika rajuja eroja luovuttajien määrässä, ja vähäinen luovuttajien määrä johtuu monien sairaaloiden kohdalla ihan puhtaasti rahasta.

Vaikka lain mukaan elinluovutuskortti on ihan sitova tahdonilmaisu, niin varsinkin tietyt sairaalat ihan mielellään käyttävät laista löytyviä porsaanreikiä ja omaisten tahtoa, koska resursseja halutaan ohjata muualle kuin elinluovuttajan ylläpitämiseen.

Tottakai, jos niitä joku tarvitsee. Olen myös ajatellut luovuttavani jäänteeni tieteen hyväksi, eli vaikka sitten opiskelijoiden leikeltäväksi, tai mihin tahansa ruumista voi tarvita. Mitä minä enää sillä siinä vaiheessa...

Alkuperäinen kirjoittaja rakkaimpani:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Jos joku rakas tarvitsisi, luovuttaisin. Ihmiset vaan on niin ärsyttäviä ja itsekkäitä että tuntemattomalle en antaisi.
ahaa. tuoko ei sitten olisi itsekästä?
Ennen mä olin sitä mieltä että totta kai. Sitten maailmaa ihmetellessäni tulin siihen tulokseen, että ei sitten. En minäkään.

Jos joku rakas tarvitsisi, luovuttaisin. Ihmiset vaan on niin ärsyttäviä ja itsekkäitä että tuntemattomalle en antaisi.
Ennen mä olin sitä mieltä että totta kai. Sitten maailmaa ihmetellessäni tulin siihen tulokseen, että ei sitten. En minäkään.
tuo on lapsellista, sitten kun kuolet, ja sinun sydämmesi tai maksasi tai mikä vaan voisi pelastaa vaikka lapsen, niin eikö olisi sen arvoista? vai oletko vaan niin paatunut ihmisiin ettei paljoa kiinnosta? :/

joo
Tietenkin. Samoin lasteni elimet lupaisin tietenkin luovutettavaksi, jos sellaiseen ikävään tilanteeseen joskus joutuisin.

Toivottavasti mahdollisimman moni tekee saman päätöksen, jotta siinä mahdollisessa saamapuolelle joutumisen tilanteessa se elin olisi saatavilla.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Tietenkin. Samoin lasteni elimet lupaisin tietenkin luovutettavaksi, jos sellaiseen ikävään tilanteeseen joskus joutuisin.

Toivottavasti mahdollisimman moni tekee saman päätöksen, jotta siinä mahdollisessa saamapuolelle joutumisen tilanteessa se elin olisi saatavilla.
:flower:

tuo on lapsellista, sitten kun kuolet, ja sinun sydämmesi tai maksasi tai mikä vaan voisi pelastaa vaikka lapsen, niin eikö olisi sen arvoista? vai oletko vaan niin paatunut ihmisiin ettei paljoa kiinnosta? :/
Mä olen paatunut ihmisiin, kyllä.

noh se on sinun päätöksesi, hyvin kamala kyllä. mutta meitä on moneen junaan :'( :/

noh se on sinun päätöksesi, hyvin kamala kyllä. mutta meitä on moneen junaan :'( :/
No ompa kamalaa :'(

Yhteistyössä