luovutatko elimesi?

ystävätön
Juuri tilasin itselleni. On pitänyt tehdä tuo jo aiemminkin. Rakas ystäväni kuoli alkuvuodesta ja hänellä oli tuo elintenluovutuskortti ja saimme jälkeenpäin tietää, että ystäväni avulla neljä ihmistä sai mahdollisuuden parempaan elämään. Se ehkä hieman auttaa tässä surussa...

vieras
Luovutan ja luotan, että ne menevät eniten tarvitsevalle. Tai vaikka eivät menisikään vaan sille satavuotiaalle mummolle, niin jos ne pelastavat hänet ja hän saa elinikää lisää vuodenkin, niin annan elämän lahjan hänelle hetkeksi sen sijaan että elimet maatuisivat haudassa...

vieras
Luovuttaisin, jos huolisivat. Monta vuotta kuljin elintenluovutustestamentti lompakossa, mutta tällä hetkellä ei taida enää kelvata kuin nuo silmän sarveiskalvot.
Mutta lääketieteen käytöön voisin kyllä ruumiini luovuttaa. Oppivathan uudet lääkärit sitten jotain ihmisen anatomiasta ;) Sekin ihan hyvä, jos ruumiini (tai sen osat) kelpaavat lääketieteelliseen tutkimukseen, ja siten mahdollisesti edistävät elävien terveyttä ja elämänlaatua.

Ja kiitokset kaikille verenluovuttajille, itsellä tällä hetkellä käytössä lääke, jonka valmistuksessa on käytetty ihmisalbumiinia, joka käsittääkseni saadaan verestä.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari:
Alkuperäinen kirjoittaja Beijja:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
En ja en ala selittelemään että miksi.
peesi

No sehän on jokaisen oma päätös ja sitä pitäisi muiden ihmisten kunnioittaa ilman päänaukomista ja vettuilua.
:) :flower:
Paitsi ettei tuollaisessa päätöksessä ole mitään kunnioitettavaa.
itseasiassa niin kauan kun laki mahdollistaa ihmisen päättää itse haluaako vai ei luovuttaa elimiään, niin silloin on kunnioitettva toisen ihmisen päätöstä, tykkää siitä tai ei.

Nirppurotta laiskana
Mulla on elintestamentti. Minä en elimiäni tarvi kuolemani jälkeen, eli jos joku niistä sen jälkeen avun saa, oli sitten nuori tai ikäihminen, niin hieno juttu.

.
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
peesi

No sehän on jokaisen oma päätös ja sitä pitäisi muiden ihmisten kunnioittaa ilman päänaukomista ja vettuilua.
itseasiassa niin kauan kun laki mahdollistaa ihmisen päättää itse haluaako vai ei luovuttaa elimiään, niin silloin on kunnioitettva toisen ihmisen päätöstä, tykkää siitä tai ei.
Nin, "kunnioittaa" siinä mielessä kyllä, että niitä ei silloin saa luovuttaa kenellekään muulle, mutta eiköhän tämä nyt ole itsestäänselvyys. Mielipiteensä siitä saa sanoa ihan lainkin puitteissa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
peesi
Veit sanat suustani

Boogy
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Onhan mulla elintenluovutuskortti ja kaikille lähiomaisille olen sanonu että jos joku jotaki minusta huolii niin ottakkoot... :D
Harmittaa ko en voi verta luovuttaa, jonku luovuttama veri on minunki hengen pelastanu kerran. :/
samoin, minäkään en voi luovuttaa verta.

Yhteistyössä