luovutatko elimesi?

hemmetti :s
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Ei sitä verta tartte katella. Verivarastot olivat ainakin tänään iltapäivällä todella alhaalla. Uusia luovuttajia ois hyvä saada.

http://www.veripalvelu.fi/
Miten sitä menee jos veri ei kelpaa luovutettavaks!

:(
Alkuperäinen kirjoittaja hemmetti :s:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Ei sitä verta tartte katella. Verivarastot olivat ainakin tänään iltapäivällä todella alhaalla. Uusia luovuttajia ois hyvä saada.

http://www.veripalvelu.fi/
Miten sitä menee jos veri ei kelpaa luovutettavaks!
sniff, sitten et saa kuin ruosteisen sädekehän.

fakta
kahdenlaisia ihmisiä, antajia ja ottajia. Tässäkin sen huomaa...
Minusta lähtökohtaisesti voisi ajatella, että ei edes HALUA toisen elintä, jos pitää vastenmielisenä ajatusta luopua omastaan (huom. KUOLLEENA).

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tottakai on ihmisiä, jotka eivät pidä sitä tärkeänä (eikös se ole tässä vähän pointtinakin), tarvitseeko näitä itsestäänselvyyksiä nyt joka väliin ladella? Vai olenko jossain vaiheessa sanonut että tämä on mitään muuta kuin oma subjektiivinen näkökantani?
Tosin katsotaan sitten uudestaan mitä mieltä ovat siitä tärkeydestä, kun puolisonsa, lapsensa tai joku muu läheisensä kuolee luovutusjonossa.
No omasta mielestäni aikuisen ihmisen nyt on vain typerää ladella sellaisia kommenteja kuin että "Mielestäni sellaisten ei pitäisi saada luovutettuja elimiä jotka eivät aio itse luovuttaa". Miksi ei pitäisi? Siksi että itse ei koe haluavansa luovuttaa ajatuksen vastenmielisyyden takia. Ei mahdu minun tajuntaani, että mikä siinä on niin väärin.
Miksi on typerää sanoa mielipiteensä asiasta? Koska se saattaa loukata jotakuta? Minun tajuntaani taas ei mahdu, miten jollain olisi pokkaa ottaa vastaan muiden elimet, vaikka ei itse suostu auttamaan samalla tavalla muita. Tai vielä parempi, ottaa vastaan muiden elimet, mutta ei pidä elinteluovutusta TÄRKEÄNÄ... :LOL:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja fakta:
kahdenlaisia ihmisiä, antajia ja ottajia. Tässäkin sen huomaa...
Minusta lähtökohtaisesti voisi ajatella, että ei edes HALUA toisen elintä, jos pitää vastenmielisenä ajatusta luopua omastaan (huom. KUOLLEENA).
Aivan.

ohhoh
Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh:
Tottakai on ihmisiä, jotka eivät pidä sitä tärkeänä (eikös se ole tässä vähän pointtinakin), tarvitseeko näitä itsestäänselvyyksiä nyt joka väliin ladella? Vai olenko jossain vaiheessa sanonut että tämä on mitään muuta kuin oma subjektiivinen näkökantani?
Tosin katsotaan sitten uudestaan mitä mieltä ovat siitä tärkeydestä, kun puolisonsa, lapsensa tai joku muu läheisensä kuolee luovutusjonossa.
No omasta mielestäni aikuisen ihmisen nyt on vain typerää ladella sellaisia kommenteja kuin että "Mielestäni sellaisten ei pitäisi saada luovutettuja elimiä jotka eivät aio itse luovuttaa". Miksi ei pitäisi? Siksi että itse ei koe haluavansa luovuttaa ajatuksen vastenmielisyyden takia. Ei mahdu minun tajuntaani, että mikä siinä on niin väärin.
Miksi on typerää sanoa mielipiteensä asiasta? Koska se saattaa loukata jotakuta? Minun tajuntaani taas ei mahdu, miten jollain olisi pokkaa ottaa vastaan muiden elimet, vaikka ei itse suostu auttamaan samalla tavalla muita. Tai vielä parempi, ottaa vastaan muiden elimet, mutta ei pidä elinteluovutusta TÄRKEÄNÄ... :LOL:
Turha tästä on väitellä. Sinun kantasi ei muut eikä minun. Ja kyllä, otan silti ilomielin elimiä vastaan, jos niitä joskus tarvitsen. Kiitos teille luovuttajille.

Alkuperäinen kirjoittaja PRKL:
Se on tietenkin ihan eri asia, jos ei sairauden takia voi luovuttaa, kuin jos ihan itsekkäistä syistä tekee päätöksen, että minun elimiini ette koske, vaikka sillä jonkun toisen elämän voisi pelastaakin. Mutta ei sitä itse tarvitse miettiä kelpaako omat elimet luovutukseen vai ei, lääkärit tekevät sen arvioinnin ja päätöksen sitten kun aika on.

Ja kysymykseen voisiko elossa oleviakin kunnioittaa: en kunnioita ketään joka ei mielestäni kunnioitusta ansaitse. Sori.
eli tuomitset tietämättä ;) näin voisi sitten ajatella etten luovuta koska tollanen ei kunnioittaja voisi sen saada.sitten se olisi taas itsekästä ja kierre jatkuu
Kuten varmaan voit itsekin päätellä, "tuomitsen" vain ne, jotka itsekkäistä syistä mielummin antavat apua tarvitsevan kuolla kuin antavat käyttää omia elimiään, joita eivät enää itse tarvitse. Luonnollisesti kukaan ei voi sairauksilleen mitään, duh...
tähä o pakko kysyy,mistä sä tiedät kenenkin syyt jopa ne itsekkäät jos niitä ei ole kukaan sanonu edes? sä tuomitset KAIKKI ihmiset jopa itsesi.voithan sinäkin sanoa luovuttavasi mutta 20 tai pidemmän ajan päästä teetkin toiste.

vieras
muistutukseksi, että hyviä tekoja voi tehdä vielä kuolleenakin. Hyväkuntoisesta ihmisruumiista voidaan auttaa yli 20 ihmistä!

ps. mielenkiinnosta kysyn, mikä sairaus on taustalla jos tietää ettei elimensä kelpaa luovutukseen kuoleman jälkeen? Jep. verenluovutuksen tajuan hyvin, siinä on moniakin juttuja. Ja vielä kuka lääkäri etukäteen kieltää luovuttamisen, eiköhän jokainen tapaus katsota sitten "kun sen aika on". Tiedä koskaan etukäteen vaikka itsekin menen jauhelihaksi tai uppoan saimaaseen 4kuukaudeksi tms.

Kyllä mä luovun elimistäni sitten kun niistä ei mulle enää iloa ole. Toivottavasti jonkun muun henki pelastuu tai elämänlaatu paranee avullani tai mahdollisesti jossain opiskelijoiden käytössähän niistä voi kans olla hyötyä :)

Yhteistyössä